Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Μια χυδαία διαφήμιση

Γράφει ο Ηρακλής Κακαβάνης //

Η ελπίδα έσβησε, τα χαμόγελα έδυσαν και μαζί με την ανασφάλεια και το φόβο της επιβίωσης πάει να μας πνίξει η μπόχα της χυδαιότητας. Αρχικά η χυδαιότητα χτύπησε την πόρτα των Τεχνών με τις παλλόμενες βελγικές γκουρμεδιές και άλλες πρωχό επιλογές. Τώρα εισέβαλε θριαμβευτικά στο χώρο του εθελοντισμού. ‘Όμως γιατί να μας κάνει εντύπωση; Η πολιτική χυδαιότητα δεν άνοιξε το εξωθύρι , υποκριτικά χύνοντας κροκοδείλια δάκρυα για την άτιμη την ανάγκη που τους …αναγκάζει να προδίδουν τις αρχές τους;

Πλέον είμαστε έτοιμοι. Ξέρουμε ότι τη χυδαιότητα θα την «τρώμε στη μάπα» σε κάθε πεδίο της ανθρώπινης δράσης. Ετσι τη φάγαμε στη μάπα από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας με το διαφημιστικό σποτ που έδωσε στη δημοσιότητα για να ενισχύσει υποτίθεται την εθελοντική αιμοδοσία.

Μέχρι τώρα οι διαφημίσεις με κοινωνικό μήνυμα ξεχώριζαν για την αισθητική τους και τον τρόπο που αναπτύσσονταν. Δεν ωραιοποιούν την πραγματικότητα, πολύ περισσότερο δεν την εκχυδαΐζουν. Αξιοποιούν τις μικρές αλήθειες της ζωής που ενώνουν τους ανθρώπους. Στις διαφημίσεις με κοινωνικό μήνυμα δικαιώνονταν η διαφήμιση.

Τούτη η διαφήμιση του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας χρησιμοποιεί τις πιο χυδαίες νόρμες της διαφήμισης για να αφυπνίσει, υποτίθεται, και να ευαισθητοποιήσει.

Στη διαφήμιση με τίτλο «Τώρα μπορείς κι εσύ να γίνεις Ήρωας», βλέπουμε αρχικά έναν πυροσβέστη να σώζει ένα γατάκι από μια πυρκαγιά. Κάτι πάει να «κλέψει» από την αθωότητα του carnetion που σώζει τη Λόλα, αλλά… καμία σχέση.

Στη συνέχεια ένας γυμνασμένος ναυαγοσώστης σώζει από τα κύματα μια όμορφη κοπέλα που «πεθαίνει για ένα του φιλί» (σε μια παραλία με πολλές όμορφες κοπέλες που μάλλον ζηλεύουν την παθούσα φίλη τους που δέχεται το φιλί του ναυαγοσώστη).

Αμέσως μετά ένας γιατρός, πλαισιωμένος και βοηθούμενος από αισθησιακές νοσοκόμες, σώζει τη ζωή ενός ασθενή.

Και τις τρεις σκηνές παρακολουθεί ένας καθημερινός άνθρωπος που θέλει κι αυτός να …πεθαίνουν για ένα του φιλί.

Κορύφωση του σποτ η ζήλια του υποψήφιου ήρωα που τον οδηγεί να δώσει αίμα και το λιγούρικο βλέμμα του στη νοσοκόμα στο τέλος… όταν έγινε ήρωας!!!

Αναπαράγει στερεότυπα (η ωραία αισθησιακή ξανθιά) και στρεβλά κοινωνικά πρότυπα για τον «επιτυχημένο» γιατρό που πλαισιώνεται από αισθησιακές νοσοκόμες. Κάτι που σαφώς αδικεί τόσο τον επιστήμονα γιατρό, όσο και τη νοσοκόμα που μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες μοχθεί και συμπάσχει στο πλευρό του ασθενή, και βέβαια δε φορά κόκκινες γόβες και δεν επιδεικνύει το μπούστο της.

Χρησιμοποιώντας μια τεχνική διαφήμισης που κατά βάση απευθύνεται στη μάζα μας καλεί να γίνουμε ήρωες αλλά πετυχημένοι που θα μας περιτριγυρίζουν όμορφες γυναίκες… Συνειρμός ιδεών λέγεται στη γλώσσα τη διαφήμισης με αναφορά σε νοήματα ή προβολή εικόνων που προκαλούν διάφορους συνειρμούς στο δέκτη, π.χ. σεξουαλικού περιεχομένου συνειρμοί, όπως στη διαφήμιση της μπύρας «η πιο όμορφη ξανθιά».

Και επειδή οι κύριοι αυτοί, οι έχοντες την ευθύνη της επιλογής μας κατηγορούν για έλλειψη ανεκτικότητας και χιούμορ, τους απαντούμε:

Κύριοι δεν προσβάλλετε απλώς την αισθητική μας, βρωμίζετε με την αγοραία ηθικής σας αξίες που εξανθρώπισαν τον πίθηκο.

Δεν περιμένουμε ότι θα παραιτηθείτε. Η πρώτη σας αντίδραση δεν αφήνει περιθώριο ελπίδας…