Γράφει ο Πάνος Αλεπλιώτης //
Από την 10ετια του 70 λειτουργεί η αυτόνομη, εκτός ΓΣΕ Σουηδίας, Ομοσπονδία Λιμενεργατών Σουηδίας με έδρα το Γκέτεμποργκ και 15 παραρτήματα σε δημοτικά λιμάνια σε όλη την Σουηδία. Δημιουργήθηκε μετά την διαγραφή όλων των παραρτημάτων, 1000 εργατών, που είχαν κομμουνιστές στην διοίκηση και αρνήθηκαν να συγχωνευθούν όπως ήθελε η εργοδοτική Ομοσπονδία για να τους εξαφανίσει. Πιο δυναμική και πιο δημοκρατική από την εργοδοτική Ομοσπονδία Εργατών στις Μεταφορές της ΓΣΕΣ της σοσιαλδημοκρατίας. Με ανακλητούς εκλεγμένους στο ΔΣ. Με ΓΣ για την λήψη αποφάσεων. Τα μέλη του ΔΣ συμμετέχουν σε μεγάλο ποσοστό στην δουλειά σε αντίθεση με της ΓΣΕΣ που είναι επαγγελματίες συνδικαλιστές! Το 2011 ιδιωτικοποιείται και πωλείται από τον Δήμο η προβλήτα H4 στον ναυτικό κολοσσό Μέρσκ.
Η Μέρσκ δεν αναγνωρίζει την Ομοσπονδία Λιμενεργατών. Έχει συνομιλίες μόνο με την εργοδοτική Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές. Κόβει δικαιώματα και κατακτήσεις συνδικαλιστικής δράσης, διακοπών, ασθένειας, λοχείας κα.
Το αποκορύφωμα φτάνει ένα χρόνο πριν που και η εργοδοτική Ομοσπονδία, η Εταιρεία, ο ΣΕΒ, όλοι μαζί αρχίζουν την επίθεση. Γίνεται αναγγελία απόλυσης 35 εργαζομένων και την άλλη στιγμή δίνεται η δουλειά τους σε υπεργολάβο. Η απάντηση των λιμενεργατών είναι η άρνηση υπερωριών και η απαίτηση για καταβολή των παλιών υπερωριών μαζί και με τα υπόλοιπα αιτήματα. Αρχίζουν τα παπαγαλάκια του Τύπου να τρομοκρατούν, “θα κλείσει το λιμάνι, δεν είναι ανταγωνιστικό, χάνει η Σουηδία το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της, θα χάσουν όλοι τις δουλειές τους, παίρνουν μεγάλο μισθό, είναι παράνομοι και φυσικά ότι πίσω τους κρύβονται ακραίοι κομμουνιστές”! Για την ιστορία, μόνο ένας είναι αριστερός στο ΔΣ. Παρεμβαίνει το Εμπορικό επιμελητήριο και ζητά από την κυβέρνηση να παρέμβει! Ετοιμάζει καινούργιο νόμο κατά παραγγελία η κυβέρνηση που να δυσκολεύει το δικαίωμα στην απεργία. Ακόμη και ο εργοδοτικός συνδικαλισμός ( Ομοσπονδία Χάρτου) βγάζει ανακοινώσεις διαμαρτυρίας ότι αδυνατίζει το ”σουηδικό μοντέλο” αν μπουν εμπόδια στις απεργιακές κινητοποιήσεις αλλά κουβέντα για το λοκ άουτ και για τις απολύσεις! Ακολουθεί καινούργια εξαγγελία 140 απολύσεων εδώ και μια εβδομάδα. Γίνεται συγκέντρωση χρημάτων από μικρή μερίδα κομμουνιστών αγωνιστών, όχι βέβαια από το οπορτουνιστικό αριστερό κόμμα που βγάζει ανακοινώσεις υπέρ αλλά συμβουλεύει να τα βρουν, για το απεργιακό ταμείο τους αφού από τις 19 Μαΐου μέχρι σήμερα ισχύει εργοδοτικό Λοκ άουτ από τις 4 το απόγευμα μέχρι τις 7 το πρωί! Το ντόπιο αδύναμο λαϊκό κίνημα δεν πιάνει το νόημα αυτής της μάχης, την έκταση της, τις σοβαρές επιπτώσεις αλλά και τις προοπτικές, δεν μπορεί ακόμη να δείξει δυναμική αλληλεγγύη και επέκταση του αγώνα παρά τις επίμονες προσπάθειες που έχουν γίνει. Η ίδια η Ομοσπονδία Λιμενεργατών είναι επιφυλακτική. Η εργοδοτική Ομοσπονδία Μεταφορών όμως τρίβει τα χέρια της. Θέλουν να τους διαλύσουν, να τους υποτάξουν και συντάσσονται με την εταιρεία! Είναι το τελευταίο προπύργιο ανεξάρτητης συνδικαλιστικής δράσης παρ’ όλες τις αδυναμίες να αποκτήσουν ταξικό και αντικαπιταλιστικό προσανατολισμό! Η ΠΣΟ έκανε παρέμβαση τον Νοέμβρη που μας πέρασε, έδειξε διεθνιστική αλληλεγγύη! Παρόλο όμως τον απομονωτισμό που κρατά και η ίδια η Ομοσπονδία Λιμενεργατών, περιορίζοντας τον αγώνα μόνο σε συνδικαλιστικό επίπεδο, τώρα δεν έχει σωστή η λάθος τακτική! Είσαι η με τους εργάτες η με την Μέρσκ. Αλλιώς ο τελευταίος πειρατής θα βουλιάξει.
________________________________________________________________________________________________
Πάνος Αλεπλιώτης Δημοτικός σύμβουλος Πυλαίας Θεσσαλονίκης 87/90 και 99/2002. Αντιδήμαρχος Πυλαίας από το 1987 έως και το 1990 και από το 1999 έως και το 2000. Δούλεψα σαν γεωλόγος, περιβαλλοντολόγος και χωροτάκτης. Από το 2011 μένω στην Σουηδία στην πόλη Σβεγκ και δουλεύω στον δήμο της Χεργιεντάλεν σαν διευθυντής τεχνικών και κοινωνικής υποδομής.