Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ταξίδι στο χρόνο με την Εύα Φάμπα

Η διεθνώς καταξιωμένη σολίστ κλασικής κιθάρας, σε συνεχή αναζήτηση μέσα από μονοπάτια διαφορετικών μουσικών δρόμων, δημιουργός και ερμηνεύτρια, δασκάλα γυναίκα μουσικός με τα όλα της, επιβεβαίωσε από την παιδική της ηλικία, αυτό που λέει ο λαός μας “το μήλο κάτω από τη μηλιά”.

Ώριμη περισσότερο από ποτέ στα 58 της χρόνια η κόρη του Δημήτρη Φάμπα φέρει επάξια στους ώμους το βαρύ πολύτιμο “φορτίο” ζωγραφίζοντας νότες Si♭ _Re – 7ª και πάει λέγοντας από 12 ετών δίνει εκατοντάδες ρεσιτάλ στην Ελλάδα και σε περισσότερες από 25 χώρες στον κόσμο, σεμνά, πάντα “αθόρυβη”. Τα αστικά ΜΜΕ, σπάνια μιλάνε για μια βιρτουόζα, που έχει συνεργαστεί με συμφωνικές παγκόσμιου κύρους (Ρωσίας, UAEH Μεξικού κλπ.) τιμημένη με βραβεία και μετάλλια από το Μιλάνο, μέχρι το Περού, που επιμελείται μουσικών εκδόσεων και δίνει διαλέξεις \ σεμινάρια σε όλο τον κόσμο κατακτώντας επαίνους για τη δεξιοτεχνική της άνεση.

Σαν Σολίστ και καθηγήτρια, έχει συμμετάσχει σε σπουδαία διεθνή μουσικά και κιθαριστικά φεστιβάλ, όπως αυτά της Στοκχόλμης (Musikmuséet, Σουηδία), Καλούγκα (Ρωσία), Κίνας, Αρεκίπα (Περού), «Κιθάρα και Γυναίκα» (Παραγουάη), Sei strade _Six Ways (Ιταλία), «Κιθάρες του Κόσμου» (Ελβετία) κλπ. Έχει δώσει ρεσιτάλ στην Ελλάδα, σε σημαντικές Αθηναϊκές αίθουσες, το Βυζαντινό Μουσείο και τη Ρωμαϊκή Αγορά, σε πάρα πολλές πόλεις στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας, στα φεστιβάλ της Λέσβου, Νίκαιας, Αττικού Άλσους, Ερμούπολης-Σύρου, Ηρακλείου Κρήτης, Κρυστάλλια, Μουσικό Μάη Πάτρας, όπως επίσης σε Κίνα, Ιταλία, Ισπανία, Βουλγαρία, Eλβετία, Αλβανία, Σουηδία, Σερβία, Ρωσία, Κύπρο, Βραζιλία, Περού, Βολιβία, Παραγουάη, Μεξικό, Ταϊλάνδη, Ινδία, Νεπάλ, Λευκορωσία, Πολωνία, Ουγγαρία, Λιθουανία, Ζιμπάμπουε, την πρώην Γιουγκοσλαβία, την πρώην ΕΣΣΔ κ.α. Έχει εμφανιστεί σε Ραδιόφωνα και Τηλεοπτικές εκπομπές σε όλο τον κόσμο, ενώ οι συναυλίες της στην Ρωσία, Μεξικό, Βουλγαρία, Βολιβία, Νεπάλ παρουσιάστηκαν ζωντανά από την τηλεόραση.

Τι είναι μουσική; _απαντά: η τέχνη οργάνωσης των ήχων ώστε να συνθέσουμε, να παίξουμε και να ακούσουμε ένα μουσικό έργο, είναι μια γλώσσα επικοινωνίας / έκφρασης των συναισθημάτων μας, των εσωτερικών μας εικόνων και ιδεών.

Στο ερώτημα της σχέσης μουσικής με την κιθάρα λέει: χρειάζομαι πολλές σελίδες! Μια σχέση αγάπης με στιγμές έντονου πάθους! Από την αρχαιότητα ως σήμερα η μουσική και η κιθάρα είναι στενά συνδεδεμένες με την ζωή των Ελλήνων. Ειδικά η κλασική κιθάρα γνώρισε και γνωρίζει μεγάλη άνθιση στην χώρα μας από το 1950 και μετά και σε αυτό συνέβαλε η προσωπικότητα του Δημήτρη Φάμπα. Κιθάρα στην παρέα, κιθάρα στο θέατρο, κιθάρα στα τραγούδια, κιθάρα στις συναυλίες, κιθάρα σόλο σε συναυλίες και αίθουσες μεγάλες, κιθάρα με ορχήστρες (δυστυχώς σπάνια).

“Greek Guitar Music” Eva Fampas, guitar, έκδοση NAXOS 8.573322: περιλαμβάνει έργα καταξιωμένων συνθετών όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Δημήτρης Φάμπας, ο Κυριάκος Τζωρτζινάκης αλλά και νεώτερων ταλαντούχων κιθαριστών – συνθετών όπως ο Κώστας Χατζόπουλος, ο Γιώργος Μαυροειδής, ο Μηνάς Μπόγρης , ο Νίκος Χαριζάνος και ο Νίκος Αθανασάκης, πολλά από τα οποία είναι σε α’ παγκόσμια εκτέλεση.

Δείτε
www.evafampas.gr.
Σύλλογος Φίλων Της Κιθάρας Δημήτρης Φάμπας

ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΜΑΣ ΔΕΝ ΤΑ ΧΑΡΙΖΟΥΜΕ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ… Συνέντευξη της Εύας Φάμπα για το Δελτίο της ΟΓΕ

Πότε δικαιώνεται η μουσική;

Όταν σιγοτραγουδιέται … δύσκολες ερωτήσεις κάνετε.

Για τη δημιουργία ενός ικανού κιθαρίστα οι σπουδές είναι απαραίτητο συστατικό; γιατί υπάρχει σειρά από μουσικά είδη – ρεμπέτικο, μπλουζ, τζαζ, φλαμένκο που δεν διακρίνουν τις σπουδές στη θεωρία της μουσικής ως αναγκαίες.

Ναι, είναι πολύ απαραίτητες οι σπουδές τόσο θεωρητικά, όπου μπορείς να καταλάβεις και να αναλύσεις αυτό που παίζεις, όσο και στο όργανο το ίδιο όπου η γνωριμία με το έργο σπουδαίων συνθετών ανά τους αιώνες πλουταίνει το ρεπερτόριο ενός κιθαρίστα, τον κάνει γνώστη από πρώτο χέρι της ιστορίας της μουσικής και του κτίζει, βέβαια, και μια στερεή τεχνική. Έτσι, η μουσική τέχνη εκτός από τέχνη είναι και επιστήμη αλλά και αθλητισμός, αφού ένας κιθαρίστας πρέπει να παίζει (γυμνάζεται) κάθε μέρα ώστε να είναι και σε φόρμα. Αν με την λέξη “ικανός” εννοείτε κάποιον που κινεί τα δάκτυλά του με άνεση, αυτό παραπέμπει μόνο στον αθλητισμό και όχι στην τέχνη. Κατά την γνώμη μου η βασική θεωρία της μουσικής σε όλα τα μουσικά είδη πρέπει να διδάσκεται

Πείτε μας για τη σχέση μουσικής και μαθηματικών. Υπάρχει;

Από μικρό παιδάκι είχα έφεση στους αριθμούς και ναι μου πέρασε η ιδέα να γίνω μαθηματικός. Όμως ποτέ δεν μου πέρασε η ιδέα να γίνω πολιτικός. Όλοι είμαστε πολιτικά όντα και έχουμε το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεστε, κι εγώ δεν αρνήθηκα ποτέ την όποια προσφορά μου στη μάχη για καλύτερη ζωή. Φυσικά και υπάρχει σχέση μεταξύ μαθηματικών και μουσικής. Με λίγα λόγια η αρμονία των ήχων ή η διαφωνία τους είναι μια μαθηματική εξίσωση, είναι νόμος της φυσικής.

Κατά τη γνώμη σας η πολιτική στην Ελλάδα παράγεται μέσα από τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας ή είναι αποτέλεσμα κακόγουστης συναλλαγής;

Εξαρτάται από τον πολιτικό χώρο στον οποίο αναφέρεστε. Η κακόγουστη συναλλαγή είναι ένα από τα άσχημα φαινόμενα που δημιουργούνται σε ένα σύστημα όπως ο καπιταλισμός που για μένα είναι κατακριτέος.

Πως σας ακούγεται ο όρος «στρατευμένη τέχνη»;

Η τέχνη είναι πάντα μια κοινωνική λειτουργία, το έλεγε και ο σπουδαίος ποιητής μας ο Ρίτσος. Και σαν τέτοια πρέπει να τοποθετείται απέναντι στο τί συμβαίνει. Δεν υπάρχει άνθρωπος απολίτικος και αστράτευτος, ακόμη και εκείνοι που έτσι λένε ότι είναι, παίρνουν θέση στην κοινωνική ζωή, τη θέση της αδράνειας. Έτσι δεν υπάρχει και καλλιτέχνης απολίτικος και αστράτευτος. Εγώ να θέλω να θεωρούμαι στρατευμένη καλλιτέχνης, υπέρμαχη της μάχης για μια καλύτερη, δίκαιη, ποιοτικά ανεβασμένη ζωή, με σεβασμό στον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Έτσι έχω αποφασίσει και η καθημερινότητά μου να είναι ταγμένη σ’ αυτό, είτε φυτεύοντας ένα δεντράκι, είτε συμμετέχοντας σε απεργία για την μη μείωση του μεροκάματου (υπάρχουν και τέτοια στους μουσικούς) και σε συλλαλητήρια για την κατάργηση, είτε δίνοντας συναυλία για την ενίσχυση των παιδιών της Παλαιστίνης.

Περισσότερα
Εύα Φάμπα

Σάπιες ζωές, του Ανδρέα Ονουφρίου