Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Επιθεωρητές πριν 6 μήνες προειδοποίησαν ότι αν δεν μετακινηθεί το νιτρικό αμμώνιο «θα ανατινάξει όλη τη Βηρυτό»

Τουλάχιστον 113 άνθρωποι σκοτώθηκαν στην καταστροφική έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού και δεκάδες άλλοι αγνοούνται, σύμφωνα με τον νέο απολογισμό που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο υπουργός Υγείας Χαμάντ Χασάν.

Από την τεράστια έκρηξη, τουλάχιστον 4.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν.

«Υπάρχουν σίγουρα ακόμη (θύματα) κάτω από τα χαλάσματα και δεχόμαστε δεκάδες τηλεφωνήματα για αγνοούμενους», είπε σε δημοσιογράφους, στο περιθώριο της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου.

Ανθρώπους κάτω από τα τσιμέντα αναζητούν παντού ομάδες διασωστών τόσο του Λιβάνου όσο και άλλων χωρών. Η μάχη που δίνεται είναι με το χρόνο προκειμένου έγκαιρα να εντοπιστούν και να διασωθούν οι εγκλωβισμένοι στα ερείπια της Βηρυτού.

Στη μάχη της διάσωσης παίρνει μέρος και η ΕΜΑΚ. Στάλθηκε ειδική ομάδα της 1ης ΕΜΑΚ αποτελούμενη από 12 άτομα και διασωστικό σκύλο, δύο οχήματα και ειδικό εξοπλισμό με αεροσκάφος της Πολεμική Αεροπορίας C-130.

Αμέλεια δείχνουν οι πρώτες έρευνες

Οι αρχικές έρευνες δείχνουν πως χρόνια αδράνειας και αμέλειας σχετικά με την αποθήκευση εξαιρετικά εκρηκτικού υλικού στο λιμάνι τις Βηρυτού προκάλεσαν την έκρηξη που είχε αποτέλεσμα τον θάνατο τουλάχιστον 100 ανθρώπων χθες Τρίτη, δήλωσε επίσημη πηγή με γνώση των ευρημάτων.

Ο πρωθυπουργός και η προεδρία δήλωσαν χθες πως 2.750 τόνοι νιτρικού αμμωνίου, χημικού λιπάσματος που μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί επίσης για την κατασκευή βομβών, ήταν αποθηκευμένα επί έξι χρόνια στο λιμάνι χωρίς οποιαδήποτε μέτρα ασφαλείας.

«Είναι αμέλεια», δήλωσε η επίσημη πηγή στο Reuters και πρόσθεσε πως το θέμα της ασφαλούς αποθήκευσης είχε εγερθεί σε πολλές επιτροπές και δικαστές και «τίποτα δεν έγινε» προκειμένου να εκδοθεί μια εντολή απομάκρυνσης ή καταστροφής του εξαιρετικά εύφλεκτου υλικού.

Η πηγή δήλωσε πως μια πυρκαγιά ξεκίνησε από την αποθήκη 9 του λιμανιού και επεκτάθηκε στην αποθήκη 12, όπου ήταν αποθηκευμένο το νιτρικό αμμώνιο.

Η χθεσινή έκρηξη ήταν η πιο ισχυρή που έχει σημειωθεί ποτέ στη Βηρυτό, μια πόλη φοβισμένη ακόμη από τον εμφύλιο πόλεμο πριν από τρεις δεκαετίες και η οποία έχει κλονιστεί από μια βαθιά οικονομική κρίση που έχει τις ρίζες της σε δεκαετίες διαφθοράς και οικονομικής κακοδιαχείρισης.

Ο Μπάντρι Ντάχερ, γενικός διευθυντής των Τελωνείων του Λιβάνου, δήλωσε σήμερα στο τηλεοπτικό δίκτυο LBCI πως τα τελωνεία είχαν στείλει έξι έγγραφα στο δικαστικό σώμα προειδοποιώντας ότι το υλικό συνιστούσε απειλή.

«Ζητήσαμε την επανεξαγωγή του αλλά αυτό δεν συνέβη. Αφήνουμε τους ειδικούς και εκείνους που τους αφορά να προσδιορίσουν γιατί», είπε ο Ντάχερ.

Σύμφωνα με άλλο πρόσωπο που σχετίζεται με υπάλληλο του λιμανιού, μια ομάδα που είχε επιθεωρήσει το νιτρικό αμμώνιο πριν από έξι μήνες προειδοποίησε πως αν δεν μετακινηθεί «θα ανατινάξει όλη τη Βηρυτό».

Σύμφωνα με δύο έγγραφα που είδε το Reuters, τα Τελωνεία του Λιβάνου είχαν ζητήσει από το δικαστικό σώμα το 2016 και το 2017 να ζητήσει από «την αρμόδια ναυτιλιακή υπηρεσία» να επανεξαγάγει ή να εγκρίνει την πώληση του νιτρικού αμμωνίου, το οποίο είχε απομακρυνθεί από ένα φορτηγό πλοίο, το Rhosus, και είχε εναποτεθεί στην αποθήκη 12, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια του λιμανιού.

‘Ένα από τα έγγραφα αναφέρεται σε παρόμοια αιτήματα που είχαν γίνει το 2014 και 2015.

«Μια εγχώρια και διεθνής έρευνα πρέπει να διενεργηθεί για το συμβάν, δεδομένης της κλίμακας και των περιστάσεων υπό τις οποίες αυτά τα προϊόντα αυτά μεταφέρθηκαν στα λιμάνια», δήλωσε ο Γκασάν Χασμπάνι, πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και μέλος του κόμματος Λιβανικές Δυνάμεις.

Το Shiparrested.com, ένα βιομηχανικό δίκτυο που ασχολείται με νομικές υποθέσεις, είχε αναφέρει το 2015 ότι το Rhosus, που είχε σημαία Μολδαβίας, έδεσε στη Βηρυτό τον Σεπτέμβριο του 2013 λόγω τεχνικών προβλημάτων κατά το ταξίδι του από τη Γεωργία στη Μοζαμβίκη με 2.750 τόνους νιτρικού αμμωνίου.

Κατά την επιθεώρηση, απαγορεύτηκε ο απόπλους του πλοίου και λίγο μετά εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες του, με αποτέλεσμα διάφοροι πιστωτές να προβάλουν νομικές διεκδικήσεις.

«Λόγω των κινδύνων που συνδέονταν με την παραμονή του νιτρικού αμμωνίου πάνω στο πλοίο, οι λιμενικές αρχές άδειασαν το πλοίο και μετέφεραν το φορτίο του στις αποθήκες του λιμανιού», ανέφερε.

Λιγοστά τα αποθέματα σιτηρών

Σε πλήρη παράλυση απειλεί να βυθίσει την οικονομία του Λιβάνου η έκρηξη στη Βηρυτό καθώς η χώρα μαστιζόταν ήδη από βαθύτατη κρίση, οδηγώντας χιλιάδες ανθρώπους στο εξωτερικό και πυροδοτώντας ογκώδεις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας εναντίον του «διεφθαρμένου πολιτικού συστήματος».

Περίπου το μισό του πληθυσμού ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας και ένα 35 % βρίσκεται εκτός αγοράς εργασίας.

Τον Μάρτιο για πρώτη φορά στην ιστορία του ο Λίβανος κήρυξε στάση πληρωμών, αδυνατώντας να αποπληρώσει ένα ομόλογο κάτι που ανεμένετο να επαναληφθεί και με δεύτερο που είναι εν αναμονή.

Ο λόγος του δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ είχε φτάσει το 170% (92 δις δολάρια) και είναι ένας από τους υψηλότερους στον κόσμο.

Τον Μάρτιο μάλιστα η χώρα είχε ξεκινήσει συζητήσεις με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προκειμένου να εξασφαλίσει ένα πακέτο «διάσωσης», οι συνομιλίες όμως είχαν παγώσει.

Από τον Μάρτιο, αναφέρει ο Guardian , οι τιμές στα περισσότερα αγαθά έχουν τριπλασιαστεί, ενώ το νόμισμα απώλεσε πάνω από το 80% της αξίας του.

Όσοι έχουν ακόμη δουλειά τα βγάζουν μήνα με το μήνα. Τα εμπορικά κέντρα είναι άδεια, η εγκληματικότητα αυξάνεται .

Η καταστροφή του λιμανιού της Βηρυτού θα καταστρέψει περαιτέρω την χειμαζόμενη οικονομία της χώρας πόσω μάλλον ελλείψει χερσαίων εμπορικών διαδρομών: Η Συρία είναι κατεστραμμένη, με το δε Ισραήλ η χώρα βρίσκεται παγίως σε εμπόλεμη κατάσταση.

Ο Λίβανος βασίζεται πάρα πολύ σε εισαγωγές για την επάρκεια των τροφίμων. Ενδεικτικά, το 90% των καταναλισκόμενων σιτηρών είναι εισαγόμενο.

Εως 300.000 οι άστεγοι

Εως 300.000 άνθρωποι έχουν μείνει χωρίς στέγη στη Βηρυτό μετά τη φονική έκρηξη που συγκλόνισε το λιμάνι, δήλωσε ο κυβερνήτης της πρωτεύουσας Μαρουάν Αμπούντ, εκτιμώντας πως το κόστος των ζημιών θα ξεπεράσει τα τρία δισεκατομμύρια δολάρια.

«Εκανα μια περιοδεία στη Βηρυτό, οι ζημιές μπορεί να ανέρχονται από τρία έως πέντε δισεκατομμύρια δολάρια», ανέφερε ο κυβερνήτης, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι αναμένει την εκτίμηση των ειδικών και των μηχανικών.

«Σχεδόν το 50% της Βηρυτού έχει καταστραφεί ή έχει υποστεί ζημιές» εκτίμησε, με 250.000 έως 300.000 ανθρώπους -σύμφωνα με τον ίδιο- να έχουν μείνει άστεγοι.

Την ίδια ώρα ο υπουργός Οικονομίας, Ραούλ Νέχμε, δήλωσε στο Reuters πως ο Λίβανος διαθέτει πλέον αποθέματα σιτηρών για «λίγο λιγότερο» από έναν μήνα, μετά την έκρηξη που κατέστρεψε τα κεντρικά σιλό.

«Αναζητούμε αποθηκευτικούς χώρους», είπε προσθέτοντας ότι ο Λίβανος χρειάζεται αποθέματα για τουλάχιστον τρεις μήνες για να υπάρξουν οι προϋποθέσεις διατροφικής ασφάλειας.

Η έκρηξη, η ισχυρότερη που σημειώθηκε ποτέ στην Βηρυτό, μετέτρεψε την περιοχή σε ερείπια αχρηστεύοντας το κεντρικό λιμάνι εισόδου για τις εισαγωγές ειδών διατροφής για τα έξι εκατομμύρια των κατοίκων του Λιβάνου.

Τα σιλό της Βηρυτού είχαν δυναμικότητα 120.000 τόνων σιτηρών, σύμφωνα με τον Αχμεντ Τάμερ, διευθυντή του λιμανιού της Τρίπολης, της δεύτερης σε μέγεθος πόλης της χώρας.

Το λιμάνι της Τρίπολης, το δεύτερο σε μέγεθος λιμάνι του Λιβάνου, δεν διαθέτει υποδομές αποθήκευσης, αλλά αποθέματα σιτηρών μπορούν να μεταφερθούν σε αποθήκες που απέχουν 2 χιλιόμετρα από το λιμάνι.

Πριν από την έκρηξη, τα σιλό της Βηρυτού δεν περιείχαν παρά 15.000 τόνους σιταριού, καθώς ορισμένοι μύλοι είχαν ξεφορτώσει απευθείας φορτία εξαιτίας καθυστέρησης στην έκδοση πιστωτικών επιστολών για πληρωμή, δήλωσε ο Αχμεντ Χατίτ, ο επικεφαλής της ένωσης εισαγωγέων σιτηρών στον εφημερίδα Al-Akhbar.

Οι υπάρχουσες ποσότητες επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών της αγοράς για ενάμισι μήνα, ενώ τέσσερα πλοία που μεταφέρουν 28.000 τόνους σιτηρών δεν έχουν ελλιμενισθεί, εξήγησε.

Οι αρχές του Λιβάνου επιδιώκουν την μεταφορά των τεσσάρων πλοίων στην Τρίπολη, δήλωσε αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομίας στο δίκτυο LBCI.

Διπλωματικές πηγές κάνουν λόγο για μια Ελληνίδα ανάμεσα στους νεκρούς από την ισχυρότατη έκρηξη

Πληροφορίες αναφέρουν ότι μία Ελληνίδα πολίτης είναι ανάμεσα στους 100 και πλέον νεκρούς από την ισχυρότατη έκρηξη που συγκλόνισε χθες το απόγευμα την πρωτεύουσα του Λιβάνου, Βηρυτό.

Όπως διευκρινίζουν διπλωματικές πηγές, οι μέχρι στιγμής πληροφορίες αναφέρουν ότι μία Ελληνίδα πολίτης φέρεται να έχει χάσει τη ζωή της και ότι δύο ακόμη Ελληνίδες συγκαταλέγονται μεταξύ των τραυματιών. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το Ελληνορθόδοξο Νοσοκομείο της Βηρυτού ετέθη εκτός λειτουργίας και οι ασθενείς μεταφέρθηκαν σε άλλα νοσοκομεία.

Αναζητούν στην Κύπρο τον Ρώσο που μετέφερε τη νιτρική αμμωνία

Σύμφωνα με τη ρωσική ενημερωτική ιστοσελίδα «Rbc.ru», το υλικό που υπήρξε η αιτία της φοβερής έκρηξης την Τρίτη το απόγευμα στη Βηρυτό και που ήταν 2.750 τόνοι νιτρικής αμμωνίας έφτασε στο λιμάνι της Βηρυτού, το Σεπτέμβριο του 2014 με πλοίο ρωσικής ιδιοκτησίας.

Πρόκειται, σύμφωνα με την ίδια πηγή, για το πλοίο Rhosus και ως ιδιοκτήτης του εμφανιζόταν μέχρι το Σεπτέμβριο του 2014, οπόταν και κατασχέθηκε, ο Ίγκορ Γκρετσούσκιν, από το Χαμπάροβσκ.

Το Rhosus, με σημαία Μολδαβίας, μετέφερε τους 2.750 τόνους αμμωνίας από το Μπατούμι (η μυθολογική Κολχίδα) της Γεωργίας στη Μοζαμβίκη. Μετά από βλάβη το πλοίο έπιασε λιμάνι στη Βηρυτό, όπου μετά από έρευνα απαγορεύτηκε ο απόπλους του και κατασχέθηκε το φορτίο, που τοποθετήθηκε σε αποθήκη στο 12ο αγκυροβόλιο του λιμανιού, με στόχο την καταστροφή-απόρριψη του.

Σύμφωνα με το «Rbc.ru», ο ιδιοκτήτης του πλοίου Ίγκορ Γκρετσούσκιν, ήταν επιχειρηματίας που ζούσε στην Κύπρο, ο οποίος όπως είπαν μέλη του πληρώματος «κήρυξε πτώχευση και άφησε το πλοίο».

Ο Γκρετσούσκιν έχει κατηγορηθεί από το πλήρωμα του πλοίου ότι εγκατέλειψε τόσο τους ανθρώπους όσο και το φορτίο.

Οι δικηγόροι των δανειστών έλαβαν τρία εντάλματα σύλληψης για τον Ρώσο. Στο πλοίο εργάζονταν συνολικά οκτώ Ουκρανοί ναυτικοί, σύμφωνα με τη Νατάλια Κλαμ, εκτελεστική διευθύντρια του Ταμείου Βοήθειας Ναυτικών της Οδησσού Assol: «Οι ναυτικοί με τη βοήθειά μας στράφηκαν στον πρόξενο της Ουκρανίας, πέντε από τους συμπατριώτες μας κατάφεραν να επιστρέψουν στην πατρίδα».

»Για να διατηρηθεί ζωντανό το πλοίο, τέσσερα μέλη του πληρώματος – τρεις Ουκρανοί και ένας Ρώσος – παρέμειναν επί του σκάφους, για ένα χρόνο αφότου αυτό κρατήθηκε στο λιμάνι της Βηρυτού», κατέληξε η κ. Κλαμ.

Η τελευταία φορά που καταγράφηκε η τοποθεσία του πλοίου το 2014 – όχι μακριά από το 12ο αγκυροβόλιο, όπου έγινε η έκρηξη, προκύπτει από τα δεδομένα της υπηρεσίας MarineTraffic.