Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Γιατί παίρνουν φωτιά τα αυτοκίνητα εν κινήσει;

Οι υψη­λές θερ­μο­κρα­σί­ες και η ελλι­πής συντή­ρη­ση απο­τε­λούν τους βασι­κό­τε­ρους λόγους που αυξά­νουν τις πιθα­νό­τη­τες εκδή­λω­σης φωτιάς στο αυτο­κί­νη­το εν κινή­σει. Τα σύγ­χρο­να αυτο­κί­νη­τα έχουν μεγά­λες ποσό­τη­τες πλα­στι­κού, που μπο­ρούν να υπερ­θερ­μαν­θούν, να λιώ­σουν και τελι­κά να προ­κα­λέ­σουν φωτιά.

Τα παλιό­τε­ρα αυτο­κί­νη­τα από την άλλη, δεν είναι συνή­θως σωστά συντη­ρη­μέ­να. Έτσι, μια μικρή διαρ­ροή λαδιού ή εύφλε­κτου υγρού μπο­ρεί να προ­κα­λέ­σει φωτιά, εάν υπάρ­ξει πολύ μεγά­λη θερ­μο­κρα­σία. Επί­σης, η ελατ­τω­μα­τι­κή ηλε­κτρι­κή καλω­δί­ω­ση, μπο­ρεί να δημιουρ­γή­σει κάποιο βρα­χυ­κύ­κλω­μα ή έναν σπιν­θή­ρα προ­κα­λώ­ντας φωτιά.

Για να απο­φευ­χθούν όλα τα παρα­πά­νω είναι ζωτι­κής σημα­σί­ας να τηρού­με τη σωστή συντή­ρη­ση του αυτο­κι­νή­του. Ο ετή­σιος έλεγ­χος του αυτο­κι­νή­του είναι ανα­γκαί­ος, καθώς ο μηχα­νι­κός μπο­ρεί να εντο­πί­σει την βλά­βη και να την διορ­θώ­σει στο αρχι­κό στά­διο. Παράλ­λη­λα, θα δια­κρί­νει και τα σημεία του αυτο­κι­νή­του που χρί­ζουν επι­σκευ­ής, όπως και τα φθαρ­μέ­να ανταλ­λα­κτι­κά ώστε να αντικατασταθούν.

Εάν υπάρ­ξει καπνός, μυρω­διά καμέ­νου υλι­κού ή άλλα ύπο­πτα σημά­δια, πρέ­πει ο οδη­γός να στα­μα­τή­σει το αυτο­κί­νη­τό του σε ασφα­λές σημείο και να ελέγ­ξει την πηγή του προ­βλή­μα­τος. Μεγά­λη σημα­σία έχει το γεγο­νός ότι κατά τη διάρ­κεια του σέρ­βις η χρή­ση γνή­σιων ή πιστο­ποι­η­μέ­νων ανταλ­λα­κτι­κών μπο­ρούν να μειώ­σουν τον κίν­δυ­νο εκδή­λω­σης πυρκαγιάς.

Πολ­λές φορές ακό­μη και η χαμη­λή στάθ­μη λαδιού απο­τε­λεί αιτία υπερ­θέρ­μαν­σης του κινη­τή­ρα, καθώς δεν υπάρ­χει επαρ­κής λίπαν­ση. Το ίδιο απο­τέ­λε­σμα μπο­ρεί να έχει και η μειω­μέ­νη ποσό­τη­τα ψυκτι­κών υγρών που ανε­βά­ζουν τη θερ­μο­κρα­σία του κινη­τή­ρα, αυξά­νο­ντας τον κίν­δυ­νο πυρκαγιάς.

Όταν τα αυτο­κί­νη­τα είναι μπο­τι­λια­ρι­σμέ­να ανα­πτύσ­σουν μεγά­λες θερ­μο­κρα­σί­ες. Ένας κινη­τή­ρας που ζεσταί­νε­ται μπο­ρεί να ανα­φλέ­ξει εύφλε­κτα υγρά (πχ λάδι ή ψυκτι­κό υγρό) αν υπάρ­χει διαρ­ροή προς τα καυ­τά εξαρ­τή­μα­τα του. ‘Αλλω­στε, περί­που το 50% της μηχα­νής απο­τε­λεί­ται από πλα­στι­κά. Δυσλει­τουρ­γία στο σύστη­μα πέδη­σης (κολ­λη­μέ­νο φρέ­νο) προ­κα­λεί υπερ­βο­λι­κή τρι­βή και αρκε­τή θερ­μό­τη­τα στις δισκό­πλα­κες ή στα ταμπού­ρα, που μπο­ρεί να απο­τε­λέ­σει την αφορ­μή για πυρ­κα­γιά. Τέλος το σύστη­μα εξά­τμι­σης πρέ­πει, επί­σης, να λει­τουρ­γεί κανο­νι­κά, βοη­θώ­ντας την σωστή λει­τουρ­γία του κινητήρα.

 

Ν. Μπε­λο­γιάν­νης Ν. Πλου­μπί­δης – Στο σπί­τι των ηρώων

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο