Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Μαρία Κάλλας, 40 χρόνια από το θάνατό της…

Γράφει η Τασσώ Γαΐλα //

Μαρία Κάλλας, η διεθνούς φήμης τραγουδίστρια της όπερας η γοητεία της οποίας 40 χρόνια μετά το θάνατό της παραμένει αμείωτη και που οι ρόλοι που τραγούδησε όπως η Τόσκα, η Νόρμα, η Υπνοβάτις και η Φεντόρα έμειναν αξέχαστοι στο κοινό χάρη στην πιο ευέλικτη φωνή του 20ού αιώνα του οποίου η Μαρία-όπως την αποκαλούν οι φιλόμουσοι όλου του κόσμου-υπήρξε και θα μείνει η κορυφαία πρωταγωνίστρια…

kalas1

Η Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου -αυτό ήταν το πραγματικό όνομα της Κάλλας- γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 στο Λονγκ Άιλαντ της Νέας Υόρκης όπου βρέθηκαν οι γονείς της σαν μετανάστες από την Ελλάδα. 6χρόνια μετά και το 1929 ο πατέρας της Γεώργιος ανοίγει στην Ελληνική συνοικία του Μανχάταν φαρμακείο και αλλάζει το όνομα της οικογένειας σε Κάλλας. Η  μικρή Μαρία αρχίζει μαθήματα πιάνου το 1932, αλλά το 1937 θα βρεθεί μετά το διαζύγιο των γονιών της με τη μητέρα της Ευαγγελία και την αδελφή της και πάλι στην Ελλάδα. Εδώ η μητέρα της ξαναλλάζει το όνομα της οικογένειας σε Καλογεροπούλου και η νεαρή Μαρία φοιτά από το 1938 στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών όπου και θα διακριθεί .Από το 1941 έως και το 1945 θα εργαστεί επαγγελματικά στη Λυρική Σκηνή Αθηνών με πρώτο της ρόλο το 1941 αυτόν της Βεατρίκης του Βοκάκιου και τελευταία της εμφάνιση σε συναυλία στο Παρκ το 1945, ενώ μόλις το 1942 τραγούδησε στη Λυρική σκηνή και  για πρώτη φορά  στα  Ελληνικά Τόσκα, που είναι ο ρόλος που αργότερα την καθιέρωσε παγκόσμια σαν κορυφαία πρωταγωνίστρια της όπερας.

Το 1945 φεύγει για Αμερική όπου αλλάζει το όνομά της σε Κάλλας και κατόπιν η γνωστή παγκόσμια Ντίβα θα βρεθεί στη Βερόνα της Ιταλίας με συμβόλαιο για εμφανίσεις στην «Αρένα» για το ρόλο της Τζοκόντα. Και, είναι το έτος 1947, έτος που θα γνωρίσει τον βιομήχανο και λάτρη της όπερας Μπατίστα Μενεγκίνι με τον οποίο και θα παντρευτεί στις 21 Απρίλη του 1949. Φλωρεντία, Νοέμβρης του 1948 και η Κάλλας θα γνωρίσει τον θρίαμβο τραγουδώντας την Νόρμα, η  όπερα που θα τραγουδήσει περισσότερο στην καριέρα της.

Στη Σκάλα του Μιλάνου η Μαρία τραγουδά για πρώτη φορά το 1951, τραγουδά με εκπληκτική επιτυχία Σικελικό Εσπερινό ξεκινώντας έτσι μια λαμπρή καριέρα όπου θα υποδυθεί με μεγάλη επιτυχία τους σπουδαιότερους γυναικείους ρόλους του λυρικού θεάτρου, τη Νόρμα, την Τόσκα, την Τζοκόντα, την Μαντάμ Μπατερφλάι…

calas onasis

Τουρνέ στα σημαντικότερα θέατρα όλου του κόσμου, δίσκοι, και η σοπράνο που από το 1955 έχει αλλάξει εμφάνιση χάνοντας 35 κιλά, αλλά με τη φωνή της σε τέτοια επίπεδα τελειότητας που καμιά άλλη τραγουδίστρια δεν κατάφερε να τα φτάσει μέχρι σήμερα, το 1957 γνωρίζει για πρώτη φορά τον Αριστοτέλη Ωνάση και από το 1959 οι δυο τους θα είναι ζευγάρι και έτσι η Μαρία που ήδη έχει μετακομίσει στο Παρίσι –με τη σχέση της αυτή με τον Α. Ωνάση-  θα συγκαταλέγεται πλέον στις διεθνείς διασημότητες.

1964: Χρονιά που η Μαρία θα γνωρίσει τον θρίαμβο, στο Κόβεν Γκάρντεν του Λονδίνου με Τόσκα, στο Παρίσι με Νόρμα και στη Νέα Υόρκη με Τόσκα. Ταυτόχρονα είναι και η χρονιά που εμφανίζονται σοβαρά προβλήματα στη φωνή της, είναι η χρονιά που μετά από την ερμηνεία της Τόσκα στο Κ. Γκ. του Λονδίνου-παράσταση που μετέδωσε για πρώτη φορά και η τηλεόραση-, η Μαρία αποχαιρετά την όπερα…

Από το 1966 έχει χωρίσει τον Μενεγκίνι, έχει πάρει και πάλι την Ελληνική υπηκοότητα και ενώ όλοι περιμένουν το γάμο της με τον Ωνάση, αυτό δεν θα γίνει ποτέ, εφ’ όσον ο Ωνάσης στις 20 του Οκτώβρη του 1968 θα παντρευτεί στο ιδιόκτητό του νησί Σκορπιό  την δημοφιλή χήρα του Αμερικανού προέδρου την Τζάκι Κένεντι, γεγονός που η Μαρία θα μάθει στο διαμέρισμα της στο Παρίσι  από τις εφημερίδες, γεγονός ίσως η πλέον οδυνηρή στιγμή στην ζωή της…

1974: Τουρνέ για την σοπράνο Μαρία με τελευταία εμφάνιση της στη σκηνή  στο Σαπόρο της Ιαπωνίας. Κατόπιν επιστρέφει στο Παρίσι, όπου και ζει μόνη στο διαμέρισμά της. Έχει καταρρεύσει ψυχολογικά και σε περίοδο μελαγχολίας μαθαίνει για τον θάνατο του Αριστοτέλη Ωνάση μετά από εγχείρηση στη χολή και στις 15 Μαρτίου του 1975. Δύο χρόνια αργότερα στις 16 Σεπτεμβρίου του 1977, η Μαρία πεθαίνει ‘περίεργα’ στο διαμέρισμά της στη Λεωφόρο Ζωρζ Μαντέλ του Παρισιού. Καρδιακή προσβολή η επίσημη εκδοχή θανάτου της, γεγονός όμως είναι ότι τα ακριβή αίτια θανάτου δεν έχουν ακόμα εξακριβωθεί. Σύμφωνα δε με την τελευταία της επιθυμία η σορός της αποτεφρώθηκε και διέσπειραν την τέφρα της στο Αιγαίο…

Για την Ντίβα της Όπερας σοπράνο Μαρία Κάλλας που «αναμφίβολα θα παραμείνει ένας ζωντανός μύθος μέσα στους αιώνες» όπως  είχε δηλώσει η Μελίνα Μερκούρη, έχουν ειπωθεί και γραφεί πολλά, εμείς κλείνουμε το αφιέρωμά μας σε αυτήν με μία δική της φράση.

«Η μητέρα μου ήθελε να γίνω τραγουδίστρια κι εγώ λαχταρούσα να εκπληρώσω την επιθυμία της, με την προϋπόθεση όμως να γίνω μεγάλη τραγουδίστρια. Ή όλα ή τίποτα».

Μαρία Κάλλας (1923-1977)

 

Βασική Πηγή:Bruno Tozi <La Divina in Cucina, Trenta Editore Srl-Milano, 2006>.