Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Νέες αυξήσεις φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που ξεπερνούν ακόμα και το 16%!

Απί­στευ­τες αυξή­σεις στα ήδη πανά­κρι­βα ακτο­πλοϊ­κά εισι­τή­ρια, βλέ­πουν τις τελευ­ταί­ες μέρες οι επι­βά­τες που πήγαν στο γκι­σέ για να ταξι­δέ­ψουν από και προς τα νησιά του Αιγαίου.

Οι ακτο­πλοϊ­κές εται­ρεί­ες, με τις ευλο­γί­ες της κυβέρ­νη­σης και στο όνο­μα της αύξη­σης των καυ­σί­μων, συνε­χί­ζουν ακά­θε­κτες τη λεη­λα­σία του λαϊ­κού εισο­δή­μα­τος για ένα απλό ακτο­πλοϊ­κό ταξί­δι, προ­σθέ­το­ντας κάθε χρό­νο και νέες αυξή­σεις στα εισι­τή­ρια. Με το άλλο χέρι συνε­χί­ζουν να εισπράτ­τουν εκα­το­ντά­δες εκα­τομ­μύ­ρια ευρώ κάθε χρό­νο με την πρό­κλη­ση των δήθεν άγο­νων γραμ­μών, το Μετα­φο­ρι­κό Ισο­δύ­να­μο (ΜΙ).

Επιπρόσθετα τα τελευταία δύο χρόνια έχουν εισπράξει ακόμα μερικά εκατοντάδες εκατομμύρια έξτρα, επειδή οι… αναξιοπαθούντες εφοπλιστές θεωρούνται από την κυβέρνηση «επιχειρήσεις που πλήγηκαν από την πανδημία», με αποτέλεσμα κάπου να χάνεται ο λογαριασμός από τα όσα έχουν τσεπώσει.

Ένας μισθός για μια τετραμελή οικογένεια

Εντε­λώς ενδει­κτι­κά όσον αφο­ρά τα ακτο­πλοϊ­κά εισι­τή­ρια, το ταξί­δι άνω των 8 ωρών στην πλα­στι­κή καρέ­κλα του κατα­στρώ­μα­τος του πλοί­ου από Πει­ραιά για Ικα­ρία από τα 39,50 ευρώ που ήταν τον Αύγου­στο, τώρα …αισί­ως έφτα­σε τα 45 ευρώ. Αύξη­ση 13,92 ευρώ. Ενώ για το αντί­στοι­χο χρο­νι­κό διά­στη­μα το εισι­τή­ριο της οικο­νο­μι­κής αερο­πο­ρι­κής θέσης από 49 ευρώ πήγε στα 55,50 ευρώ. Αύξη­ση 13,26%.

Από Πει­ραιά για Σάμο τον Αύγου­στο του 2021 το εισι­τή­ριο στο κατά­στρω­μα (πλα­στι­κή καρέ­κλα) ήταν 49 ευρώ και τώρα εκτι­νά­χθη­κε στα 57 ευρώ. Αύξη­ση 16,32%.

Από Πει­ραιά για Σύρο το ακτο­πλοϊ­κό εισι­τή­ριο από 38 ευρώ που κόστι­ζε στην οικο­νο­μι­κή θέση, τώρα κοστί­ζει 40 €. Αύξη­ση 5,26%. Το ναύ­λο για το αυτο­κί­νη­το είναι 78 €. Αν μια 4μελής οικο­γέ­νεια τώρα στις γιορ­τές σκε­φτεί να πάρει μία ανά­σα σε αυτό το νησί, που είναι από τα πιο κοντι­νά στην Αττι­κή, θα πρέ­πει να κατα­βά­λει πήγαι­νε — έλα χωρίς όχη­μα 320 €. Αν πάρει και το όχη­μα τότε το κόστος εκτι­νάσ­σε­ται στα 476 €!

Από Πει­ραιά για Πάρο από τα 41 ευρώ που κόστι­ζε το ακτο­πλοϊ­κό εισι­τή­ριο της οικο­νο­μι­κής θέσης τώρα έφτα­σε στα 43,50 ευρώ. Αύξη­ση 6,12%, ενώ για Ρόδο το εισι­τή­ριο της πλα­στι­κής καρέ­κλας στο κατά­στρω­μα από 68,50 ευρώ πήγε στα 71,50 ευρώ. Αύξη­ση 4,3%.

Πέρα από τα όσα κερ­δί­ζουν οι εφο­πλι­στές με τα εισι­τή­ρια — φωτιά, η κυβέρ­νη­ση της ΝΔ, όπως και η προ­κά­το­χός της του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και όλες οι προη­γού­με­νες, συνε­χί­ζει να ενι­σχύ­ει την εφο­πλι­στι­κή κερ­δο­φο­ρία και με «ζεστό» χρή­μα βγαλ­μέ­νο από την άγρια φορο­λο­γία των μόνι­μων υπο­ζυ­γί­ων, του εργα­ζό­με­νου λαού.

Σύμ­φω­να με τα όσα ανέ­φε­ρε ο υπουρ­γός Ναυ­τι­λί­ας, Γ. Πλα­κιω­τά­κης, τον Σεπτέμ­βρη, μιλώ­ντας στη Βου­λή, «αυξή­σα­με το κον­δύ­λι των άγο­νων γραμ­μών από τα 90 εκατ. το 2019 στα 130 εκατ. το 2020 και στα 138 εκατ. το 2021» και βέβαια έπε­ται συνέ­χεια για το 2022.

Τα έξτρα δωρά­κια λόγω κορο­νοϊ­ού έχουν ξεπε­ρά­σει τα 70 εκατ. ευρώ, ενώ τον Σεπτέμ­βρη από κοι­νού με τον ΣΥΡΙΖΑ ψήφι­σαν στη Βου­λή να δοθούν στους ακτο­πλό­ους εφο­πλι­στές άμε­σα ως προ­κα­τα­βο­λή 370 εκατ. ευρώ για τη χρη­μα­το­δό­τη­ση 44 ενδο­νη­σιω­τι­κών και δια­πε­ρι­φε­ρεια­κών γραμ­μών. «Αυτά — είχε ανα­φέ­ρει ο υπουρ­γός Ναυ­τι­λί­ας — είναι έξτρα χρή­μα­τα, νέα χρή­μα­τα για την εξυ­πη­ρέ­τη­ση της δημό­σιας θαλάσ­σιας συγκοι­νω­νί­ας μέσω πολυ­ε­τών συμ­βά­σε­ων 4 έως 7 ετών».

Το «πάρτι» των εφοπλιστών θα συνεχιστεί

Βέβαια, το «ζεστό» χρή­μα με τη σέσου­λα και τα προ­νό­μια δεν στα­μα­τούν εδώ. Οι εφο­πλι­στές διεκ­δι­κούν το δικό τους μερί­διο από το Ταμείο Ανά­καμ­ψης, που ανέρ­χε­ται σε «2,6 δισ. ως 3 δισ. ευρώ», για την ανα­νέ­ω­ση του ακτο­πλοϊ­κού στό­λου. Δηλα­δή, δεν φτά­νει που οι εφο­πλι­στές για την ενί­σχυ­ση της κερ­δο­φο­ρί­ας τους και αξιο­ποιώ­ντας δεό­ντως το θεσμι­κό πλαί­σιο που έχουν δια­μορ­φώ­σει για το χατί­ρι τους όλες οι κυβερ­νή­σεις, μεί­ω­σαν τον ακτο­πλοϊ­κό στό­λο, απο­δρο­μο­λο­γώ­ντας πλοία — κυρί­ως τα νεό­τε­ρα για να τα δρο­μο­λο­γή­σουν σε άλλες κερ­δο­φό­ρες γραμ­μές στο εξω­τε­ρι­κό — αφή­νο­ντας στις ακτο­πλοϊ­κές γραμ­μές μερι­κά υπε­ρή­λι­κα και υπο­συ­ντή­ρη­τα πλοία και εγκα­τα­λεί­πο­ντας νησιά στην απο­μό­νω­ση, τώρα έρχο­νται από πάνω να ζητή­σουν και ρέστα, δηλα­δή την ανα­νέ­ω­ση του στό­λου τους στο όνο­μα της «προ­στα­σί­ας του περι­βάλ­λο­ντος» και της «πρά­σι­νης» ανάπτυξης.

Η πρό­κλη­ση γίνε­ται ακό­μα μεγα­λύ­τε­ρη αν προ­στε­θεί ότι μετά από όλα αυτά οι ακτο­πλό­οι εφο­πλι­στές έχουν προ­τεί­νει υπο­γρα­φή τριε­τούς ΣΣΕ με «αυξή­σεις» 0% για το 2020, 0% για το 2021 και 3% για το 2022… Ενώ σε σχε­τι­κή τους ανα­κοί­νω­ση εμφα­νί­στη­καν και χου­βαρ­ντά­δες, λέγο­ντας ότι …από το 2010 μέχρι το 2019 έχουν δώσει στους ναυ­τερ­γά­τες αυξή­σεις 5%, όταν μόνο στα ακτο­πλοϊ­κά εισι­τή­ρια οι αυξή­σεις σε αυτό το διά­στη­μα είναι πάνω από 40%, χωρίς να λογα­ριά­ζε­ται τι έχουν εισπρά­ξει από επι­δο­τή­σεις και επιχορηγήσεις.

Μπαράζ ανατιμήσεων

Τα ακτο­πλοϊ­κά εισι­τή­ρια έρχο­νται να προ­στε­θούν στις υπέ­ρο­γκες αυξή­σεις και το μπα­ράζ ανα­τι­μή­σε­ων σε δεκά­δες είδη λαϊ­κής κατα­νά­λω­σης με τα οποία βρί­σκο­νται αντι­μέ­τω­πα τα λαϊ­κά νοι­κο­κυ­ριά από τον περα­σμέ­νο Σεπτέμ­βρη. Οι ανα­τι­μή­σεις σε βασι­κά αγα­θά λαϊ­κής κατα­νά­λω­σης δια­μορ­φώ­θη­καν τον Νοέμ­βρη ως εξής:

3,5% στην ομά­δα Δια­τρο­φή και μη αλκο­ο­λού­χα ποτά, κυρί­ως λόγω αύξη­σης σε ελαιό­λα­δο 18,5%, άλλα βρώ­σι­μα έλαια 16,7%, ψωμί 4,3%, άλλα προ­ϊ­ό­ντα αρτο­ποι­ί­ας και ζαχα­ρο­πλα­στι­κής 2,4%, ζυμα­ρι­κά 3,9%, που­λε­ρι­κά 5,6%, αρνί και κατσί­κι 21,3%, μοσχά­ρι 1,5%, παρα­σκευά­σμα­τα με βάση το κρέ­ας 6,1%, νωπά ψάρια 9,8%, τυριά 3,5%, πατά­τες 11,9%, νωπά λαχα­νι­κά 2,5%, καφέ 3,9%, σοκο­λά­τες — προ­ϊ­ό­ντα σοκο­λά­τας 3,8%.

17,7% στην ομά­δα Στέ­γα­ση, λόγω αύξη­σης κυρί­ως των τιμών σε ηλε­κτρι­σμό 37,8%, φυσι­κό αέριο 180,9%, πετρέ­λαιο θέρ­μαν­σης 45,2%, ενοί­κια κατοι­κιών 0,3%.

9,3% στην ομά­δα Μετα­φο­ρές, λόγω αύξη­σης κυρί­ως των τιμών σε καύ­σι­μα και λιπα­ντι­κά 24,9%, και­νούρ­για αυτο­κί­νη­τα 6,3%.

Τα παρα­πά­νω απο­τε­λούν μάλι­στα τον «πρό­λο­γο» για τα ακό­μα χει­ρό­τε­ρα που είναι μπρο­στά, αφού, σύμ­φω­να με όλες τις εκτι­μή­σεις, από την 1/1/2022 έρχο­νται αυξή­σεις έως και 20% σε δεκά­δες προ­ϊ­ό­ντα ευρεί­ας κατα­νά­λω­σης, όπως είναι και τα τρόφιμα.

Στη λίστα των ανα­τι­μή­σε­ων που θα γίνουν από τις αρχές του νέου έτους περι­λαμ­βά­νο­νται  Αλεύ­ρι (5% — 20%), είδη ζαχα­ρο­πλα­στι­κής (20%), καφές (3% — 10%), ρύζι Αμε­ρι­κής (8%), σοκο­λά­τες και ζαχα­ρώ­δη (5% — 7%), μαρ­με­λά­δες (4% — 10%), ελιές (5%), κον­σέρ­βες (5%), ξίδι (8%), βρε­φι­κό γάλα (4%), γλυ­κά κου­τα­λιού (4% — 10%), σαπού­νι (4%), κρα­σιά (3% — 10%), πατα­τά­κια (4,5%), μπα­τα­ρί­ες (8%), δημη­τρια­κά (έως 6%), φρυ­γα­νιές (5,5%) κά

Πηγή Ριζο­σπά­στης

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο