Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας: Ούτε λέξη για την εγκληματική απελευθέρωση των σιδηροδρόμων

Η εγχείρηση πέτυχε, ο ασθενής απεβίωσε.

Με αυτή τη ρήση θα μπορούσε να συνοψιστεί το αναμενόμενο πινγκ-πονγκ ευθυνών στο οποίο επιδόθηκαν οι πρώην υπουργοί Μεταφορών από το 2014 έως σήμερα στη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας.

Οι πρώην υπουργοί Μεταφορών Κ. Καραμανλής, Χρ. Σπίρτζης και Μ. Χρυσοχοΐδης, καθώς και ο υπουργός Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτης, κλήθηκαν στην Επιτροπή για να δώσουν εξηγήσεις σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση.

Στις μακροσκελέστατες τοποθετήσεις τους, οι πρώην υπουργοί δεν αναφέρθηκαν σε κανένα σημείο στην κατάτμηση των σιδηροδρόμων, στην απελευθέρωση και την ιδιωτικοποίηση του μεταφορικού έργου, στην λογική κόστους – οφέλους, που ευθύνεται για την τραγική έλλειψη μέτρων ασφαλείας για τις μεταφορές, την τεράστια έλλειψη προσωπικού που έχει οδηγήσει στην εντατικοποίηση.

Αντίθετα, επιχείρησαν να βγάλουν «λάδι», τόσο, ο καθένας τα πεπραγμένα της δικής του διακυβέρνησης, αλλά και όλοι μαζί την πολιτική της ΕΕ, που δεν είναι άλλη από την απελευθέρωση, την ιδιωτικοποίηση και το «σπάσιμο» του ΟΣΕ, που διαχώρισε το βαγόνι από τη ράγα.

Προκλητικότατη ήταν η τοποθέτηση του τέως υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κ. Καραμανλή, που αφού «ευλόγησε τα γένια του» επειδή «ανέλαβε την πολιτική ευθύνη» και παραιτήθηκε, στη συνέχεια επανέφερε το χρεοκοπημένο αφήγημα της «ατομικής ευθύνης. Σε αντίθεση με όσα ισχυρίστηκε ο Χρ. Σπίρτζης, ισχυρίστηκε ότι η ΝΔ προχώρησε την υλοποίηση της σύμβασης από το 18% στο 70%, η οποία είχε βαλτώσει, όπως είπε. Μάλιστα, είπε ότι «είναι και ο σταθμός της Λάρισας ανάμεσα σε αυτούς που παραδόθηκε σύστημα τηλεδιοίκησης την τελευταία 3ετία».

Ο Μ. Χρυσοχοΐδης, που διετέλεσε υπουργός για 18 μήνες το διάστημα 2013-2014 επί κυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, αναφέρθηκε στην υπογραφή της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση και την ηλεκτροκίνηση. Αρκέστηκε σε μία σύντομη αναδρομή που αφορούσε την θητεία του στο υπουργείο, παραθέτοντας τον τρόπο και τα δεδομένα που οδήγησαν στην υπογραφή της επίμαχης σύμβασης, για την οποία όπως ισχυρίστηκε δεν έχει βάλει καμία υπογραφή. Ακόμα έκανε λόγο για δολιοφθορές και κλοπές τις δεκαετίες του 1990 και του 2000.

Ο Χρ. Σπίρτζης, υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, προσπάθησε να πείσει ότι «δεν είμαστε όλοι ίδιοι», αναφερόμενος στη ΝΔ, ξεχνώντας βέβαια να αναφέρει ότι η κυβέρνηση αυτή, το 2017 ξεπούλησε το μεταφορικό κομμάτι στο ιταλικό μονοπώλιο, το οποίο επιδοτούσε μάλιστα κάθε χρόνο με περισσότερα εκατομμύρια για να εκτελεί δρομολόγια στις «άγονες γραμμές» Αθήνας – Θεσσαλονίκης, πολιτική που ακολούθησε και επέκτεινε η τωρινή κυβέρνηση της ΝΔ.

Ακόμα, βάφτισε την εγκληματική πολιτική της απελευθέρωσης και τη λογική – κόστους οφέλους ως «συντηρητικές επιλογές», αποκρύβοντας ότι αυτές υλοποιήθηκαν και υλοποιούνται πιστά και από τις σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις, όπως αυτή του ΣΥΡΙΖΑ. Στη συνέχεια επιχείρησε να πείσει ότι την περίοδο 2015-2019 όλα έγιναν καλώς καμωμένα, λέγοντας ότι «το 2019 παραδόθηκε εγκατεστημένο σύστημα, είχαν εκπαιδευτεί όλοι οι εργαζόμενοι το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει μπει σε λειτουργία».

Παραδέχθηκε όμως, αποκαλύπτοντας την επικίνδυνη πολιτική που θέτει προτεραιότητα τα κέρδη ότι «η υποχρέωση της χώρας αφορά μόνο τις κύριες γραμμές και όχι όλο το δίκτυο». Αναφορικά με τα του δυστυχήματος είπε ότι «τηλεδιοίκηση στο τμήμα σταθμού Λάρισας δεν υπήρχε από τον 7ο του 2019 έως σήμερα και δεν υπήρχε δικλείδα ασφαλείας». Διαφημίζοντας» ξανά την διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι υλοποίησε πάνω από 70% της σύμβασης 717, ενώ τον Φλεβάρη του 2015 ήταν στο μηδέν.

Ισχυρίστηκε ακόμα ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης «χρησιμοποιήθηκε ως τις 22:12, μία ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα» και πώς «ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά αλλά το έκανε χειροκίνητα και ξέχασε το κλειδί σε λάθος θέση». Είπε ακόμα ότι ήταν «αδικαιολόγητα απόντες δύο σταθμάρχες την ώρα του δυστυχήματος» και πώς «υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας, αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν». Ωστόσο δεν εξήγησε για ποιο λόγο δεν χρησιμοποιήθηκε το σύστημα τηλεδιοίκησης…

Κλείνοντας το σκέλος των τοποθετήσεων των υπουργών, ο Γ. Γεραπετρίτης, υποσχέθηκε ότι θα επισπευστούν οι χρόνοι παράδοσης του έργου της τηλεδιοίκησης, με ορίζοντα τον Οκτώβρη του ’23. Ισχυρίστηκε και αυτός ότι υφίσταται τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης Λάρισας, καταγγέλλοντας «συνειδητή παραπλάνηση».

Πηγή: 902.gr