Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ηλίας Σταμέλος: Συνεχίζουμε αταλάντευτα στον ίδιο δρόμο, διεκδικώντας ό,τι έχει ανάγκη ο λαός

– Κύριε δήμαρ­χε, στο γρα­φείο σας δεσπό­ζει το πορ­τραί­το του Πανα­γιώ­τη Μακρή. Φέτος οι εκλο­γές θα γίνουν χωρίς την παρου­σία του επί­τι­μου δημάρ­χου της Καισαριανής…

 Ο αεί­μνη­στος Πανα­γιώ­της Μακρής απο­χαι­ρέ­τη­σε την προ­σφυ­γο­μά­να πόλη μας σε ηλι­κία 98 ετών το 2015.

Επί 18 χρό­νια υπη­ρέ­τη­σε την Και­σα­ρια­νή της Αντί­στα­σης και των κατο­πι­νών αγώ­νων απ’ τη θέση του δημάρ­χου σε έξι θητεί­ες, που θα ήταν περισ­σό­τε­ρες αν η χού­ντα δεν τον έπαυε και δεν τον έστελ­νε στους γνω­στούς, γι’ αυτόν, τόπους εξορίας.

Η φυσι­κή απου­σία του Πανα­γιώ­τη Μακρή κάνει βαρύ­τε­ρο το ιστο­ρι­κό φορ­τίο των κομ­μου­νι­στών δημάρ­χων της Και­σα­ρια­νής, που πριν από μένα το κου­βά­λη­σε ο Γιώρ­γος Κατη­μερ­τζής (1999–2002) –ο οποί­ος συνε­χί­ζει και σήμε­ρα ως πρό­ε­δρος του Δημο­τι­κού Συμ­βου­λί­ου– αλλά και ο Λεω­νί­δας Μανω­λί­δης, που ήταν δήμαρ­χος  στην Και­σα­ρια­νή απ’ το 1951 μέχρι το 1964.

Είναι το ιστο­ρι­κό φορ­τίο που έχει ταυ­τι­στεί με τη σύγ­χρο­νη μορ­φή ανά­πτυ­ξης της Και­σα­ρια­νής. Για­τί είναι αυτοί που βάλα­νε τις βάσεις με τους αγώ­νες και τις κατα­κτή­σεις που είχε ο λαός της Καισαριανής.

Όλα αυτά τα χρό­νια που είμαι δήμαρ­χος αυτό το ιστο­ρι­κό φορ­τίο με βοή­θη­σε, μας καθο­δή­γη­σε για να δρά­σου­με μέχρι σήμε­ρα. Και θα είναι ο οδη­γός από ‘δώ και πέρα, εφό­σον ο λαός της Και­σα­ρια­νής μας εμπι­στευ­τεί ξανά τη δημο­τι­κή αρχή.

–  Ανά­πτυ­ξη! Μια λέξη, ένας ολό­κλη­ρος πολι­τι­κός προσ­διο­ρι­σμός, που χρη­σι­μο­ποιεί­ται πολύ με μεγά­λη ευκο­λία το τελευ­ταίο διάστημα…

 Για μας η ανά­πτυ­ξη είναι εκεί­νες οι επι­λο­γές που ευνο­ούν το λαό. Δεν εννο­ού­με την ανά­πτυ­ξη που επι­θυ­μούν οι επι­χει­ρη­μα­τι­κοί όμι­λοι με στό­χο την αύξη­ση της κερ­δο­φο­ρία τους.

Οι σύγ­χρο­νες υπο­δο­μές που έχει σήμε­ρα η πόλη είναι απο­τέ­λε­σμα των αγώ­νων του λαού που μπή­καν μπρο­στά οι κομ­μου­νι­στές δήμαρ­χοι όλο αυτό το διά­στη­μα και πάλε­ψαν μαζί με το λαό για να κατα­κτη­θούν και να γίνουν πρά­ξη. Αυτό εννοώ ανάπτυξη.

Ο Ηλίας Σταμέλος με τον Παναγιώτη Μακρή, αριστερά, και τον Γιώργο Κατημερτζή, δεξιά, τα πρώτα λεπτά μετά την εκλογή του

Ο Ηλί­ας Στα­μέ­λος με τον Πανα­γιώ­τη Μακρή, αρι­στε­ρά, και τον Γιώρ­γο Κατη­μερ­τζή, δεξιά, τα πρώ­τα λεπτά μετά την εκλο­γή του

 

Στήριξη των αδύναμων

– Τα τελευ­ταία χρό­νια έχουν αλλά­ξει πολ­λά στο χώρο της Αυτο­διοί­κη­σης. Και από την παρού­σα κυβέρ­νη­ση έχουν επι­βλη­θεί νόμοι που εμπο­δί­ζουν τους δήμους σε μέτρα και έργα για το καλό των δημο­τών. Ταυ­τό­χρο­να έχουν αυξη­θεί οι άνερ­γοι, έχουν μειω­θεί οι μισθοί και οι συντά­ξεις και έχουν πολ­λα­πλα­σια­στεί οι ανά­γκες των πολι­τών. Πώς δια­χει­ρι­στή­κα­τε αυτή την κατάσταση;

Με τον Καλ­λι­κρά­τη και με τον Κλει­σθέ­νη σήμε­ρα έχου­με μια αντι­δρα­στι­κο­ποί­η­ση της τοπι­κής αυτο­διοί­κη­σης (εμείς τη λέμε Τοπι­κή Διοί­κη­ση), για­τί μετα­τρέ­πουν τους δήμους σε μακρύ χέρι του κεντρι­κού κρά­τους. Θέλουν να εξυ­πη­ρε­τεί τις ανά­γκες του κεφα­λαί­ου, και μάλι­στα ο Κλει­σθέ­νης (τον οποίο ψήφι­σε η κυβέρ­νη­ση του ΣΥΡΙΖΑ) κάνει ένα  βήμα παρα­πέ­ρα. Θέλει τους δήμους να συμ­βάλ­λουν σε αυτό που λένε ανά­πτυ­ξη της επι­χει­ρη­μα­τι­κό­τη­τας, της αντα­γω­νι­στι­κό­τη­τας και φυσι­κά στην αντα­πο­δο­τι­κό­τη­τα όποιων υπη­ρε­σιών προ­σφέ­ρουν σήμε­ρα οι δήμοι. Εμείς κινη­θή­κα­με στην αντί­πε­ρα όχθη. Εμείς το δηλώ­σα­με από την αρχή. Το σύν­θη­μά μας ήταν “αντι­πο­λί­τευ­ση στην αντι­λαϊ­κή πολι­τι­κή”. Θα στη­ρί­ξου­με με κάθε δρά­ση, με τη στά­ση μας τον λαό που υπο­φέ­ρει από αυτήν την πολι­τι­κή. Για­τί η ανερ­γία τσα­κί­ζει, οι άνερ­γοι πολ­λα­πλα­σιά­στη­καν, η μεί­ω­ση των μισθών τσα­κί­ζει τους εργα­ζό­με­νους. Υπάρ­χει φτώ­χεια και στην πόλη μας και αυτό φαί­νε­ται από πολ­λά στοι­χεία. Φαί­νε­ται από τα σπί­τια που κόβε­ται το ρεύ­μα, φαί­νε­ται από όσους έρχο­νται στο κοι­νω­νι­κό συσ­σί­τιο, από όσους έρχο­νται να πάρουν τρό­φι­μα που μοι­ρά­ζου­με, φαί­νο­νται από τις δυσκο­λί­ες που αντι­με­τω­πί­ζου­με σε καθη­με­ρι­νή βάση. Εμείς λοι­πόν, με αυτή μας τη θέση σαν οδη­γό, πήρα­με θέση σαν δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο ενά­ντια σε όλες αυτές τις αντι­λαϊ­κές πολι­τι­κές και η μόνη παρά­τα­ξη που δια­φω­νού­σε ήταν η παρά­τα­ξη του ΣΥΡΙΖΑ, ακό­μη και στο ζήτη­μα για τα μνη­μό­νια η οποία τα υπε­ρά­σπι­ζε όλα, από την αρχή ως το τέλος. Πήρα­με λοι­πόν θέση, πήρα­με μέτρα, στή­ρι­ξης των πιο αδύναμων.

– Ποια ήταν αυτά;

Οργα­νώ­σα­με την Αλλη­λεγ­γύη. Σκο­πός μας ήταν να στη­ρί­ξου­με τους πιο αδύ­να­τους, αυτούς που χτυ­πή­θη­καν από την καπι­τα­λι­στι­κή κρί­ση να στα­θούν στα πόδια τους και να παλέ­ψουν και να διεκ­δι­κή­σουν. Όχι ως ελε­η­μο­σύ­νη, αλλά να μπο­ρέ­σουν να παλέ­ψουν, να διεκ­δι­κή­σουν αυτά που δικαιούνται.

Ταυ­τό­χρο­να προ­σα­να­το­λι­στή­κα­με στη βοή­θεια των νέων ζευ­γα­ριών. Παίρ­νου­με εδώ και χρό­νια όλα τα παι­διά στους παι­δι­κούς σταθ­μούς. Μάλι­στα μέχρι 25.000 ευρώ εισό­δη­μα έχου­με απαλ­λά­ξει τα ζευ­γά­ρια από τα τρο­φεία και τα υπό­λοι­πα τρο­φεία –πάνω από αυτό το εισό­δη­μα– που αφο­ρούν λίγους είναι συμ­βο­λι­κά. Την ίδια στιγ­μή που διπλα­νοί δήμοι, όπου δήμαρ­χοι είναι εκλεγ­μέ­νος με το ΣΥΡΙΖΑ, αφή­σα­νε εκα­το­ντά­δες παι­διά έξω από τους παι­δι­κούς σταθμούς.

Παρά τη δύσκο­λη οικο­νο­μι­κή κατά­στα­ση που παρα­λά­βα­με ως δημο­τι­κή αρχή, μειώ­σα­με τα δημο­τι­κά τέλη για τις ευπα­θείς κοι­νω­νι­κές ομά­δες: μονο­γο­νεϊ­κές οικο­γέ­νειες, ΑΜΕΑ κλπ

Λει­τουρ­γού­με εδώ και δύο χρό­νια κοι­νω­νι­κό φρο­ντι­στή­ριο για να στη­ρί­ξου­με τα παι­διά στην προ­σπά­θεια που κάνουν στο σχο­λείο. Και δεν έχου­με λίγα παι­διά. Φτά­νουν τα 80–90 παιδιά.

Αυτά αντα­να­κλούν τη φτώ­χεια αλλά καθο­ρί­ζουν και το δικό μας προ­σα­να­το­λι­σμό. Εμείς λοι­πόν, αντι­με­τω­πί­σα­με τα απο­τε­λέ­σμα­τα αυτής της πολι­τι­κής με κρι­τή­ριο πώς θα στη­ρί­ξου­με αυτό τον κόσμο που θίγε­ται από αυτή την πολι­τι­κή να στα­θεί στα πόδια του, να παλέ­ψει, να διεκ­δι­κή­σει αυτά που δικαιούται.

– Έχε­τε στο δήμο σας πλειστηριασμούς;

Είμα­στε μαζί με το Δήμο Πάτρας και άλλους δήμους, είμα­στε δέκα δήμοι, που κατα­θέ­σα­με πρό­τα­ση στην κυβέρ­νη­ση να υπάρ­ξει νομο­θε­τι­κή πρω­το­βου­λία, την υιο­θέ­τη­σε το ΚΚΕ, την κατέ­θε­σε στη Βου­λή αλλά δεν την απο­δέ­χτη­κε η κυβέρ­νη­ση, να απα­γο­ρευ­τούν οι πλει­στη­ρια­σμοί. Σύμ­φω­να με το νόμο της κυβέρ­νη­σης, από 500 ευρώ και πάνω χρε­ών προς το δήμο πρέ­πει να γίνο­νται ηλε­κτρο­νι­κοί πλει­στη­ρια­σμοί και μάλι­στα μετα­θέ­τουν και την ευθύ­νη στους υπαλ­λή­λους, ότι ανε­ξάρ­τη­τα από τις δημο­τι­κές αρχές πρέ­πει να προ­χω­ρή­σουν. Είναι πολύ… δημο­κρα­τι­κό αυτό. Εμείς σαν Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο πήρα­με από­φα­ση ενά­ντια σε αυτούς τους πλει­στη­ρια­σμούς, και με ευθύ­νη δική μας δεν έχει γίνει ούτε πρό­κει­ται να γίνει πλει­στη­ρια­σμός όσο εμείς είμα­στε δημο­τι­κή αρχή, σε αντί­θε­ση με διπλα­νούς δήμους με δημάρ­χους του ΣΥΡΙΖΑ οι οποί­οι κάνα­νε δεσμεύ­σεις για τέτοια ποσά στους δημό­τες τους, ακό­μα και τώρα κάνουνε.

– Σε τι δια­φέ­ρουν οι δικές σας δρά­σεις αλλη­λεγ­γύ­ης από κάποιες άλλες πολυ­δια­φη­μι­σμέ­νες πρω­το­βου­λί­ες; Ποια είναι η ειδο­ποιός διαφορά;

Το κοι­νό είναι ότι βοη­θάς αυτόν που έχει ανά­γκη με τρό­φι­μα κλπ. Ποια είναι η δια­φο­ρά μας; Εμείς δεν του λέμε ότι “αυτή είναι βοή­θεια και πρέ­πει να κάνει το σταυ­ρό του”, ή να ευγνω­μο­νεί την κυβέρ­νη­ση που του δίνει ένα κομ­μά­τι φαγη­τό ενώ του κόβει το μισθό. Εμείς λέμε ότι αυτό το κάνου­με, για να στη­ρι­χτεί ο ίδιος να μπο­ρέ­σει να παλέ­ψει, να διεκ­δι­κή­σει. Και ότι το κοι­νω­νι­κό παντο­πω­λείο και το κοι­νω­νι­κό φαρ­μα­κείο δε θα του λύσει τα προ­βλή­μα­τα. Τι είναι αυτό που θα του λύσει τα προ­βλή­μα­τα; Για­τί υπάρ­χει πλού­τος και μπο­ρούν να λυθούν. Να υπάρ­χει μια κοι­νω­νία που θα εξα­σφα­λί­ζει τα δικαιώ­μα­τα. Δηλα­δή το δικαί­ω­μα στη δου­λειά, το δικαί­ω­μα στην ιατρι­κή περί­θαλ­ψη. Αυτά είναι δικαιώ­μα­τά του. Τον βοη­θά­με να μη σκύ­ψει το κεφά­λι και να επι­ζή­σει ταυ­τό­χρο­να, να πάρει μέρος στους αγώ­νες, να διεκ­δι­κή­σει και τον καλού­με σε αυτούς τους αγώ­νες. Αυτή είναι η ειδο­ποιός δια­φο­ρά ενός δήμου που λιβα­νί­ζει την κυβέρ­νη­ση και που­λά­ει – ας το πω έτσι, αγο­ραία αλλη­λεγ­γύη στους ανέρ­γους και ενός δήμου που είναι δίπλα στο λαό, τον στη­ρί­ζει και του λέει τι πρέ­πει να γίνει.

– Η αντι­πο­λί­τευ­ση, που έχει τη στή­ρι­ξη του ΣΥΡΙΖΑ, σας κατη­γο­ρεί ότι δεν κάνα­τε έργα, και πως ό,τι έχει γίνει στο δήμο, έγι­νε με χρή­μα­τα της Περι­φέ­ρειας. Προ­σφέ­ρα­τε κάτι ουσια­στι­κό στους συμπο­λί­τες σας; 

Καταρ­χήν, τα χρή­μα­τα που η κυβέρ­νη­ση δια­χει­ρί­ζε­ται και εμείς δια­χει­ρι­ζό­μα­στε, είναι χρή­μα­τα του ελλη­νι­κού λαού. Και στον φετι­νό προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό το 80% των εσό­δων του – μπο­ρεί να κάνω λάθος και να είναι μικρό το νού­με­ρο που ανα­φέ­ρω, είναι από τη φορο­λο­γία των λαϊ­κών στρω­μά­των. Και μάλι­στα θα αυξη­θεί προ­βλέ­πο­ντας για το μεγά­λο κεφά­λαιο φορο­α­παλ­λα­γές. Άρα λοι­πόν τα χρή­μα­τα είναι του ελλη­νι­κού λαού και τα δικαιού­ται ο λαός για να καλύ­ψει τις ανά­γκες του. Εμείς ξεκι­νά­με από αυτή την αρχή. Το δεύ­τε­ρο ζήτη­μα, ο ΣΥΡΙΖΑ – ακο­λου­θώ­ντας την πολι­τι­κή των προη­γού­με­νων κυβερ­νή­σε­ων, μεί­ω­σε τα κον­δύ­λια προς την τοπι­κή διοί­κη­ση. Εμάς χαρα­κτη­ρι­στι­κά, μέσα από την αφαί­ρε­ση πόρων που έρχο­νταν στην τοπι­κή διοί­κη­ση  από κεντρι­κούς πόρους, μειώ­θη­καν κατά 250.000 περί­που το χρό­νο τα έσο­δα. Και επι­πλέ­ον, φέτος πλη­ρώ­σα­με για λιγό­τε­ρα σκου­πί­δια, για­τί κάνα­με κάποια βήμα­τα στην ανα­κύ­κλω­ση, 80.000 περισ­σό­τε­ρα ευρώ για­τί η κ. Δού­ρου είπε, “σε εμάς ανέ­βη­κε το κόστος, πλη­ρώ­στε περισ­σό­τε­ρο”. Άρα δεν είναι κανε­νός τα χρή­μα­τα. Είναι του λαού του χρή­μα­τα, και του λαού της Και­σα­ρια­νής, και εμείς διεκ­δι­κού­με να πάνε περισ­σό­τε­ρα για τις ανά­γκες του.

STAMELOS3

 

Η ανατροπή που χρειάζεται η Καισαριανή

– Όπως χαρα­κτη­ρι­στι­κά λέει η επι­κε­φα­λής του Συν­δυα­σμού που στη­ρί­ζει ο ΣΥΡΙΖΑ, το απο­τύ­πω­μά σας «στην Και­σα­ρια­νή είναι ανύ­παρ­κτο». Και τα φίλα προ­σκεί­με­να στην κυβέρ­νη­ση ΜΜΕ καλούν σε “ανα­τρο­πή στην Και­σα­ρια­νή”. Ποια ανα­τρο­πή χρειά­ζε­ται η Καισαριανή;

Είναι να απο­ρεί κανείς πώς ένας νέος άνθρω­πος έχει τόσο θρά­σος. Βεβαί­ως αυτό πηγά­ζει από την πολι­τι­κή της κυβέρ­νη­σης. Στέ­λε­χος του ΣΥΡΙΖΑ είναι ο (η οποία) οποί­ος, βλέ­πε­τε, πώς που­λά την αντι­λαϊ­κή πολι­τι­κή σαν πολι­τι­κή υπέρ του λαού. Όμως ποια είναι η ουσία; Τι εννο­ούν απο­τύ­πω­μα; Αυτοί θα ήθε­λαν, για­τί αυτή είναι η προ­ο­πτι­κή τους, να εφαρ­μό­ζει ο δήμος σε τοπι­κό επί­πε­δο την πολι­τι­κή που εφαρ­μό­ζει η κυβέρ­νη­ση. Δηλα­δή, όπως σας είπα πριν, να πάρει μέτρα για τους πλει­στη­ρια­σμούς, να πάρει αντα­πο­δο­τι­κά μέτρα, να  αυξή­σει τα δημο­τι­κά τέλη, να δια­γρά­ψει την ιστο­ρία και την ιστο­ρι­κή μνή­μη που έχει μεγά­λη σημα­σία για την Και­σα­ρια­νή. Δηλα­δή να κάνουν αυτό που κάνουν οι δημο­τι­κές αρχές του ΣΥΡΙΖΑ που σε όλα τα μέτρα της κυβέρ­νη­σης λένε “ναι”.  Όπως έγι­νε, π.χ., με την  κατά­θε­ση αποθεματικών.

Εμείς λοι­πόν δεν πρό­κει­ται να αφή­σου­με τέτοιο απο­τύ­πω­μα. Θα προ­σβά­λα­με τη μνή­μη των αγώ­νων της Και­σα­ρια­νής εάν ακο­λου­θού­σα­με μια τέτοια γραμ­μή. Εμάς το απο­τύ­πω­μα μας είναι αυτό που σας είπα. Κόντρα στη γενι­κή αντι­λαϊ­κή πολι­τι­κή. Προ­σπά­θεια, για­τί δεν έχου­με αυτα­πά­τες ότι σε ένα πλαί­σιο αντι­λαϊ­κής πολι­τι­κής ο δήμος μπο­ρεί να χαρά­ξει εντε­λώς αντί­θε­τη πολι­τι­κή, να διεκ­δι­κή­σου­με έργα τα οποία έχει ανά­γκη ο λαός της Καισαριανής.

– Στε­λέ­χη του ΣΥΡΙΖΑ έχουν «σκο­νά­κι»: Κατη­γο­ρούν τους κομ­μου­νι­στές δημάρ­χους ότι κρύ­βουν πως τα κον­δύ­λια που δια­θέ­τουν, είναι «χρή­μα­τα απ’ την κυβέρ­νη­ση». Τι απα­ντά­τε σε αυτή την κατηγορία;

Και πρέ­πει να πού­με στο λαό της πόλης ότι δεν ήταν τόσο εύκο­λα, ούτε μας τα χάρι­σε κανείς. Τα δικαιού­νταν ο λαός τα έργα. Για­τί η Περι­φέ­ρεια από πού παίρ­νει τα χρήματα;

Για παρά­δειγ­μα:  Το βιο­κλι­μα­τι­κό Παι­δι­κό Σταθ­μό που φτιά­ξα­με –είχε κολ­λή­σει, είχαν μπει τα θεμέ­λια από παλαιό­τε­ρα, αλλά είχε κολ­λή­σει με δικα­στι­κές απο­φά­σεις– όταν ξεμπλέ­ξα­με με τις δικα­στι­κές απο­φά­σεις και έφτα­σε η ώρα να ξεκι­νή­σει, μας ήρθε ένα χαρ­τί που έλε­γε ότι θα απε­ντα­χτεί από το ΕΣΠΑ. Και αυτά υπάρ­χουν. Και το χαρ­τί μας ήρθε από την Περι­φέ­ρεια. Χρειά­στη­κε η κινη­το­ποί­η­ση η δική μας. Η άμε­ση αντί­δρα­ση  για να συνε­χι­στεί σαν πρό­γραμ­μα — γέφυ­ρα. Η απο­χέ­τευ­ση που τώρα φτιά­χνε­ται, είναι ανα­γκαία η ανα­βάθ­μι­ση του 40% της απο­χέ­τευ­σης – της παλιάς απο­χέ­τευ­σης, για μία μελέ­τη η οποία ήταν έτοι­μη χρειά­στη­καν τρία χρό­νια προ­κει­μέ­νου να ξεκι­νή­σει αυτό το έργο, με το πήγαι­νε έλα στην Περι­φέ­ρεια. και κάνα­με κόντρα ως Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο με την Περι­φέ­ρεια για να εντα­χθεί Δεν ήταν πάντα τόσο εύκο­λα με την Περι­φέ­ρεια, δηλα­δή δίνω στους δήμους τα έργα, δίνω και σε εσάς αυτά που δικαιού­στε και έχε­τε ανά­γκη. Αυτό ακό­μα κι όταν γινό­ταν, γινό­ταν με κόντρα.

Να τους πού­με και το εξής. Τι εννο­ούν; Να μη διεκ­δι­κεί ο δήμος από τους κεντρι­κούς πόρους; Αν εννο­ούν αυτό να το πουν καθα­ρά. Τι εννο­ούν δεν κάνα­με από δικά μας; Δηλα­δή, να αυξή­σου­με τα δημο­τι­κά τέλη –για­τί αυτά είναι τα έσο­δα του δήμου και οι κεντρι­κοί πόροι– και να μην διεκ­δι­κή­σου­με από την κυβέρ­νη­ση; Αυτή είναι η πολι­τι­κή τους, τη λένε με έμμε­σο τρόπο.

Να ανα­φέ­ρου­με και μια άλλη πλευ­ρά:  Εμείς παρα­λά­βα­με έναν δήμο με πάνω από 6,5 εκατ. χρέη, τα οποία στην πλειο­ψη­φία τους προ­έρ­χο­νταν από την επο­χή που στο δήμο ήταν η «Συνερ­γα­σία Πολι­τών». η παρά­τα­ξη του ΣΥΡΙΖΑ. Ήταν τέτοια χρέη από τότε, όταν ο Γ. Κατη­μερ­τζής που τον δια­δέ­χτη­καν είχε παρα­δώ­σει το δήμο λευ­κό. Και κατορ­θώ­σα­με, πέρα από το δάνειο που τρέ­χει, να απο­πλη­ρώ­σου­με όλα τα άλλα χρέη, και μάλι­στα να εξα­σφα­λί­σου­με προ­ϋ­πο­θέ­σεις να κάνου­με κοι­νω­νι­κή πολι­τι­κή, όπως την περιέ­γρα­ψα πριν. Γι’ αυτό λέω ότι το απο­τύ­πω­μα που εμείς δεν αφή­σα­με είναι αυτό της αντι­λαϊ­κής πολι­τι­κής. Εμείς αφή­νου­με το απο­τύ­πω­μα των αγω­νι­στών δημάρ­χων που είμα­στε συνέ­χεια, των αγώ­νων του λαού της Και­σα­ρια­νής, για­τί αυτός ο λαός έχει δώσει αγώ­νες από τότε που ήρθε το ’22 από τη Μικρά Ασία, στην Εθνι­κή Αντί­στα­ση και στους κατο­πι­νούς εργα­τι­κούς αγώ­νες, μέχρι το να φτια­χτεί το οτι­δή­πο­τε. Εμείς λοι­πόν εκφρά­ζου­με αυτόν τον αγώ­να και την αγω­νία του λαού της Και­σα­ρια­νής. Αυτό το απο­τύ­πω­μα αφή­νου­με και φυσι­κά αυτό το απο­τύ­πω­μα δεν αρέ­σει στους κυβερ­νη­τι­κούς εκπρο­σώ­πους στην Καισαριανή.

Αυτή η ανα­τρο­πή που θέλουν ποια είναι; Θέλουν να ανα­τρέ­ψουν μια αγω­νι­στι­κή διοί­κη­ση και να φέρουν στο δήμο μια διοί­κη­σή που θα είναι σύμ­μα­χός τους σε όλες τις κυβερ­νη­τι­κές πολι­τι­κές — είτε είναι κυβέρ­νη­ση ο ΣΥΡΙΖΑ είτε δεν είναι — και των κατευ­θύν­σε­ων της Ευρω­παϊ­κής Ένωσης.

stamelos2

Οι Καισαριανιώτες εκτίμησαν τη στάση στην παράδοση του Σκοπευτηρίου

– Θα επι­μεί­νω λίγο στο ζήτη­μα της κρι­τι­κής που σας ασκεί­ται. Σας κατα­λο­γί­ζε­ται από την αντι­πο­λί­τευ­ση, μετ’ επι­τά­σε­ως, η απου­σία σας από «την τελε­τή παρά­δο­σης του Σκο­πευ­τη­ρί­ου στον λαό της Και­σα­ρια­νής από την Κυβέρ­νη­ση της Αρι­στε­ράς». Το χαρα­κτη­ρί­ζει μάλι­στα ως το σημα­ντι­κό­τε­ρο ατό­πη­μα της δημαρ­χια­κής σας θητεί­ας. Για­τί αλή­θεια αρνη­θή­κα­τε να παρα­στεί­τε σε αυτή την τελετή;

Το Σκο­πευ­τή­ριο, που ήταν άβα­το  από το 1982, με αγώ­νες του Και­σα­ρια­νιώ­τι­κου λαού που ξεκί­νη­σε ο αεί­μνη­στος Πανα­γιώ­της Μακρής, το έχει κατα­κτή­σει στην πρά­ξη. Και ένα κομ­μά­τι το μόλυ­νε με την παρου­σία της η Σκο­πευ­τι­κή Εται­ρεία. Εμείς, – κι αυτό απο­δει­κνύ­ε­ται από τα χαρ­τιά, πήρα­με πρω­το­βου­λία, να ανοί­ξου­με το ζήτη­μα αυτό και νομο­θε­τι­κά προς την κυβέρ­νη­ση. Επι­σκε­φτή­κα­με, με όλο το Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο τον υπουρ­γό τον κ. Παπ­πά και ξεκί­νη­σε η πρω­το­βου­λία. Και μάλι­στα συμ­βάλ­λα­με στο να γίνει σωστή νομο­θε­τι­κή ρύθ­μι­ση. Ταυ­τό­χρο­να, μόλις έγι­νε η νομο­θε­τι­κή ρύθ­μι­ση κάνα­με συγκέ­ντρω­ση στο χώρο, μπή­κα­με και στο χώρο που ήταν τα γρα­φεία της Σκο­πευ­τι­κής και 7–8 μήνες μετά η Σκο­πευ­τι­κή μάζε­ψε τα πράγ­μα­τά της και έφυ­γε. Και είναι ιστο­ρι­κή στιγ­μή για την Και­σα­ρια­νή, για το λαό της Και­σα­ρια­νής. Ξεκί­νη­σε η πάλη επί δημαρ­χί­ας Μακρή και επί δημαρ­χί­ας μας η Σκο­πευ­τι­κή μάζε­ψε τα πράγ­μα­τά της και στα­μά­τη­σε να μολύ­νει το χώρο αυτό.

Έρχε­ται λοι­πόν ο κ. Τσί­πρας να εκμε­ταλ­λευ­τεί αυτή την εξέ­λι­ξη. Κι έρχε­ται σε μία περί­ο­δο που έχει πάρει μέτρα που τσα­κί­ζουν τους συντα­ξιού­χους. Σε εμάς λοι­πόν προ­τά­θη­κε να κάνου­με συν­διορ­γά­νω­ση. Σε ανοι­χτό Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο είπα­με ότι δεν μπο­ρού­με να κάνου­με συν­διορ­γά­νω­ση με μία κυβέρ­νη­ση που η πολι­τι­κή της τσα­κί­ζει τα λαϊ­κά δικαιώ­μα­τα Και μάλι­στα να παρα­στού­με σε μία φιέ­στα η οποία έγι­νε στο χώρο αυτό από μία κυβέρ­νη­ση που δίνει “γη και ύδωρ” στο ΝΑΤΟ, σφα­γιά­ζει δικαιώ­μα­τα. Και εκεί έχουν εκτε­λε­στεί αγω­νι­στές, πάνω από 750 και 200 κομ­μου­νι­στές την Πρω­το­μα­γιά του 1944, οι οποί­οι εκτε­λέ­στη­καν για­τί αντι­πά­λε­ψαν τέτοιες πολι­τι­κές, αγω­νι­στές οι οποί­οι χύσα­νε το αίμα τους όχι για τους ιμπε­ρια­λι­στές αλλά κόντρα στους ιμπε­ρια­λι­στές για τα συμ­φέ­ρο­ντα του λαού. Και εμείς αυτό το αίμα το τιμά­με, αυτή τη μνή­μη την τιμά­με και η στά­ση μας ήταν ανά­λο­γη τιμή της μνή­μης και όχι να γίνου­με  φόντο σε μία φιέ­στα Να θυμί­σου­με ότι τότε δεχτή­κα­με από το κύκλω­μα των ΜΜΕ που στη­ρί­ζει την κυβέρ­νη­ση μία χυδαία επί­θε­ση, για­τί δεν παρε­στή­κα­με. Αντι­στα­θή­κα­με. Ο λαός της Και­σα­ρια­νής το εκτί­μη­σε και εκτι­μά αυτή τη στά­ση μας κι έτσι θα πορευ­τού­με. Δεν ήταν ατό­πη­μα, ατό­πη­μα θα ήταν να πηγαί­να­με, να γινό­μα­σταν το ντε­κόρ μιας αντι­λαϊ­κής πολι­τι­κής και να βεβη­λώ­να­με τη μνή­μη των αγω­νι­στών που εκτε­λέ­στη­καν για τις ιδέ­ες αυτές, για τον αγώ­να ενά­ντια στον ιμπεριαλισμό.

– Στο χώρο του Σκο­πευ­τη­ρί­ου είναι το Μου­σείο ΕΑΜι­κής Εθνι­κής ιστο­ρί­ας, ένας χώρος τιμής και μνή­μης, ο οποί­ος έγι­νε σημείο ανα­φο­ράς και επί­σκε­ψης χιλιά­δων ανθρώ­πων, μετα­ξύ των οποί­ων και μαθητές.

Εμείς θεω­ρή­σα­με τιμή και χρέ­ος να προ­ω­θή­σου­με την ιστο­ρι­κή μνή­μη στην πόλη. Η Και­σα­ρια­νή είχε πάρει σύσ­σω­μη σχε­δόν μέρος στην Αντί­στα­ση και μετά στα Δεκεμ­βρια­νά. Έχουν γίνει δεκά­δες μάχες μέσα στην πόλη, στην ουσία όμως ποτέ οι Γερ­μα­νοί δεν πάτη­σαν την πόλη, δε δια­νυ­κτέ­ρευ­σαν. Έρχο­νταν για τις εκτε­λέ­σεις πάνο­πλοι και έφευ­γαν. Αυτή η ιστο­ρία της πόλης την έκα­νε να είναι γνω­στή παγκό­σμια, σαν μια ηρω­ι­κή πόλη, σαν μια πόλη η οποία αντι­στά­θη­κε, πάλε­ψε κλπ Εμείς αυτή την ιστο­ρι­κή μνή­μη θέλα­με να τη δια­τη­ρή­σου­με. Φτιά­ξα­με το μου­σείο, δώσα­με μάχη με το ΣΥΡΙΖΑ που στο όνο­μα του ξανα­γρα­ψί­μα­τος της ιστο­ρί­ας ήθε­λε να είναι άχρω­μο το μου­σείο, να είναι εθνι­κής Αντί­στα­σης γενι­κώς, να χωρά­νε όλοι και ο Ζέρ­βας και το ΕΑΜ, που στην Και­σα­ρια­νή δεν υπήρ­χε άλλο τίπο­τα εκτός από ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΕΠΟΝ. Φτιά­ξα­με το Μου­σείο χωρίς βοή­θεια –και το λέμε ανοι­χτά, χωρίς βοή­θεια– να το χαί­ρο­νται όλοι και ιδιαί­τε­ρα η νεολαία.

Βρι­σκό­μα­στε στις μελέ­τες για την ανα­μόρ­φω­ση του χώρου. Με την ολο­κλή­ρω­ση τους θα διεκ­δι­κή­σου­με τη χρη­μα­το­δό­τη­ση έτσι ώστε να υλο­ποι­η­θούν όσα σχε­διά­σα­με Αυτό είναι το όρα­μά μας Και στο όρα­μα αυτό, όταν το συζη­τή­σα­με στο Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο –δεν ξέρω τι θα πουν τώρα προ­ε­κλο­γι­κά– δε φέρα­νε καμία αντίρ­ρη­ση, ούτε φέραν κάποια δια­φο­ρε­τι­κή πρό­τα­ση. Ψήφι­σαν την πρό­τα­σή μας ομό­φω­να στο δημο­τι­κό συμ­βού­λιο. Χωρίς κεντρι­κή βοή­θεια παρό­τι τη ζητή­σα­με, στή­σα­με ένα μου­σείο όπου συγκε­ντρώ­θη­καν καταρ­χήν όσα είχαν σωθεί, υλι­κά που τα φύλα­γαν οικο­γέ­νειες της Και­σα­ρια­νής. Σήμε­ρα έχουν ξεπε­ρά­σει τις 30.000 οι επι­σκέ­πτες –και σχο­λεία– οι οποί­οι μαθαί­νουν για την ιστο­ρία και θεω­ρού­με ότι είναι μια από τις πιο σημα­ντι­κές ενέρ­γειες που έχου­με κάνει για τη δια­τή­ρη­ση της ιστο­ρι­κής μνή­μης για την ανά­δει­ξη της φυσιο­γνω­μί­ας και του χαρα­κτή­ρα της πόλης.

– Μέσα στο Σκο­πευ­τή­ριο, υπάρ­χει ένας χώρος με τη δική του ξεχω­ρι­στή ιστο­ρία, το «ΧΑΡΑΜΑ», το οποίο ευθύς με την εκλο­γή σας ζητή­σα­τε για να το αξιο­ποι­ή­σε­τε Ποια τα σχέ­διά σας για το χώρο;

Μετά την ψήφι­ση του νόμου με τον οποίο δόθη­κε και τυπι­κά για σαρά­ντα χρό­νια ο χώρος του Σκο­πευ­τη­ρί­ου στο δήμο, ξεκι­νή­σα­με μια προ­σπά­θεια διεκ­δί­κη­σης για να γίνουν μελέ­τες ανα­μόρ­φω­σης, να κάνου­με ένα ακό­μη βήμα μετά και την κατά­κτη­ση των γρα­φεί­ων της Σκο­πευ­τι­κής. Ένας απο τους στό­χους ήταν να φτιά­ξου­με το «ΧΑΡΑΜΑ» πολι­τι­στι­κό κέντρο και στα γρα­φεία της Σκο­πευ­τι­κής χώρους μόρ­φω­σης, για τη νεο­λαία (βιβλιο­θή­κη κλπ), όπως και να αξιο­ποι­ή­σου­με κι άλλους χώρους του Σκο­πευ­τη­ρί­ου. Κάνα­με συζή­τη­ση στο Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο και προ­τεί­να­με να γίνουν μελέ­τες προς αυτή την κατεύ­θυν­ση. Θα γίνει γήπε­δο για τον αθλη­τι­σμό Θα γίνει συνο­λι­κά ο χώρος ένα πάρ­κο που θα ανα­δει­κνύ­ε­ται η ιστο­ρι­κή μνή­μη αλλά και ένα πάρ­κο που θα το χαί­ρο­νται όχι μόνο οι κάτοι­κοι της Και­σα­ρια­νής, για­τί έρχο­νται και από τις γύρω περιο­χές, να το χαί­ρο­νται όλοι και η νεο­λαία ιδιαί­τε­ρα. Και το όρα­μά μας είναι αυτό. Και το όρα­μα αυτό, όταν το συζη­τή­σα­με στο Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο — δεν ξέρω τι θα πουν τώρα προ­ε­κλο­γι­κά — δε φέρα­νε καμία αντίρ­ρη­ση, δε φέρα­νε δια­φο­ρε­τι­κή πρό­τα­ση, ψήφι­σαν την πρό­τα­σή μας ομόφωνα .

Αντίβαρο στη νεοφασιστική απειλή

– Υπάρ­χει μια κου­βέ­ντα για την άνο­δο της ακρο­δε­ξιάς και στην Ελλά­δα και στην Ευρώ­πη γενι­κό­τε­ρα. Τι έχει να κατα­θέ­σει η δημο­τι­κή αρχή της Και­σα­ρια­νής, μιας πόλη με γνω­στή τη συμ­με­το­χή της στον αντι­φα­σι­στι­κό αγώνα;

Η ανά­δει­ξη της ιστο­ρι­κής μνή­μης και της ιστο­ρί­ας της πόλης συμ­βάλ­λει στο να απο­κα­λυ­φτεί ο ρόλος του φασι­σμού. Και τι ρόλο έπαι­ξε σαν εμπρο­σθο­φυ­λα­κή του συστή­μα­τος, δηλα­δή όταν είχε ανά­γκη το σύστη­μα για να εξυ­πη­ρε­τή­σει τις ανά­γκες του, αυτούς βάζει μπρο­στά, αυτό έχει απο­δει­χθεί ιστο­ρι­κά. Ταυ­τό­χρο­να εμείς, πέρα από την αντί­θε­σή μας και την απο­κά­λυ­ψη του ρόλου του, με τις ενέρ­γειες μας, με την ανά­δει­ξη της ιστο­ρι­κής μνή­μης που κάνου­με και την ανά­δει­ξη του χώρου του Σκο­πευ­τη­ρί­ου, δεί­χνου­με τι είναι ο φασι­σμός, ποιον εξυ­πη­ρε­τεί, τι επι­πτώ­σεις είχε και τι ρόλο έπαι­ξε στην ιστο­ρία. Πιστεύω ότι συμ­βάλ­λου­με από μια σωστή θέση και όχι γενι­κά από μια θέση θολού­ρας, γενι­κών αντι­φα­σι­στι­κών ανα­φο­ρών, χωρίς ανα­φο­ρά στην αιτία. Στο βαθ­μό που μας ανα­λο­γεί συμ­βάλ­λου­με στην απο­κά­λυ­ψη του φασι­σμού και να μην μπο­ρεί να δηλη­τη­ριά­ζει την ψυχή και το μυα­λό της νεολαίας

– Βγή­κα­με από τα μνη­μό­νια, έρχε­ται η ανά­πτυ­ξη ισχυ­ρί­ζε­ται η κυβέρ­νη­ση (ανά­πτυ­ξη υπό­σχε­ται και η ΝΔ) να υπο­θέ­σου­με ότι έρχο­νται καλύ­τε­ρες ημέ­ρες για τους Δήμους και τους πολίτες;

Στον όρο ανά­πτυ­ξη πρέ­πει να βάλου­με το ερώ­τη­μα για ποιον; Εάν δε θέτου­με το ερώ­τη­μα για ποιον, θα μπερ­δεύ­ε­ται ο κόσμος. Εμείς λέμε ότι η ανά­πτυ­ξη η οποία ευαγ­γε­λί­ζο­νται και τα μέτρα τα οποία παίρ­νουν, δεν είναι ανά­πτυ­ξη για το λαό, ο λαός δεν κερ­δί­ζει τίπο­τα. Ο εργά­της θα κερ­δί­ζει ψίχου­λα. Παρα­φρά­ζο­ντας τα λόγια του ποι­η­τή θα έλε­γα, ο λαός θα πλη­ρώ­νει το τρα­πέ­ζι και θα απο­λαμ­βά­νει τα ψίχου­λα που θα πέφτουν από το τρα­πέ­ζι. Αυτή είναι η ανά­πτυ­ξη για την οποία μιλά­νε. Σε αυτή την ανά­πτυ­ξη για τους λίγους θέλουν να συμ­βάλ­λουν και οι δήμοι, αυτή είναι η λογι­κή του Κλει­σθέ­νη. Παρα­χω­ρώ­ντας ακί­νη­τη περιου­σία των δήμων, είτε μέσα από τα σκου­πί­δια και την ανα­κύ­κλω­ση, είτε με τους όρους που θα παρέ­χο­νται διευ­κο­λύν­σεις και με τις συμπρά­ξεις δήμων και ιδιω­τών που θα είναι προς όφε­λος των ιδιω­τών. Εμείς λοι­πόν λέμε στο λαό πως τέτοια ανά­πτυ­ξη που θα ωφε­λεί­ται ο ίδιος ούτε έρχε­ται ούτε θα έρθει και να φυλά­γο­νται και να αγω­νί­ζο­νται για μια κοι­νω­νία και μία ανά­πτυ­ξη που έχει στο επί­κε­ντρό της θα έχει το δικό τους συμ­φέ­ρον. Με αυτό το κρι­τή­ριο να κρί­νει. Και υπάρ­χει τρό­πος να κρί­νει και στις δημο­τι­κές εκλο­γές, για­τί όλες οι παρα­τά­ξεις έχουν συγκε­κρι­μέ­νη πολι­τι­κή – για­τί δεν υπάρ­χει καμία δύνα­μη που να είναι ακομ­μά­τι­στη, κι ας πλα­σά­ρο­νται έτσι. Και αν κρί­νουν με το δικό τους συμ­φέ­ρον θα στη­ρί­ξει εκεί­νες τις δυνά­μεις που παλεύ­ουν για τα συμ­φέ­ρο­ντά του, που είναι κόντρα σε αυτή την πολι­τι­κή που γεν­νά την αδι­κία, τη φτώ­χεια και τα προβλήματα.

– Η Και­σα­ρια­νή είναι ένας πόλος έλξης για πολ­λούς Αθη­ναί­ους. Περι­γρά­ψα­τε προη­γου­μέ­νως προ­σπά­θειες ανά­πτυ­ξης και ανά­πλα­σης, Στο χώρο του Πολι­τι­σμού και του Αθλη­τι­σμού τι έχε­τε κάνει και τι μπο­ρεί να γίνει ακόμη;

Η Και­σα­ρια­νή είναι προι­κι­σμέ­νη. Είναι μια πόλη που είναι μέσα στο πρά­σι­νο που είναι στον Υμητ­τό, στο Σκο­πευ­τή­ριο, στην Πανε­πι­στη­μιού­πο­λη, δίπλα στο κέντρο της Αθή­νας και φυσι­κά προ­σφέ­ρει επι­λο­γές για να την επι­σκε­φτεί κάποιος.

Στο ζήτη­μα του Αθλη­τι­σμού, για εμάς η προ­σπά­θεια είναι πώς θα δώσου­με τις δυνα­τό­τη­τες στη νεο­λαία και να απο­λαύ­σει τον Αθλη­τι­σμό και τον πολι­τι­σμό, αλλά και μέτρα για τη νεο­λαία. Όλες οι αθλη­τι­κές εγκα­τα­στά­σεις για τα σωμα­τεία τα ερα­σι­τε­χνι­κά παρα­χω­ρού­νται δωρε­άν, σε αντί­θε­ση με τους άλλους δήμους που πλη­ρώ­νει για να μπει κάποιος στο γήπε­δο που συντη­ρεί­ται από το δήμο. Ανα­πτύ­ξα­με πρω­το­βου­λί­ες μέσα από αθλη­τι­κά προ­γράμ­μα­τα του δήμου, δωρε­άν ή σχε­δόν δωρε­άν, έτσι ώστε να δώσου­με τη δυνα­τό­τη­τα στα παι­διά που δεν μπο­ρούν να πλη­ρώ­σουν τα 10–30 ευρώ στα σωμα­τεία, να αθλη­θούν. Ανε­ξάρ­τη­τα αν θα γίνουν πρω­τα­θλη­τές ή έχουν το στό­χο. Για­τί η άθλη­ση είναι ένα στοι­χείο της ανά­πτυ­ξης του ανθρώπου.

Στον πολι­τι­σμό απο­φύ­γα­με τα μεγα­λε­πή­βο­λα σχή­μα­τα — μεγά­λες συναυ­λί­ες που θα πλη­ρώ­να­με — και δώσα­με βάρος και στο Πνευ­μα­τι­κό μας Κέντρο που είναι δωρε­άν για την εκμά­θη­ση μου­σι­κής και χορών και σε καλ­λι­τε­χνι­κές ερα­σι­τε­χνι­κές δημιουρ­γί­ες. Δώσα­με χώρο και στα θεα­τρι­κά και στα μου­σι­κά σχή­μα­τα Ταυ­τό­χρο­να πήρα­με και μια πρω­το­πο­ρια­κή πρω­το­βου­λία με το ΚΕΘΕΑ για τα ναρ­κω­τι­κά, συμ­βάλ­λο­ντας στην πάλη ενά­ντια στα ναρ­κω­τι­κά. Είμα­στε στο δεύ­τε­ρο χρό­νο υλο­ποί­η­σης ενός πρω­τό­τυ­που προ­γράμ­μα­τος για να βοη­θή­σου­με την νεο­λαία να θωρα­κι­στεί στην επί­θε­ση που δέχε­ται απ’ όλες τις μορ­φές εξάρ­τη­σης, κυρί­ως την εξάρ­τη­ση από τα ναρ­κω­τι­κά τα οποία εμείς δε τα δια­χω­ρί­ζου­με σε σκλη­ρά και μαλα­κά. Τα ναρ­κω­τι­κά είναι εξάρ­τη­ση είναι κακό για τη νεο­λαία και την ανά­πτυ­ξή της Κάνου­με το camp για τα μικρά παι­διά όπου παίρ­νουν πολ­λά παι­διά μέρος, με πολύ μικρή οικο­νο­μι­κή συμ­με­το­χή. Γενι­κό­τε­ρα, παίρ­νου­με ποι­κί­λες πρω­το­βου­λί­ες για να στη­ρί­ξου­με τις ανά­γκες της νεο­λαί­ας και τα δικαιώ­μα­τά της, χωρίς να λέμε ότι μπο­ρού­με να τα καλύ­ψου­με εμείς όλα, όταν έχει μια πολι­τι­κή που χτυ­πά τη νεο­λαία και τα δικαιώ­μα­τά της. Το επα­να­λαμ­βά­νω για­τί είναι σημα­ντι­κό κρι­τή­ριο σε αυτή την κατεύθυνση.

STAMELOS2

Ο Υμηττός είναι πνεύμονας ολόκληρης της Αθήνας

– Με το δάσος του Υμητ­τού, στο οποίο ανα­φερ­θή­κα­τε πριν, τι γίνε­ται, πώς προστατεύεται;

Το δάσος του Υμητ­τού είναι ένας πνεύ­μο­νας που δεν είναι μόνο δικός μας, είναι και της Αθή­νας και άλλων όμο­ρων  δήμων. Εμείς κάνου­με προ­σπά­θεια να το κρα­τή­σου­με μακριά από την εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­ση, για­τί και παλαιό­τε­ρα και τώρα έχει επι­χει­ρη­θεί να χτι­στούν στον Υμητ­τό ή και να απο­χα­ρα­κτη­ρι­στεί σαν ζώνη που θα μπο­ρούν να χτί­σουν. Εμείς καταρ­χήν είμα­στε ενά­ντια σε αυτό. Δεύ­τε­ρον, έχου­με μια πολύ καλή εθε­λο­ντι­κή ομά­δα –την οποία έχει φτιά­ξει ο αεί­μνη­στος Π. Μακρής και την οποία στη­ρί­ζου­με– που χωρίς να υπο­κα­θι­στά το ρόλο του κεντρι­κού κρά­τους για τη δασο­προ­στα­σία, ενερ­γο­ποιεί τους πολί­τες και με την παρου­σία και τη δρά­ση τους συμ­βάλ­λουν στο να προ­στα­τευ­τεί το δάσος από πυρ­κα­γιές, από συμ­φέ­ρο­ντα τα οποία υπο­νο­μεύ­ουν το δάσος. Το επα­να­λαμ­βά­νω, χωρίς να υπο­κα­τα­στή­σουν –για­τί κι αυτό είναι της μόδας– την Πυρο­σβε­στι­κή, δικές μας υπη­ρε­σί­ες, το Δασαρ­χείο και τις υπό­λοι­πες υπη­ρε­σί­ες. Και πράγ­μα­τι έχει συμ­βάλ­λει απο­φα­σι­στι­κά στο να σωθεί αυτό το δάσος, για­τί έχει παρέμ­βει έγκαι­ρα σε πυρ­κα­γιές και η παρου­σία τους εκεί λει­τουρ­γεί απο­τρε­πτι­κά προς διά­φο­ρα συμ­φέ­ρο­ντα. Επί­σης φτιά­ξα­με ένα κέντρο περι­βαλ­λο­ντι­κής εκπαί­δευ­σης πάνω στον Υμητ­τό. Πήρα­με ένα εγκα­τα­λειμ­μέ­νο κτί­ριο, το ανα­και­νί­σα­με με δικές μας δυνά­μεις. Εκεί είναι ένα σημείο, μέσα στην καρ­διά του Υμητ­τού, που μπο­ρεί η νεο­λαία να το αξιο­ποι­ή­σει για να γνω­ρί­σει το δάσος. Αυτή είναι μια πρω­το­βου­λία που πήρα­με τον προη­γού­με­νο χρόνο.

– Με την ιατρο­φαρ­μα­κευ­τι­κή περί­θαλ­ψη  τί γίνε­ται; Και το ρωτώ για­τί η κυβέρ­νη­ση ενέ­τα­ξε και τους δήμους σε προ­σφο­ρά υπη­ρε­σιών. Τί γίνε­ται στην Και­σα­ρια­νή, πώς εξυ­πη­ρε­τεί­ται ο κόσμος;

Δεν μπο­ρεί η τοπι­κή διοί­κη­ση να υπο­κα­τα­στή­σει το κρά­τος στην πρω­το­βάθ­μια Υγεία ή στην πρό­λη­ψη κλπ. Αυτές είναι υπη­ρε­σί­ες που πρέ­πει το κεντρι­κό κρά­τος να έχει την ευθύ­νη. Εμείς όλες οι πρω­το­βου­λί­ες που παίρ­νου­με είναι στή­ρι­ξης των πιο αδύ­να­των. Δεν υπο­κα­θι­στού­με ούτε θα υπο­κα­τα­στή­σου­με τις ευθύ­νες του κεντρι­κού κρά­τους. Ούτε παίρ­νου­με πρω­το­βου­λί­ες υπο­κα­τά­στα­σης. Κάποιοι δήμοι παίρ­νουν πρω­το­βου­λία να δημιουρ­γή­σουν δημο­τι­κά ιατρεία και μάλι­στα το ζητά­νε σαν αρμο­διό­τη­τα. Εμείς δε συμ­φω­νού­με σε αυτό. Ό,τι πρω­το­βου­λί­ες παίρ­νου­με, επι­μέ­ρους πρω­το­βου­λί­ες, είναι για να στη­ρί­ζου­με αυτούς τους ανή­μπο­ρους με φάρ­μα­κα κλπ, οι οποί­οι σε δια­φο­ρε­τι­κή περί­πτω­ση δε θα τα έπαιρ­ναν και διεκ­δι­κού­με κάθε τι σε αυτή την κατεύ­θυν­ση. Όμως, επα­να­λαμ­βά­νω, δε θέλου­με και δε θα το κάνου­με να υπο­κα­τα­στή­σου­με το κεντρι­κό κρά­τος στις ευθύ­νες που έχει απέ­να­ντι στους πολί­τες σε αυτό τον τομέα.

– Διεκ­δι­κεί­τε εκ νέου το δήμο ως επι­κε­φα­λής της Λαϊ­κής Συσπεί­ρω­σης, ποιες οι προ­ε­κλο­γι­κές σας δεσμεύσεις;

Διεκ­δι­κού­με το δήμο με βάση τη δέσμευ­ση που είχα­με και πριν, ότι θα είμα­στε στο πλάι του λαού, μαζί του, στην πάλη για όλα τα προ­βλή­μα­τά του για­τί ένας δήμος είναι καλός και ο δήμαρ­χος ευτυ­χι­σμέ­νος όταν όλοι οι δημό­τες του έχουν δου­λειά, έχουν περί­θαλ­ψη, όταν μπο­ρού­νε να τα βγά­ζουν πέρα και δεν έχουν άγχος και όχι μόνο αν έχουν καλούς δρό­μους, αν υπάρ­χουν παι­δι­κοί σταθ­μοί  (κι αυτά χρειά­ζο­νται, όλα χρειά­ζο­νται, σας είπα γι’ αυτά τι ενέρ­γειες κάνου­με). Κυρί­ως όταν οι πολί­τες μπο­ρούν να ζουν με αξιο­πρέ­πεια. Εμείς λοι­πόν θα εξα­κο­λου­θή­σου­με όπως το κάνα­με όπως μέχρι σήμε­ρα, να στε­κό­μα­στε στο πλάι του σε αυτή την προ­σπά­θεια και να παίρ­νου­με πρω­το­βου­λί­ες, να στη­ρί­ζου­με με ό,τι μέσα έχου­με, να έχου­με προ­σα­να­το­λι­σμό στη δρά­ση μας αυτό. Θα παλέ­ψου­με, όπως παλέ­ψα­με μέχρι τώρα για όλα τα δικαιώ­μα­τα που έχει. Το δικαί­ω­μα στην Παι­δεία. Σε ό,τι μας αφο­ρά κάνα­με συντή­ρη­ση στα σχο­λεία, πάνω από 1.300.000 ευρώ, είχε να γίνει πάνω από είκο­σι χρό­νια. Ήταν ένα μεγά­λο έργο που το παλέ­ψα­με, με αγώ­να, με κινη­το­ποί­η­ση απο­σπά­σα­με τις δεσμεύσεις.

Εμείς λοι­πόν θα συνε­χί­σου­με να διεκ­δι­κού­με, με κρι­τή­ριο ό,τι έχει ανά­γκη ο λαός και σε υπο­δο­μές και στον κοι­νω­νι­κό τομέα, φυσι­κά στα μερο­κά­μα­τα, για­τί είναι σημα­ντι­κό και θα το κάνου­με αυτό, όχι κοι­τά­ζο­ντας στην τσέ­πη των δημο­τών αλλά απαι­τώ­ντας από την κυβέρ­νη­ση για­τί οι δημό­τες έχουν πλη­ρώ­σει γι’ αυτά Τους έχου­με στο πλάι μας, θα τους έχου­με το επό­με­νο διά­στη­μα κι αυτό αν θέλε­τε είναι το όρα­μά μας.

Πάμε μαζί με το λαό, με συμ­με­το­χή του λαού. Στις 21 Ιανουα­ρί­ου θα έχου­με την 4η ετή­σια Συνέ­λευ­ση, κάνου­με δεκά­δες μικρές στις γει­το­νιές κι αλλού, κάνου­με απο­λο­γι­σμό της δρά­σης μας και ταυ­τό­χρο­να δεχό­μα­στε τις προ­τά­σεις, τις παρα­τη­ρή­σεις για το τι πρέ­πει να κάνου­με. Στην πρά­ξη και όχι στα λόγια κάνου­με προ­σπά­θεια να συμ­με­τέ­χει ο λαός με τη γνώ­μη του σε όλα. Εμείς θα συνε­χί­σου­με ατα­λά­ντευ­τα σε αυτό το δρό­μο διεκ­δι­κώ­ντας ό,τι έχει ανά­γκη ο λαός και σε έργα και σε υπο­δο­μές αλλά και σε δικαιώ­μα­τα που έχουν να κάνουν με τους μισθούς, με τη φορο­λο­γία, τα γενι­κό­τε­ρα δικαιώ­μα­τα που αφο­ρούν τη ζωή τους. Κι εδώ υπάρ­χει δια­χω­ρι­σμός. Αν δού­με τις άλλες παρα­τά­ξεις, δεν μιλούν καθό­λου για την κεντρι­κή πολι­τι­κή, για­τί συμ­φω­νούν με αυτή, επι­κε­φα­λής που το παί­ζουν ακομ­μά­τι­στοι και είναι πολι­τι­κών κομ­μά­των. Προ­σπα­θούν να καλυ­φθούν με ανα­φο­ρές ότι θα κάνουν κάτι σύγ­χρο­νο, θα επεν­δύ­σουν στην τεχνο­λο­γία και όλα αυτά τα ωραία τα γενι­κά χωρίς να κάνουν το κόπο να πουν ποιος θα πλη­ρώ­σει για αυτά, ποιος θα ωφε­λη­θεί απ’ όλη αυτή τη προσπάθεια.

– Δέχε­στε την κατη­γο­ρία του οπι­σθο­δρο­μι­κού όσον αφο­ρά τα ζητή­μα­τα της τεχνολογίας;

Όχι. Κάθε άλλο. Εμείς θεω­ρού­με ότι η τεχνο­λο­γία είναι εξέ­λι­ξη. Το ζητού­με­νο είναι να εξυ­πη­ρε­τεί τον πολί­τη και τις ανά­γκες του, όχι να είναι αντι­κεί­με­νο εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­σης. Δεν είμα­στε οπι­σθο­δρο­μι­κοί. Ίσα ίσα παίρ­νου­με και­νο­τό­μες πρω­το­βου­λί­ες το επό­με­νο διά­στη­μα γύρω από αυτά τα ζητή­μα­τα. Πού είμα­στε «οπι­σθο­δρο­μι­κοί» αν θέλε­τε να χρη­σι­μο­ποι­ή­σου­με αυτοί την λέξη. Είμα­στε «οπι­σθο­δρο­μι­κοί» και στα­θε­ροί το να υπε­ρα­σπί­ζου­με το λαό, να μη βάζου­με φόρους, να είμα­στε δίπλα τους. Δεν είμα­στε αδιά­φο­ροι. Ταξι­κά είμα­στε «οπι­σθο­δρο­μι­κοί» για­τί είμα­στε στα­θε­ρά προ­σα­να­το­λι­σμέ­νοι στην εξυ­πη­ρέ­τη­ση των ανα­γκών του λαού της Και­σα­ρια­νής. Αυτό κάνα­με. Αυτό θα συνε­χί­σου­με να κάνου­με. Το ξέρει ο λαός. Αυτό δεν είναι υπό­σχε­ση, είναι στά­ση ζωής.

– Κύριε δήμαρ­χε, Εμείς δεν έχου­με να ρωτή­σου­με κάτι άλλο. Πριν κλεί­σου­με τη συνέ­ντευ­ξη, θέλε­τε να προ­σθέ­σε­τε εσείς κάτι; Εγώ θα σας ζητή­σω να συμπε­ρι­λά­βε­τε και το ζήτη­μα των συμ­βα­σιού­χων. Είχα­τε στο δήμο συμ­βα­σιού­χους; Πώς το χειριστήκατε;

Είχα­με συμ­βα­σιού­χους, όπως όλοι οι δήμοι.  Εμείς στα­θή­κα­με στο πλάι τους. Όχι μόνο παρα­τεί­να­με τις συμ­βά­σεις, παλέ­ψα­με για τη μονι­μο­ποί­η­σή τους, αλλά βρε­θή­κα­με και στις κινη­το­ποι­ή­σεις τους, εγώ προ­σω­πι­κά και το Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο, ήμα­σταν σε όλες τις κινη­το­ποι­ή­σεις των συμ­βα­σιού­χων. Αυτό το εκτί­μη­σαν και οι ίδιοι. Και στις κινη­το­ποι­ή­σεις και στα δικα­στή­ρια ήμα­σταν δίπλα τους στη­ρί­ζο­ντας το αίτη­μα για μονι­μο­ποί­η­ση για­τί οι εργα­ζό­με­νοι έχουν δικαί­ω­μα στη μόνι­μη δου­λειά κι αν θέλε­τε έχου­με πολύ περισ­σό­τε­ρους εργα­ζό­με­νους ανά­γκη στο δήμο απ’ αυτούς που έχου­με σήμε­ρα και για τους οποί­ους η κυβέρ­νη­ση βάζει ζητήματα.

Και επει­δή με ρωτή­σα­τε, θα ήθε­λα να προ­σθέ­σω το συγκοι­νω­νια­κό. Η Και­σα­ρια­νή έχει ένα πρό­βλη­μα συγκοι­νω­νια­κό, για­τί η μία από τις εξό­δους της Αττι­κής Οδού περ­νά μέσα από την πόλη της Και­σα­ρια­νής. Δε φρό­ντι­σαν τότε και οι δημο­τι­κές αρχές συγκε­κρι­μέ­νων παρα­τά­ξε­ων να ολο­κλη­ρω­θεί το δίκτυο και να μην περ­νά μέσα από την πόλη όπου δημιουρ­γεί­ται μπο­τι­λιά­ρι­σμα. Σε μία σύσκε­ψη της ΠΕΔΑ με τον κ. Σπίρ­τζη –το Μάρ­τη αν θυμά­μαι καλά– έβα­λα εγώ τότε στον υπουρ­γό δύο ζητή­μα­τα. Το πρώ­το ζήτη­μα ήταν το συγκοι­νω­νια­κό, να παρ­θούν μέτρα κεντρι­κά έτσι ώστε να λυθεί το πρό­βλη­μα (αυτά είναι έργα που δεν μπο­ρεί να τα σχε­διά­σει ένας δήμος), δε μου απά­ντη­σε. Το δεύ­τε­ρο ήταν για τη συγκοι­νω­νία και τα αραιά δρο­μο­λό­για που υπάρ­χουν. Η απά­ντη­ση σε αυτό –το έθε­σαν κι άλλοι δήμαρ­χοι– ήταν η εξής: Τι θέλε­τε, να πάρου­με για­τρούς ή οδη­γούς στα λεω­φο­ρεία, για­τί η τρόι­κα τόσους μας επι­τρέ­πει. Το επι­ση­μαί­νω για­τί είναι ανάλ­γη­το να λες στον κόσμο τι θέλεις, για­τρούς να σε κάνουν καλά ή συγκοι­νω­νία να πας στη δου­λειά σου χωρίς να ταλαιπωρείσαι.

Το συγκοι­νω­νια­κό είναι σοβα­ρό πρό­βλη­μα για την πόλη μας. Ήταν και είναι από τις προ­τε­ραιό­τη­τές μας το επό­με­νο διά­στη­μα. Να λυθεί το συγκοι­νω­νια­κό, να μην ταλαι­πω­ρεί­ται ο δημό­της κάθε μέρα και οι κάτοι­κοί της να εξυ­πη­ρε­τού­νται, να πηγαί­νουν στη δου­λειά τους έγκαι­ρα και φτη­νά. Εμείς λέμε και δωρε­άν, τις πρω­ι­νές ώρες που πάνε οι εργα­ζό­με­νοι στη δου­λειά τους και τις ώρες που επι­στρέ­φουν να είναι δωρε­άν, και όχι να επι­βα­ρύ­νο­νται με αυτά τα ποσά που δεν είναι μικρά με δεδο­μέ­νες τις σημε­ρι­νές ανά­γκες και το επί­πε­δο των μισθών

Κύριε δήμαρ­χε ευχα­ρι­στού­με για τη συνέ­ντευ­ξη που μας παραχωρήσατε

Ηρα­κλής Κακα­βά­νης — Γιώρ­γος Μου­σγάς 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο