Είχαμε αναφερθεί σε προηγούμενο σημείωμα μας σε αφιέρωμα της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ (βγήκε μία βδομάδα μετά τη διακήρυξη της Κ.Ε του ΚΚΕ) με τίτλο : «Βλαντιμίρ Ιλιτς Λένιν. 100 χρόνια από τον θάνατό του». Σίγουρα υπήρχαν και άρθρα με ενδιαφέρον που στεκόταν με σεβασμό και κυρίως αντικειμενικά στο ζήτημα. Όμως η πλειοψηφία τους κινιόταν προς άλλη κατεύθυνση είτε αποδόμησης της προσφοράς του, είτε διαστρέβλωσης της θεωρητικής πρακτική κληρονομιάς του κ.α.
Ας δούμε ένα από τα άρθρα του αφιερώματος με τίτλο «Αντίο (;) Λένιν» (του πανεπιστημιακού Τζέιμς Ράιαν). Βασικό συμπέρασμα του άρθρου είναι ότι «Μια ιστορική κατανόηση του λενινισμού δεν μπορεί παρά να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι είναι ανίκανος ακόμη και με τεράστιο κόστος να δημιουργήσει έναν καλύτερο κόσμο».
Πρόκειται για έναν αφορισμό που διαστρεβλώνει ωμά και αναπόδεικτα την πορεία οικοδόμησης του σοσιαλισμού πρώτιστα στην ΕΣΣΔ και τις τεράστιες επιτυχίες που είχε- παρά τα λάθη, αδυναμίες, στρεβλώσεις-σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Έργο τιτάνιο σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, που από τα πρώτα χρόνια της σοσιαλιστικής οικοδόμησης απέδειξε τη ανωτερότητα του συστήματος απέναντι στον καπιταλισμό. Και φυσικά αυτός ο αφορισμός στόχο έχει το μέλλον και την προσπάθεια αποτροπής κάθε «επανάληψης» της ” εφόδου προς τον ουρανό” και την εμφάνιση της σοσιαλιστικής επανάστασης ως κάτι ουτοπικό και κυρίως επιζήμιο.
Σε άλλο σημείο του άρθρου γράφεται: «Η πορεία της Επανάστασης καθορίστηκε πάνω απ’ όλα από το Λένιν και το κυβερνών μπολσεβίκικο κόμμα του, συχνά με την κινητοποίηση του «λαού» αλλά συχνά και με τη χρήση βίας εναντίον του».
Εδώ ο αρθρογράφος προφανώς και δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει το ρόλο του κόμματος των μπολσεβίκων με επικεφαλής τον Λένιν. Κάτι που δεν ήταν «ιδιομορφία» της Οκτωβριανής Επανάστασης αλλά πατά στην νομοτέλεια όλων των σοσιαλιστικών επαναστάσεων του παρελθόντος αλλά και του μέλλοντος. Η ανάγκη ύπαρξης δηλαδή επαναστατικής πρωτοπορίας (Κ.Κ) με ξεκάθαρη στρατηγική και τακτική που να υποτάσσεται σ’αυτή, που θα μπει επικεφαλής της εργατικής τάξης και των συμμάχων της. Η αναφορά δε και σε άλλα σημεία του άρθρου περί «βίας» φαίνεται να ξεχνά ότι η «βία» αυτή κατευθύνεται προς τις αντεπαναστατικές δυνάμεις (κοινωνικές και πολιτικές) μέσα και έξω στη χώρα που θέλουν να εμποδίσουν την επανάσταση και να υπερασπίσουν τον καπιταλισμό.
Επίσης ο αρθρογράφος αφήνοντας κατά μέρος το δήθεν επιστημονικό αντικειμενικό προσωπείο του κάνει λόγο για επιχειρήματα του αντικομμουνιστικού συρμού γράφοντας ότι «Για πολλούς ο Λένιν βρίσκεται δίπλα στον Χίτλερ και το Στάλιν ως ένας βάναυσος δικτάτορας» απαντώντας ουσιαστικά σε άλλους αρθρογράφους του αφιερώματος που προσπαθούσαν να διαχωρίσουν τον Στάλιν από τον Λένιν…
Ο αρθρογράφος στο όνομα του Λένιν συκοφαντεί ολόκληρη την πορεία σοσιαλιστικής οικοδόμησης, σε αντίθεση με άλλους στο ίδιο αφιέρωμα που κάνουν τεχνητό της διαχωρισμό μεταξύ της εποχής του και αυτής του Στάλιν που ακολούθησε. Γράφει συγκεκριμένα: «Η Οκτωβριανή Επανάσταση αντιπροσώπευε την πιο φιλόδοξη και διαρκή απόπειρα μετασχηματισμού και απελευθέρωσης του ανθρώπου στη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία. Ωστόσο αποτυγχάνοντας να πραγματοποίησε τις φιλοδοξίες του, το σοβιετικό καθεστώς έγινε το πιο βίαιο κράτος στη ευρωπαϊκή ιστορία.»
Εδώ ο αρθρογράφος προσπαθεί υποτίθεται ν’ απαντήσει σε μια σειρά ζητήματα. Πρώτα απ’ όλα να εμφανίσει το σοσιαλισμό ως μία ουτοπία και την σοσιαλιστική επανάσταση ως κάτι οφειλόμενο σε «φιλόδοξη και διαρκή απόπειρα» και όχι ως κάτι που στηρίζεται στη αντικειμενική πραγματικότητα και στο ότι η Οκτωβριανή Επανάσταση εγκαινίασε μία ολόκληρη ιστορική εποχή, αυτή του περάσματος από τον καπιταλισμό στον σοσιαλισμό. Εμφανίζει την Επανάσταση ως αποτυχημένη για τους σκοπούς που έθεσε, ενώ «βγάζει λάδι» και τον καπιταλισμό εμφανίζοντας της ΕΣΣΔ ως το «πιο βίαιο κράτος στη Ευρωπαϊκή ιστορία» προφανώς συγκρίνοντας το και με άλλα όπως π.χ φασιστική Ιταλία και Ισπανία, χιτλερική Γερμανία κ.α. Ωμός ανιστόρητος αντικομμουνισμός.
Προφανώς ο αρθρογράφος και δεν μπορεί να εμφανιστεί ως ακραιφνής υπερασπιστής του σάπιου καπιταλιστικού συστήματος όπως στη ουσία είναι. Ίσως έτσι δεν γίνεται και πιστευτός όπως επιθυμεί. Γι’αυτό άλλωστε αναγκάζεται να παραδεχτεί ότι «ο κόσμος σπαράσσεται από προβλήματα τεράστιας ανισότητας…διαφθοράς και πολέμων…». Μόνο που με τις διατυπώσεις του για να τον υπερασπίσει ως κάτι αιώνιο και ανάγκαίο, απλά προτείνει έναν άλλο τρόπο διαχείρισής του, πάντα όμως μακριά από τον Λένιν τη θεωρία και πρακτική του και τη σοσιαλιστική επανάσταση. Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορεί να γίνει. Ιστορικά έχει αποδειχτεί ότι ο καπιταλισμός δεν εξανθρωπίζεται αλλά ανατρέπεται. Κάτι που αποδείχτηκε και από τις ίδιες τις δραματικές ανατροπές που έγιναν στις χώρες της σοσιαλιστικής οικοδόμησης.