Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ του “ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ”: Οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις στήνουν βάση logistics στο Κερατσίνι!

Ανά­σα δεν παίρ­νουν κυβέρ­νη­ση και αστι­κή τάξη στην κούρ­σα μετα­τρο­πής ολό­κλη­ρης της χώρας σε κόμ­βο διεκ­πε­ραί­ω­σης αμε­ρι­κα­νο­ΝΑ­ΤΟι­κών δυνά­με­ων προς μια σει­ρά μέτω­πα από τη Μαύ­ρη Θάλασ­σα μέχρι τη Μέση Ανα­το­λή. Χαρα­κτη­ρι­στι­κή είναι η πρό­σφα­τη επι­θε­ώ­ρη­ση των εγκα­τα­στά­σε­ών τους στο Κερα­τσί­νι («Λιμέ­νας Ηρα­κλέ­ους» επι­σή­μως), όπου έχουν ανα­πτυ­χθεί σε από­στα­ση ανα­πνο­ής από τους Κινέ­ζους της COSCO.

Ο πλοί­αρ­χος του US Navy, Σ. Ου. Γουό­κερ, διοι­κη­τής του Κέντρου Logistics του Στό­λου (Fleet Logistics Center), της Διοί­κη­σης Συστη­μά­των Ναυ­τι­κού Εφο­δια­σμού (Naval Supply Systems Command — NAVSUP), με έδρα τη Σιγκο­νέ­λα της Ιτα­λί­ας, έφτα­σε στην Ελλά­δα τη Δευ­τέ­ρα και επι­σκέ­φτη­κε το από­σπα­σμα του 839 Τάγ­μα­τος Μετα­φο­ρών (TC Det Eastern Med-Greece Detachment, με χώρες ευθύ­νης Ελλά­δα, Τουρ­κία και Ιτα­λία) που έχει ανα­πτυ­χθεί στο Κερα­τσί­νι ανα­λαμ­βά­νο­ντας, για λογα­ρια­σμό της Military Surface Deployment and Distribution Command (SDDC) του Στρα­τού των ΗΠΑ, διεκ­πε­ραιώ­σεις υλι­κού τους.

Φυσι­κά δεν περ­νά απα­ρα­τή­ρη­το ότι ο Αμε­ρι­κα­νός έφτα­σε στην Ελλά­δα, έλα­βε ανα­λυ­τι­κές ενη­με­ρώ­σεις από τα αρμό­δια στε­λέ­χη και επι­θε­ώ­ρη­σε γρα­φεία και άλλες εγκα­τα­στά­σεις την ίδια ακρι­βώς μέρα που ο Κυρ. Μητσο­τά­κης υπο­δε­χό­ταν στο Μαξί­μου τον Ουκρα­νό Πρό­ε­δρο Β. Ζελέν­σκι, δια­βε­βαιώ­νο­ντας για την ακό­μα πιο ενερ­γή και βαθιά εμπλο­κή της χώρας μας στον ιμπε­ρια­λι­στι­κό πόλε­μο στην Ουκρα­νία και γενι­κό­τε­ρα στους ΝΑΤΟι­κούς σχε­δια­σμούς στην ευρύ­τε­ρη περιο­χή, μετα­ξύ άλλων με μετα­τρο­πή της Αλε­ξαν­δρού­πο­λης, του Πει­ραιά και άλλων περιο­χών σε στρα­τιω­τι­κές — πολε­μι­κές βάσεις, βάζο­ντας τον λαό σε επι­κίν­δυ­νες περιπέτειες.

Θυμί­ζου­με άλλω­στε ότι όπως έχει απο­κα­λύ­ψει ο «Ριζο­σπά­στης», ακρι­βώς το 839 Τάγ­μα Μετα­φο­ρών ανα­ζη­τεί στην «αγο­ρά» εται­ρεί­ες που θα του παρέ­χουν «φορ­το­εκ­φορ­τω­τι­κές και άλλες συνα­φείς υπη­ρε­σί­ες σε τερ­μα­τι­κούς σταθ­μούς λιμέ­νων» (Stevedoring and Related Terminal Services — S&RTS) σε Πει­ραιά, Θεσ­σα­λο­νί­κη, Αλε­ξαν­δρού­πο­λη, Βόλο, Καβά­λα όπως και άλλα λιμά­νια, να προ­χω­ρή­σουν μια σει­ρά από εργα­σί­ες και υπο­δο­μές ώστε οι Αμε­ρι­κα­νοί να τα εκμε­ταλ­λευ­τούν του­λά­χι­στον έως το 2029 για προ­ώ­θη­ση στρα­τιω­τι­κών τους φορ­τί­ων και πολε­μο­φο­δί­ων προς Κεντρι­κή και Ανα­το­λι­κή Ευρώ­πη, ενό­σω κλι­μα­κώ­νο­νται οι ιμπε­ρια­λι­στι­κές κόντρες για τις πλου­το­πα­ρα­γω­γι­κές πηγές και τους διαύλους.Κι αυτό έχο­ντας λυμέ­να τα χέρια μέσα από δια­δι­κα­σί­ες όπως ο περι­λά­λη­τος Στρα­τη­γι­κός Διά­λο­γος μετα­ξύ των κυβερ­νή­σε­ων των δύο χωρών (ξεκί­νη­σε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2018 και συνε­χί­ζε­ται πλέ­ον επί ΝΔ) και οι δύο «επι­και­ρο­ποι­ή­σεις» της Συμ­φω­νί­ας για τις Βάσεις (όπως συζη­τή­θη­καν επί ΣΥΡΙΖΑ, ψηφί­στη­καν και εφαρ­μό­ζο­νται επί ΝΔ), μετα­τρέ­πο­ντας ολό­κλη­ρη τη χώρα σε προ­μα­χώ­να των Ευρωατλαντικών.

Συγκε­κρι­μέ­να, η σύμ­βα­ση αφο­ρά την περί­ο­δο από 16/12/2023 έως 15/12/2028 (συν δυνα­τό­τη­τα εξά­μη­νης παρά­τα­σης, έως τις 15/6/2029). Επι­πλέ­ον, ενώ ο αρχι­κός σχε­δια­σμός των Αμε­ρι­κα­νών ήταν «μόνο» για 5 λιμά­νια (Πει­ραιάς, Θεσ­σα­λο­νί­κη, Αλε­ξαν­δρού­πο­λη, Βόλος, Καβά­λα), ακο­λού­θως — στην κλι­μά­κω­ση πάντα της εμπλο­κής — απο­φά­σι­σαν να διευ­ρύ­νουν το «απο­τύ­πω­μά» τους κάνο­ντας λόγο στα σχε­τι­κά έγγρα­φα και για «άλλους καθο­ρι­σμέ­νους δευ­τε­ρεύ­ο­ντες θαλάσ­σιους λιμέ­νες ανά­λο­γα με τις ανά­γκες σε όλη την Ελλά­δα» («other designated secondary seaports as needed throughout Greece»), βάζο­ντάς τους, φυσι­κά, στο στό­χα­στρο αντί­πα­λων ιμπε­ρια­λι­στι­κών κέντρων.

Αλλω­στε, ήδη από την προη­γού­με­νη θητεία της ΝΔ, το γιγα­ντιαίο πλοίο υπο­στή­ρι­ξης των Αμε­ρι­κα­νών «USS Hershel “Woody” Williams» (έχει ως βάση του τη Σού­δα και επι­χει­ρεί στη ζώνη ευθύ­νης του 6ου Στό­λου, κυρί­ως στις αφρι­κα­νι­κές ακτές) έδε­σε στον Αστα­κό Αιτω­λο­α­καρ­να­νί­ας για να πραγ­μα­το­ποι­ή­σει εργα­σί­ες προ­γραμ­μα­τι­σμέ­νης συντή­ρη­σης, δεί­χνο­ντας από τότε τα σχέ­διά τους για μετα­τρο­πή ολό­κλη­ρης της χώρας σε βάση υπο­στή­ρι­ξης των ΑμερικανοΝΑΤΟικών.

Σε κάθε περί­πτω­ση οι Αμε­ρι­κα­νοί κάνουν σαφές ότι «οι υπη­ρε­σί­ες S&RTS θα καλύ­πτουν όλο το φάσμα της δια­χεί­ρι­σης στρα­τιω­τι­κού φορ­τί­ου των ΗΠΑ (π.χ. εμπο­ρευ­μα­το­κι­βώ­τια, οχή­μα­τα, φορ­τη­γά και αερο­σκά­φη περι­στρο­φι­κών ή στα­θε­ρών πτε­ρυ­γί­ων) που διεκ­πε­ραιώ­νο­νται μέσω των καθο­ρι­σμέ­νων λιμέ­νων». «Επι­χει­ρη­σια­κά καθή­κο­ντα θα περι­λαμ­βά­νουν, αλλά δεν θα περιο­ρί­ζο­νται, σε όλες τις υπη­ρε­σί­ες φορ­το­εκ­φόρ­τω­σης που απαι­τού­νται για τη φόρ­τω­ση και εκφόρ­τω­ση πλοί­ων, φορ­τη­γών και σιδη­ρο­δρο­μι­κών συρ­μών», διευ­κρι­νί­ζουν παρα­πέ­ρα, κάνο­ντας καθα­ρό ότι εκτός των λιμα­νιών, βάζουν πόδι και στο οδι­κό και σιδη­ρο­δρο­μι­κό δίκτυο όπου αυτό τους χρειά­ζε­ται, όπως γίνε­ται άλλω­στε ήδη π.χ. στην Αλε­ξαν­δρού­πο­λη, όπο­τε ξεφορ­τώ­νει εκεί πλοίο τους, και ακο­λού­θως σε συντο­νι­σμό με το Λιμε­νι­κό, την Αστυ­νο­μία και τον Στρα­τό Ξηράς ξεκι­νά η διεκ­πε­ραί­ω­ση φορ­τί­ων προς Βουλ­γα­ρία και βορειό­τε­ρα μέσω του οδι­κού και σιδη­ρο­δρο­μι­κού δικτύ­ου του Εβρου. Αλλω­στε, και σε άλλο σημείο των εγγρά­φων τους ανα­φέ­ρε­ται ότι όπο­τε ζητη­θεί «ο ανά­δο­χος θα φρο­ντί­σει για την εσω­τε­ρι­κή μετα­φο­ρά στρα­τιω­τι­κού φορ­τί­ου από/προς τις υπο­στη­ρι­ζό­με­νες από την παρού­σα σύμ­βα­ση πόλεις — λιμά­νια (Πει­ραιάς, Θεσ­σα­λο­νί­κη, Αλε­ξαν­δρού­πο­λη, Βόλος και Καβά­λα), προς/από διά­φο­ρες τοπο­θε­σί­ες με βάση τις απαι­τή­σεις της απο­στο­λής», π.χ. από τον Βόλο στο Στε­φα­νο­βί­κειο, όπου ανα­πτύσ­σουν ελι­κό­πτε­ρά τους.

Οι «υπη­ρε­σί­ες» για τις οποί­ες θα δεσμευ­τεί κάθε πάρο­χος «περι­λαμ­βά­νουν την ικα­νό­τη­τα να εξυ­πη­ρε­τεί ταυ­τό­χρο­να πολ­λα­πλά σκά­φη και κατα­στρώ­μα­τα, σε οποιον­δή­πο­τε από τους κύριους θαλάσ­σιους λιμέ­νες, π.χ. Πει­ραιάς, Θεσ­σα­λο­νί­κη, Αλε­ξαν­δρού­πο­λη, Βόλος και Καβά­λα. Ο ανά­δο­χος θα είναι επί­σης υπεύ­θυ­νος για την παρο­χή άλλων υπη­ρε­σιών σε κάθε λιμάνι/τερματικό σταθ­μό στην Περιο­χή Ευθύ­νης» (Ελλά­δα), ενώ «θα χει­ρί­ζε­ται όλες τις κατη­γο­ρί­ες εφο­δί­ων που περι­λαμ­βά­νουν στρα­τιω­τι­κά οχή­μα­τα έως 150.000 λίβρες, όπλα, πυρο­μα­χι­κά και εκρη­κτι­κά (AA&E) και επι­κίν­δυ­να υλι­κά (hazardous materials)» κ.λπ.

Σημειω­τέ­ον, εξάλ­λου, το προη­γού­με­νο διά­στη­μα η NAVSUP ανα­ζη­τού­σε και εται­ρεί­ες που θα ανα­λάμ­βα­ναν τη συσκευα­σία, μετα­φο­ρά, απο­θή­κευ­ση, μετα­κό­μι­ση, παρά­δο­ση αντι­κει­μέ­νων της προ­σω­πι­κής περιου­σί­ας του προ­σω­πι­κού του υπουρ­γεί­ου Αμυ­νας των ΗΠΑ (DοD) που υπη­ρε­τούν στη Σού­δα. Υπο­λο­γί­ζε­ται ότι υπη­ρε­τούν σήμε­ρα εκεί, σε μόνι­μη βάση, περί­που 750 στε­λέ­χη, στρα­τιω­τι­κό και πολι­τι­κό προ­σω­πι­κό, περι­λαμ­βα­νο­μέ­νων μάχι­μων τμη­μά­των, όπως πεζο­ναύ­τες. Μάλι­στα, ο αριθ­μός αυτών των τελευ­ταί­ων έχει αυξη­θεί σημα­ντι­κά τα τελευ­ταία χρό­νια, ως συνέ­πεια των δύο «επι­και­ρο­ποι­ή­σε­ων» της Συμ­φω­νί­ας για τις Βάσεις.

Με βάση τις ενη­με­ρώ­σεις που διέ­νει­μαν σε ενδια­φε­ρό­με­νους, δια­κι­νεί­ται όγκος αντι­κει­μέ­νων τόσο από το αερο­πο­ρι­κό σκέ­λος της βάσης των Αμε­ρι­κα­νών στη Σού­δα όσο και από τον Πει­ραιά («Piraeus Military Ocean Terminal»), εξ ου και το προ­σω­πι­κό της SDDC που έχουν ήδη ανα­πτύ­ξει στο Κερα­τσί­νι. Εξάλ­λου, ενη­μέ­ρω­σαν τους επαγ­γελ­μα­τί­ες του κλά­δου ότι θέλουν να γίνουν παρα­δό­σεις φορ­τί­ων (κοντέι­νερ) και στον Πει­ραιά, στη Λάρι­σα, στον Βόλο, στη Θεσ­σα­λο­νί­κη και την Αλε­ξαν­δρού­πο­λη, για το προ­σω­πι­κό τους που έχουν ανα­πτύ­ξει εκεί. Ενα εκτε­τα­μέ­νο, επο­μέ­νως, δίκτυο μετα­φο­ρών με διεκ­πε­ραί­ω­ση εκα­το­ντά­δων τόνων υλι­κού ετη­σί­ως, που προ­δί­δει «απο­γεί­ω­ση» του προ­σω­πι­κού και της δρα­στη­ριό­τη­τάς τους στις βάσεις που έχουν ανα­πτύ­ξει ανά την Ελλάδα.

Τέλος, με δεδο­μέ­νες τις πλά­τες των ΝΔ — ΣΥΡΙΖΑ — ΠΑΣΟΚ και σε αυτό το ζήτη­μα, οι Αμε­ρι­κα­νοί προ­χω­ρούν πάντα και τα σχέ­διά τους για μετα­τρο­πή της Ελευ­σί­νας σε κόμ­βο συντή­ρη­σης του 6ου Στό­λου τους (επι­χει­ρεί σε Ευρώ­πη και Αφρι­κή), ταυ­τό­χρο­να με την πιστο­ποί­η­ση των εν λόγω ναυ­πη­γεί­ων για την κατα­σκευή νέων, αμε­ρι­κα­νι­κού σχε­δια­σμού φρε­γα­τών (κλά­σης «Constellation») αλλά και κορ­βε­τών FCX-30 κλά­σης DOHA, προ­ο­ρι­σμέ­νων για αγο­ρά από το Πολε­μι­κό Ναυ­τι­κό, σε άλλο ένα συμ­βό­λαιο που ανα­μέ­νε­ται μετε­κλο­γι­κά, χρυ­σο­πλη­ρω­μέ­νο από τον λαό για τις ανά­γκες των ΗΠΑ και ΝΑΤΟ στην Ανατ. Μεσό­γειο αλλά και στον Ινδο-Ειρηνικό.

Θυμί­ζου­με ότι στην πιο πρό­σφα­τη σχε­τι­κή εξέ­λι­ξη, το αμε­ρι­κα­νι­κό Κογκρέ­σο ενέ­κρι­νε την εισή­γη­ση της αμε­ρι­κα­νι­κής «ανα­πτυ­ξια­κής» τρά­πε­ζας US International Development Finance Corporation (DFC) να προ­χω­ρή­σει στη χρη­μα­το­δό­τη­ση μέσω δανει­σμού, με το ποσό των 125 εκατ. δολα­ρί­ων προς την «ONEX Shipyards», του «Σχε­δί­ου Εξυ­γί­αν­σης των Ναυ­πη­γεί­ων Ελευ­σί­νας». Το ποσό είναι αυξη­μέ­νο από τα 102 εκατ. δολά­ρια που προ­βλέ­πο­νταν αρχι­κά, ενώ για να γίνει δυνα­τή η χρη­μα­το­δό­τη­ση, προ δύο ετών είχε «περά­σει» ειδι­κός νόμος στο Κογκρέ­σο με στή­ρι­ξη και του Δημο­κρα­τι­κού και του Ρεπου­μπλι­κα­νι­κού Κόμ­μα­τος. Χαρα­κτη­ρι­στι­κό για το πώς προ­χω­ρά η εμπλο­κή είναι και το γεγο­νός ότι πρό­κει­ται για την πρώ­τη μέχρι τώρα χρη­μα­το­δό­τη­ση σχε­δί­ων στην Ελλά­δα από την DFC.

Θ. Μπ. ____
Ανα­δη­μο­σιεύ­ε­ται από τον «Ριζο­σπά­στη του Σαβ­βα­το­κύ­ρια­κου», 26–27 Αυγού­στου 2023

Δια­βά­στε στο Ριζο­σπά­στη του Σαββατοκύριακου

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο