Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κινέζικη “επανάσταση” στο αυτοκίνητο με έναν “κινητήρα θαύμα”

Για τα παι­χνί­δια των παγκό­σμιων καπι­τα­λι­στι­κών μεγα­θη­ρί­ων που δρα­στη­ριο­ποιού­νται στο χώρο του αυτο­κι­νή­του και τα “μπρος-πίσω” με τα ηλε­κτρι­κά, τα υβρι­δι­κά και γενι­κώς τα “πρά­σιν΄ άλο­γα” έχου­με μιλή­σει αρκε­τές φορές.

Όπως επί­σης και για τα κίνη­τρα κάθε είδους για τους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομί­λους στη χώρα μας ανά­πτυ­ξης συστη­μά­των φόρ­τι­σης κλπ (το «εθνι­κό σχέ­διο» παρου­σί­α­σαν Ιού­νη του 2020 ο Κυρ. Μητσο­τά­κης και τα συναρ­μό­δια υπουρ­γεία, με στό­χο να ανοί­ξει νέες λεω­φό­ρους κερ­δο­φο­ρί­ας για να βρουν διέ­ξο­δο τα συσ­σω­ρευ­μέ­να κεφάλαια).

Με πρό­σχη­μα τη «μεί­ω­ση των ρύπων» και με… ευαγ­γέ­λιο την «πρά­σι­νη ατζέ­ντα» της ΕΕ, η κυβέρ­νη­ση θέτει πολύ σφι­χτά χρο­νο­δια­γράμ­μα­τα για την αντι­κα­τά­στα­ση του στό­λου των οχη­μά­των που κινού­νται στους ελλη­νι­κούς δρό­μους, επι­διώ­κο­ντας μέχρι το 2030 ένα στα τρία νέα οχή­μα­τα που θα τίθε­ται σε κυκλο­φο­ρία να είναι ηλεκτρικό.

Τα τελευ­ταία νέα μας έρχο­νται από πού αλλού; Από την μακρι­νή Ανα­το­λή _Κίνα και Ιαπωνία.
(η είδηση)

GAC και Toyota δημιούρ­γη­σαν έναν 2λιτρο κινη­τή­ρα με αμμωνία.

Δεν είναι ακό­μη σαφές ότι η GAC σκο­πεύ­ει να που­λή­σει αυτο­κί­νη­τα που κινού­νται με αμμω­νία, δηλ. να φτά­σει σε εμπο­ρι­κή χρή­ση, μιας έρευ­νας σε εξέλιξη

Η GAC παρου­σί­α­σε έναν αρκε­τά συναρ­πα­στι­κό κινη­τή­ρα εσω­τε­ρι­κής καύ­σης που λει­τουρ­γεί με υγρή αμμω­νία. Ανα­πτύ­χθη­κε σε συνερ­γα­σία με την Toyota διε­ρευ­νώ­ντας μια εναλ­λα­κτι­κή λύση στα παρα­δο­σια­κά καύσιμα.

Η κινε­ζι­κή αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νία παρου­σί­α­σε τον ειδι­κό κινη­τή­ρα 2,0 λίτρων στην ετή­σια έκθε­ση τεχνο­λο­γί­ας της (η οποία παρου­σί­α­σε επί­σης ένα …ιπτά­με­νο αυτο­κί­νη­το που ονο­μά­ζε­ται Gove που έμοια­ζε με μεγά­λο drone και ένα μίνι βαν Trumpchi που τρο­φο­δο­τεί­ται από πλατ­φόρ­μα υβρι­δι­κού υδρο­γό­νου, ένα σύστη­μα εναλ­λα­κτι­κού καυ­σί­μου που προ­ω­θεί­ται από τον Ιάπω­να συνερ­γά­τη της την Toyota).

Ξεπε­ρά­σα­με το pain point της αμμω­νί­ας που είναι δύσκο­λο να καεί γρή­γο­ρα και χρη­σι­μο­ποι­ή­σα­με το καύ­σι­μο στη βιο­μη­χα­νία επι­βα­τι­κών αυτο­κι­νή­των”, δήλω­σε στα μέσα ενη­μέ­ρω­σης ο μηχα­νι­κός του κέντρου R&D της GAC Qi Hongzhong. Η αξία του για την κοι­νω­νία και για εμπο­ρι­κές χρή­σεις είναι τερά­στια”».

Αυτή δεν είναι η πρώ­τη φορά που ένας κινη­τή­ρας εσω­τε­ρι­κής καύ­σης έχει ανα­πτυ­χθεί για να λει­τουρ­γεί με αμμω­νία. Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, ήδη διε­ρευ­νά­ται ως εναλ­λα­κτι­κό καύ­σι­μο στις βιο­μη­χα­νί­ες φορ­τη­γών και ναυ­τι­λί­ας, αλλά η GAC είναι η πρώ­τη που διε­ρευ­νά τη δυνη­τι­κή χρή­ση της σε επι­βα­τι­κά αυτο­κί­νη­τα. Έχει περί­που τη μισή ενερ­γεια­κή πυκνό­τη­τα από τη βεν­ζί­νη, αλλά το σημα­ντι­κό­τε­ρο είναι ότι δεν εκπέ­μπει άνθρα­κα, υδρο­γο­νάν­θρα­κες ή CO2 όταν καίγεται.

Βέβαια, όπως οι ίδιοι ομο­λο­γούν η χρή­ση αμμω­νί­ας ως πηγής καυ­σί­μου έχει και τους κιν­δύ­νους της. Η έκθε­ση σε μεγά­λη ποσό­τη­τα (;;) μπο­ρεί να είναι θανα­τη­φό­ρα για τον άνθρω­πο ενώ χρη­σι­μο­ποιεί­ται κυρί­ως στη γεωρ­γία. Ένας βασι­κός λόγος για τον οποίο έχει ήδη διε­ρευ­νη­θεί στις βιο­μη­χα­νί­ες φορ­τη­γών και ναυ­τι­λί­ας ως πηγή καυ­σί­μου είναι ότι αυτές οι βιο­μη­χα­νί­ες είναι εξει­δι­κευ­μέ­νες στη δια­νο­μή και το χει­ρι­σμό τοξι­κών ουσιών όπως η αμμω­νία. Υπάρ­χει επί­σης το μικρό θέμα του καυ­σί­μου αμμω­νί­ας που εκπέ­μπει πολύ άζω­το εάν χρη­σι­μο­ποιεί­ται σε έναν κινη­τή­ρα που δεν είναι ενι­σχυ­μέ­νος ή δεν έχει υψη­λή ανα­λο­γία συμπίεσης.

Η ίδια η GAC δεν έχει πει εάν όντως σκο­πεύ­ει να κάνει πραγ­μα­τι­κό­τη­τα τα αυτο­κί­νη­τα παρα­γω­γής που κινού­νται με αμμω­νία, αλλά σύμ­φω­να με τον ανα­λυ­τή του BloombergNEF, Colin McKerracher, «παί­ζε­ται».

«Η αμμω­νία είναι κολα­σμέ­νη στη χρή­ση», είπε. «Δεν μπο­ρώ να το δω να απο­γειώ­νε­ται στα επι­βα­τι­κά αυτο­κί­νη­τα».

«Τρί­χες» απα­ντά GAC «η αμμω­νία έχει ήδη προ­τα­θεί ως ένα καθα­ρό καύ­σι­μο για τα αερο­πλά­να, τα πλοία και τα φορ­τη­γά και η συγκε­κρι­μέ­νη ανόρ­γα­νη δυα­δι­κή χημι­κή ένω­ση μπο­ρεί να απο­τε­λέ­σει πηγή ζωής και για τα επι­βα­τι­κά, αλλά­ζο­ντας τα πάντα στις μετα­κι­νή­σεις μας».

Σίγου­ρα υπάρ­χουν κάποια πλε­ο­νε­κτή­μα­τα της αμμω­νί­ας ένα­ντι του υδρο­γό­νου (πχ. είναι υγρή σε συνή­θεις θερ­μο­κρα­σί­ες και μπο­ρεί να απο­θη­κευ­τεί και να μετα­φερ­θεί ευκο­λό­τε­ρα από το υδρο­γό­νο, χωρίς να απαι­τεί δεξα­με­νές υψη­λής πίε­σης ή κρυο­γο­νι­κές, έχει υψη­λή ενερ­γεια­κή πυκνό­τη­τα, κάτι που σημαί­νει ότι εμπε­ριέ­χει πολ­λή ενέρ­γεια ανά μονά­δα μάζας) παράλ­λη­λα όταν καί­γε­ται σε υψη­λές θερ­μο­κρα­σί­ες παρά­γει διο­ξεί­διο του αζώ­του, το οποίο συμ­βάλ­λει στην αιθα­λο­μί­χλη και την όξι­νη βρο­χή, αλλά και οξεί­διο του αζώ­του, ένα αέριο του θερ­μο­κη­πί­ου πιο ισχυ­ρό από το διο­ξεί­διο του άνθρα­κα και το μεθάνιο.

Στην εξί­σω­ση, τέλος, πρέ­πει να προ­στε­θεί και το γεγο­νός ότι για την παρα­γω­γή του μεγα­λύ­τε­ρου ποσο­στού αμμω­νί­ας σήμε­ρα ακο­λου­θεί­ται η δια­δι­κα­σία Haber-Bosch (σσ. αμφι­λε­γό­με­νη βιο­μη­χα­νι­κή μέθο­δος δέσμευ­σης του αέριου αζώ­του που απο­τε­λεί σήμε­ρα την κύρια βιο­μη­χα­νι­κή διερ­γα­σία για την παρα­γω­γή της αμμω­νί­ας, με μεγά­λη ενερ­γεια­κή έντα­ση και περι­βαλ­λο­ντι­κά προβλήματα.

Η Guangzhou Automobile Group Co. μαζί με το νέο κινη­τή­ρα παρου­σί­α­σε νέες ενερ­γεια­κές λύσεις, όπως ηλε­κτρι­κά οχή­μα­τα με μπα­τα­ρία και κυψέ­λες καυ­σί­μου υδρο­γό­νου που μειώ­νουν υπο­τί­θε­ται τις εκπο­μπές άνθρα­κα στη βιο­μη­χα­νία μεταφορών.

Η κρα­τι­κή GAC είναι ηγε­τι­κή κινε­ζι­κή αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νία στη μετά­βα­ση προς την πρά­σι­νη ενέρ­γεια. Το EV της Aion έγι­νε η τρί­τη μάρ­κα καθα­ρών αυτο­κι­νή­των με τις περισ­σό­τε­ρες πωλή­σεις στη χώρα, πίσω από την BYD Co. και την Tesla Inc., αφού ξεπέ­ρα­σε την κοι­νο­πρα­ξία της General Motors Co με τη SAIC Motor Corp και τη Wuling Motors Holdings, έχο­ντας επεν­δύ­σει στην έρευ­να και την ανά­πτυ­ξη (τελευ­ταία με την εμπο­ρι­κή παρα­γω­γή μονό­κε­ρων unicorn μπα­τα­ριών Greater Bay Technology, που μπο­ρούν να φορ­τι­στούν σε 15 λεπτά και σε όλες τις και­ρι­κές συνθήκες).

Φυσι­κά δεν είναι μόνο οι Κινέ­ζοι: Η Mitsubishi Shipbuilding Co. ολο­κλή­ρω­σε την παρά­δο­ση ενός συστή­μα­τος παρο­χής καυ­σί­μου αμμω­νί­ας για κινη­τή­ρες πλοί­ων τον Μάιο, ενώ άλλες (πχ η Amogy Inc. με έδρα τη Νέα Υόρ­κη) εργά­ζο­νται σε εναλ­λα­κτι­κές λύσεις με βάση την αμμω­νία για ΙΧ οχήματα.

Οι περισ­σό­τε­ρες πάντως αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ες εστιά­ζουν τις προ­σπά­θειές τους στην ηλε­κτρο­κί­νη­ση, με την τεχνο­λο­γία κυψε­λών καυ­σί­μου υδρο­γό­νου, η οποία προ­ω­θεί­ται σε μεγά­λο βαθ­μό από την ιαπω­νι­κή κυβέρ­νη­ση, να προ­κα­λεί ελά­χι­στο ενδια­φέ­ρον εκτός της χώρας του ανα­τέλ­λο­ντος ηλίου.

 

Η Guangzhou Automobile Group Co., Ltd. («GAC») ιδρύ­θη­κε το 1997. Το 2022, η παρα­γω­γή και οι πωλή­σεις της GAC υπε­ρέ­βη­σαν τα 2,4 εκα­τομ­μύ­ρια, με θετι­κή αύξη­ση από έτος σε έτος. Με βάση τον προ­γραμ­μα­τι­σμό των εξα­γω­γών, ο Όμι­λος GAC προ­ώ­θη­σε με επι­τυ­χία τις διε­θνείς του δρα­στη­ριό­τη­τες και η GAC MOTOR έχει διεισ­δύ­σει  στις αγο­ρές της Μέσης Ανα­το­λής, της Νοτιο­α­να­το­λι­κής Ασί­ας, της Ανα­το­λι­κής Ευρώ­πης, της ΕΕ, της Αφρι­κής και της Αμε­ρι­κής (νότια + ΗΠΑ), συνο­λι­κά σε 30 χώρες και περιο­χές σε όλο τον κόσμο.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο