Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Χειμερινά ελαστικά ή αλυσίδες -αχρείαστες να ΄ναι

Ανεξάρτητα από τις νέες προειδοποιήσεις των μετεωρολόγων για επικείμενη ισχυρή κακοκαιρία αυτό το Σαββατοκύριακο, που θα χτυπήσει τη χώρα – Χιόνια πάλι στην Αττική – …”κόκκινες” περιοχές κλπ. είναι πάντα επίκαιρο το θέμα κατάλληλα λάστιχα στο αυτοκίνητο
Κάθοδος -λένε πολικών αερίων μαζών από τη βόρεια Ευρώπη οι οποίες καθώς θα αλληλεπιδράσουν με θερμότερες και υγρότερες στις θαλάσσιες εκτάσεις γύρω από τη χώρα μας θα σχηματίσουν ένα ισχυρό βαρομετρικό χαμηλό το οποίο θα προκαλέσει και πάλι κακοκαιρία, με πυκνές χιονοπτώσεις ακόμη και σε πεδινές – ημιπεδινές περιοχές ή περιοχές πολύ χαμηλού υψομέτρου προς την Ήπειρο, τη δυτική Μακεδονία, τη Θεσσαλία, την Στερεά, την Πελοπόννησο αλλά και την Εύβοια.

Χειμερινά ελαστικά ή αλυσίδες;

Η Ελλάδα έχει 300 μέρες το χρόνο ηλιοφάνεια και αν κάποιος κατοικεί ή κινείται στα νότια της χώρας, σε νησιά ή στις πρωτεύουσες των νομών, μπορεί να μην έχει φορέσει ποτέ χειμερινά ελαστικά στο αυτοκίνητό του. Για τις δύσκολες μέρες, μετρημένες στα δάκτυλα του ενός χεριού, που θα προκύψει κάποια μεγάλη κακοκαιρία με χιονοπτώσεις, το πιο σύνηθες είναι να καταφύγει σε ένα σετ αλυσίδες.

Εάν όμως ζει σε ορεινές περιοχές, υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο να έχει χρησιμοποιήσει χειμερινά ελαστικά και να έχει ζήσει από πρώτο χέρι την αποδοτικότητά τους στις χαμηλές θερμοκρασίες και τους χιονισμένους δρόμους.
Το χειμερινό ελαστικό ή χιονολάστιχο ή αλπικό λάστιχο, είναι ουσιαστικά το ίδιο πράγμα. Πρόκειται για λάστιχα σχεδιασμένα να λειτουργούν σε ένα ορισμένο πλαίσιο συνθηκών και να ανταποκρίνονται στις χειμερινές απαιτήσεις ενός ηπειρωτικού κλίματος. Υπάρχουν και πιο “σκληροτράχηλα” χειμερινά ελαστικά, τα σκανδιναβικά (Nordic), που είναι φτιαγμένα για την αντιμετώπιση ιδιαίτερα ακραίων, πολικών συνθηκών και διατίθενται με και χωρίς καρφιά.

Το χειμερινό ελαστικό λειτουργεί σωστά όταν η εξωτερική θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 7οC, ακόμη κι αν η άσφαλτος είναι στεγνή, ενώ είναι αρκετά αποδοτικό όταν συναντήσει χιόνι ή/και πάγο στο δρόμο. Από την άλλη, το κοινό (θερινό) ελαστικό που παρουσιάζει μεγάλο βαθμό πρόσφυσης σε υψηλές θερμοκρασίες πέλματος, είναι ιδιαίτερα αναποτελεσματικό σε χαμηλές θερμοκρασίες, όπου το πέλμα του γίνεται σκληρό και άκαμπτο.

Τα ελαστικά που έχουν σχεδιαστεί να έχουν καλή απόδοση κάτω από δύσκολες χειμερινές συνθήκες φέρουν ειδική σήμανση. Η μόνη επίσημη εγγύηση ότι το λάστιχο έχει πραγματικές ικανότητες το χειμώνα είναι η επιγραφή 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) στο προφίλ του.

Αν το όχημα δεν κινείται τακτικά σε δρόμους με χαμηλές θερμοκρασίες ή χιόνια, δεν χρειάζεται να τοποθετήσουμε ελαστικά της κατηγορίας αυτής διότι θα υποστούν μεγαλύτερες φθορές το καλοκαίρι και θα έχουν μειωμένη απόδοση σε σχέση με τα αντίστοιχα θερινά. Επίσης, το κόστος μιας τετράδας χειμερινών ελαστικών κυμαίνεται από τα 200 έως τα 400 ευρώ και προϋποθέτει χώρο φύλαξης για τους “ζεστούς” μήνες.

Από την άλλη, οι φθηνότερες αλυσίδες υπόκεινται επίσης σε ειδικούς κανονισμούς και μπορούν να φορεθούν μόνο όταν υπάρχει χιόνι στον δρόμο. Σε αυτήν την περίπτωση, ο οδηγός δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα. Ακόμα, καλό θα είναι να σιγουρευτεί ότι είναι συμβατές με τα καλοκαιρινά λάστιχα που φοράει ήδη το αυτοκίνητό του.

Πηγή – πληροφορίες carandmotor.gr


Δείτε επίσης
Πώς επιλέγουμε τα σωστά ελαστικά;