Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τι καθορίζει την κατανάλωση καυσίμου ενός αυτοκινήτου

Η κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου απο­τε­λεί σημα­ντι­κή παρά­με­τρο στην αυτο­κί­νη­ση, όχι μόνο από την άπο­ψη του κόστους λει­τουρ­γί­ας ενός αυτο­κι­νή­του, αλλά και των επι­πτώ­σε­ων στο περι­βάλ­λον. Η μέση κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου απο­τε­λεί αντι­κεί­με­νο καθη­με­ρι­νών δια­πι­στώ­σε­ων των οδη­γών και εξαρ­τά­ται από πολ­λούς παρά­γο­ντες, ενώ έχει να κάνει με τον τρό­πο οδή­γη­σης και την σχε­δί­α­ση του οχήματος.

Όμως τι καθο­ρί­ζει την κατα­νά­λω­ση ενός αυτο­κι­νή­του; Ανά­λο­γα με το όχη­μα, η μέση κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου μπο­ρεί να κυμαί­νε­ται από δύο λίτρα (στα plug-in υβρι­δι­κά αυτο­κί­νη­τα) μέχρι πάνω από 12 λίτρα στα μεγά­λα SUV οχή­μα­τα ανά 100 χιλιό­με­τρα. Οι δια­φο­ρές μετα­ξύ των επι­μέ­ρους αυτο­κι­νή­των οφεί­λο­νται, κυρί­ως, στην χωρη­τι­κό­τη­τα του κινη­τή­ρα, στην τεχνι­κή κατά­στα­ση, στη σχε­δί­α­ση και στο στυλ οδή­γη­σης του οδη­γού. Η κατα­νά­λω­ση, με την υψη­λή τιμή καυ­σί­μων το τελευ­ταίο χρο­νι­κό διά­στη­μα, είναι στοι­χείο που ενδια­φέ­ρει τους περισ­σό­τε­ρους οδη­γούς, καθώς τα έξο­δα για καύ­σι­μα απο­τε­λούν μεγά­λο μέρος του κόστους λει­τουρ­γί­ας ενός αυτο­κι­νή­του. Επι­πλέ­ον, τα αυτο­κί­νη­τα ευθύ­νο­νται για το 15% περί­που των εκπο­μπών διο­ξει­δί­ου του άνθρα­κα στην ΕΕ και η καύ­ση ενός λίτρου καυ­σί­μου παρά­γει πολ­λές εκα­το­ντά­δες γραμ­μά­ρια CO2, επι­βα­ρύ­νο­ντας σε μεγά­λο βαθ­μό το περι­βάλ­λον. Μια τόσο υψη­λή συμ­βο­λή στη ρύπαν­ση καθι­στά σημα­ντι­κό για κάθε οδη­γό να γνω­ρί­ζει από τι εξαρ­τά­ται η κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου και πώς μπο­ρεί να μειωθεί.

Έτσι λοι­πόν, το μέγε­θος και η ισχύς του κινη­τή­ρα καθώς και η τεχνο­λο­γία που χρη­σι­μο­ποιεί­ται στη μονά­δα μετά­δο­σης κίνη­σης έχουν σημα­ντι­κό αντί­κτυ­πο στην κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου. Τα σύγ­χρο­να μοντέ­λα είναι εξο­πλι­σμέ­να με πρό­σθε­τες λύσεις που μειώ­νουν τις εκπο­μπές επι­βλα­βών ουσιών. Είναι επί­σης σημα­ντι­κό, να δοθεί προ­σο­χή στην ποιό­τη­τα του καυ­σί­μου, καθώς και στην τεχνι­κή κατά­στα­ση του οχήματος.

Ο οδη­γός ευθύ­νε­ται σε μεγά­λο βαθ­μό για την κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου. Η οικο­λο­γι­κή οδή­γη­ση βοη­θά στην μεί­ω­ση του καυ­σί­μου, ενώ θα πρέ­πει να απο­φεύ­γο­νται οι από­το­μες αλλα­γές, όπως επι­τα­χύν­σεις και φρε­να­ρί­σμα­τα. Η σωστή χρή­ση των ταχυ­τή­των είναι ένας άλλος παρά­γο­ντας που μπο­ρεί να μειώ­σει την κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου, ενώ επί­σης μια καλή πρα­κτι­κή είναι να χρη­σι­μο­ποιεί ο οδη­γός το φρε­νά­ρι­σμα του κινη­τή­ρα και να παρα­κο­λου­θεί τις στρο­φές του κινη­τή­ρα για να μπο­ρεί να αλλά­ζει ταχύ­τη­τα όσο το δυνα­τόν γρηγορότερα.

Όταν ένας οδη­γός θέλει να δει την μέση κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου, μπο­ρεί απλά να διαι­ρέ­σει τον όγκο του καυ­σί­μου που χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­κε με τον αριθ­μό των δια­νυό­με­νων χιλιο­μέ­τρων και στη συνέ­χεια να το πολ­λα­πλα­σιά­σει επί το 100. Όμως η συντρι­πτι­κή πλειο­νό­τη­τα των οχη­μά­των είναι σε θέση να εμφα­νί­σει την τρέ­χου­σα κατα­νά­λω­ση καυ­σί­μου, αλλά και την μέση κατα­νά­λω­ση. Αυτό επι­τυγ­χά­νε­ται καθώς ο ενσω­μα­τω­μέ­νος υπο­λο­γι­στής του αυτο­κι­νή­του παρα­κο­λου­θεί συνε­χώς την κατά­στα­ση πολ­λών αισθη­τή­ρων, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων αυτών που βρί­σκο­νται στα μπεκ ψεκα­σμού καυ­σί­μου. Έτσι σε συν­δυα­σμό με πλη­ρο­φο­ρί­ες σχε­τι­κά με την πίε­ση καυ­σί­μου και άλλες παρα­μέ­τρους λει­τουρ­γί­ας του κινη­τή­ρα, το όχη­μα είναι σε θέση να παρέ­χει μια εκτί­μη­ση της κατα­νά­λω­σης καυ­σί­μου σε μια δεδο­μέ­νη στιγμή.

Ο μοντέρ­νος και αερο­δυ­να­μι­κός σχε­δια­σμός επι­τρέ­πει τη σημα­ντι­κή μεί­ω­ση της κατα­νά­λω­σης καυ­σί­μου. Τα περισ­σό­τε­ρα εξαρ­τή­μα­τα στα αυτο­κί­νη­τα είναι κατα­σκευα­σμέ­να από ελα­φριά υλι­κά (πλα­στι­κό, ανθρα­κο­νή­μα­τα, αλου­μί­νιο κ.α), με στό­χο να μειω­θεί αισθη­τά το βάρος ενός αυτο­κι­νή­του. Η σημα­ντι­κό­τη­τα του βάρους εντο­πί­ζε­ται κυρί­ως στα ηλε­κτρι­κά αυτο­κί­νη­τα, που οι κατα­σκευα­στές διαρ­κώς ανα­ζη­τούν τρό­πους μεί­ω­σης του βάρους, αλλά και της σχε­δια­στι­κής φιλο­σο­φί­ας που μειώ­νουν την αντί­στα­ση του αέρα και αυξά­νουν την αυτο­νο­μία του οχήματος.

Η μεί­ω­ση καυ­σί­μου έχει θετι­κές επι­πτώ­σεις στον παρά­γο­ντα κόστους λει­τουρ­γί­ας του αυτο­κι­νή­του, αλλά και στη μεί­ω­ση των εκπο­μπών ρύπων. Παρά­γο­ντες που είναι σημα­ντι­κοί στην καθη­με­ρι­νό­τη­τα ενός οδη­γού που πρέ­πει να τους λαμ­βά­νει υπ’ όψιν του προς όφε­λος του ίδιου και του περιβάλλοντος.

Αρθού­ρος Ρεμπώ Επα­να­στά­της και μπο­έμ ΜΙΚΡΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο