Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κώστας Ευαγγελάτος: “ΣΦΟΥΜΑΤΟ ΚΑΙ ΞΙΦΟΣ”

ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

“ΣΦΟΥΜΑΤΟ ΚΑΙ ΞΙΦΟΣ”

ΠΟΙΗΣΗ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ “Συλλογές”.

Κυκλοφόρησε νέο ποιητικό βιβλίο του Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο “Σφουμάτο Και Ξίφος”. Η συλλογή περιλαμβάνει ποιήματα του εμπνευσμένα απο τη θέαση και μελέτη έργων των μεγάλων δημιουργών Leonardo da Vinci και Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι. Ο δρ. ιστορίας της λογοτεχνίας Ηλίας Τουμασάτος αναφέρει σε αναλυτικό του κείμενο με τίτλο Η ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ που περιλαμβάνεται στην έκδοση:

euaggel;atos1Το «σφουμάτο» (sfumato < fumare=καπνίζω) είναι μια ζωγραφική τεχνική της Αναγέννησης, στην οποία η επιδεξιότητα της πινελιάς του καλλιτέχνη κάνει τον πίνακα ζωγραφικής να μοιάζει σαν να καλύπτεται από ένα γκρι πέπλο, που απαλύνει τα πιο φωτεινά χρώματα και φωτίζει τα πιο σκοτεινά. Οι απαλές αποχρώσεις της σκιάς ελαττώνουν τις χρωματικές αντιθέσεις και δίνουν την αίσθηση της αρμονίας. Ο Leonardo Da Vinci χρησιμοποιεί κατά κόρον την τεχνική αυτή, και ως εκ τούτου ο σιωπηλός διάλογος του Ευαγγελάτου με την περίφημη «Αγία Άννα» του, που βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι, είναι το πρώτο ποίημα της ενότητας. («La Sainte Anne”). Αξίζει κανείς να διαβάζει τα ποίηματα αυτά κοιτώντας (είναι τόσο απλό σήμερα, στην εποχή του διαδικτύου) το αριστούργημα του Da Vinci, αλλά έχοντας κατά νου και τον τρόπον τινα «προπομπό» του, που βρίσκεται στην National Gallery του Λονδίνου.

Ο Ευαγγελάτος συνεχίζει την πορεία του στα μουσεία του Παρισιού και τον ιδιότυπο «συγκινημένο διάλογο» με τους καλλιτέχνες. Επόμενος σταθμός μετά τον Λούβρο το Μουσείο Μαγιόλ, και αυτή τη φορά, απέναντί του βρίσκονται τα έργα μιας γυναίκας, της Artemisia Gentileschi (159 3-περ.1656), σπουδαία Ιταλίδα ζωγράφο της εποχής του μπαρόκ, της περιόδου που διαδέχθηκε την Αναγέννηση χρονολογικά αλλά και αισθητικά, και που «απάντησε» στην αρμονία και την ισορροπία της Αναγεννησιακής τέχνης με την εκζήτηση και την έξαρση του συναισθήματος. Σε μια εποχή που ήταν εξαιρετικά δύσκολο για τις γυναίκες να αναδειχθούν σε οποιονδήποτε τομέα της δημόσιας ζωής, η Gentileschi ήταν η πρώτη γυναίκα που κατόρθωσε να γίνει μέλος της Ακαδημίας Τεχνών της Φλωρεντίας. Η ζωή της, ωστόσο, σημαδεύτηκε από το βιασμό της, στην τρυφερή ηλικία των 18 χρόνων, από τον επίσης καλλιτέχνη Agostino Tassi (157 8-1644), τον οποίο ο πατέρας της Orazio είχε προσλάβει για να την διδάξει ζωγραφική. Ο βιασμός της Artemisia στην αρχή αποσιωπήθηκε, όταν όμως ο Agostino αρνήθηκε να την παντρευτεί ξεκίνησε δικαστική διαδικασία εναντίον του, στη διάρκεια της οποίας η νεαρή κοπέλα έπρεπε να υποστεί επιπλέον την εξευτελιστική διαδικασία να αποδείξει ότι ήταν παρθένα πριν τον βιασμό.

euaggelatos4

Η έκδοση κοσμείται με σχέδια του Κώστα Ευαγγελάτου που ερμηνεύουν υπαινικτικά τις τρυφερές αλλά και τραγικές εντυπώσεις του από την επικοινωνία του με τους αντιθετικούς κόσμους των δύο κορυφαίων δημιουργών  που τον συγκλόνισαν με το κάλλος και την αλήθεια τους.

 

ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ, Η ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ, Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ, ΛΟΥΒΡΟ

ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ, Η ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ, Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ, ΛΟΥΒΡΟ

 

 

 

ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ

Γεωγραφία των αισθήσεων.

Γεωμετρία της φαντασίας.

Γενεαλογία ενός δράματος γνωστού

που ταξιδεύουμε όλοι.

 

 

 

 

Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΣΙΣΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΕΗΛ, ΑΡΤΕΜΙΣΙΑΣ ΤΖΕΝΤΙΛΕΣΚΙ

BAROQUE

Μουσικοί διάλογοι τέχνης και χώρου.

Αμπαλάζ φωτός νυχτερινής συσκευασίας.

Έμπειρικής πορείας προσωπικές ερμηνείες

με ακουαρέλα σε χαρτί, με λάδι σε καμβά

με αίμα στην κοιλιά σου.

Ελαστική ζωγραφική του μπετονένιου πάθους.

Στη βλάστηση της γης κραγιόνια μίσους.

Σφραγίδα του σπαθιού

που διακορεύει

τα μπαρόκ μας όνειρα.

Κώστας Ευαγγελάτος

Εκδόσεις “Συλλογές”, Σολωμού 29, 2ος, Εξάρχεια. τηλ: 210 3840187