Γράφει ο Πάνος Αλεπλιώτης //
Σε λίγες μέρες, στις 6 Απριλίου, το νέο τεράστιο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης θα δοθεί στην κυκλοφορία. Οι δημοσιεύσεις μιλάνε για την έκταση του, το μεγαλύτερο του κόσμου και για τα 22 δισεκατομμύρια που κόστισε.
Για τα 150 εκατομμύρια ταξιδιώτες τον χρόνο. Για την φέστα που ετοιμάζεται.
Σπάνια θα διαβάσει κανείς για τους 52 οικοδόμους που άφησαν την ζωή τους από το 2015, δολοφονήθηκαν εργασιακά στην ουσία, σε ένα εργοτάξιο που δεν πληρεί κανένα όρο εργασιακής ασφάλειας.
Ακόμη και ο αριθμός των νεκρών εργατών κρατήθηκε μυστικός από την κυβέρνηση. Μέχρι τον Δεκέμβριο μιλούσαν για 27 νεκρούς. Μετά από πίεση, δημοσιεύματα και παραστάσεις αποκαλύφθηκε πως οι νεκροί είναι 52.
«Μας έκαναν μαθήματα ασφαλείας που κρατούσαν 5 με 10 λεπτά. Υπογράφαμε και σε ένα έντυπο πως κάναμε την κατάλληλη εκπαίδευση. Τότε καταλαβαίναμε πως κάτι κακό έχει συμβεί“ περιγράφει σε έκθεση του σωματείου ένας οικοδόμος.
«Τους λέμε εργολάβους αλλά αυτοί δεν μας πληρώνουν», συμπληρώνει κάποιος άλλος.
Τον Σεπτέμβριο 10.000 οικοδόμοι διαδήλωσαν διαμαρτυρόμενοι για την έλλειψη μέτρων ασφαλείας.
Η Αστυνομία χτύπησε την διαδήλωση. 600 προσαγωγές και 400 συλλήψεις ακολούθησαν. 31 από αυτούς σέρνονται σε δίκη κατηγορούμενοι για αντίσταση κατά της αρχής, φθορά ξένης περιουσίας και συμμετοχή σε παράνομη απεργία.
«Οι καταγγελίες μας δεν πάρθηκαν υπόψιν. Στο τέλος απεργήσαμε για την ασφάλεια και την αξιοπρέπειά μας», δηλώνει ο πρόεδρος του σωματείου Sharan Burrow. Πρέπει να αφεθούν ελεύθεροι οι 31, συνεχίζει.
35.000 εργαζόμενοι απασχολήθηκαν στην κατασκευή, οι περισσότεροι σε μικρότερους υπεργολάβους. Το αεροδρόμιο είναι το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης Ερντογάν και προβάλλεται σαν σύγχρονο μνημείο ανάπτυξης. Η κατασκευή του όμως έγινε κάτω από απάνθρωπες εργασιακές συνθήκες ασφάλειας, κακοπληρωμής και κόστισε 52 ζωές και εκατοντάδες τραυματίες.
«Αποδεικνύεται ότι στον καπιταλισμό, σε όλα τα κράτη, ανεξάρτητα από την κυβέρνηση που υπάρχει, η ανάπτυξη είναι ανάπτυξη για τα κέρδη των κατασκευαστικών ομίλων και των μεγαλοεργολάβων, που πατάνε πάνω στην εκμετάλλευση των εργαζομένων, ανεξάρτητα από εθνικότητα, θρησκεία κ.τ.λ.
Άρα, καίριο ζήτημα, όπως αναδείχτηκε και στη συζήτηση, είναι ότι ο αντίπαλος είναι κοινός, οι εργοδότες και οι κυβερνήσεις», τόνιζε η κοινή ανακοίνωση μετά την συνάντηση του Συνδικάτου και της Ομοσπονδίας Οικοδόμων Ελλάδας με το Συνδικάτο Εργαζομένων στις Κατασκευές στην Κωνσταντινούπολη στις 18/1.
Εργάστηκε σαν γεωλόγος, περιβαλλοντολόγος και χωροτάκτης στην Ελλάδα και στην Σουηδία. Δημοτικός σύμβουλος Πυλαίας Θεσσαλονίκης 87/90 και 99/2002. Αντιδήμαρχος Πυλαίας από το 1987 έως και το 1990 και από το 1999 έως και το 2000.