Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ποιος ήταν ο Μέγας Κωνσταντίνος;

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

Ο Κωνσταντίνος δεν ήταν ούτε μεγάλος στρατηγός. Αν και νίκησε τους αντιπάλους του δεν έδειξε ιδιαίτερα στρατιωτικά προσόντα. Οι πιο πολλές νίκες του οφείλονται στο φανατισμό των στρατιωτών του, στην επιδεξιότητα των αρχηγών τους και στην καλύτερη τεχνική οργάνωσή τους («Η μεταστροφή του Κωνσταντίνου» του Ρούμπενς)

Ο Κων­στα­ντί­νος δεν ήταν ούτε μεγά­λος στρα­τη­γός. Αν και νίκη­σε τους αντι­πά­λους του δεν έδει­ξε ιδιαί­τε­ρα στρα­τιω­τι­κά προ­σό­ντα. Οι πιο πολ­λές νίκες του οφεί­λο­νται στο φανα­τι­σμό των στρα­τιω­τών του, στην επι­δε­ξιό­τη­τα των αρχη­γών τους και στην καλύ­τε­ρη τεχνι­κή οργά­νω­σή τους («Η μετα­στρο­φή του Κων­στα­ντί­νου» του Ρούμπενς)

...Ούτε και άγιος. Οχι μόνο δεν έγινε ποτέ χριστιανός, αλλά ότι έκανε το έκανε για το θεαθήναι και για δημοκοπία. Ηταν ιδιαίτερα αιμοβόρος και σκληρός. Δεν το είχε σε τίποτα να σκοτώσει και να κρεμάσει τον κάθε αντίπαλό του ακόμη και για ασήμαντο λόγο. Σκότωσε με βάρβαρο τρόπο τη γυναίκα του Φαύστα και το γιο του Κρίσπο, από φόβο μην τυχόν τον καούν ποτέ αυτοκράτορα οι Ρωμαίοι (H αγία Ελένη ζητά από τον άγιο Κωνσταντίνο τη θανάτωση της Φαύστας)

…Ούτε και άγιος. Οχι μόνο δεν έγι­νε ποτέ χρι­στια­νός, αλλά ότι έκα­νε το έκα­νε για το θεα­θή­ναι και για δημο­κο­πία. Ηταν ιδιαί­τε­ρα αιμο­βό­ρος και σκλη­ρός. Δεν το είχε σε τίπο­τα να σκο­τώ­σει και να κρε­μά­σει τον κάθε αντί­πα­λό του ακό­μη και για ασή­μα­ντο λόγο. Σκό­τω­σε με βάρ­βα­ρο τρό­πο τη γυναί­κα του Φαύ­στα και το γιο του Κρί­σπο, από φόβο μην τυχόν τον καούν ποτέ αυτο­κρά­το­ρα οι Ρωμαί­οι (H αγία Ελέ­νη ζητά από τον άγιο Κων­στα­ντί­νο τη θανά­τω­ση της Φαύστας)

to-orama-tou-konstantinou

…Ηταν και­ρο­σκό­πος και κολά­κευε τους χρι­στια­νούς για να απο­φύ­γει τη διά­λυ­ση της αυτο­κρα­το­ρί­ας. Το θεό­πεμ­πτο όρα­μα δεν υπήρ­ξε ποτέ. Το ΧΡ με τη λατι­νι­κή του γρα­φή χρη­σι­μο­ποιού­νταν από τους Εθνι­κούς στις ευχές που λέγο­νταν στους αυτο­κρά­το­ρες. Το σύμπλεγ­μα αυτό σήμαι­νε να ζήσει πολ­λά χρό­νια ο αυτο­κρά­το­ρας, ενώ οι χρι­στια­νοί πίστευαν πως ήταν τα αρχι­κά γράμ­μα­τα του Χρι­στού (Το όρα­μα του Μεγά­λου Κων­στα­ντί­νου. Λεπτο­μέ­ρεια από τοι­χο­γρα­φία του Ραφα­ήλ στο Βατικανό)

nomisma

 

Επί μονο­κρα­το­ρί­ας του το εκκλη­σια­στι­κό ιερα­τείο, εξα­γο­ρα­σμέ­νο από τη γεν­ναιο­δω­ρία του, νομι­μο­ποιεί τη βία και γίνε­ται σύμ­μα­χος και εταί­ρος στη νομή της εξου­σί­ας. Εκμε­ταλ­λεύ­ε­ται την επιρ­ροή των χρι­στια­νών στις μάζες. Με τη βοή­θεια και τη φιλαν­θρω­πία, που ασκού­σαν οι χρι­στια­νοί, μπο­ρού­σαν να επη­ρε­ά­σουν το λαό. Η διδα­σκα­λία για τη μετα­θα­νά­τια ζωή, την ανά­στα­ση και την εγκα­θί­δρυ­ση της βασι­λεί­ας των χρι­στια­νών ήταν ελκυ­στι­κή και τρα­βού­σε μάζες στην Εκκλη­σία. Επι­πλέ­ον, ζητού­σε από τους πιστούς πλή­ρη υπο­τα­γή και ανα­γνώ­ρι­ση του δόγ­μα­τος. Στους «αντι­προ­σώ­πους» του θεού πλέ­ον κυριαρ­χεί ο χρυ­σός και το ιερα­τείο συνα­γω­νί­ζε­ται σε μεγα­λο­πρέ­πεια και χλι­δή το παλά­τι. Ο Κων­στα­ντί­νος είναι αυτός που απο­φα­σί­ζει πλέ­ον για κάθε δρα­στη­ριό­τη­τα των χρι­στια­νών, ενώ ταυ­τό­χρο­να κατα­φεύ­γει στα μαντεία, μετα­φέ­ρει και οικο­δο­μεί στη νέα πρω­τεύ­ου­σα ναούς και μνη­μεία της αρχαί­ας λατρεί­ας και παρα­μέ­νει αρχιε­ρέ­ας της. Ετσι και οι δύο θρη­σκεί­ες γίνο­νται τα στη­ρίγ­μα­τα της απο­λυ­ταρ­χι­κής εξου­σί­ας του. Οταν πέθα­νε ο Κων­στα­ντί­νος , οι Εθνι­κοί του έστη­σαν ανδριά­ντα με τη μορ­φή του Απόλ­λω­να — Ηλιου, η ρωμαϊ­κή Σύγκλη­τος τον θεο­ποί­η­σε και η χρι­στια­νι­κή Εκκλη­σία τον ανα­κή­ρυ­ξε άγιο και ισα­πό­στο­λο για­τί στα­μά­τη­σε τους διωγ­μούς και προ­στά­τευ­σε το χριστιανισμό.

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο