Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Εικαστική έκθεση της καλλιτεχνικής ομάδας “FireArt”: Με μεγάλη συμμετοχή κόσμου τα εγκαίνια της έκθεσης “Πλήγματα ακριβείας”» VIDEO – ΦΩΤΟ)

Με μεγάλη συμμετοχή κόσμου πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 15 του Ιούνη, τα εγκαίνια της εικαστικής έκθεσης της καλλιτεχνικής ομάδας «FireArt», σε συνεργασία με την ΕΔΥΕΘ, για τα 25 χρόνια από τους βομβαρδισμούς στη Γιουγκοσλαβία με τίτλο «Πλήγματα ακριβείας».

Στην έκθεση παρουσιάζονται εικαστικά έργα  ζωγραφικής, σχεδίου, χαρακτικής, φωτογραφίας και ψηφιακών μέσων, γλυπτά και εγκαταστάσεις από δεκάδες Έλληνες και Βαλκάνιους καλλιτέχνες από τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Στα εγκαίνια της έκθεσης παραβρέθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής.

Lepa sela lepo gore – Τα όμορφα χωριά, όμορφα καίγονται

Η έκθεση φιλοξενείται στην αίθουσα Τέχνης του παλιού Δημαρχείου Νεάπολης Θεσσαλονίκης (Βενιζέλου 125) και θα είναι ανοιχτή για το κοινό καθημερινά μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024 από τις 18.00 μέχρι τις 21.00. Στη συνέχεια θα ταξιδέψει σε άλλες πόλεις και χώρες.

Όπως σημείωσαν οι καλλιτέχνες, η έκθεση έχει άμεσο στόχο την αισθητοποίηση και την αγωνιστική εγρήγορση των συμμετεχόντων. «Δεν κάνουμε τέχνη για την τέχνη κλεισμένη στο εργαστήριό μας. Η “FireArt” επιτίθεται στην ιμπεριαλιστική προπαγάνδα και μέσα από την Τέχνη. ΗFireArt” αποτελείται από καλλιτέχνες που ενώθηκαν για να δώσουν στην Τέχνη τον κοινωνικό της ρόλο που πρέπει να παίζει στη σημερινή εποχή. Να εκφράζει τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε, να εκφράζει τους προβληματισμούς του μεγαλύτερου μέρους του λαού, να βοηθήσει τον άνθρωπο να σκεφτεί, να βρει τις αιτίες των προβλημάτων και είναι δυνατόν να βοηθήσει να ανοίξει δρόμους και να κάνει τη ζωή του καλύτερη», όπως σημείωσε η Χρύσα Κοφίνα.

«Είναι η επίθεση των καλλιτεχνών στον πόλεμο», είπε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Πρώιος  σε δήλωσή του εκ μέρους της «FireArt». «Πλήγματα ακριβείας ονομάζεται η έκθεση όπως ακριβώς τα ονόμασαν οι ΝΑΤΟικοί», σημείωσε, αλλά και από την πλευρά των καλλιτεχνών «πλήγματα ακριβείας, ενάντια σε όλο αυτό το ψέμα της διασποράς βομβών και ειδήσεων».

Σήμερα, 25 χρόνια μετά, θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανό το μήνυμα της αλληλεγγύης και της πάλης των λαών ενάντια στη βαρβαρότητα, ενάντια στην εκμετάλλευση, ενάντια στους νέους πολεμικούς σχεδιασμούς που έχουν ως πρόσχημα τη διαφύλαξη δήθεν της «ειρήνης και της δημοκρατίας». Να κρατήσουμε ζωντανή την αλληλεγγύη και συμπαράσταση των λαών, γιατί αυτό είναι το μεγαλύτερο όπλο τους, σημείωσε ο Μπάμπης Βέλης, γραμματέας της ΕΔΥΕΘ.

Ιδιαίτερη στιγμή όταν στα εγκαίνια χαιρετισμό απηύθυνε  η Νάντα Ντάγκιτς, εκπρόσωπος του Φόρουμ του Βελιγραδίου για τον κόσμο των Ίσων. Όπως σημείωσε: «Εκ μέρους του σέρβικου λαού θέλουμε να ευχαριστήσουμε την ΕΕΔΥΕ και την Καλλιτεχνική Ομάδα Fire Art για τη σημαντική έκθεση σήμερα. Επειδή η Τέχνη δεν γνωρίζει σύνορα ανάμεσα σε έθνη, γλώσσα, φύλο και θρησκεία, άρα ούτε και μίση ανάμεσα στους λαούς, αποτελεί το ενδεδειγμένο μέσο για να στείλει στον κόσμο ηχηρά μηνύματα καταδίκης ενάντια στην καταπίεση λαών και σε πράξεις και δράσεις στρατιωτικές εναντίον λαών για την επίτευξη των ιμπεριαλιστικών στόχων. Παρόλο που πέρασαν 25 χρόνια από το έγκλημα του ΝΑΤΟ, η φιλία και αλληλεγγύη του φίλου ελληνικού λαού και ιδιαίτερα της οργάνωσής σας παραμένουν νωπά στις μνήμες μας».

Η επίθεση που κάνει το καπιταλιστικό σύστημα, η πιο ύπουλη και πιο αποτελεσματική είναι μέσα από τον χώρο της τέχνης. Ιδρύματα όπως του Σόρος κ.ά. δούλευαν και χρηματοδοτούσαν αδρά για να φτιάξουν τη γενιά των νέων καλλιτεχνών, καλλιτέχνες ενταγμένους στο σύστημα. Αυτά ακριβώς τα στοιχεία ανέδειξε η «FireArt» στην εκπομπή «ΤΕΧΝΗΚΡΑΤΕΣ» του «90,4 Αριστερά στα FΜ», όπου συνομίλησε με την Λουίζα Αυγήτα, επίκουρη καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ, για το ρόλο των θεσμών της Τέχνης στις ιμπεριαλιστικές συγκρούσεις με επίκεντρο τη Γιουγκοσλαβία.

Εν τω μεταξύ, το πρωί της Κυριακής 16 Ιούνη, η Νάντα Ντάγκιτς, εκπρόσωπος του Φόρουμ του Βελιγραδίου για τον κόσμο των Ίσων, μαζί με τον πρόεδρο της Επιτροπής για τη Διεθνή Ύφεση και Ειρήνη Θεσσαλονίκης Νίκο Ζώκα, τον εκτελεστικό γραμματέα του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ειρήνης Ηρακλή Τσαβδαρίδη και άλλα στελέχη του φιλειρηνικού κινήματος, κατέθεσαν λουλούδια στην κεντρική πύλη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Εκεί που τον Μάρτη του 2009, με τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από τον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία, εντοιχίστηκε πλακέτα που συμβολίζει την ευγνωμοσύνη του λαού της Σερβίας προς τον ελληνικό λαό, για την πολύμορφη αντίσταση στη διάρκεια των ΝΑΤΟικών βομβαρδισμών.

25 χρόνια από τον βρώμικη ΝΑΤΟϊκή επέμβαση στη Γιουγκοσλαβία: Ο βρώμικος πόλεμος των 78 ημερών που άλλαξε τον χάρτη των Βαλκανίων

Στην έκθεση «Πλήγματα ακριβείας» συμμετέχουν δεκάδες Έλληνες και Βαλκάνιοι καλλιτέχνες από τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας που συμφώνησαν σε ένα κοινό κείμενο:
«Ως καλλιτέχνες και ως άνθρωποι δεν μπορούμε να ξεχάσουμε τις 24 Μάρτη 1999, όταν στις 8 παρά τέταρτο το βράδυ τα ΝΑΤΟικά αεροπλάνα και οι πύραυλοι άρχισαν να “ξερνούν φωτιά” στη Γιουγκοσλαβία. Ήταν η μεγαλύτερη επιχείρηση στην Ευρώπη μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με 2.300 αεροπορικές επιδρομές. Το αιματοκύλισμα κράτησε 78 μέρες και κόστισε τη ζωή σε 3.500 ανθρώπους, εκ των οποίων τα ¾ ήταν άμαχοι και 400 παιδιά.

Ως καλλιτέχνες και ως άνθρωποι συνεχίζουμε να καταγγέλλουμε τις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις που αποφάσισαν τότε να χρησιμοποιήσουν αυτή την περιοχή της Ευρώπης για τα μελλοντικά τους σχέδια, για μια παγκόσμια κυριαρχία. Που σχεδίασαν και υλοποίησαν ένα έγκλημα στο όνομα τάχα της ειρήνης και της σταθερότητας, με πρόσχημα τις εθνοτικές διαφορές, στην αναζωπύρωση των οποίων είχαν συμβάλει καθοριστικά οι ίδιες δυνάμεις.

ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑ 1999 — ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ!

Κατά τη διάρκεια εκείνου του πολέμου ο λαός της Ελλάδας έδειξε την υποστήριξη και την αλληλεγγύη του στον γιουγκοσλαβικό λαό με μαζικές διαδηλώσεις, με αποκλεισμό του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, των δρόμων και των συνόρων, επιβραδύνοντας έτσι την προώθηση του πολεμικού υλικού και των στρατιωτικών δυνάμεων προς τη Γιουγκοσλαβία. Σήμερα, 25 χρόνια μετά, θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανό το μήνυμα της αλληλεγγύης και της πάλης των λαών απέναντι στη βαρβαρότητα, απέναντι στην εκμετάλλευση, απέναντι στους νέους πολεμικούς σχεδιασμούς που έχουν πρόσχημα την ειρήνη».

Η καλλιτεχνική ομάδα «FireArt»

Η ομάδα ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2019 από εικαστικούς που ένιωσαν την ανάγκη να συναντηθούν και να επικοινωνήσουν με το κοινό, να μιλήσουν για τους προβληματισμούς τους πάνω στον τρόπο που ζούμε, να δώσουν στην τέχνη κοινωνικό ρόλο. Αυτό που επιδιώκει η ομάδα είναι να κάνει τέχνη που θα βοηθάει τον άνθρωπο να βελτιώσει τη ζωή του, δηλαδή να τον προβληματίσει πάνω σ’ αυτά που συμβαίνουν, να καταδείξει τα κακώς κείμενα, να τον βοηθήσει να σκεφτεί πάνω στις αιτίες και, ιδανικά, να πάρει αφορμή από όλη αυτή την αναζήτηση και να αποφασίσει να δράσει για να κάνει αυτόν τον κόσμο καλύτερο.

Η αντιπολεμική Βαλκανική έκθεση της καλλιτεχνικής ομάδας FireArt στην Αθήνα 4-21 Ιανουαρίου

Ξεκίνησε από εικαστικούς καλλιτέχνες, αλλά συσπειρώνει γύρω της ανθρώπους από όλες τις τέχνες, μουσικούς, χορευτές, ανθρώπους του θεάτρου και θεωρητικούς της Τέχνης. Ξεκίνησε να δουλεύει και να παρουσιάζει εκθέσεις και δράσεις με θέματα όπως το Προσφυγικό (Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, 2019) και η πολιτική κράτηση (Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό – Μουσείο Τσιτσάνη και Τέμενος του Οσμάν Σαχ, Τρίκαλα, 2019). Τον καιρό της πανδημίας μίλησε για την πολιτική πλευρά του θέματος (performance στο Δημοτικό Θέατρο των Εποχών στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης, 2020) και διοργάνωσε εκθέσεις μέσα στα νοσοκομεία (ΑΧΕΠΑ και «Παπανικολάου», 2021), για να αναδείξει τη σημασία του δημόσιου συστήματος Υγείας.

Στη συνέχεια, η ομάδα οργάνωσε κοινή έκθεση Ελλήνων και Τούρκων καλλιτεχνών με θέμα τον πόλεμο. Η έκθεση «Κάτω από τον ίδιο ουρανό, γύρω από την ίδια θάλασσα» ξεκίνησε από το Κέντρο Πολιτισμού «Ναζίμ Χικμέτ» στην Κωνσταντινούπολη τον Ιούλιο του 2022 και ταξίδεψε στη Θεσσαλονίκη (Πολιτιστικό Κέντρο Ισλαχανέ), στην Κομοτηνή (Δημοτική Πινακοθήκη), στη Φλώρινα (Εύξεινος Λέσχη) και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες. Μέσα από τα έργα οι καλλιτέχνες προσπάθησαν να προβληματίσουν πάνω στις αιτίες των πολέμων, να αναδείξουν τις συνέπειες, να δείξουν πως οι λαοί από τις ίδιες αιτίες υποφέρουν, με τον ίδιο τρόπο ζούνε.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Επίσκεψη του Δ. Κουτσούμπα στην έκθεση “Και πάνω τους η μνήμη καίει” _ΦΩΤΟ

Το 2023 αποφάσισαν να ενώσουν τις φωνές τους με όλους τους γείτονες λαούς, για να τονίσουν αυτά που μας ενώνουν. Τις κοινές πίκρες και τα κοινά βάσανα, τα όνειρα για ένα καλύτερο μέλλον μέσα από την αλληλεγγύη και τους αγώνες των λαών μας. Στο κάλεσμα ανταποκρίθηκαν καλλιτέχνες από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Σερβία, τη Σλοβενία, τη Βόρεια Μακεδονία, την Ιταλία και την Τσεχία και προστέθηκαν στην κοινή έκθεση Ελλήνων και Τούρκων. Η έκθεση αυτή με τίτλο «Κάτω από τον ίδιο ουρανό» παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 2022 στην Πινακοθήκη «Χρίστο Τσόκεφ» στο Γκάμπροβο και συνέχισε το ταξίδι της τον Αύγουστο στο Πολιτιστικό και Πληροφοριακό Κέντρο Μπίτολα στη Βόρεια Μακεδονία με τη συμμετοχή 73 καλλιτεχνών κι έπειτα στην Αθήνα στο TAF Art Foundation  τον Γενάρη του 2024.

Τον Μάη του 2024 η ομάδα παρουσίασε στο Επταπύργιο σε συνδιοργάνωση με την ΕΦΑΠΟΘ και το ΥΠΠΟ την εικαστική έκθεση «Και πάνω τους η μνήμη καίει», η οποία ήταν αφιερωμένη στην εποχή που το Επταπύργιο λειτούργησε ως φυλακή πολιτικών κρατουμένων και ως τόπος εκτέλεσης αγωνιστών.

Ακολουθήστε το Ατέχνως σε
Google News, Facebook και Twitter