Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ο τελευταίος Σουηδός πειρατής

Γρά­φει ο Πάνος Αλε­πλιώ­της //

Από την 10ετια του 70 λει­τουρ­γεί η αυτό­νο­μη, εκτός ΓΣΕ Σου­η­δί­ας, Ομο­σπον­δία Λιμε­νερ­γα­τών Σου­η­δί­ας με έδρα το Γκέ­τε­μποργκ και 15 παραρ­τή­μα­τα σε δημο­τι­κά λιμά­νια σε όλη την Σου­η­δία. Δημιουρ­γή­θη­κε μετά την δια­γρα­φή όλων των παραρ­τη­μά­των, 1000 εργα­τών, που είχαν κομ­μου­νι­στές στην διοί­κη­ση και αρνή­θη­καν να συγ­χω­νευ­θούν όπως ήθε­λε η εργο­δο­τι­κή Ομο­σπον­δία για να τους εξα­φα­νί­σει. Πιο δυνα­μι­κή και πιο δημο­κρα­τι­κή από την εργο­δο­τι­κή Ομο­σπον­δία Εργα­τών στις Μετα­φο­ρές της ΓΣΕΣ της σοσιαλ­δη­μο­κρα­τί­ας. Με ανα­κλη­τούς εκλεγ­μέ­νους στο ΔΣ. Με ΓΣ για την λήψη απο­φά­σε­ων. Τα μέλη του ΔΣ συμ­με­τέ­χουν σε μεγά­λο ποσο­στό στην δου­λειά σε αντί­θε­ση με της ΓΣΕΣ που είναι επαγ­γελ­μα­τί­ες συν­δι­κα­λι­στές! Το 2011 ιδιω­τι­κο­ποιεί­ται και πωλεί­ται από τον Δήμο η προ­βλή­τα H4 στον ναυ­τι­κό κολοσ­σό Μέρσκ.

Η Μέρσκ δεν ανα­γνω­ρί­ζει την Ομο­σπον­δία Λιμε­νερ­γα­τών. Έχει συνο­μι­λί­ες μόνο με την εργο­δο­τι­κή Ομο­σπον­δία Εργα­ζο­μέ­νων στις Μετα­φο­ρές. Κόβει δικαιώ­μα­τα και κατα­κτή­σεις συν­δι­κα­λι­στι­κής δρά­σης, δια­κο­πών, ασθέ­νειας, λοχεί­ας κα.

Το απο­κο­ρύ­φω­μα φτά­νει ένα χρό­νο πριν που και η εργο­δο­τι­κή Ομο­σπον­δία, η Εται­ρεία, ο ΣΕΒ, όλοι μαζί αρχί­ζουν την επί­θε­ση. Γίνε­ται αναγ­γε­λία από­λυ­σης 35 εργα­ζο­μέ­νων και την άλλη στιγ­μή δίνε­ται η δου­λειά τους σε υπερ­γο­λά­βο. Η απά­ντη­ση των λιμε­νερ­γα­τών είναι η άρνη­ση υπε­ρω­ριών και η απαί­τη­ση για κατα­βο­λή των παλιών υπε­ρω­ριών μαζί και με τα υπό­λοι­πα αιτή­μα­τα. Αρχί­ζουν τα παπα­γα­λά­κια του Τύπου να τρο­μο­κρα­τούν, “θα κλεί­σει το λιμά­νι, δεν είναι αντα­γω­νι­στι­κό, χάνει η Σου­η­δία το μεγα­λύ­τε­ρο εμπο­ρι­κό λιμά­νι της, θα χάσουν όλοι τις δου­λειές τους, παίρ­νουν μεγά­λο μισθό, είναι παρά­νο­μοι και φυσι­κά ότι πίσω τους κρύ­βο­νται ακραί­οι κομ­μου­νι­στές”! Για την ιστο­ρία, μόνο ένας είναι αρι­στε­ρός στο ΔΣ. Παρεμ­βαί­νει το Εμπο­ρι­κό επι­με­λη­τή­ριο και ζητά από την κυβέρ­νη­ση να παρέμ­βει! Ετοι­μά­ζει και­νούρ­γιο νόμο κατά παραγ­γε­λία η κυβέρ­νη­ση που να δυσκο­λεύ­ει το δικαί­ω­μα στην απερ­γία. Ακό­μη και ο εργο­δο­τι­κός συν­δι­κα­λι­σμός ( Ομο­σπον­δία Χάρ­του) βγά­ζει ανα­κοι­νώ­σεις δια­μαρ­τυ­ρί­ας ότι αδυ­να­τί­ζει το ”σου­η­δι­κό μοντέ­λο” αν μπουν εμπό­δια στις απερ­για­κές κινη­το­ποι­ή­σεις αλλά κου­βέ­ντα για το λοκ άουτ και για τις απο­λύ­σεις! Ακο­λου­θεί και­νούρ­για εξαγ­γε­λία 140 απο­λύ­σε­ων εδώ και μια εβδο­μά­δα. Γίνε­ται συγκέ­ντρω­ση χρη­μά­των από μικρή μερί­δα κομ­μου­νι­στών αγω­νι­στών, όχι βέβαια από το οπορ­του­νι­στι­κό αρι­στε­ρό κόμ­μα που βγά­ζει ανα­κοι­νώ­σεις υπέρ αλλά συμ­βου­λεύ­ει να τα βρουν, για το απερ­για­κό ταμείο τους αφού από τις 19 Μαΐ­ου μέχρι σήμε­ρα ισχύ­ει εργο­δο­τι­κό Λοκ άουτ από τις 4 το από­γευ­μα μέχρι τις 7 το πρωί! Το ντό­πιο αδύ­να­μο λαϊ­κό κίνη­μα δεν πιά­νει το νόη­μα αυτής της μάχης, την έκτα­ση της, τις σοβα­ρές επι­πτώ­σεις αλλά και τις προ­ο­πτι­κές, δεν μπο­ρεί ακό­μη να δεί­ξει δυνα­μι­κή αλλη­λεγ­γύη και επέ­κτα­ση του αγώ­να παρά τις επί­μο­νες προ­σπά­θειες που έχουν γίνει. Η ίδια η Ομο­σπον­δία Λιμε­νερ­γα­τών είναι επι­φυ­λα­κτι­κή. Η εργο­δο­τι­κή Ομο­σπον­δία Μετα­φο­ρών όμως τρί­βει τα χέρια της. Θέλουν να τους δια­λύ­σουν, να τους υπο­τά­ξουν και συντάσ­σο­νται με την εται­ρεία! Είναι το τελευ­ταίο προ­πύρ­γιο ανε­ξάρ­τη­της συν­δι­κα­λι­στι­κής δρά­σης παρ’ όλες τις αδυ­να­μί­ες να απο­κτή­σουν ταξι­κό και αντι­κα­πι­τα­λι­στι­κό προ­σα­να­το­λι­σμό! Η ΠΣΟ έκα­νε παρέμ­βα­ση τον Νοέμ­βρη που μας πέρα­σε, έδει­ξε διε­θνι­στι­κή αλλη­λεγ­γύη! Παρό­λο όμως τον απο­μο­νω­τι­σμό που κρα­τά και η ίδια η Ομο­σπον­δία Λιμε­νερ­γα­τών, περιο­ρί­ζο­ντας τον αγώ­να μόνο σε συν­δι­κα­λι­στι­κό επί­πε­δο, τώρα δεν έχει σωστή η λάθος τακτι­κή! Είσαι η με τους εργά­τες η με την Μέρσκ. Αλλιώς ο τελευ­ταί­ος πει­ρα­τής θα βουλιάξει.

 

________________________________________________________________________________________________

Πάνος Αλεπλιώτης Δημοτικός σύμβουλος Πυλαίας Θεσσαλονίκης 87/90 και 99/2002. Αντιδήμαρχος Πυλαίας από το 1987 έως και το 1990 και από το 1999 έως και το 2000. Δούλεψα σαν γεωλόγος, περιβαλλοντολόγος και χωροτάκτης. Από το 2011 μένω στην Σουηδία στην πόλη Σβεγκ και δουλεύω στον δήμο της Χεργιεντάλεν σαν διευθυντής τεχνικών και κοινωνικής υποδομής.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο