Πρόκειται για την αληθινή ιστορία του χαρισματικού Ινδού μαθηματικού Σρινιβάσα Ραμανουτζάν: όμως _όπως σωστά αναφέρει το flix.gr, αντισυμβατικές μέθοδοι του διασκευάζεται για το σινεμά ως μια ακόμα τετριμμένη και ακαδημαϊκή βιογραφία-αγιογραφία _ Αγγλία, 2016
(Το στόρι)
Το 1913 στην Ινδία, ένας 25χρονος ιδιωτικός υπάλληλος με τρομακτική ευφυΐα, που όμως απέτυχε να ολοκληρώσει τις σπουδές του εξαιτίας της σχεδόν εμμονικής, μοναχικής μελέτης του πάνω στην επιστήμη των Μαθηματικών, αποφασίζει να εμπιστευτεί το πάθος του και να στείλει ένα γράμμα στον Τζι Εϊτς Χάρντι, έναν επιφανή καθηγητή μαθηματικών του Trinity College του πανεπιστημίου Κέιμπριτζ. Το όνομά του ήταν Σρινιβάσα Ραμανουτζάν και έμελλε να γίνει ο αυτοδίδακτος «πρίγκιπας της μαθηματικής διαίσθησης».
«Μια εξίσωση δεν έχει καμία σημασία για μένα εκτός κι αν εκφράζει τη σκέψη του Θεού» αναφέρει κάποια στιγμή ο ήρωας της ταινίας, ξεστομίζοντας μια από τις πιο διάσημες φράσεις του πραγματικού Σρινιβάσα Ραμανουτζάν, που εκφράζει τη σχεδόν θαυματουργή προέλευση των ιδιοφυιών του θεωριών. Η σύγκρουση ανάμεσα στην ατόφια, πηγαία έμπνευση και την πιεστική απαίτηση για απτές αποδείξεις αποτελεί τον πυρήνα του «Ανθρώπου που Γνώριζε το Άπειρο» και συνάμα μια πολύ ταιριαστή και σχεδόν ειρωνική μεταφορά για την αιτία που αδυνατεί να ξεφύγει από τη μετριότητα: ένα ανώδυνο, ακαδημαϊκό φιλμ που δεν μπορεί να αγγίξει παρά μόνο φευγαλέα τα θέματα που περιγράφει τόσο τακτοποιημένα. Γιατί η ταινία του Ματ Μπράουν πάσχει από την ίδια ασθένεια από την οποία λίγο ή πολύ υποφέρουν οι περισσότερες αληθινές κινηματογραφικές ιστορίες που πασχίζουν να μεταφέρουν στο πανί τη ζωή μιας παρεξηγημένης ή παραγνωρισμένης ιδιοφυίας: Αδυνατώντας να «μεταφράσουν» με κινηματογραφικούς όρους τους –ούτως ή άλλως δύσκολο να απεικονιστούν– μηχανισμούς λειτουργίας ενός τρικυμισμένου μυαλού, καταφεύγουν σε μια στερεοτυπική συνταγή με σταθερά καθορισμένα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν αυστηρά μέχρι την αναμενόμενη (τουλάχιστον κινηματογραφικά) δικαίωση.
Και το σενάριο του «Ανθρώπου που Γνώριζε το Άπειρο» τα τηρεί όλα με ευλάβεια. Από την αρχικά δύσκολη συνεργασία του Ραμανουτζάν με τον Βρετανό καθηγητή του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ και μέντορά του, Τζ. Χ. Χάρντι (ο Τζέρεμι Αϊρονς, εξαιρετικός στο να προσδίδει βαρύτητα ακόμα και στο πιο τετριμμένο υλικό), που αναπόφευκτα εξελίσσεται σε ουσιαστική φιλία, μέχρι τις αρχικές αντιδράσεις της υπόλοιπης ακαδημαϊκής κοινότητας που μετατρέπονται σταδιακά σε αναγνώριση, και από τη σχέση του με τη στωική σύζυγό του (μια –υποτίθεται– αληθινή αγάπη τσακισμένη από εμπόδια που περιγράφεται τόσο επιδερμικά και ανούσια που μοιάζει απλά διακοσμητική) μέχρι τον ξεδιάντροπα μελοδραματικό χειρισμό της ασθένειας που έμελλε να του κοστίσει τη ζωή.
Ένας νεαρός Ινδός ταπεινής καταγωγής και χωρίς ουσιαστική εκπαίδευση αλλά με πραγματικό χάρισμα και πάθος για την επιστήμη του, ο Ραμανουτζάν διατύπωσε επαναστατικά θεωρήματα που έμελλαν να επηρεάσουν δραματικά την εξέλιξη των μαθηματικών. Το έκανε όμως με έναν αντισυμβατικό τρόπο, πέρα από κάθε καθιερωμένη ορθολογιστική προσέγγιση. Πάρα τις αγαθές προθέσεις του, για μια ταινία που υποτίθεται ότι εξυμνεί αυτόν ακριβώς τον αντισυμβατικό τρόπο σκέψης και αναζητά τις πηγές μιας σχεδόν «θεϊκής» έμπνευσης, «Ο Άνθρωπος που Γνώριζε το Απειρο» φαντάζει αδικαιολόγητα τετριμμένος και ανέμπνευστος.
- Παραγωγή: Ματ Μπράουν, Τζον Κατζ, Εντουαρντ Ρ. Πρέσμαν, Σοφία Σοντερβάν, Τζο Τόμας, Τζιμ Γιάνγκ
- Σκηνοθεσία: Ματ Μπράουν
- Σενάριο: Ματ Μπράουν
- Φωτογραφία: Λάρι Σμιθ
- Μοντάζ: Τζ Σι Μποντ
- Πρωταγωνιστούν: Τζέρεμι Αιρονς, Ντεβ Πάτελ, Τόμπι Τζόουνς, Στίβεν Φράι, Τζέρεμι Νόρθαμ
- Διάρκεια: 108 λεπτά
Εδώ η παρουσίαση από την ΕΤ3
Η ιστορία του Ινδού Σρινιβάσα Ραμανουτζάν και η σχέση της απρόβλεπτης μαθηματικής ιδιοφυΐας με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ Τζ. Χ. Χάρντι, σε μια στεγνή βιογραφία γεμάτη εξόφθαλμες σκηνοθετικές/σεναριακές αστοχίες που δεν δικαιώνει τις φιλοδοξίες της. Η ιστορία είναι από μόνη της συναρπαστική: Στην αυγή του 20ού αιώνα, ο αυτοδίδακτος Ινδός μαθηματικός κατάφερε να αμφισβητήσει με τα αντισυμβατικά του θεωρήματα τον αλαζονικό δυτικό ορθολογισμό όσο ελάχιστοι στην Ιστορία. Μην έχοντας σχεδόν καμία εκπαίδευση και ζώντας μακριά από τη μαθηματική ελίτ της εποχής, ο Ραμανουτζάν κατάφερε μέσα στα λίγα χρόνια που έζησε (πέθανε σε ηλικία μόλις 32 χρόνων) να αφήσει ένα σπουδαίο έργο που ακόμη απασχολεί την επιστημονική κοινότητα, ενώ ταυτόχρονα γεννά ένα ερώτημα που μπορεί να ιντριγκάρει ακόμη και όσους δεν είναι λάτρεις των μαθηματικών…
Αλήθεια, πώς κατάφερε ένας άνθρωπος με ελάχιστα εκπαιδευτικά εφόδια να φτάσει σε αυτό το υψηλότατο επίπεδο γνώσης; Αυτό, λοιπόν, το πλούσιο βιογραφικό υλικό πήρε στα χέρια του ο άσημος σεναριογράφος/σκηνοθέτης Ματ Μπράουν, χρησιμοποιώντας για αφηγηματική του μαγιά το βιβλίο του Ρόμπερτ Κάνιγκελ «Ραμανουτζάν, ο Ινδός μαθηματικός». Το μυθιστόρημα ρίχνει βάρος περισσότερο στη σχέση της απρόβλεπτης μαθηματικής ιδιοφυΐας με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ Τζ.Χ. Χάρντι, ο οποίος τον έφερε στην Αγγλία, δίνοντάς του την ευκαιρία να αναγνωριστεί παγκοσμίως το έργο του.
Παρότι, προφανώς, η δημιουργική φιλοδοξία του Μπράουν ήταν να γυρίσει έναν «Ξεχωριστό Γουίλ Χάντινγκ» με στοιχεία μπάντι φιλμ και άρωμα Ινδίας, στην πράξη παραδίδει μια στεγνή βιογραφία γεμάτη εξόφθαλμες σκηνοθετικές/σεναριακές αστοχίες. Ολόκληρο το κομμάτι της Ινδίας έχει φανερά προβλήματα παραγωγής (ελάχιστα «ακριβά» εξωτερικά γυρίσματα και ακόμη λιγότεροι κομπάρσοι), ενώ το μεγαλύτερο κομμάτι της ταινίας που εκτυλίσσεται στο ιστορικό Κολέγιο του Τρίνιτι στο Κέιμπριτζ, εκτός του ότι έχει και αυτό τα τεχνικά θεματάκια του (τελείως λάθος γυρισμένα το δείπνο των φοιτητών και ο βομβαρδισμός), παίρνει κάτω από τη βάση στο θέμα της αφηγηματικής κλιμάκωσης. Ακόμη και η στιβαρή ερμηνευτική παρουσία του Τζέρεμι Άιρονς, σε αντίθεση με αυτήν του «λίγου» Ντεβ Πατέλ, δεν μπορεί να καλύψει τη φανερή έλλειψη εμπειρίας του Ματ Μπράουν να χειριστεί μια τόσο απαιτητική παραγωγή.
Παρ΄ όλ’ αυτά δείτε την ταινία _ΕΤ3 23:00