Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κώστας Ευαγγελάτος — “Εξεικονίσεις Art- Est” στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά

Την Πέμ­πτη 28 Μαρ­τί­ου, ώρα 7.30 μμ, θα πραγ­μα­το­ποι­η­θούν τα εγκαί­νια ατο­μι­κής έκθε­σης εικα­στι­κών έργων του ζωγρά­φου, λογο­τέ­χνη, θεω­ρη­τι­κού τέχνης Κώστα Ευαγ­γε­λά­του στις Αίθου­σες της Δημο­τι­κής Πινα­κο­θή­κης Πει­ραιά, Φίλω­νος 29 (Κτί­ριο Παλαιού Ταχυ­δρο­μεί­ου) με τίτλο: “Εξει­κο­νί­σεις Art- Est”.

Πρό­κει­ται για ένα πολυ­σύν­θε­το εικα­στι­κό φάσμα με χαρα­κτη­ρι­στι­κά έργα του καλ­λι­τέ­χνη που παρου­σιά­ζο­νται σε τρείς ενότητες.

Η πρώ­τη ενό­τη­τα, περι­λαμ­βά­νει έργα που εκτέ­θη­καν τον Νοέμ­βριο του 2017 στο Παρί­σι και τον Νοέμ­βριο του 2018 στο Μου­σεί­ον της Πόλε­ως των Αθη­νών. Η δεύ­τε­ρη ενό­τη­τα περι­λαμ­βά­νει δια­χρο­νι­κή παρου­σί­α­ση προ­σω­πο­γρα­φιών και σωμα­το­γρα­φιών που έχουν φιλο­τε­χνη­θεί εκ του φυσι­κού και η τρί­τη ενό­τη­τα πρό­σφα­τες ανέκ­θε­τες ζωγρα­φι­κές συν­θέ­σεις του με εννοιο­λο­γι­κά στοι­χεία και ανθέμια.

euaggelatos2

“Ο Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος ανι­χνεύ­ει κάθε πτυ­χή φυσι­κού ή τεχνη­τού υλι­κού στοι­χεί­ου, ανα­ζη­τεί μορ­φές, εμπνέ­ε­ται ιδέ­ες, επε­ξερ­γά­ζε­ται με την ευαι­σθη­σία του την ύλη και απο­τυ­πώ­νει εικό­νες απο­κα­λύ­πτο­ντας και ανα­δει­κνύ­ο­ντας τις ενυ­πάρ­χου­σες αισθη­τι­κές δυνη­τι­κές αξί­ες. Η αντι­λη­πτι­κό­τη­τά του δέχε­ται πολ­λα­πλούς κρα­δα­σμούς, συλ­λαμ­βά­νει αισθη­τι­κούς προ­βλη­μα­τι­σμούς και η δημιουρ­γι­κό­τη­τά του απλώ­νε­ται σε πολύ­πλευ­ρους πειραματισμούς.

Επε­ξερ­γά­ζε­ται υπαρ­κτές ή φαντα­στι­κές εικό­νες, μνή­μες και έννοιες, χρη­σι­μο­ποιεί υπαρ­κτά υλι­κά μορ­φο­λο­γι­κά στοι­χεία, τα δια­σπά, τα αναι­ρεί και στη συνέ­χεια τα ανα­κυ­κλώ­νει, τα ανα­συν­θέ­τει και δημιουρ­γεί νέα. Βέβαια, για να συνεν­νοη­θού­με, έχου­με τη δυνα­τό­τη­τα να χρη­σι­μο­ποι­ή­σου­με διά­φο­ρους προσ­διο­ρι­σμούς. Ωστό­σο, κάθε φορά ξεφεύ­γει με μια ιδιό­τυ­πη πρό­σλη­ψη νέων τάσε­ων, με προ­τά­σεις νέων εκφρα­στι­κών μέσων, με απο­τυ­πώ­σεις νέων ιδε­ο­μορ­φι­κών συλ­λή­ψε­ων. Προ­σεγ­γί­ζει μορ­φο­λο­γι­κά δεδο­μέ­να, οικειο­ποιεί­ται εκφρα­στι­κούς τρό­πους, επι­χει­ρεί νεω­τε­ρι­κές δοκι­μές, προ­ω­θεί και­νούρ­γιες δια­τυ­πώ­σεις εξω­τε­ρι­κεύ­ο­ντας προ­σω­πι­κές ιδέ­ες και δια­θέ­σεις. Βιώ­νει ακα­τά­παυ­στα εικα­στι­κές εμπει­ρί­ες που συμ­βάλ­λουν στην εξέ­λι­ξη του αισθη­τι­κού του προ­βλη­μα­τι­σμού. Μέσα απο αυτές τις διερ­γα­σί­ες απο­κα­λύ­πτε­ται μια ακό­ρε­στη, θα έλε­γα, επι­θυ­μία να προ­σεγ­γί­σει εμπει­ρι­κά την περι­βάλ­λου­σα αισθη­τή, απτή ή νοη­τή αλλά και δυνη­τι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα. Το ενδια­φέ­ρον είναι, ότι στην εικα­στι­κή του δημιουρ­γία ξέρει να χρη­σι­μο­ποιεί απλά μέσα παρά­γο­ντας αισθη­τι­κά απο­τε­λέ­σμα­τα με πρω­το­τυ­πία στην έμπνευ­ση και στην εκτέλεση.

Με αφε­τη­ρία τη φυσι­κή ζωγρα­φι­κή οδη­γεί­ται σ’ ένα ιδιαί­τε­ρα ευρύ πεδίο πολυ­δύ­να­μων επιρ­ρο­ών, αντλεί εικα­στι­κές πλη­ρο­φο­ρί­ες, προ­βάλ­λει υπο­κει­με­νι­κές συλ­λή­ψεις. Με τέτοιο εξο­πλι­σμό δια­πλέ­ει τα πελά­γη των αισθη­τι­κών του πεδί­ων και των συναι­σθη­μα­τι­κών του φορ­τί­σε­ων. Ο φυσι­κός χώρος απο­τέ­λε­σε την πρώ­τη πηγή έμπνευ­σης του καλ­λι­τέ­χνη. Αλλά εκεί που η έμπνευ­σή του δρα κατα­λυ­τι­κά είναι η μελέ­τη του ανθρώ­πι­νου σώμα­τος. Στα προ­δρο­μι­κά φυσι­κά τοπία και στις σωμα­το­γρα­φί­ες οι σκλη­ρές γραμ­μές και οι εμφα­τι­κοί, σχε­δόν βίαιοι χρω­μα­τι­σμοί περι­χα­ρα­κώ­νο­νται από ισχυ­ρά περι­γράμ­μα­τα. Από εκεί θα προ­χω­ρή­σει σε αφαι­ρε­τι­κές μορ­φο­ποι­ή­σεις και σε γεω­με­τρι­κούς σχη­μα­τι­σμούς με έντο­νη την ανη­συ­χία του καλ­λι­τέ­χνη για τη δια­μόρ­φω­ση προ­σω­πι­κού ιδιώ­μα­τος. Με τις νεφε­λο­γρα­φί­ες θα προ­χω­ρή­σει στη σύν­θε­ση δυνα­μι­κών πραγ­μα­τι­κών ή ιδε­α­τών τοπί­ων, υφαί­νο­ντας ορί­ζο­ντες και συνά­φειες ουρα­νού και γης, στιγ­μιό­τυ­πα ρευ­στών ή βίαιων κοσμι­κών μεταλ­λα­γών σε ονει­ρι­κές συνθέσεις.

Με μακρό­χρο­νη άσκη­ση στην παρα­τή­ρη­ση και στον σχε­δια­σμό προ­σώ­πων οδη­γεί­ται στη δημιουρ­γία προ­σω­πο­γρα­φιών με λιτά μέσα γρα­φής. Τα καθα­ρά γραμ­μι­κά περι­γράμ­μα­τα που αρθρώ­νει δια­τυ­πώ­νουν με πλη­ρό­τη­τα τα χαρα­κτη­ρι­στι­κά της μορ­φής. Ο ζωγρά­φος επι­χει­ρεί να προ­σεγ­γί­σει μέσα από μια εξα­το­μι­κευ­μέ­νη δια­δι­κα­σία το πρό­σω­πο ως εικα­στι­κό αντι­κεί­με­νο. Τα ιδιαί­τε­ρα χαρα­κτη­ρι­στι­κά επι­ση­μαί­νο­νται και προσ­διο­ρί­ζο­νται με στό­χο τη νατου­ρα­λι­στι­κή από­δο­ση της φυσιο­γνω­μί­ας κάθε προ­σώ­που. Κύριο μέλη­μα του ζωγρά­φου είναι η σύλ­λη­ψη και η απο­τύ­πω­ση της προ­σω­πι­κό­τη­τας και του ψυχι­σμού του εικονιζόμενου.

Στην επε­ξερ­γα­σία του θέμα­τος ο Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος χρη­σι­μο­ποιεί ποι­κι­λία τεχνι­κών. Σινι­κή μελά­νη με γρα­φί­δα ή χρω­στή­ρα, κάποιες φορές σε συν­δυα­σμό με την τεχνι­κή της υδα­το­γρα­φί­ας ή της τέμπερας.

Άλλο­τε χρη­σι­μο­ποιεί­ται στη σχε­δί­α­ση το μολύ­βι, η ζωγρα­φι­κή με αυγο­τέ­μπε­ρα, με ελαιό­χρω­μα ή με μικτή τεχνι­κή, όπου συνερ­γά­ζο­νται αρμο­νι­κά μελά­νια, χρώ­μα­τα του λαδιού και ακρυλικά.

Στις προ­σω­πο­γρα­φί­ες το χρώ­μα συνή­θως έχει επι­κου­ρι­κό ρόλο.

Η εικα­στι­κή αντί­λη­ψη του θέμα­τος και ο δυνα­μι­σμός του σχε­δί­ου, η καθα­ρό­τη­τα της γραμ­μής και η ευκρί­νεια της μορ­φής προ­δί­δουν αρε­τές που προ­σφέ­ρο­νται για θεμε­λί­ω­ση υψη­λής ποιό­τη­τας έργου.

Είναι πραγ­μα­τι­κά ευχά­ρι­στη η δια­πί­στω­ση ότι ορι­σμέ­νες προ­σω­πο­γρα­φί­ες στο σύνο­λό τους προ­σεγ­γί­ζουν βαθ­μούς υψη­λής εκφρα­στι­κής δύνα­μης και τελειό­τη­τας. Εκεί­νο που χαρα­κτη­ρί­ζει γενι­κά τη δου­λειά του Κώστα Ευαγ­γε­λά­του είναι η πολ­λα­πλό­τη­τα μέσων και τρό­πων έκφρα­σης, η μεθο­δι­κό­τη­τα στην ανί­χνευ­ση του πραγ­μα­τι­κού και η επι­λε­κτι­κό­τη­τα στην από­δο­ση του ιδεατού.”

ΝΙΚΟΣ ΜΟΣΧΟΝΑΣ
Ιστο­ρι­κός , κρι­τι­κός τέχνης, Διευ­θυ­ντής Ερευ­νών στο Εθνι­κό Ίδρυ­μα Ερευνών.

euaggelatos3

Η έκθε­ση θα λει­τουρ­γεί για τους φιλό­τε­χνους από την Κυρια­κή 24 Μαρ­τί­ου και θα διαρ­κέ­σει μέχρι την 1η Απρι­λί­ου 2019.

Καθη­με­ρι­νά από Τετάρ­τη μέχρι και Σάβ­βα­το θα γίνο­νται ξενα­γή­σεις στις 6.30 μ.μ.

Την Παρα­σκευή 29 Μαρ­τί­ου 2019, ώρα 7 μ.μ.

και το Σάβ­βα­το 30 Μαρ­τί­ου, ώρα 12 το μεση­μέ­ρι ο Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος θα μιλή­σει για θεω­ρη­τι­κά θέμα­τα της σύγ­χρο­νης τέχνης και θα συνο­μι­λή­σει με καλ­λι­τέ­χνες, ιστο­ρι­κούς τέχνης, συγ­γρα­φείς και λογοτέχνες.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ, Φίλω­νος 29

(παλαιό ταχυ­δρο­μείο), Πειραιάς.

Είσο­δος και συμ­με­το­χή ελεύθερη.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο