Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Σε σχέση με το δημοσίευμα της katiousa.gr για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση

*Του Αχιλλέα Ζορμπά

Στην στήλη «απόψεις αναγνωστών» της ιστοσελίδας αναδημοσιεύτηκε, στις 10/4, άρθρο για τις εξελίξεις με την τηλεκπαίδευση. Δυστυχώς μέσω της ιστοσελίδας αναπαράγονται ορισμένα επιχειρήματα και θέσεις που δεν συμβάλλουν στο να ενισχυθεί η δράση του μάχιμου εκπαιδευτικού κόσμου, των εκπαιδευτικών σωματείων, των αγωνιστών του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, των κομμουνιστών εκπαιδευτικών στα σχολεία αυτή την περίοδο.

Σε περίπτωση που δεν είναι γνωστό, υπενθυμίσουμε ορισμένα ζητήματα:

Από την πρώτη στιγμή που η πανδημία του κορονοϊού COVID-19 δημιούργησε νέα δεδομένα στη ζωή του λαού, οι εκπαιδευτικοί ρίχτηκαμε στη μάχη ώστε να σταθούμε στο πλευρό των μαθητών μας και των οικογενειών τους. Δεν περιμέναμε καμία εγκύκλιο, καμία οδηγία από το Υπουργείο Παιδείας, για να κάνουμε το αυτονόητο: να έχουμε επαφή με τους μαθητές μας με όλα τα μέσα, να βοηθήσουμε αφενός να μπορέσουν να κρατήσουν την επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία, αφετέρου σε συνθήκες εγκλεισμού και φόβου για το αύριο, να τους στηρίξουμε ψυχολογικά. Η μοναδική «εγκύκλιος» την οποία ακολουθήσαμε ήταν και είναι ο ρόλος μας ως παιδαγωγοί κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες!

Από την πρώτη στιγμή, γνωρίζοντας ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί ποτέ να υποκαταστήσει την κανονική εκπαιδευτική διαδικασία, κάναμε πράξη την αξία της συλλογικότητας (ενάντια στην ατομική ευθύνη που έχει κάνει καραμέλα η κυβέρνηση), την αλληλεγγύη, τη διεκδίκηση. Και αυτό χρησιμοποιώντας ότι μέσο διαθέτουμε. Η μεγάλη αναγνώριση στα μάτια των μαθητών μας, η συμπαράσταση των γονιών είναι για μας η μεγάλη παρακαταθήκη για το αύριο. Τα λόγια συμπάθειας των κυβερνώντων ξέρουμε ότι είναι «υποκριτικά». Ας μην υπάρχει τόση ανησυχία σε ορισμένους, γνωρίζουμε καλά τον αντίπαλο μας και τις επιδιώξεις του. Έχουμε τον τρόπο να του χαλάσουμε τα σχέδια. Η στάση μας βούλωσε το στόμα στα διάφορα παπαγαλάκια των ΜΜΕ…

Από την πρώτη στιγμή, ακριβώς επειδή δεν αναστείλαμε τον ρόλο μας ως παιδαγωγοί, μπορούμε να είμαστε στο πλευρό των μαθητών μας και των λαϊκών οικογενειών και ταυτόχρονα να διεκδικούμε από το υπουργείο και την κυβέρνηση να ικανοποιήσει το αίτημα της ισότιμης συμμετοχής όλων των μαθητών στις διαδικασίες της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ένα αίτημα στο οποίο υπουργείο και κυβέρνηση σφυρίζουν αδιάφορα, κοροϊδεύοντας ουσιαστικά, δεκάδες χιλιάδες μαθητές γιατί προτεραιότητα έχουν να μπουκώνουν στους καναλάρχες, τους κλινικάρχες και τους μεγαλοεπιχειρηματίες με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Αυτό το νόημα είχε και το απόσπασμα εκείνο από την τοποθέτηση του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στην Βουλή στις 9 Απρίλη, όπου αναφερόμενος στα ζητήματα της εκπαίδευσης, ανάμεσα στα άλλα τόνισε:

«Δεν τα λέει μόνο το ΚΚΕ αυτά. Ακούστε τους εκπαιδευτικούς, που κυριολεκτικά με αίσθημα ευθύνης, είναι δίπλα στους μαθητές τους με όλα τα μέσα, αλλά ταυτόχρονα διεκδικούν μέτρα για να κάνουν σωστά τη δουλειά τους, όσο κι αν γνωρίζουν ότι η σχέση πρόσωπο με πρόσωπο είναι η καρδιά της εκπαιδευτικής διαδικασίας».

Για να ανακεφαλαιώνουμε λοιπόν.

Ότι η τηλεκπαίδευση αποτελούσε διακαή πόθο των αστών δεν είναι καθόλου άγνωστο. Ότι για τις αστικές κυβερνήσεις μια σειρά μέτρα που λαμβάνονται ως έκτακτη κατάσταση, θέλουν να μείνουν, είναι κι αυτό γνωστό.

Το επιχείρημα ότι σημασία σήμερα δεν έχει το μάθημα είναι απλοϊκό. Σημασία έχει για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας και μέσα από την επαφή με τον εκπαιδευτικό του να μην μείνει πίσω, πρώτα απ’ όλα κοινωνικά, παιδαγωγικά αλλά και μαθησιακά. Αν το αρνείσαι αυτό, σημαίνει ότι αφοπλίζεις και τους εκπαιδευτικούς και τις λαϊκές οικογένειες. Τις αφήνεις μόνες τους στην κρίση που υπάρχει. Αν μπαίνεις μπροστά στην οργάνωση της πάλης και ταυτόχρονα επιδιώκεις να είσαι δίπλα στους μαθητές, με όλους τους τρόπους, τότε βάζεις γερές βάσεις για την κοινή δράση ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, για να αντιμετωπίσεις κι αυτά που έρχονται.

Χωρίς μισόλογα και προφάσεις, χωρίς αυταπάτες για το «που το πάει η κυβέρνηση» οι εκπαιδευτικοί δίνουμε τη μάχη με κάθε μέσο! Δεν διστάζουμε, δεν αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα ως άλλοθι, δεν αφήνουμε την κυβέρνηση να παίζει χωρίς αντίπαλο τα επικοινωνιακά της παιχνίδια. Αντιμετωπίζουμε την κατάσταση με ρεαλισμό, ψυχραιμία και αισιοδοξία δίνοντας το καλύτερο μάθημα για όλους τους μαθητές μας.

Οι μαθητές μας δεν θα μας χρειαστούν μόνο μετά το παρατράγουδο της καραντίνας. Τώρα μας χρειάζονται. Δεν θα λογαριαστούμε μετά. Τώρα λογαριαζόμαστε με όσους στερούν το παρόν και το μέλλον των μαθητών μας.

*Ο Αχιλλέας Ζορμπάς, είναι δάσκαλος, εκλεγμένος με την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» στο ΔΣ της ΔΟΕ.

Πηγή: 902.gr