Το Moskvitch (Москвич) ‑Moskvich, Moskvič ή Moskwitsch είναι η ιστορική σοβιετική μάρκα αυτοκινήτων (ρωσική μετά τις ανατροπές και την παλινόρθωση του καπιταλισμού στη χώρα) που παράγεται από την AZLK από το 1929 –δείτε την ιστορία του.
Στη χώρα μας –θα το θυμούνται οι παλιότεροι, κυκλοφορούσε ευρέως τέλη 10ετίας 1950, μέχρι την περίοδο της χούντας (και λιγότερο αργότερα) και πήγαινε «γάντι» για τους ελληνικούς δρόμους, λόγω του ύψους του από το έδαφος, τη θηριώδη κατασκευή και την προσιτή τιμή του (49.900δρχ … “με ραδιόφωνον και καλοριφέρ!”): το αγόραζαν κυρίως «κουμούνια»…
Το OAO Moskvitch αποτελεί σήμερα (για την ακρίβεια αποτελούσε ‑μέχρι πριν λίγο) είναι ένα ιδιωτικοποιημένο φάντασμα ‑όνομα επιχείρησης που χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό σήμερα για το εγκαταλειμμένο κτίριο που βρίσκεται στο κάτω ανατολικό τμήμα της Μόσχας. Με δεδομένου και ότι το εργοστάσιο δεν είχε υποκαταστήματα συναρμολόγησης εκτός της σοσιαλιστικής Ρωσίας.
Η λέξη москвич μεταφράζεται ως “ιθαγενής της Μόσχας”, Μοσχοβίτης και χρησιμοποιήθηκε για να επισημανθεί η αρχική θέση των αυτοκινήτων που κατασκευάζονταν εκεί.
1930–1939: Εργοστάσιο Συναρμολόγησης Αυτοκινήτων της Μόσχας με το όνομα КИМ ‑KIM.
Το 1929, ξεκίνησε η κατασκευή του με αρχική παραγωγή 24.000 οχημάτων το χρόνο, κατασκεύασε το και δίθυρο συμπαγές KIM 10–50 και την έκδοση “phaeton” του KIM 10–51. Το 1941, αφού παρήγαγε αρχικά ~1.000 μονάδες, το εργοστάσιο –όπως και όλα τα’ άλλα, μπήκε στην υπηρεσία του «μέχρι τη νίκη! –ούτε ένα βήμα πίσω!, μεταφέρθηκε στα Ουράλια και ολόκληρη η παραγωγή τροποποιήθηκε για την κατασκευή στρατιωτικού εξοπλισμού μετά τη γερμανική εισβολή.
Ιστορία:
1939 μέχρι τον Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο — εργοστάσιο αυτοκινήτων της Μόσχας που πήρε το όνομά του από το KIM.
1945 – 1968: Московский завод малолитражных автомобилей (ЗМА или МЗМА)
Εργοστάσιο μικρών αυτοκινήτων στη Μόσχα (ZMA ή MZMA).
1968–1993: Автомобильный завод имени Ленинского комсомола (АЗЛК)εργοστάσιο αυτοκινήτων της Λενινιστικής Komsomol
1993–2010: ОАО «Москвич» OAO Moskvich.
1998–2014: «Автофрамос» — Avtoframos.
2014–2022: «Рено Россия» — Renault Ρωσίας και στη συνέχεια «Московский автомобильный завод Москвич» Αυτοκίνητα –σχέδιο Moskvich.
Το «σοβιετικό εργοστάσιο αυτοκινήτων στη Ρωσία» “Московский автомобильный завод Москви́ч”, παρήγαγε αυτοκίνητα των εμπορικών σημάτων KIM, Moskvich, Renault, Nissan (μόνο Terrano).
Μετά τον πόλεμο, η παραγωγή των αυτοκινήτων KIM τροποποιήθηκε και η Σοβιετική Ένωση έστησε γραμμή παραγωγής στο Βραδεμβούργο (στη σοβιετική ζώνη κατοχής της Γερμανίας) για να κατασκευάσει το Moskvitch-400 (Δεκ-1946) ένα τροποποιημένο σαν το Opel Kadett της εποχής.
Στη δεκαετία του 1950 και μετά, το εργοστάσιο, που τώρα ονομάζεται MZMA (Moskovsky Zavod Malolitrazhnykh Avtomobiley, …“Εργοστάσιο συμπαγών αυτοκινήτων της Μόσχας ”), το αντικατέστησε με 100% αυτοκίνητα που αναπτύχθηκαν από Σοβιετικούς μηχανικούς με ανταλλακτικά κατασκευασμένα στη Ρωσία, την Ανατολική Γερμανία και την Τσεχοχλοβακία: τα 2η μεταπολεμική γενιά που αποτελείται από το Moskvitch-402. –407 και 410, στη συνέχεια από τα πιο προηγμένα Moskvitch 408, 412 και 2140, με το M‑407 την πρώτη σοβιετική εξαγωγή αυτοκινήτου που ήταν πραγματικά επιτυχημένη στη Δύση (αυτό που γνωρίσαμε και στην Ελλάδα)
Πάνω από το 50% της παραγωγής M‑407 εξήχθη για αρκετά χρόνια, εκτός από τις χώρες του Ανατολικού Μπλοκ, σε Νορβηγία, Φινλανδία Γαλλία Μεγάλη Βρετανία κλπ.
Το 1969, το εργοστάσιο άλλαξε το όνομά του σε AZLK (Avtomobilny Zavod imeni Leninskogo Komsomola, = Εργοστάσιο Αυτοκινήτων προς τιμήν της Λενινιστικής Κομμουνιστικής Ένωσης Νεολαίας Komsomol).
Το 1986, διατέθηκε το Moskvitch-2141 Aleko, θυμίζοντας το Simca 1307 (το οποίο είχε επίσης το σήμα Chrysler/Talbot Alpine, και με άλλα ονόματα, στις δυτικές αγορές), που αναβαθμίστηκε και αναδιαμορφώθηκε κατά την περίοδο παραγωγής του. Τροφοδοτήθηκε από τον 1,5 L UZAM που χρησιμοποιήθηκε στο μοντέλο M‑412 και τον VAZ-2106 1,6 L σε σειρά, τετρακύλινδρους κινητήρες, οι οποίοι μέχρι τότε είχαν χρησιμοποιηθεί σε πολλά μοντέλα LADA. Ο «Αλέκος» ήταν διαφορετικός από κάθε μοντέλο που είχε φτιάξει στο παρελθόν το εργοστάσιο. Ήταν μεγαλύτερο και πιο πολυτελές, κατασκευασμένο με γνώμονα περισσότερη άνεση, ασφάλεια και αεροδυναμική. Το νέο αυτοκίνητο είχε χαρακτηριστικά όπως κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, στυλ αμαξώματος hatchback, μπροστινή ανάρτηση με γόνατα MacPherson και torsion-crank (μπάρα στρέψης) πίσω ανάρτηση, σύστημα διεύθυνσης με κρεμαγιέρα και σπαστή κολόνα τιμονιού. Μπροστά στις επερχόμενες ανατροπές ο προηγμένος βενζινοκινητήρας 1,8 λίτρων για το νέο αυτοκίνητο ήταν προγραμματισμένος, αλλά δεν υλοποιήθηκε ποτέ, όπως συνέβη και με μια έκδοση ντίζελ. Στις αρχές της 10ετίας του 1990, η AZLK παρέμενε ακόμα μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες αυτοκινήτων στην ΕΣΣΔ. Ο σχεδιασμός και η πειραματική εργασία προετοιμάστηκαν για τη δημιουργία ενός νέου μοντέλου αυτοκινήτου (sedan M‑2142) και ενός ακόμη πιο προηγμένου –σχεδιασμένου από σοβιετικούς κινητήρα. Ωστόσο, μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, ήρθε οικονομική κρίση και κακοδιαχείριση, χιλιάδες απολύσεις, έτσι το εργοστάσιο κινητήρων δεν ολοκληρώθηκε και η εταιρεία έπεσε σε παρακμή.
Το εργοστάσιο, το οποίο είχε μετονομαστεί σε OAO Moskvitch (Moskvitch ΑΕ) στις αρχές της 10ετίας του 1990, κήρυξε πτώχευση και το 2002 και διέκοψε την παραγωγή, ενώ ημιτελή αμαξώματα παρέμειναν στη γραμμή παραγωγής σε διάφορα στάδια ολοκλήρωσης, ενώ έπιπλα, υπολογιστές, είδη γραφείου και έγγραφα αράχνιαζαν στο κτίριο διοίκησης του εργοστασίου. Οι προσπάθειες επανεκκίνησης της παραγωγής τα επόμενα 3 χρόνια –προφανώς, δεν ήταν επιτυχής. Μάλιστα ένα μέρος του εγκαταλειμμένου εργοστασίου εξαγοράστηκε από την Avtoframos (Renault Ρωσίας μια Κ|Ξ …μεταξύ της πόλης της Μόσχας και της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Renault –κάτι σαν τα δικά μας ΣΔΙΤ), με στόχο να ελεγχθεί, μένοντας ανενεργή. Το 2005, η Avtoframos ξεκίνησε τη συναρμολόγηση των σεντάν Renault Logan από εισαγόμενα κιτ knock-down και αργότερα έγινε εξ ολοκλήρου θυγατρική της Renault,ενώ το 2006 ανακοινώθηκε επίσημα η πτώχευση της OAO Moskvitch και η εταιρεία εκκαθαρίστηκε τον επόμενο χρόνο. Εντούτοις το 2016, πάνω από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα Moskvitch παρέμειναν σε κυκλοφορία στους ρωσικούς δρόμους.
Το 2015, η Renault ανακοίνωσε ότι είχε ξεκινήσει τη διαδικασία για την απόκτηση των δικαιωμάτων Moskvitch στη Ρωσία, εξελίξεις δεν υπήρξαν και τελικά το Μάη του 2022, ως αποτέλεσμα των δυτικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, η Renaultέβαλε λουκέτο, απολύοντας και όσους εργαζόμενους είχαν απομείνει.
Η Moskvich αναγεννιέται …
Ο σοβιετικός θρύλος της αυτοκίνησης, επανέρχεται στη ζωή αν και μετά τη ρώσικη εισβολή στην Ουκρανία, η Renault αποφάσισε να διακόψει τις δραστηριότητές της στη χώρα και διέθεσε το μερίδιό της (67,69%) από την AvtoVAZ -συμπεριλαμβανομένης και της Moskvich- στο Κεντρικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εξέλιξης Αυτοκινήτων και Κινητήρων της Ρωσίας. Βεβαίως, ο γαλλικός όμιλος διατηρεί τη δυνατότητα επαναγοράς του μεριδίου αυτού σε διάστημα 6 ετών.
Τις ανακοινώσεις έκανε ο Δήμαρχος της Μόσχας Sergei Sobyanin, γράφοντας στην ιστοσελίδα του: «Ο ξένος ιδιοκτήτης αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο της Μόσχας. Αυτό είναι δικαίωμά του, αλλά δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να χάσουν τη δουλειά τους χιλιάδες άνθρωποι.(sic!!) Για το λόγο αυτό αποφάσισα να περάσει το εργοστάσιο στα περιουσιακά στοιχεία της Μόσχας και να επανεκκινήσει η παραγωγή αυτοκινήτων, που θα φέρουν το ιστορικό σήμα της Moskvich».
Με αρχικό συνεργάτη τη ρωσική εταιρεία κατασκευής φορτηγών Kamaz, αρχικά η αναγεννημένη Moskvich θα κατασκευάζει αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες. Στόχος είναι στο μέλλον το εργοστάσιο να ξεκινήσει και την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η Renault ήταν, μέχρι να αποφασίσει την απόσυρσή της από τη ρωσική αγορά, o πιο επιτυχημένος ξένος κατασκευαστής στη χώρα. «Πήραμε μια δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση, κάνοντας υπεύθυνες επιλογές για τους 45.000 υπαλλήλους μας στη Ρωσία» ανέφερε μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της και η Renault –βάζοντάς τους σε διαθεσιμότητα.
Η επιλογή του γαλλικού ομίλου –κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία, αλλά και γιατί πρακτικά δεν είχαν καμιά χρηματιστηριακή αξία, ήταν ότι διέθεσε τα ρωσικά περιουσιακά του στοιχεία, ύψους 2,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, «χωρίς αντάλλαγμα» στο Ινστιτούτο της Μόσχας, βάζοντας όρο τη δυνατότητα ανάκτησής τους μέσα στα προσεχή 6 χρόνια, καταβάλλοντας μονάχα το κόστος των όποιων επενδύσεων γίνουν από τους Ρώσους στο μεσοδιάστημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος Renault είναι μία από τις 400 περίπου πολυεθνικές εταιρείες που αποχώρησαν από τη Ρωσία από τα τέλη Φεβρουαρίου που η χώρα εισέβαλλε στην Ουκρανία.
Πάντως, σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες η πάλαι ποτέ κραταιή σοβιετική αυτοκινητοβιομηχανία βάζει ξανά… μπρος τις καπιταλιστικές μηχανές της για την «κατασκευή προσιτών αυτοκινήτων που θα κατακλύσουν τη χώρα» (;;).
Δεξαέξι χρόνια μετά την πτώχευσή της η Moskvitch είναι –για πολλοστή φορά έτοιμη να πλημμυρίσει (σω…ω…ω..πα!) και πάλι τους ρωσικούς δρόμους με τα τετράτροχα προϊόντα της.
Πρόκειται για τα μοντέλα Moskvitch 3 και Moskvitch 3e, δύο crossovers που θα βασίζονται στα κινεζικά JAC JS4 και Ε40Χ.
Ειδικότερα, το Moskvich 3 (JAC JS4) θα προσφέρεται σε δύο εκδόσεις. Η μία θα κινείται από ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 1.600 κ.εκ. που θα αποδίδει 109 ίππους και 150 Nm, την ίδια ώρα που η δεύτερη θα ενσωματώνει τούρμπο κινητήρα βενζίνης 1.500cc των 150 PS και 210 Nm. Τα κιβώτια θα είναι είτε χειροκίνητα με 6 σχέσεις, είτε αυτόματα.
Όσον αφορά το Moskvitch 3e (JAC E40X), αυτό θα είναι 100% ηλεκτρικό. Θα εξοπλίζεται με ηλεκτροκινητήρα 68 ίππων και μπαταρία ιόντων λιθίου που θα εξασφαλίζει έως και 410 χλμ. αυτονομίας. Τα μοντέλα θα έχουν κοινό εξοπλισμό, ο οποίος θα περιλαμβάνει ηλεκτρικά παράθυρα, σύστημα κλιματισμού, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών και αερόσακο οδηγού. Προαιρετικά θα προσφέρεται cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες παρκαρίσματος, αερόσακος συνοδηγού και πλευρικοί αερόσακοι.
Η κατασκευή των Moskvitch 3 και Moskvitch 3e θα γίνει στο εργοστάσιο Moscow Automobile Plant θα ξεκινήσει πριν το τέλος του τρέχοντος έτους, με τη συνδρομή του Ρώσου κατασκευαστή φορτηγών KAMAZ.