Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη — Οι ορισμοί, η σημασία και το διακύβευμα στην Κύπρο

Οι μέχρι στιγ­μής έρευ­νες δεί­χνουν ότι υπάρ­χει σοβα­ρή πιθα­νό­τη­τα να υπάρ­χουν απο­θέ­μα­τα υδρο­γο­ναν­θρά­κων στο υπέ­δα­φος υπο­θα­λάσ­σιων περιο­χών της Κύπρου.

Ενθαρ­ρυ­μέ­νες από αυτή την προ­ο­πτι­κή, δια­δο­χι­κές κυβερ­νή­σεις προ­χώ­ρη­σαν σε οριο­θέ­τη­ση της Απο­κλει­στι­κής Οικο­νο­μι­κής Ζώνης της Κυπρια­κής Δημο­κρα­τί­ας με την Αίγυ­πτο, το Λίβα­νο (εκκρε­μεί ακό­μα η επι­κύ­ρω­ση της) και το Ισρα­ήλ, επι­διώ­κο­ντας στην πορεία ανά­λο­γες συμ­φω­νί­ες και με άλλες γει­το­νι­κές χώρες.

Αυτές οι κινή­σεις προ­κά­λε­σαν την αντί­δρα­ση της Τουρ­κί­ας, με τελευ­ταία ενέρ­γεια την έκδο­ση Navtex στην περιο­χή που θα έπια­νε δου­λειά το γεω­τρύ­πα­νο Saipem 12000 για λογα­ρια­σμό της ιτα­λι­κής ΕΝΙ.

Το Δίκαιο της Θάλασσας για τις θαλάσσιες ζώνες

Σύμ­φω­να με το Διε­θνές Δίκαιο της Θάλασ­σας, τα παρά­κτια κρά­τη έχουν δικαιώ­μα­τα στο θαλάσ­σιό τους χώρο, τα οποία μειώ­νο­νται όσο μεγα­λώ­νει η από­στα­ση των ακτών από τη θάλασσα.

Τα χωρι­κά ύδα­τα (ή αιγια­λί­τι­δα ζώνη) μπο­ρούν να φθά­σουν μέχρι και δώδε­κα ναυ­τι­κά μίλια από τις ακτές του κρά­τους (ένα ναυ­τι­κό μίλι είναι κάτι λιγό­τε­ρο από δύο χιλιό­με­τρα). Σε αυτόν το θαλάσ­σιο χώρο το κρά­τος έχει πλή­ρη κυριαρ­χι­κά δικαιώ­μα­τα, τα ίδια ακρι­βώς όπως ακρι­βώς και στο χερ­σαίο του χώρο.

Η υφα­λο­κρη­πί­δα, σύμ­φω­να με τη Συν­θή­κη του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασ­σας του 1982, περι­λαμ­βά­νει «το θαλάσ­σιο βυθό και το υπέ­δα­φος των θαλάσ­σιων περιο­χών που εκτεί­νο­νται πέρα από την αιγια­λί­τι­δα ζώνη, δια­μέ­σου της φυσι­κής προ­έ­κτα­σης του χερ­σαί­ου εδά­φους, μέχρι το εξω­τε­ρι­κό άκρο του υφα­λο­πλαι­σί­ου ή μέχρι την από­στα­ση 200 ναυ­τι­κών μιλί­ων από τις γραμ­μές βάσης, από τις οποί­ες υπο­λο­γί­ζε­ται το πλά­τος της αιγια­λί­τι­δας ζώνης στην περί­πτω­ση που το εξω­τε­ρι­κό άκρο του υφα­λο­πλαι­σί­ου δεν εκτεί­νε­ται μέχρι την από­στα­ση αυτή» (άρθρο 76, παρ.1).

Με απλά λόγια, η υφα­λο­κρη­πί­δα είναι η φυσι­κή προ­έ­κτα­ση της ξηράς μέσα στη θάλασ­σα, μέχρι εκεί που τα νερά βαθαί­νουν από­το­μα και αρχί­ζει πλέ­ον η θαλάσ­σια άβυσ­σος. Αν η υφα­λο­κρη­πί­δα με τη γεω­λο­γι­κή έννοια δεν φθά­νει σε θαλάσ­σιο πλά­τος 200 ναυ­τι­κών μιλί­ων, τότε, με τη νομι­κή της έννοια, επε­κτεί­νε­ται μέχρι αυτό το πλά­τος. Αν, όμως, η υφα­λο­κρη­πί­δα με τη γεω­λο­γι­κή της έννοια ξεπερ­νά τα 200 ναυ­τι­κά μίλια, τότε επε­κτεί­νε­ται μέχρι να φθά­σει τη θαλάσ­σια άβυσ­σο, αλλά δεν μπο­ρεί να ξεπε­ρά­σει τα 350 ναυ­τι­κά μίλια, έστω και αν η φυσι­κή υφα­λο­κρη­πί­δα εκτεί­νε­ται και πέρα από αυτά.

Η Απο­κλει­στι­κή Οικο­νο­μι­κή Ζώνη έχει 200 ναυ­τι­κά μίλια θαλάσ­σιου πλά­τους. Σε αυτόν το θαλάσ­σιο χώρο τα κρά­τη έχουν απο­κλει­στι­κό δικαί­ω­μα εκμε­τάλ­λευ­σης των πλου­το­πα­ρα­γω­γι­κών πόρων τόσο στο υπέ­δα­φος όσο και στα υπερ­κεί­με­να ύδατα.

Προ­κύ­πτει, όμως, ζήτη­μα όσον αφο­ρά τις περι­πτώ­σεις όπου η Απο­κλει­στι­κή Οικο­νο­μι­κή Ζώνη δύο κρα­τών αλλη­λο­ε­πι­κα­λύ­πτε­ται και/ή οι ακτές τους βρί­σκο­νται η μια απέ­να­ντι από την άλλη σε από­στα­ση λιγό­τε­ρη από όση χρειά­ζε­ται για να μπο­ρεί να γίνει οριο­θέ­τη­ση σύμ­φω­νη με τους πιο πάνω ορι­σμούς. Όπως γίνε­ται κατα­νοη­τό, λόγος γίνε­ται για τις περι­πτώ­σεις όπου οι σχε­τι­κές απο­στά­σεις είναι λιγό­τε­ρες από 400 ναυ­τι­κά μίλια, οπό­τε είναι αδύ­να­το να έχουν και τα δύο κρά­τη οικο­νο­μι­κή ζώνη πλά­τους δια­κο­σί­ων μιλί­ων. Τι γίνε­ται, λοι­πόν, σε αυτές τις περιπτώσεις;

Η «μέση γραμμή» και η «ευθυδικία»

Από τότε που ανα­δεί­χθη­κε το ζήτη­μα της υφα­λο­κρη­πί­δας, εμφα­νί­στη­καν δύο βασι­κές σχο­λές για την οριο­θέ­τη­σή της μετα­ξύ κρα­τών των οποί­ων οι ακτές αντί­κει­νται: Το κρι­τή­ριο της μέσης γραμ­μής και το κρι­τή­ριο της ευθυ­δι­κί­ας. Τα κρά­τη, ανά­λο­γα με τα συμ­φέ­ρο­ντά τους, υπο­στη­ρί­ζουν ή τη μια ή την άλλη αρχή.

Σύμ­φω­να με το κρι­τή­ριο της μέσης γραμ­μής, η οικο­νο­μι­κή ζώνη μοι­ρά­ζε­ται, με απλά λόγια, στα ίσα.

Σύμ­φω­να δε με το κρι­τή­ριο της ευθυ­δι­κί­ας, τα όρια της οικο­νο­μι­κής ζώνης καθο­ρί­ζο­νται λαμ­βά­νο­ντας υπό­ψη και άλλους παρά­γο­ντες. Αυτή η προ­σέγ­γι­ση ξεκι­νά από το ότι η πραγ­μα­τι­κό­τη­τα είναι πολύ­πλο­κη: Υπάρ­χουν κρά­τη με τερά­στια έκτα­ση ή/και ακτο­γραμ­μή, κρά­τη σχε­δόν χωρίς υφα­λο­κρη­πί­δα (από γεω­λο­γι­κή άπο­ψη), νησιά (που επί­σης  έχουν υφα­λο­κρη­πί­δα), ιδιο­μορ­φί­ες στη δια­μόρ­φω­ση του βυθού, ανο­μοιο­μορ­φία στο φυσι­κό πλού­το του υπε­δά­φους των θαλασ­σί­ων περιο­χών, ιστο­ρι­κά δικαιώ­μα­τα, κ.ο.κ.

Πώς αντιμετωπίζεται, λοιπόν, αυτό το ζήτημα στο Διεθνές Δίκαιο;

Σύμ­φω­να με το άρθρο 83 της Συν­θή­κης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασ­σας, «η οριο­θέ­τη­ση της ηπει­ρω­τι­κής υφα­λο­κρη­πί­δας μετα­ξύ κρα­τών με αντι­κεί­με­νες ή παρα­κεί­με­νες ακτές θα γίνε­ται με συμ­φω­νία βάσει του Διε­θνούς Δικαί­ου, όπως ανα­φέ­ρε­ται στο άρθρο 38 του Κατα­στα­τι­κού του Διε­θνούς Δικα­στη­ρί­ου, προς το σκο­πό επί­τευ­ξης δίκαι­ης λύσης. Εάν δεν επι­τευ­χθεί συμ­φω­νία μέσα σε εύλο­γο χρο­νι­κό διά­στη­μα, τα ενδια­φε­ρό­με­να κρά­τη θα προ­σφεύ­γουν στη δια­δι­κα­σία που προ­βλέ­πει το Μέρος XV της Συν­θή­κης» (το Μέρος XV προ­βλέ­πει για τρό­πους ειρη­νι­κού δια­κα­νο­νι­σμού των διαφορών).

Έτσι η Συν­θή­κη δεν απο­κλεί­ει καμιά από τις δύο αρχές στο στά­διο της προ­σπά­θειας για επί­τευ­ξη συμ­φω­νί­ας (η «συμ­φω­νία βάσει του Διε­θνούς Δικαί­ου» φωτο­γρα­φί­ζει το κρι­τή­ριο της μέσης γραμ­μής, ενώ η «επί­τευ­ξη δίκαι­ης λύσης» ο κρι­τή­ριο της ευθυ­δι­κί­ας). Αν δεν επι­τευ­χθεί συμ­φω­νία, η Συν­θή­κη παρα­πέ­μπει πλέ­ον σε δια­δι­κα­σία επί­λυ­σης δια­φο­ρών (συν­διαλ­λα­γή, διαι­τη­σία, Διε­θνές Δικα­στή­ριο της Χάγης, Ειδι­κό Δικα­στή­ριο για το Δίκαιο της Θάλασ­σας, κ.ά.)

Πάντως, η νομο­λο­γία του Διε­θνούς Δικα­στη­ρί­ου κατά κανό­να δεν υιο­θε­τεί μια «καθα­ρή» λύση, αλλά λαμ­βά­νει υπό­ψη και τα δύο κριτήρια.

Προ­κύ­πτει ακό­μη ένα εύλο­γο ερώ­τη­μα: Τι γίνε­ται για όσο χρο­νι­κό διά­στη­μα δεν επι­τυγ­χά­νε­ται συμφωνία;

Η Συν­θή­κη του ΟΗΕ προ­βλέ­πει σχε­τι­κά ότι «κατά το χρο­νι­κό διά­στη­μα που δεν έχει συνα­φθεί συμ­φω­νία τα ενδια­φε­ρό­με­να κρά­τη, σε πνεύ­μα κατα­νό­η­σης και συνερ­γα­σί­ας, θα κατα­βά­λουν κάθε δυνα­τή προ­σπά­θεια να προ­βούν σε προ­σω­ρι­νές διευ­θε­τή­σεις πρα­κτι­κής φύσης και κατά τη διάρ­κεια της μετα­βα­τι­κής περιό­δου να μη θέτουν σε κίν­δυ­νο ή να παρε­μπο­δί­σουν την επί­τευ­ξη ορι­στι­κής συμ­φω­νί­ας. Οι διευ­θε­τή­σεις αυτές δεν θα επη­ρε­ά­ζουν την ορι­στι­κή διευ­θέ­τη­ση» (άρ.83, παρ.3).

Η περίπτωση της Κύπρου

Όπως έχει ήδη ανα­φερ­θεί, και τα νησιά έχουν υφα­λο­κρη­πί­δα. Πόσω μάλ­λον η Κυπρια­κή Δημο­κρα­τία που δεν είναι απλώς νησί – τμή­μα κάποιου κρά­τους, αλλά κυρί­αρ­χο κρά­τος που υπέ­γρα­ψε και τη Συν­θή­κη του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας.

Η γεω­γρα­φι­κή θέση της Κύπρου, όπως θα έχει γίνει αντι­λη­πτό από τα προ­α­να­φερ­θέ­ντα, επι­βάλ­λει οριο­θέ­τη­ση της οικο­νο­μι­κής ζώνης μέσω συμ­φω­νιών με τα γει­το­νι­κά μας κρά­τη, αφού όλα βρί­σκο­νται σε από­στα­ση  από τις ακτές της Κύπρου πολύ λιγό­τε­ρη από αυτήν που απαι­τεί­ται για να έχου­με και να έχουν οικο­νο­μι­κή ζώνη δια­κο­σί­ων ναυ­τι­κών μιλί­ων: Η Τουρ­κία απέ­χει μόλις 75 χιλιό­με­τρα από τις βόρειες ακτές του νησιού, στα ανα­το­λι­κά η Συρία απέ­χει 105 χιλιό­με­τρα, στα νότια η Αίγυ­πτος απέ­χει 380 χιλιό­με­τρα, κ.ο.κ.

Συνε­πώς τόσο η ίδια η γεω­γρα­φι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα όσο και η Συν­θή­κη του ΟΗΕ επέ­βαλ­λαν τη σύνα­ψη συμ­φω­νιών για οριο­θέ­τη­ση με τα γει­το­νι­κά μας κράτη.

Είναι αυτο­νό­η­το ότι και με την Τουρ­κία χρειά­ζε­ται συμ­φω­νία για οριο­θέ­τη­ση της οικο­νο­μι­κής ζώνης στις βόρειες περιο­χές. Ωστό­σο οι δυσκο­λί­ες είναι τερά­στιες: Είναι εξαι­ρε­τι­κά αμφί­βο­λο κατά πόσον η Τουρ­κία θα προ­χω­ρού­σε σε τέτοια συμ­φω­νία με την Κυπρια­κή Δημο­κρα­τία με άλυ­το το Κυπρια­κό, αφού, μετα­ξύ άλλων, αυτό θα ισο­δυ­να­μού­σε με ανα­γνώ­ρι­ση. Ακό­μη και μετά από ενδε­χό­με­νη συνο­λι­κή διευ­θέ­τη­ση του Κυπρια­κού και πάλι θα έχου­με δυσκο­λί­ες, για­τί η Τουρ­κία θα επι­μέ­νει στο κρι­τή­ριο της ευθυ­δι­κί­ας ενώ εμείς στο κρι­τή­ριο της μέσης γραμμής.

Το γεγο­νός, όμως, ότι χρειά­ζε­ται οριο­θέ­τη­ση της οικο­νο­μι­κής ζώνης με την Τουρ­κία στις βόρειες θαλάσ­σιες περιο­χές δεν νομι­μο­ποιεί τις αντι­δρά­σεις της Τουρ­κί­ας για τις συμ­φω­νί­ες με την Αίγυ­πτο, το Ισρα­ήλ και το Λίβανο:

Πρώ­το, η Κυπρια­κή Δημο­κρα­τία ενήρ­γη­σε μέσα στα πλαί­σια του Δικαί­ου της Θάλασσας.

Δεύ­τε­ρο, οι εν λόγω συμ­φω­νί­ες αφο­ρούν τις νότιες και όχι τις βόρειες ακτές μας. Συνε­πώς, σε καμία περί­πτω­ση επη­ρε­ά­ζο­νται τυχόν αμφι­σβη­τού­με­νες περιο­χές, που είναι οι μόνες στις οποί­ες η Συν­θή­κη για το Δίκαιο της Θάλασ­σας δεν επι­τρέ­πει εκμε­τάλ­λευ­ση ενό­σω εκκρε­μεί η οριοθέτηση.

Τρί­το, αυτές οι συμ­φω­νί­ες δεν προ­κα­τα­λαμ­βά­νουν την οριο­θέ­τη­ση με την Τουρ­κία. Ενδει­κτι­κά ανα­φέ­ρου­με ότι η συμ­φω­νία με την Αίγυ­πτο προ­βλέ­πει ότι οι γεω­γρα­φι­κές της συντε­ταγ­μέ­νες «μπο­ρούν να ανα­θε­ω­ρη­θούν και/ή να επε­κτα­θούν καταλ­λή­λως υπό το φως της μελ­λο­ντι­κής οριο­θέ­τη­σης της Απο­κλει­στι­κής Οικο­νο­μι­κής Ζώνης με άλλα εμπλε­κό­με­να γει­το­νι­κά κρά­τη και σε συνά­φεια με τη συμ­φω­νία που θα επι­τευ­χθεί σε αυτό το θέμα με τα εμπλε­κό­με­να γει­το­νι­κά κράτη».

Συμπε­ρα­σμα­τι­κά η Κυπρια­κή Δημο­κρα­τία, συνά­πτο­ντας συμ­φω­νί­ες με τα γει­το­νι­κά κρά­τη για οριο­θέ­τη­ση της οικο­νο­μι­κής ζώνης, ενήρ­γη­σε μέσα στα πλαί­σια του Δικαί­ου της Θάλασσας.

Όσον αφο­ρά την τουρ­κο­κυ­πρια­κή κοι­νό­τη­τα, ασφα­λώς με τη λύση του Κυπρια­κού θα επω­φε­λεί­ται και εκεί­νη, αφού σε όλα τα ομο­σπον­δια­κά κρά­τη η οικο­νο­μι­κή ζώνη και η υφα­λο­κρη­πί­δα είναι ομο­σπον­δια­κή –και άρα κοι­νή– αρμο­διό­τη­τα και τα έσο­δα θα κατα­νέ­μο­νται και στις δύο κοι­νό­τη­τες. Άλλω­στε, απαι­τού­νται μερι­κά χρό­νια μέχρι να αρχί­σει η εκμε­τάλ­λευ­ση πιθα­νών κοι­τα­σμά­των και ευχή και επι­δί­ω­ξή μας είναι μέχρι τότε να έχει λυθεί το Κυπριακό.

Πηγή: Χαραυ­γή

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο