Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Εκδήλωση για τον Μακάρενκο 🚩 «Το βιβλίο των γονιών» 🚩

Το Σάβ­βα­το 13 Απρί­λη, στις 6 μμ. στο κτί­ριο των Παι­δα­γω­γι­κών Τμη­μά­των Αθή­νας (Μικρό Αμφι­θέ­α­τρο Νέου Χημεί­ου, Ναυα­ρί­νου 13α) το περιο­δι­κό «Θέμα­τα Παι­δεί­ας» παρου­σιά­ζει το κύκνειο άσμα του Αντόν Σεμιό­νο­βιτς Μακά­ρεν­κο «Το βιβλίο των γονιών».

Το παι­δα­γω­γι­κό αυτό έργο κυκλο­φο­ρεί για πρώ­τη φορά στα ελλη­νι­κά, από τον Όμι­λο Εκπαι­δευ­τι­κού Προ­βλη­μα­τι­σμού, το μορ­φω­τι­κό σωμα­τείο που εκδί­δει και το περιο­δι­κό, και θα παρου­σια­στεί στην εκδή­λω­ση από τον Χρή­στο Τουρ­τού­ρα, επί­κου­ρο καθη­γη­τή Παι­δα­γω­γι­κής του ΑΠΘ, και την Ρίτα Νικο­λα­ΐ­δου, διευ­θύ­ντρια των «Θεμά­των Παι­δείας» και επι­με­λή­τρια της έκδοσης.

Παιδείας logo
Το βιβλίο γρά­φτη­κε σε συνερ­γα­σία με τη γυναί­κα του Γκα­λί­να Στα­χί­βε­να  (Галиной Стахиевной), η πρω­τό­τυ­πη έκδο­ση είναι διαρ­θρω­μέ­νη σε εννέα (9) κεφά­λαια + έναν επί­λο­γο & σημειώσεις
Μια ματιά στο 1ο κεφά­λαιο, έτσι για να πάρου­με μια ιδέα (ΣΣ |> η μετά­φρα­ση απο­σπα­σμα­τι­κά και χωρίς «λογο­τε­χνι­κές» απαι­τή­σεις): Ίσως σ’ αυτό το βιβλίο να απο­δει­κνύ­ο­μαι θρα­σύς; Τα παι­διά μεγα­λώ­νουν αριθ­μη­τι­κά και ηλι­κια­κά και οι σημε­ρι­νοί γονείς ανα­γκα­στι­κά ανα­δει­κνύ­ουν τη μελ­λο­ντι­κή ιστο­ρία της χώρας μας και επο­μέ­νως την ιστο­ρία του κόσμου. Μπο­ρώ άρα­γε να σηκώ­σω στους ώμους μου το μαγευ­τι­κό βάρος ενός τόσο μεγά­λου θέμα­τος; Έχω το δικαί­ω­μα; τολ­μώ να προ­τεί­νω λύσεις ή να βάλω του­λά­χι­στον τα κύρια ερω­τή­μα­τά του; Ευτυ­χώς, η επα­νά­στα­σή μας έχει ήδη τα σπου­δαία βιβλία της, αλλά έχει ακό­μα και πιο σπου­δαία πράγ­μα­τα να κάνει. Τα βιβλία και οι επα­να­στά­σεις έχουν ήδη δημιουρ­γή­σει παι­δα­γω­γι­κή του νέου ανθρώ­που. Σε κάθε σκέ­ψη, σε κάθε κίνη­ση, σε κάθε ανα­πνοή της ζωής μας, ακού­γε­ται η δόξα ενός νέου πολί­τη του κόσμου… Αλλά στη ζωή μας υπάρ­χει η καθη­με­ρι­νό­τη­τα που γεν­νά­ει σύν­θε­τα σύνο­λα μικρής εμβέ­λειας και σ’ αυτά τα «μικρά πράγ­μα­τα της ζωής», είναι που μερι­κές φορές χάνε­ται το άτο­μο, η μονά­δα. Με τους γονείς της πατρί­δας μας, αυτό ακρι­βώς συμ­βαί­νει, σε αυτά τα μικρο­σκο­πι­κά ψάχνουν για την αλή­θεια, ξεχνώ­ντας ότι έχουν στα χέρια τους τη μεγά­λη φιλο­σο­φία της επα­νά­στα­σης. Η βοή­θεια στους γονείς να κοι­τά­ξουν, να σκε­φτούν, να ανοί­ξουν τα μάτια τους είναι το σεμνό έργο αυτού του βιβλίου.

Οι νέοι μας είναι ένα ασύ­γκρι­το παγκό­σμιο φαι­νό­με­νο, το μεγα­λείο και η σημα­σία του οποί­ου ίσως δεν είμα­στε σε θέση να κατα­νο­ή­σου­με. Ποιος το γέν­νη­σε, δίδα­ξε, έθε­σε, έθε­σε την αιτία της επα­νά­στα­σης; Από πού προ­έρ­χο­νται αυτές οι δεκά­δες εκα­τομ­μυ­ρί­ων πλοί­αρ­χων, μηχα­νι­κών, πιλό­των, διοι­κη­τών, επι­στη­μό­νων; Έχου­με, οι πιο μεγά­λοι δημιουρ­γή­σει αυτή τη νεο­λαία; Αλλά πότε; Πως; …

Δεί­τε: το ασυ­νή­θι­στα κατα­πλη­κτι­κό σε έκτα­ση εργα­στή­ριο Kramatorsk, οι ατέ­λειω­τες εκτά­σεις στο εργο­στά­σιο τρα­κτέρ στο Στά­λιν­γκραντ, το Makeyevka, τα ορυ­χεία Gorlovka, και στην πρώ­τη και στη δεύ­τε­ρη και στην τρί­τη μέρα της δημιουρ­γί­ας, …αερο­πλά­να, …άρμα­τα μάχης, …υπο­βρύ­χια, …εργα­στή­ρια , πάνω από τα μικρο­σκό­πια ή στις ερή­μους της Αρκτι­κής, σε όλα τα μηχα­νή­μα­τα προ­ή­γη­σης, στους γερα­νούς, — παντού δεκά­δες εκα­τομ­μύ­ρια νέοι, νέοι και τρο­με­ρά ενδια­φέ­ρο­ντες άνθρω­ποι. Είναι συχνά πολύ περί­πλο­κοι στη συζή­τη­ση, έχουν μερι­κές φορές αδέ­ξιο πνεύ­μα, αλλά είναι οι κυρί­αρ­χοι της ζωής, είναι ήρε­μοι και σίγου­ροι, δεν κοι­τά­ζουν πίσω, δεν αντι­με­τω­πί­ζουν υστε­ρι­κά τις κατα­στά­σεις, είναι άοκνοι χωρίς να καυ­χώ­νται και κλα­ψου­ρί­ζουν, απλά κάνουν τη δου­λειά μας…

Στο πλαί­σιο αυτού του ιστο­ρι­κού θαύ­μα­τος, οι «κατα­στρο­φές» της οικο­γέ­νειας μοιά­ζουν άγριες, χάνο­νται τα πατρι­κά συναι­σθή­μα­τα και η χαρά των μητέ­ρων και βάλ­λο­νται εκρη­κτι­κά οι χαρα­κτή­ρες των μελ­λο­ντι­κών ανθρώ­πων της ΕΣΣΔ: οι γονείς όχι μόνο δεν το βλέ­πουν, αλλά δεν βλέ­πουν κανέ­να προεόρτιο.

.jpg

Έλα­βα μια επι­στο­λή γραμ­μέ­νη από μητέ­ρα: «Έχου­με μόνο ένα γιο, αλλά θα ήταν καλύ­τε­ρα αν δεν ήταν … Αυτή είναι μια τέτοια τρο­με­ρή, απε­ρί­γρα­πτη θλί­ψη …σε μια επο­χή που θα μπο­ρού­σε να είναι από τους καλύ­τε­ρους ανθρώ­πους. Μας σκο­τώ­νει κάθε μέρα, με την επι­μο­νή ακι το πεί­σμα του, με όλη τη συμπε­ρι­φο­ρά του, την κάθε πρά­ξη του» Η εμφά­νι­ση του πατέ­ρα δεν είναι ελκυ­στι­κή — ακα­τά­στα­τος με «φτε­ρά και πού­που­λα» στο μανί­κι … είμαι εργά­της! … κατα­λα­βαί­νε­τε, δου­λεύω! … και τον διδά­σκω … Σε μια καρέ­κλα δίπλα στον τοί­χο είναι ένα αγό­ρι περί­που δεκα­τριών, όμορ­φο, μαυ­ρο­μά­τι­κο, σοβα­ρό. Χωρίς να κοι­τά­ζει επά­νω, κοι­τά­ζει τον πατέ­ρα του στα μάτια του. Στο πρό­σω­πο του, δεν μπο­ρώ να δια­βά­σω τα συναι­σθή­μα­τα, τις εκφρά­σεις, εκτός από ήρε­μη-στα­θε­ρή, ψυχρή προ­σο­χή. Ο πατέ­ρας τινά­ζει τη γρο­θιά του, αίμα­τα … ! Θέλει να με σφά­ξει!… Μίλα!, θέλεις να με σκο­τώ­σεις; Το αγό­ρι ανοι­γό­κλει­σε τα μάτια του και ξανά κοί­τα­ξε ψυχρά και σοβα­ρά τον πατέ­ρα του. Ο πατέ­ρας βυθί­ζε­ται σιω­πη­λά σε μια καρέ­κλα, τρε­μο­παί­ζει τα δάχτυ­λά του, κοι­τά­ζει γύρω, όλα αυτά σε πλή­ρη σύγ­χυ­ση. Μιλά­ει συγκα­τα­βα­τι­κά αλλά ξαφ­νι­κά παίρ­νει πάλι τα πάνω του, σηκώ­νει και πάλι τη γρο­θιά του… — Μίσα! Πώς είναι δυνα­τόν αυτό; Ο μόνος γιος! σαν εχθροί, εχθροί από παλιά, ίσως για μια ζωή. Σε κάποιες μικρο­ζη­τή­μα­τα, αυτοί οι χαρα­κτή­ρες κοντρα­ρί­στη­καν σε σκο­τει­νές γωνί­ες των ενστί­κτων της ψυχής, οι ιδιο­συ­γκρα­σί­ες απο­κλί­νουν. Μια τυχαία έκρη­ξη — το συνη­θι­σμέ­νο φινά­λε του απρό­σε­κτου χει­ρι­σμού του χαρα­κτή­ρα — αυτός ο πατέ­ρας, φυσι­κά, πήρε το ματσού­κι. Και ο γιος σήκω­σε ένα περή­φα­νο κεφά­λι ενα­ντί­ον του…

Η συνέ­χεια στην ουσία, στο μεδού­λι του σημα­ντι­κού αυτού πονή­μα­τος και κύκνειου άσμα­τος του μεγά­λου παι­δα­γω­γού το Σάβ­βα­το 13 Απρί­λη, 6 μμ. στο κτί­ριο των Παι­δα­γω­γι­κών Τμη­μά­των Αθή­νας (Μικρό Αμφι­θέ­α­τρο Νέου Χημεί­ου, Ναυα­ρί­νου 13α). Να ακού­σου­με, να συζη­τή­σου­με και να κάνου­με δικό μας  «Το βιβλίο των γονιών».

Που εξα­κο­λου­θεί ακό­μη σήμε­ρα να απο­τε­λεί παι­δα­γω­γι­κό εργα­λείο ακό­μη και στην καπι­τα­λι­στι­κή Ρωσία

для родителей 12

для родителей 3

Περισ­σό­τε­ρα για τον Μακά­ρεν­κο |>εδώ<| και |>εδώ<|

Πηγή

Παιδείας logo

ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ

  • Oργα­νό­γραμ­μα του περιο­δι­κού | Κάθε τεύ­χος Θέμα­τα Παι­δεί­ας περιέ­χει τις ενότητες:
  • Σημεί­ω­μα της Σύντα­ξης: Εισα­γω­γή στην επι­και­ρό­τη­τα κάθε τεύ­χους. Όπως είναι γνω­στό στα Θέμα­τα Παι­δεί­ας την ευθύ­νη της επι­λο­γής και της παρου­σί­α­σης όλων των κει­μέ­νων έχει Συντα­κτι­κή Επι­τρο­πή, που εκπρο­σω­πώ­ντας τον Όμι­λο Εκπαι­δευ­τι­κού Προ­βλη­μα­τι­σμού, συλ­λο­γι­κό εκδό­τη του περιο­δι­κού, συγκε­ντρώ­νει κι απη­χεί τις από­ψεις των ερευ­νη­τι­κών, επι­στη­μο­νι­κών και συν­δι­κα­λι­στι­κών φορέ­ων – ειδι­κών συνερ­γα­τών του περιοδικού.
  • ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ ‑ΑΦΙΕΡΩΜΑ: (με δια­φο­ρο­ποι­η­μέ­νη μορ­φή: άρθρων, μελε­τών, συνε­ντεύ­ξε­ων, δια­γω­νι­σμών…). Για πολι­τι­στι­κά θέμα­τα μπο­ρεί το αφιέ­ρω­μα να πάρει και τη μορ­φή ειδι­κού τεύ­χους (100χρόνια από τη γέν­νη­ση του Γιάν­νη Ρίτσου, Ο Οδη­γη­τής Κ.Βάρναλης, Αφιέ­ρω­μα στον Μπέρ­τολτ Μπρεχτ).
  • ΕΠΙΚΑΙΡΑ: Τα νέα από το μέτω­πο της εκπαι­δευ­τι­κής πολι­τι­κής, της ιδε­ο­λο­γι­κής αντι­πα­ρά­θε­σης για την επι­στή­μη, την εκπαί­δευ­ση και τη δια­παι­δα­γώ­γη­ση της νέας γενιάς, της δια­πά­λης στο συν­δι­κα­λι­στι­κό κι ευρύ­τε­ρα στο λαϊ­κό κίνη­μα. Κάποιες φορές συμπε­ρι­λαμ­βά­νε­ται επι­γραμ­μα­τι­κή ανα­φο­ρά γεγο­νό­των του προη­γού­με­νου δια­στή­μα­τος (χρο­νο­λό­γιο εκπαι­δευ­τι­κής δρα­στη­ριό­τη­τας) ή πολι­τι­κού –ιδε­ο­λο­γι­κού περιε­χο­μέ­νου (κύριο άρθρο).
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: κρι­τι­κή παρου­σί­α­ση ντο­κου­μέ­ντων που αφο­ρούν την εκπαί­δευ­ση και τους λει­τουρ­γούς της.
  • ΜΕΛΕΤΕΣ – ΕΡΕΥΝΕΣ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ: θέμα­τα γενι­κού προ­βλη­μα­τι­σμού αλλά και προ­βλή­μα­τα ανά βαθ­μί­δα της εκπαίδευσης
  • ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΕΙΡΑ : απ’ την εκπαι­δευ­τι­κή πολι­τι­κή άλλων χωρών και τους αγώ­νες των λαών, πολι­τι­κά άρθρα, παι­δα­γω­γι­κές μελέ­τες και συγκρι­τι­κές έρευ­νες Ελλή­νων και ξένων επιστημόνων.
  • ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ: λήμ­μα­τα και άρθρα συγκρο­τούν στα­δια­κά μια μικρή ψυχο­παι­δα­γω­γι­κή εγκυ­κλο­παί­δεια. Τα κεί­με­να βασί­ζο­νται στη μεγά­λη ιστο­ρία και τα επι­τεύγ­μα­τα της μαρ­ξι­στι­κής επι­στή­μης και απο­τε­λούν κρι­τι­κή τοπο­θέ­τη­ση απέ­να­ντι στις αστι­κές θεω­ρί­ες σε όλες τις παραλ­λα­γές τους. Από το τεύχ.51 δημο­σιεύ­ε­ται στα­δια­κά και ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ.
  • ΤO ΕΠΙΚΑΙΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ: με αφορ­μή ιστο­ρι­κές επε­τεί­ους, την πολι­τι­κή επι­και­ρό­τη­τα αλλά και θέμα­τα από την ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ και του κινή­μα­τος παιδείας.
  • ΜΕ ΤΗ ΛΥΡΑ ή ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΝΑ:η ποί­η­ση και η πεζο­γρα­φία μέσα από σύντο­μες ανα­φο­ρές στη ζωή και το έργο μεγά­λων λογοτεχνών.
  • ΠΡΑΧΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: συμ­βου­λές στην οικο­γέ­νεια, διδα­κτι­κές παρεμ­βά­σεις στα μαθή­μα­τα, οδη­γί­ες για τη μόρ­φω­ση και την αυτο­μόρ­φω­ση, προ­τά­σεις σε ειδι­κούς τομείς εκπαι­δευ­τι­κής πολι­τι­κής και έρευ­νας, ζητή­μα­τα τρό­που ζωής.
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ: Παρου­σί­α­ση των επι­τευγ­μά­των της επι­στή­μης, γνω­στών ή άγνω­στων στο πλα­τύ κοι­νό επι­στη­μό­νων, με εκλαϊ­κευ­τι­κό τρό­πο που επι­βε­βαιώ­νει τη σχέ­ση της επι­στή­μης με τη ζωή.
  • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ: ανα­φο­ρά σε καλ­λι­τε­χνι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες ή γενι­κό­τε­ρα σε θέμα­τα του μετώ­που γύρω από την τέχνη στην κοινωνία.
  • ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ- ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ανα­λυ­τι­κή κρι­τι­κή σχο­λι­κών εγχει­ρι­δί­ων αλλά και διά­φο­ρων βιβλί­ων για την εκπαί­δευ­ση, την αγω­γή και τη δια­παι­δα­γώ­γη­ση της νέας γενιάς. Ακό­μη στα ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ σύντο­μη παρου­σί­α­ση των νέων κυκλο­φο­ριών ταξι­νο­μη­μέ­νων σε θεμα­τι­κές ενό­τη­τες. Ιδιαί­τε­ρη ανα­φο­ρά γίνε­ται στο ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ, τους συγ­γρα­φείς και μελε­τη­τές του.
  • ΕΝΘΕΤΑ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΝΕΟΥΣ: Το περιο­δι­κό Θέμα­τα Παι­δεί­ας από το τεύ­χος 45–46 συμπε­ρι­λαμ­βά­νει ένθε­τα που απευ­θύ­νο­νται στις ηλι­κί­ες μαθη­τών Γυμνα­σί­ου και πάνω. Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα μιλά­με για μικρά θεμα­τι­κά βιβλία του Ομί­λου Εκπαι­δευ­τι­κού Προ­βλη­μα­τι­σμού, που βασί­ζο­νται στην ύλη και τους συνερ­γά­τες του περιο­δι­κού κι εκδί­δο­νται απο­κλει­στι­κά για τους νεα­ρούς ανα­γνώ­στες μας (Η ιστο­ρία του βιβλί­ου – Η κατα­γω­γή και η εξέ­λι­ξη του ανθρώ­που – Η ανά­πτυ­ξη της κοι­νω­νί­ας). Προ­σε­χώς θα κυκλο­φο­ρή­σει και ΕΙΔΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ προ­σα­να­το­λι­σμέ­νη στην ηλι­κία της πρώ­της εφη­βεί­ας 11–15 χρονών.

Επι­μέ­λεια  Ομά­δα ¡H.lV.S!

Επι­κοι­νω­νία — [ FaceBook |>1<|-|>2<| ] — Blog

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο