Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Οι κινηματογραφικοί «Απάχηδες των Αθηνών» σηκώνουν αυλαία στις 15/2 στην ΕΛΣ

Οι άνθρω­ποι της Ται­νιο­θή­κης της Ελλά­δος, όπως και της Εθνι­κής Λυρι­κής Σκη­νής, έχουν κάθε λόγο να είναι ευχα­ρι­στη­μέ­νοι αφού έφε­ραν σε πέρας ένα δύσκο­λο εγχεί­ρη­μα, μονα­δι­κό για τα ελλη­νι­κά δεδο­μέ­να: την απο­κα­τά­στα­ση κόπιας τής για χρό­νια χαμέ­νης ται­νί­ας του 1930 «Οι Απά­χη­δες των Αθη­νών», του πρω­το­πό­ρου σκη­νο­θέ­τη Δημή­τρη Γαζιά­δη, σε μου­σι­κή Νίκου Χατζηα­πο­στό­λου, βασι­σμέ­νη στην ομώ­νυ­μη οπε­ρέ­τα του 1921, ανα­συν­θέ­το­ντας, παράλ­λη­λα, στην αρχι­κή της μορ­φή, την ορι­στι­κά χαμέ­νη ηχη­τι­κή μπά­ντα αυτής της πρώ­της «άδου­σας και ηχη­τι­κής» ελλη­νι­κής ται­νί­ας η οποία στην επο­χή της προ­βαλ­λό­ταν με τη μου­σι­κή και τα τρα­γού­δια σε συγ­χρο­νι­σμέ­νους δίσκους γραμμοφώνου.

Η απο­κα­τε­στη­μέ­νη κόπια των «Απά­χη­δων των Αθη­νών» κάνει λαμπρή πρε­μιέ­ρα το Σάβ­βα­το 15 Φεβρουα­ρί­ου, στις 20.00, στην Αίθου­σα Σταύ­ρος Νιάρ­χος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, με ζωντα­νή μου­σι­κή από την Εθνι­κή Συμ­φω­νι­κή Ορχή­στρα της ΕΡΤ και μονω­δούς της Εθνι­κής Λυρι­κής Σκη­νής. Διευ­θύ­νει ο Ανα­στά­σιος Συμεωνίδης.

Μετά την πρώ­τη της παρου­σί­α­ση στην Εθνι­κή Λυρι­κή Σκη­νή, η απο­κα­τε­στη­μέ­νη κόπια θα ταξι­δέ­ψει σε σημα­ντι­κά φεστι­βάλ πρώ­ι­μου κινη­μα­το­γρά­φου ανά τον κόσμο.

Η κόπια βρέ­θη­κε πριν τέσ­σε­ρα χρό­νια, σε κακή κατά­στα­ση, στην Γαλ­λι­κή Ται­νιο­θή­κη. Ο Κώστας Γαβράς ενη­μέ­ρω­σε την Ται­νιο­θή­κη της Ελλά­δος θέτο­ντας το όλο εγχεί­ρη­μα υπό την αιγί­δα του. Το ζήτη­μα, όμως, της χρη­μα­το­δό­τη­σης για την απο­κα­τά­στα­ση και ψηφιο­ποί­η­ση της έλυ­σε η χορη­γία του Ιδρύ­μα­τος Σταύ­ρος Νιάρ­χος, με το ποσό 121 χιλιά­δων ευρώ.

«Με την απο­κλει­στι­κή δωρεά του Ιδρύ­μα­τος Σταύ­ρος Νιάρ­χος (ΙΣΝ) και την πολύ­τι­μη συνερ­γα­σία όλων των εμπλε­κό­με­νων φορέ­ων, η ται­νία ξεκι­νά τον δεύ­τε­ρο κύκλο της ζωής της» έλε­γε νωρί­τε­ρα σήμε­ρα στους δημο­σιο­γρά­φους η πρό­ε­δρος της Ται­νιο­θή­κης Μαρία Κομνη­νού χαρα­κτη­ρί­ζο­ντας την ται­νία ως έναν «σημα­ντι­κό, χαμέ­νο μέχρι σήμε­ρα κρί­κο στην ιστο­ρία του πρώ­ι­μου ελλη­νι­κού κινηματογράφου».

Στους Απά­χη­δες των Αθη­νών πρω­τα­γω­νι­στούν θρυ­λι­κές μορ­φές της ελλη­νι­κής οπε­ρέ­τας, όπως ο Πέτρος Κυρια­κός, η Μαί­ρη Σαγιά­νου, ο Πέτρος Επι­τρο­πά­κης, ο μονω­δός Γιάν­νης Πρι­νέ­ας, ο οποί­ος υπο­γρά­φει και το σενά­ριο κ.ά. (περισ­σό­τε­ρες πλη­ρο­φο­ρί­ες στο ανα­νε­ω­μέ­νο site της Ται­νιο­θή­κης http://www.tainiothiki.gr).

Η απο­κα­τά­στα­ση της ται­νί­ας έγι­νε στο εργα­στή­ριο L’Immagine Ritrovata της Μπο­λό­νια και στην κλει­στή προ­βο­λή της οι εμπλε­κό­με­νοι φορείς (εκπρό­σω­ποι της Γαλ­λι­κής Ται­νιο­θή­κης, της Ται­νιο­θή­κης της Ελλά­δος και του ιτα­λι­κού εργα­στη­ρί­ου) «έμει­ναν εντυ­πω­σια­σμέ­νοι, καθώς η καλ­λι­τε­χνι­κή ποιό­τη­τα της ται­νί­ας ήταν πέρα από κάθε προσ­δο­κία. Κατά κοι­νή ομο­λο­γία, το να μπο­ρεί μια μικρή χώρα να παρά­ξει το 1930 μια ται­νία τέτοιας αισθη­τι­κής και τεχνι­κής αρτιό­τη­τας είναι εξαι­ρε­τι­κά σπά­νιο» υπο­γράμ­μι­σε η Μαρία Κομνηνού.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο