Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ η ζωγραφική, η εικονογράφηση και οι παράλληλες διαδρομές

Πολύ­πλευ­ρος και παρα­γω­γι­κό­τα­τος, ο Μιχά­λης Νικο­λι­νά­κος (1920–1994) ασχο­λή­θη­κε με ποι­κί­λες εκδο­χές της εικα­στι­κής δημιουρ­γί­ας, ενώ παράλ­λη­λα στρά­φη­κε για αρκε­τά χρό­νια στον κινη­μα­το­γρά­φο. Η ζωγρα­φι­κή, το σκί­τσο, η γελοιο­γρα­φία, η εικο­νο­γρά­φη­ση, η σκη­νο­γρα­φία, η υπο­κρι­τι­κή, η γρα­φι­στι­κή, η δια­κό­σμη­ση, ο σχε­δια­σμός μνη­μεί­ων είναι τα πεδία στα οποία ο καλ­λι­τέ­χνης θήτευ­σε αβί­α­στα και φυσι­κά, παρά­γο­ντας έργο που παρα­μέ­νει σε μεγά­λο βαθ­μό άγνω­στο. Στην έκθε­ση που διορ­γα­νώ­νει η Δημο­τι­κή Πινα­κο­θή­κη Νίκαιας — Αγ. Ι. Ρέντη παρου­σιά­ζο­νται έργα και τεκ­μή­ρια από το πλου­σιό­τα­το αρχείο του ζωγρά­φου, που ανή­κει στο γιο του καλ­λι­τέ­χνη Νίκο Νικο­λι­νά­κο. Το κοι­νό θα έχει την ευκαι­ρία να γνω­ρί­σει ιδιαί­τε­ρες πλευ­ρές του ζωγρα­φι­κού έργου του και να απο­κτή­σει μια εικό­να της ακμαί­ας πολυ­μέ­ρειάς του μέσα από εικο­νο­γρα­φι­κές, γελοιο­γρα­φι­κές και γρα­φι­στι­κές δημιουρ­γί­ες του καλλιτέχνη.

Σημα­ντι­κό κεφά­λαιο της πυκνής αυτής δρα­στη­ριό­τη­τας υπήρ­ξε η σχέ­ση του με τη Νίκαια. Συμπο­ρεύ­τη­κε με την ιστο­ρι­κή και πολι­τι­σμι­κή δια­δρο­μή της πόλης από τα χρό­νια της κατο­χι­κής Αντί­στα­σης και σε όλη τη διάρ­κεια της ζωής του. Οι πρώ­τες εικο­νο­γρα­φή­σεις και το πρώ­το, εφή­με­ρο ηρώο για το μπλό­κο της Κοκ­κι­νιάς ανή­κουν σε αυτόν. Εικο­νο­γρά­φη­σε τα εξώ­φυλ­λα των βιβλί­ων των Νικαιω­τών συγ­γρα­φέ­ων, συμ­με­τεί­χε σε όλες τις ομα­δι­κές εκθέ­σεις Νικαιω­τών ζωγρά­φων, καθώς και σε εκθέ­σεις τοπι­κών συλ­λό­γων, και εκπρο­σώ­πη­σε επα­νει­λημ­μέ­να τη Νίκαια σε πει­ραϊ­κές εικα­στι­κές διορ­γα­νώ­σεις. Μετα­ξύ άλλων, δεν έλει­ψε από θεσμι­κές δημο­τι­κές πρω­το­βου­λί­ες, δωρί­ζο­ντας έργα του για τη δημιουρ­γία Δημο­τι­κής Πινα­κο­θή­κης και συμ­με­τέ­χο­ντας στη δια­δι­κα­σία της ίδρυ­σης των εικα­στι­κών τμη­μά­των του Δήμου. Η επι­θυ­μία του Δήμου Νίκαιας — Αγ. Ι. Ρέντη να τιμή­σει τη μακρό­χρο­νη και πολύ­μορ­φη αυτή προ­σφο­ρά στά­θη­κε το πρω­ταρ­χι­κό κίνη­τρο για τη διορ­γά­νω­ση αυτή, που απο­τε­λεί την πρώ­τη, ανα­δρο­μι­κού χαρα­κτή­ρα, έκθε­ση για τον καλλιτέχνη.

nikolinakos5

Τα εγκαί­νια της έκθε­σης, που θα διαρ­κέ­σει από τις 4 Μαρ­τί­ου έως τις 31 Μαΐ­ου, θα πραγ­μα­το­ποι­η­θούν την Κυρια­κή 4 Μαρ­τί­ου 2018, στις 11 το πρωί.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΝΙΚΑΙΑΣ — ΑΓ.Ι.ΡΕΝΤΗ
“ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΑΦΑΝΑΣ”
Ραι­δε­στού 32 & Π. Τσαλ­δά­ρη, Νίκαια

Ο Μιχάλης Νικολινάκος και το λογοτεχνικό βιβλίο

Η μορ­φή του λογο­τε­χνι­κού βιβλί­ου των πρώ­των μετα­πο­λε­μι­κών δεκα­ε­τιών είναι αδια­χώ­ρι­στη από τον Μιχά­λη Νικολινάκο.

nikolinakos3
Ο ζωγρά­φος φιλο­τέ­χνη­σε εκα­το­ντά­δες εξώ­φυλ­λα βιβλί­ων καθιε­ρώ­νο­ντας την εικο­νο­γρά­φη­ση εξω­φύλ­λου. Με ζωντά­νια και αυθορ­μη­τι­σμό, με χιού­μορ και συναί­σθη­μα, με πολι­τι­σμι­κές ανα­φο­ρές όταν το καλού­σε το θέμα του βιβλί­ου, ο Νικο­λι­νά­κος ενσω­μά­τω­σε στις συν­θέ­σεις του στοι­χεία από τη λαϊ­κή εικο­νο­γρά­φη­ση, την κινη­μα­το­γρα­φι­κή γιγα­ντο­α­φί­σα και τη μοντέρ­να τέχνη. Με αφε­τη­ρία τη δεκα­ε­τία του ΄40 και μέχρι αυτήν του ΄80 απο­τύ­πω­σε στις απει­κο­νί­σεις του τον μετα­πο­λε­μι­κό εκσυγ­χρο­νι­σμό της χώρας, όπως τον αισθάν­θη­καν τα λαϊ­κά και μεσαία κοι­νω­νι­κά στρώ­μα­τα. Σε πολ­λά εξώ­φυλ­λά του υπάρ­χουν ανα­λο­γί­ες με τον παλιό ελλη­νι­κό κινη­μα­το­γρά­φο, καθώς και τα δύο δίνουν μορ­φή στη μετά­βα­ση από το παλιό στο και­νούρ­γιο, την παρου­σία του παρα­δο­σια­κού δίπλα στη στρο­φή σε νέους τρό­πους και νέα ήθη. Η συλ­λο­γι­κή μας μνή­μη για το μετα­πο­λε­μι­κό λογο­τε­χνι­κό βιβλίο του οφεί­λει πολλά.

nikolinakos

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο