Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Εικαστικές Τέχνες και Αλβανικό Μέτωπο

Επι­μέ­λεια Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

Στο ρόλο των Εικα­στι­κών Τεχνών στον πόλε­μο του 1940–41 ανα­φέ­ρε­ται μια ενό­τη­τα από το ιστο­ρι­κό περί­γραμ­μα στην έκδο­ση «Εικα­στι­κές Τέχνες και Αντί­στα­ση» του Επι­με­λη­τη­ρί­ου Εικα­στι­κών Τεχνών Ελλά­δος, με αφορ­μή την ομώ­νυ­μη έκθε­ση που διορ­γά­νω­σε πέρ­σι. Από το ίδιο λεύ­κω­μα αντλή­σα­με και τα περισ­σό­τε­ρα έργα Τέχνης.

Βακιρτζής Γιώργος «Πόλεμος του 40», 1985

Βακιρ­τζής Γιώρ­γος «Πόλε­μος του 40», 1985

ΙΤΑΛΙΚΗ ΕΙΣΒΟΛΗ — ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ

Η εισβο­λή των Γερ­μα­νών στην Πολω­νία και οι γενι­κό­τε­ρες εξε­λί­ξεις σημα­το­δο­τούν την έναρ­ξη του Β’ Παγκο­σμί­ου Πολέ­μου. Στην Ελλά­δα, τα ξημε­ρώ­μα­τα της 28ης Οκτωβρί­ου 1940, οι Ιτα­λοί επι­τί­θε­νται και εισβάλ­λουν στα σύνο­ρα με την Αλβα­νία. Η κυβέρ­νη­ση Μετα­ξά, έχο­ντας απο­φα­σί­σει να ταχθεί με τα συμ­φέ­ρο­ντα των Άγγλων, για να ενισχύ­σει οικο­νο­μι­κά τον πόλε­μο στην Αλβα­νία καλεί εικα­στι­κούς καλ­λι­τέ­χνες να δημιουργή­σουν αφί­σες που θα καλούν τον κόσμο να ενι­σχύ­σει οικο­νο­μι­κά το στρατό.

Γκλίνος Αντώνης «Πόλεμος»

Γκλί­νος Αντώ­νης «Πόλε­μος»

Το αλβα­νι­κό μέτω­πο και ο ηρω­ι­σμός του λαού απο­τέ­λε­σαν πηγή έμπνευ­σης για τους καλ­λι­τέ­χνες. Καλ­λι­τέ­χνες στο Μέτω­πο, με το ένα χέρι πολε­μούν και με το άλλο απο­τυ­πώ­νουν κάθε μικρή και μεγά­λη σκη­νή του πολέ­μου, της καθη­με­ρι­νής ζωής των στρα­τιω­τών, της αυτα­πάρ­νη­σης που δεί­χνουν στον αγώ­να για την υπε­ρά­σπι­ση της πα­τρίδας τους, τις κακου­χί­ες, αλλά και σκη­νές από την υπο­δο­χή του κόσμου στις πόλεις και στα χωριά που απε­λευ­θέ­ρω­ναν. Παράλ­λη­λα, κινη­μα­το­γρα­φι­στές και φωτο­γρά­φοι της επο­χής, με τα πενι­χρά μέσα που διέ­θε­ταν απο­τύ­πω­ναν μέσα από το φακό τους όλες αυτές τις στιγμές.

Σε αυτή την περί­ο­δο ανα­πτύ­χθη­κε από μεγά­λο μέρος των εικα­στι­κών και η αντι­φασιστική γελοιο­γρα­φία, που βρή­κε κύρια έκφρα­ση στον έντυ­πο τύπο της επο­χής, ενώ την ίδια στιγ­μή ξεχω­ρι­στό, αλλά με μεγά­λη σημα­σία κεφά­λαιο, είναι εκεί­νο της σκη­νο­γρα­φί­ας στις επι­θε­ω­ρή­σεις της Βέμπο, των αδερ­φών Καλου­τά κλπ, που γίνο­νταν με σκο­πό τη δια­σκέ­δα­ση και την οικο­νο­μι­κή ενί­σχυ­ση των ελλή­νων στρα­τιω­τών στο Μέτωπο.

Η καλ­λι­τε­χνι­κή δημιουρ­γία όμως δεν περιο­ρί­στη­κε μόνο στο Μέτω­πο. Καλλιτε

Κατράκη Βάσω «Για τους στρατιώτες»

Κατρά­κη Βάσω «Για τους στρατιώτες»

χνες που είχαν μεί­νει πίσω, απο­τύ­πω­ναν την κατά­στα­ση που επι­κρα­τού­σε στις πόλεις και στα χωριά. Την αγω­νία από τις οικο­γέ­νειες των στρα­τιω­τών, τις προ­ε­τοι­μα­σί­ες για το Μέτω­πο, τη μετα­φο­ρά τρο­φί­μων κι εξο­πλι­σμού από τις γυναί­κες στην Πίν­δο, την πεί­να, τη φτώχεια.

Οι καλ­λι­τέ­χνες ξεκι­νούν δου­λειά με προ­κη­ρύ­ξεις, συν­θή­μα­τα, σε κάθε πόλη και χωριό. Οργα­νώ­νο­νται καλύ­τε­ρα τα παρά­νο­μα τυπογραφεία.

Το εργα­στή­ριο του χαρά­κτη Γιάν­νη Κεφαλ­λη­νού στην ΑΣΚΤ γίνε­ται φυτώ­ριο μέσα από το οποίο ξεπη­δά η τέχνη της

αντί­στα­σης, που αγκα­λιά­ζει πολ­λούς φοι­τη­τές της Σχο­λής: Τάσ­σος, Βάσω Κατρά­κη, Γιώρ­γης Βαρ­λά­μος, Γιώρ­γος Δήμου, Γιάν­νης Στε­φα­νί­δης, είναι μερι­κοί μόνο από τους καλ­λι­τέ­χνες που έτα­ξαν στην κυριο­λε­ξία τον εαυ­τό τους στη διά­θε­ση των ανα­γκών του αγώνα.

Γραμματόπουλος Κώστας «Ελα να το πάρεις»

Γραμ­μα­τό­που­λος Κώστας «Ελα να το πάρεις»

Γενι­κά, στο εργα­στή­ρι του Κεφαλ­λη­νού έπνεε αέρας δημο­κρα­τι­κής ελευ­θε­ρί­ας και η συμ­βο­λή του εργα­στη­ρί­ου του στά­θη­κε πατριω­τι­κή στα χρό­νια της Κατο­χής και της Εθνι­κής Αντί­στα­σης. Εκεί, με την καθο­δή­γη­ση του Κεφαλ­λη­νού, τυπώ­θη­καν πολ­λά αντι­στα­σια­κά έργα του αγώ­να. Μάλι­στα, κατα­στρά­φη­καν από τους Γερ­μα­νούς μερι­κά έργα από το μαρ­τυ­ρο­λό­γιό του, που τ’ ονο­μά­ζει «Λιμό της Κατο­χής» (1942).

Το χάραγ­μα στο ξύλο απο­τε­λεί την κύρια τεχνι­κή που χρη­σι­μο­ποιεί­ται από τους καλ­λι­τέ­χνες. Την ξυλο­γρα­φία τη θεω­ρεί ο Τάσ­σος ως «την τέχνη του λαού».

Τα χρό­νια της Αντί­στα­σης έδω­σαν νέα πνοή και στη καλ­λι­τε­χνι­κή δημιουρ­γία. Η εμφά­νι­ση των Γερ­μα­νών, τα βασα­νι­στή­ρια, οι πέν­θι­μες νεκρι­κές πομπές, το λαϊ­κό δικα­στή­ριο, γυναί­κες και παι­διά, είναι μερι­κές από τις συν­θέ­σεις αυτής της περιό­δου. Με εκφρα­στι­κό­τη­τα ο αγω­νι­στής, ο άνθρω­πος, η μητέ­ρα, το παι­δί, μετα­τρέ­πε­ται σε μια οικου­με­νι­κή μορ­φή, που ενσαρ­κώ­νει όλο το βάθος της ανθρώ­πι­νης τρα­γι­κό­τη­τας και συμπόνιας.

Η δράση του υποβρύχιου «Παπανικολής» εναντίον των ιταλικών νηοπομπών

Η δρά­ση του υπο­βρύ­χιου «Παπα­νι­κο­λής» ενα­ντί­ον των ιτα­λι­κών νηοπομπών

Σε αυτήν την επο­χή, η τέχνη που ανα­πτύσ­σε­ται δεν προ­ο­ρί­ζε­ται για κανε­νός είδους σαλό­νια. Είναι τέχνη που πηγά­ζει από τον ίδιο τον λαό και την πάλη που αυτός διε­ξά­γει. Είναι τέχνη που στο επί­κε­ντρο της βάζει τον άνθρω­πο και τις τερά­στιες δυ­νατότητες που αυτός έχει καθώς συνει­δη­το­ποιεί τη δύνα­μη του. Η τέχνη γίνε­ται όπλο, γίνε­ται εργα­λείο στα χέρια του κάθε καλ­λι­τέ­χνη για να επι­κοι­νω­νή­σει, να απο­τυ­πώ­σει, να συγκι­νή­σει, να επι­τε­λέ­σει το κοι­νω­νι­κό της ρόλο.

 

 

Γραμματόπουλος Κώστας «Οι ηρωίδες του 1940»

Γραμ­μα­τό­που­λος Κώστας «Οι ηρω­ί­δες του 1940»

 

Τάσσος Α. «Εδωσες εσύ»

Τάσ­σος Α. «Εδω­σες εσύ»

Σπηλιώπουλος Ιωάννης «Ασθενής του Αλβανικού πολέμου»

Σπη­λιώ­που­λος Ιωάν­νης «Ασθε­νής του Αλβα­νι­κού πολέμου»

Τάσσος Α. «Στιλέτο»

Τάσ­σος Α. «Το στιλέτο»

 

(Το εικα­στι­κό του εξω­φύλ­λου είναι του Δημή­τρη Μεγαλίδη)

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο