Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Αντιδραστικές αλλαγές μακριά από κάθε έννοια Γενικής Παιδείας

Ολοταχώς προς την υλοποίηση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου που ψήφισε την προηγούμενη βδομάδα προχωράει το υπουργείο Παιδείας, όπως φαίνεται και από την πρόσφατη δημοσίευση σε ΦΕΚ των νέων ωρολόγιων προγραμμάτων που θα ισχύσουν από την ερχόμενη σχολική χρονιά για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Σε αυτά, πέρα από τη διακηρυγμένη πρόθεση της κυβέρνησης να ενισχύσει τα Αγγλικά και την Πληροφορική, διαφαίνεται και η πρόθεση εξοικονόμησης εκπαιδευτικού προσωπικού, μειώνοντας ώρες και καταργώντας μαθήματα, κυρίως από τα Λύκεια.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα που ανακοινώθηκαν για τα Γυμνάσια, στην Α’ τάξη αυξάνεται κατά μία ώρα το μάθημα της Πληροφορικής και μειώνεται κατά μία ώρα η Οικιακή Οικονομία. Θυμίζουμε ότι η Οικιακή Οικονομία διδασκόταν μέχρι τώρα δύο ώρες τη βδομάδα μόνο στην Α’ Γυμνασίου, με τα νέα προγράμματα το μάθημα γίνεται μονόωρο και οι εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι δρομολογείται η κατάργησή του.

Μεγαλύτερες ανακατατάξεις όμως σημειώνονται στα Λύκεια, όπου συρρικνώνονται εξαιρετικά τα μαθήματα κοινωνικών επιστημών και εξαφανίζονται τα όποια καλλιτεχνικά μαθήματα υπήρχαν, έστω και ως μαθήματα επιλογής, ανάμεσά τους και αυτά του ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου, που είναι και πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα για κάποιες σχολές, και πλέον η μόνη πηγή διδασκαλίας τους θα είναι τα φροντιστήρια.

Αναλυτικά, στην Α’ Λυκείου το μάθημα των Αγγλικών γίνεται υποχρεωτικό με 3 ώρες και το μάθημα της Πληροφορικής από επιλογής γίνεται επίσης υποχρεωτικό, με 2 ώρες. Η δεύτερη ξένη γλώσσα (2 ώρες) επιλέγεται τώρα από Γερμανικά ή Γαλλικά (πέρυσι στην επιλογή υπήρχαν και τα Αγγλικά). Τα μαθήματα επιλογής Γεωλογία – Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και Καλλιτεχνική Παιδεία καταργούνται, όπως επίσης το μάθημα Ερευνητικές Δημιουργικές Δραστηριότητες. Τέλος, το μάθημα Πολιτική Παιδεία (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί και Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία) από 3 ώρες που διδάσκονταν στην Α’ Λυκείου μειώνεται στις 2 και θα είναι πλέον το μοναδικό μάθημα κοινωνικών επιστημών που μένει να διδάσκεται σε ολόκληρο το Λύκειο, καθώς εξοβελίζονται οι κοινωνικές επιστήμες από τις επόμενες δύο τάξεις.

Στη Β’ Λυκείου καταργείται το μάθημα Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία, καθώς και το μάθημα Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη), στη θέση του οποίου μπαίνουν τα Λατινικά. Κατά τ’ άλλα, ενισχύονται κατά μία ώρα η Πληροφορική (Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ) και η Φυσική Αγωγή και από μονόωρα μαθήματα γίνονται δίωρα, τα Αγγλικά γίνονται υποχρεωτικά, με 2 ώρες, από επιλογής που ήταν, ενώ και η δεύτερη ξένη γλώσσα (Γαλλικά ή Γερμανικά) γίνεται υποχρεωτικό μονόωρο μάθημα. Τέλος, στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών της Β’ Λυκείου αλλάζει η αναλογία των ωρών της Φυσικής (από 3 σε 2) και των Μαθηματικών (από 2 σε 3).

Στην Γ’ Λυκείου εισάγεται το περιβόητο «κόντρα μάθημα», που θα διδάσκεται για 2 ώρες τη βδομάδα και θα είναι είτε τα Μαθηματικά είτε η Ιστορία, ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού. Επιπλέον, ενισχύεται κατά μία ώρα η Φυσική Αγωγή (από 2 σε 3 τη βδομάδα), τα Αγγλικά γίνονται υποχρεωτικά με 2 ώρες, από μάθημα επιλογής που ήταν, και τα Λατινικά από μάθημα επιλογής γίνονται υποχρεωτικό στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών από το σχολικό έτος 2021-2022. Τα υπόλοιπα μαθήματα επιλογής, που ήταν το Ελεύθερο και το Γραμμικό Σχέδιο, καταργούνται, όπως προαναφέρθηκε, ενώ δεν θα υπάρχει 2η ξένη γλώσσα (Γαλλικά / Γερμανικά). Επίσης, τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού (δηλαδή τα μαθήματα των πανελλαδικών, πλην της Γλώσσας), που φέτος διδάσκονταν 7 ώρες τη βδομάδα, θα διδάσκονται πλέον 6 ώρες.

Από τις παραπάνω αλλαγές, που ήδη έχουν αρχίσει να προκαλούν αντιδράσεις στους εκπαιδευτικούς, είναι φανερό ότι η κυβέρνηση επιδιώκει εξοικονόμηση προσωπικού, κυρίως από τα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών και τα καλλιτεχνικά, ενώ συρρικνώνεται κι άλλο η όποια έννοια της γενικής παιδείας είχε απομείνει στο Λύκειο και ειδικά η Γ’ τάξη του παραμένει ένα προγυμναστήριο για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Αν σε αυτά συνυπολογίσουμε και την «τράπεζα θεμάτων», που πέρα από τους ταξικούς φραγμούς και τα φροντιστήρια αυξάνει και την τυποποίηση της γνώσης κόντρα στην κριτική ικανότητα, είναι ξεκάθαρο ότι μιλάμε για ένα Λύκειο όχι μόνο πιο σκληρό, αλλά και πιο υποβαθμισμένο.

Πηγή: 902.gr

banner skliros aprilis banner aggoules aginota banner