Το αντικείμενο έρευνας της γλωσσολογίας είναι η ανθρώπινη γλώσσα, ιδιαίτερα η έκταση και τα όρια της διαφορετικότητας στις γλώσσες του κόσμου. Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει, επομένως, ότι οι γλωσσολόγοι θα είχαν μια σαφή και εύλογα ακριβή αντίληψη για το πόσες γλώσσες υπάρχουν. Αποδεικνύεται, ωστόσο, ότι τέτοιος συγκεκριμένος αριθμός — ή τουλάχιστον, κανένας τέτοιος αριθμός που να έχει κάποιο καθεστώς ως επιστημονικό εύρημα της σύγχρονης γλωσσολογίας δεν υφίσταται.
Ο λόγος αυτής της έλλειψης δεν είναι (απλώς) ότι μέρη του κόσμου, όπως η ορεινή Νέα Γουινέα ή τα δάση του Αμαζονίου δεν έχουν διερευνηθεί με αρκετή λεπτομέρεια για να εξακριβωθεί η ποικιλία των ανθρώπων που ζουν εκεί. Μάλλον, το πρόβλημα είναι ότι η ίδια η έννοια της απαρίθμησης γλωσσών είναι πολύ πιο περίπλοκη από ό,τι φαίνεται. Υπάρχει μια σειρά από συνεκτικές (αλλά αρκετά διαφορετικές) απαντήσεις που οι γλωσσολόγοι θα μπορούσαν να δώσουν σε αυτή την φαινομενικά απλή ερώτηση.
Πολλοί περισσότερες από όσες νομίζατε!
Όταν οι άνθρωποι ρωτούνται πόσες γλώσσες πιστεύουν ότι υπάρχουν στον κόσμο, οι απαντήσεις ποικίλλουν αρκετά. Μια τυχαία δειγματοληψία Νεοϋορκέζων, για παράδειγμα, οδήγησε σε απαντήσεις όπως «μάλλον αρκετές εκατοντάδες». Ωστόσο, όπως και να επιλέξουμε να τα μετρήσουμε, αυτό το νούμερο δεν είναι κοντά στο πραγματικό.
Όταν εξετάζουμε τα έργα αναφοράς, βρίσκουμε εκτιμήσεις που έχουν κλιμακωθεί με την πάροδο του χρόνου.
Η έκδοση του 1911 (11η) της Britannica, για παράδειγμα, υπονοεί έναν αριθμό κάπου γύρω στα 1.000, που αυξάνεται σταθερά κατά τη διάρκεια του εικοστού αιώνα. Αυτό δεν οφείλεται στην αύξηση του αριθμού των γλωσσών, αλλά στην αυξημένη κατανόησή μας για το πόσες γλώσσες ομιλούνται πραγματικά σε περιοχές που προηγουμένως δεν είχαν περιγραφεί καθόλου.
Πολύ πρωτοποριακό έργο στην τεκμηρίωση των γλωσσών του κόσμου έχει γίνει από ιεραποστολικούς οργανισμούς (όπως το Summer Institute of Linguistics, γνωστό τώρα ως SIL International) “Το 25% των ανθρώπων στον κόσμο μένουν εκτός λόγω γλωσσικών φραγμών”_ “ 2 δισεκατομμύρια δεν μπορούν να διαβάσουν στη γλώσσα τους. ”.
Ο πιο εκτενής κατάλογος των γλωσσών του κόσμου, που γενικά θεωρείται εξίσου έγκυρος με όλους, είναι αυτός της Ethnologue (εκδ. SIL International), του οποίου η λεπτομερής ταξινομημένη λίστα από το 2009 περιελάμβανε 6.909 διαφορετικές γλώσσες.
Γνωρίζατε ότι (οι περισσότερες)
γλώσσες ανήκουν σε μια οικογένεια;
Μια οικογένεια είναι μια ομάδα γλωσσών που μπορεί να αποδειχθεί ότι σχετίζονται γενετικά μεταξύ τους. Οι πιο γνωστές γλώσσες είναι αυτές της ινδοευρωπαϊκής οικογένειας, στην οποία ανήκουν τα αγγλικά. Λαμβάνοντας υπόψη πόσο ευρέως είναι κατανεμημένες γεωγραφικά οι ινδοευρωπαϊκές γλώσσες και την επιρροή τους στις παγκόσμιες υποθέσεις, θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι ένα μεγάλο % των γλωσσών του κόσμου ανήκουν σε αυτήν την οικογένεια. Αυτό, ωστόσο, δεν ισχύει: υπάρχουν περίπου 200 ινδοευρωπαϊκές γλώσσες, αλλά ακόμη και αν αγνοήσουμε τις πολλές περιπτώσεις στις οποίες η γενετική συσχέτιση μιας γλώσσας δεν μπορεί να προσδιοριστεί με σαφήνεια, υπάρχουν αναμφίβολα περισσότερες οικογένειες (περίπου 250) από ό,τι στην ινδοευρωπαϊκή.
Οι γλώσσες δεν είναι καθόλου ομοιόμορφα κατανεμημένες στον κόσμο. Όπως ορισμένα μέρη είναι πιο διαφορετικά από άλλα όσον αφορά τα είδη φυτών και ζώων, το ίδιο ισχύει και για την κατανομή των γλωσσών.
Από τις 6.909 του Ethnologue, για παράδειγμα, μόνο 230 ομιλούνται στην Ευρώπη, ενώ 2.197 στην Ασία.
Μια περιοχή με ιδιαίτερα υψηλή γλωσσική ποικιλομορφία είναι η Παπούα-Νέα Γουινέα, όπου υπολογίζεται ότι υπάρχουν 832 γλώσσες που ομιλούνται από περίπου 3,9 εκατομμύρια. Αυτό κάνει τον μέσο αριθμό ομιλητών γύρω στους 4.500, πιθανώς τον χαμηλότερο από οποιαδήποτε άλλη περιοχή του κόσμου. Αυτές οι γλώσσες ανήκουν σε 40 έως 50 διαφορετικές οικογένειες. Φυσικά, ο αριθμός των οικογενειών μπορεί να αλλάξει, αλλά αυτά τα στοιχεία δεν είναι 100% άστοχα.
Δεν βρίσκουμε γλωσσική πολυμορφία μόνο σε “αλλόκοτους” τόπους. Αιώνες γαλλικής αποικιοκρατίας προσπάθησαν να κάνουν αυτή τη χώρα γλωσσικά ομοιόμορφη, αλλά (ακόμα και αγνοώντας τη Breton _βρετονική, μια κελτική γλώσσα, την Allemannisch, τη γερμανική γλώσσα που ομιλείται στην Αλσατία και τη βασκική), το Ethnologue δείχνει τουλάχιστον δέκα διαφορετικές ρομανικές γλώσσες που ομιλούνται στη Γαλλία, συμπεριλαμβανομένης της Picard, Gascon, Provençal και πολλών άλλων εκτός από τα “γαλλικά”.
Η πολυγλωσσία στη Βόρεια Αμερική συνήθως συζητείται (εκτός από το καθεστώς των Γαλλικών στον Καναδά) όσον αφορά τα αγγλικά έναντι των ισπανικών ή τις γλώσσες των πληθυσμών μεταναστών όπως τα Καντονέζικα ή τα Χμερ, αλλά πρέπει να θυμόμαστε ότι η Αμερική ήταν μια περιοχή με πολλές γλώσσες πολύ πριν φτάσουν οι σύγχρονοι Ευρωπαίοι ή Ασιάτες. Σε περιόδους πριν από την επαφή αυτή, πάνω από 300 γλώσσες μιλιόνταν στη Βόρεια Αμερική. Από αυτές, περίπου οι μισές έχουν “πεθάνει” εντελώς. Το μόνο που γνωρίζουμε γι’ αυτές είναι πως προέρχεται από πρώιμες λίστες λέξεων ή περιορισμένες γραμματικές και εγγραφές κειμένων. Πάντως περίπου 165 από τις αυτόχθονες γλώσσες της Βόρειας Αμερικής ομιλούνται τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό σήμερα.
Μόλις ξεπεράσουμε τις κύριες γλώσσες της οικονομικής και πολιτικής κυριαρχίας, όπως τα αγγλικά, τα κινέζικα, τα ισπανικά, κα. καθώς και μερικές ακόμη που μιλιούνται από εκατομμύρια, όπου κι αν κοιτάξουμε στον κόσμο βρίσκουμε έναν τεράστιο αριθμό άλλων, που ανήκουν σε πολλές γενετικά διακριτές οικογένειες. Όποιος κι αν είναι όμως ο βαθμός αυτής της ποικιλομορφίας (και θα συζητήσουμε παρακάτω το πρόβλημα του τρόπου ποσοτικοποίησής της +%), ένα πράγμα είναι αρκετά βέβαιο ότι ένα εκπληκτικό ποσοστό των γλωσσών του κόσμου στην πραγματικότητα εξαφανίζεται —ακόμα και όσο μιλάμε.
Λιγότερες από τον προηγούμενο μήνα…
Όποια και αν είναι η γλωσσική ποικιλομορφία του κόσμου επί του παρόντος, αυτή μειώνεται σταθερά, καθώς οι τοπικές μορφές ομιλίας ολοένα και περισσότερο μετατρέπονται σε “ημιθανείς”, μπροστά στην επέλαση γλωσσών του κυρίαρχου παγκόσμιου πολιτισμού. Όταν μια γλώσσα παύει να μαθαίνεται από μικρά παιδιά, οι μέρες της είναι ξεκάθαρα μετρημένες και μπορούμε να προβλέψουμε με βεβαιότητα ότι δεν θα επιβιώσει μετά τον θάνατο των σημερινών φυσικών ομιλητών.
Η κατάσταση στη Βόρεια Αμερική είναι χαρακτηριστική. Από περίπου 165 αυτόχθονες γλώσσες, μόνο οκτώ ομιλούνται από έως και 10.000 ανθρώπους. Περίπου 75 μόνο από μια χούφτα ηλικιωμένων και μπορεί να υποτεθεί ότι βρίσκονται στο δρόμο προς την εξαφάνιση. Ενώ μπορεί να πιστεύουμε ότι αυτό είναι ένα ασυνήθιστο γεγονός για τη Βόρεια Αμερική, λόγω της συντριπτικής πίεσης της ευρωπαϊκής εγκατάστασης τα τελευταία 500 χρόνια, είναι στην πραγματικότητα κοντά στον κανόνα.
Σχεδόν ένα τέταρτο των γλωσσών του κόσμου έχουν λιγότερους από χίλιους ομιλητές και οι γλωσσολόγοι συμφωνούν γενικά στην εκτίμηση ότι η εξαφάνιση εντός του επόμενου αιώνα τουλάχιστον 3.000 από τις 6.909 γλώσσες που αναφέρονται από το Ethnologue _σχεδόν οι μισές, είναι δεδομένη υπό τις παρούσες συνθήκες. Η απειλή της εξαφάνισης επηρεάζει επομένως ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό των γλωσσών του κόσμου από τα βιολογικά του είδη.
Τι συμβαίνει όταν μια γλώσσα “πεθαίνει”;
Κάποιοι θα έλεγαν ότι ο θάνατος μιας γλώσσας είναι πολύ λιγότερο ανησυχητικός από εκείνον ενός είδους. Τελικά, δεν υπάρχουν περιπτώσεις γλωσσών που πέθαναν και ξαναγεννήθηκαν, όπως τα εβραϊκά; Και σε κάθε περίπτωση, όταν μια ομάδα εγκαταλείπει τη μητρική της γλώσσα, είναι γενικά για μια άλλη που είναι πιο συμφέρουσα από οικονομική άποψη γι ‘αυτήν; γιατί να αμφισβητήσουμε τη “σοφία” αυτής της επιλογής;
Αλλά η περίπτωση της εβραϊκής είναι αρκετά παραπλανητική, αφού η γλώσσα ποτέ δεν εγκαταλείφθηκε στην πραγματικότητα ακόμη και όταν δεν ήταν πλέον η κύρια γλώσσα του λαού. Στο διάστημα αυτό παρέμεινε αντικείμενο έντονης μελέτης και ανάλυσης από μελετητές. Και υπάρχουν ελάχιστες, αν και καθόλου, συγκρίσιμες περιπτώσεις που υποστηρίζουν την ιδέα ότι ο γλωσσικός θάνατος είναι αναστρέψιμος.
Το οικονομικό επιχείρημα δεν παρέχει πραγματικά λόγο για τους ομιλητές μιας «μικρής» και ίσως άγραφης γλώσσας να εγκαταλείψουν αυτή τη γλώσσα απλώς και μόνο επειδή πρέπει επίσης να μάθουν μια ευρέως χρησιμοποιούμενη γλώσσα όπως τα αγγλικά ή τα κινέζικα “μανδαρίνικα”. Όπου δεν υπάρχει καμία κυρίαρχη τοπική γλώσσα και ομάδες με διαφορετικές γλωσσικές κληρονομιές έρχονται σε τακτική επαφή μεταξύ τους, η πολυγλωσσία είναι μια απολύτως φυσική κατάσταση.
Όταν μια γλώσσα πεθαίνει, ένας κόσμος πεθαίνει μαζί της, με την έννοια ότι η σύνδεση μιας κοινότητας με το παρελθόν της, οι παραδόσεις της και η βάση της συγκεκριμένης γνώσης συνήθως χάνονται καθώς εγκαταλείπεται το όχημα που συνδέει τους ανθρώπους με αυτή τη γνώση. Ωστόσο, αυτό δεν είναι απαραίτητο βήμα για να γίνουν συμμετέχοντες σε μια ευρύτερη οικονομική ή πολιτική τάξη πραγμάτων.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα ζητήματα που σχετίζονται με τον κίνδυνο της γλώσσας, ανατρέξτε στις Συνήθεις Ερωτήσεις “Τι είναι μια γλώσσα που απειλείται με εξαφάνιση;”
Μετρήστε τις σημαίες!
Σε αυτό το σημείο, έχουμε υποθέσει ότι ξέρουμε πώς να μετράμε τις γλώσσες του κόσμου. Μπορεί να φαίνεται ότι οποιαδήποτε εναπομείνασα ανακρίβεια είναι παρόμοια με ό,τι θα μπορούσαμε να βρούμε σε οποιαδήποτε άλλη απογραφή: ίσως μερικές από τις γλώσσες δεν ήταν στο σπίτι όταν καλούσε ο μετρητής Ethnologue, ή ίσως μερικές από αυτές έχουν παρόμοια ονόματα που καθιστούν δύσκολο να γνωρίζουμε πότε έχουμε να κάνουμε με μια γλώσσα και πότε με πολλές. Aλλά αυτά είναι προβλήματα που θα μπορούσαν να λυθούν κατ’ αρχήν, και η ασάφεια των αριθμών μας θα πρέπει επομένως να είναι αρκετά μικρή. Στην πραγματικότητα, αυτό που κάνει τις γλώσσες διαφορετικές μεταξύ τους αποδεικνύεται ότι είναι πολύ περισσότερο κοινωνικο_πολιτικό ζήτημα παρά γλωσσικό, και οι περισσότεροι από τους αριθμούς που αναφέρονται είναι θέματα γνώμης _άποψης και όχι επιστήμης.
Ο Max Weinreich συνήθιζε να λέει ότι “γλώσσα είναι μια διάλεκτος με στρατό και ναυτικό”. Μιλούσε για το καθεστώς των Γίντις, που από καιρό θεωρούνταν “διάλεκτος” επειδή δεν ταυτιζόταν με καμία πολιτικά σημαντική οντότητα. Η διάκριση εξακολουθεί να είναι συχνά υπονοούμενη στη συζήτηση για τις ευρωπαϊκές “γλώσσες” έναντι των αφρικανικών “διαλέκτων”. Αυτό που μετράει ως γλώσσα και όχι ως “απλή” διάλεκτος τυπικά περιλαμβάνει ζητήματα κρατισμού, οικονομίας, λογοτεχνικών παραδόσεων και συστημάτων γραφής, και κυρίως παγίδες εξουσίας, εξουσίας και πολιτισμού — με τις καθαρά γλωσσικές εκτιμήσεις να παίζουν λιγότερο σημαντικό ρόλο.
Για παράδειγμα, οι κινεζικές “διάλεκτοι” όπως η Καντονέζικη, η Χάκα, της Σαγκάης κ.λπ. είναι εξίσου διαφορετικές μεταξύ τους (και από την κυρίαρχη μανδαρινική γλώσσα) με τις ρομανικές όπως τα γαλλικά, ισπανικά, ιταλικά και ρουμανικά. Δεν είναι αμοιβαία κατανοητές, αλλά το καθεστώς τους πηγάζει από τη σύνδεσή τους με ένα ενιαίο έθνος και ένα κοινό σύστημα γραφής, καθώς και από τη ρητή κυβερνητική πολιτική.
Αντίθετα, τα Χίντι και τα Ουρντού είναι ουσιαστικά το ίδιο σύστημα (αναφέρονταν σε παλαιότερες εποχές ως “Χιντουστάνι”), αλλά συνδέονται με διαφορετικές χώρες (Ινδία και Πακιστάν), διαφορετικά συστήματα γραφής και διαφορετικούς θρησκευτικούς προσανατολισμούς. Αν και οι ποικιλίες που χρησιμοποιούνται στην Ινδία και το Πακιστάν από καλά μορφωμένους ομιλητές είναι κάπως πιο ευδιάκριτες από τις τοπικές δημόσιες γλώσσες, οι διαφορές εξακολουθούν να είναι ελάχιστες — πολύ λιγότερο σημαντικές από εκείνες που διαχωρίζουν για παράδειγμα, τα Μανδαρινικά (ομάδα Σινιτικών διαλέκτων που ομιλούνται εγγενώς στο μεγαλύτερο μέρος της βόρειας και νοτιοδυτικής Κίνας) από το τα καντονέζικα (του κινεζικού _σινιτικού κλάδου των σινο-θηβετιανών γλωσσών που προέρχεται από την πόλη Guangzhou ‑ιστορικά γνωστή ως Canton _Καντώνα και το δέλτα του ποταμού Pearl.
Ακραίο παράδειγμα του φαινομένου, η γλώσσα που ήταν παλαιότερα γνωστή ως Σερβο-Κροατική, που ομιλούνταν σε μεγάλο μέρος της επικράτειας της πρώην Γιουγκοσλαβίας και γενικά θεωρούνταν μια ενιαία γλώσσα με διαφορετικές τοπικές διαλέκτους και συστήματα γραφής. Εντός αυτής της επικράτειας, οι Σέρβοι (οι οποίοι είναι σε μεγάλο βαθμό Ορθόδοξοι) χρησιμοποιούν κυριλλικό αλφάβητο, ενώ οι Κροάτες (σε μεγάλο βαθμό Ρωμαιοκαθολικοί) χρησιμοποιούν το λατινικό. Μέσα σε μια περίοδο μόλις λίγων ετών μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας ως πολιτικής οντότητας, είχαν εμφανιστεί τουλάχιστον τρεις νέες γλώσσες (σερβικά, κροατικά και βοσνιακά), αν και τα πραγματικά γλωσσικά δεδομένα δεν είχαν αλλάξει.
Τι είναι η λεγόμενη mutual intelligibility αμοιβαία κατανόηση και μπορεί να μας βοηθήσει να αναγνωρίσουμε διαφορετικές γλώσσες;
Αυτή η κοινή κατανοητότητα είναι σχέση μεταξύ γλωσσών ή διαλέκτων στην οποία ομιλητές διαφορετικών αλλά συγγενών ποικιλιών μπορούν εύκολα να καταλάβουν ο ένας τον άλλο χωρίς προηγούμενη εξοικείωση ή ιδιαίτερη προσπάθεια. Μερικές φορές χρησιμοποιείται ως σημαντικό κριτήριο για τη διάκριση των γλωσσών από τις διαλέκτους, αν και συχνά χρησιμοποιούνται και κοινωνιογλωσσικοί παράγοντες. Μια κοινή άποψη για το πότε έχουμε να κάνουμε με διαφορετικές γλώσσες, σε αντίθεση με διαφορετικές μορφές της ίδιας γλώσσας, είναι ακριβώς αυτό το κριτήριο: εάν οι ομιλητές Α μπορούν να κατανοήσουν τους ομιλητές Β χωρίς δυσκολία, Α και Β πρέπει να είναι την ίδια γλώσσα. Αλλά αυτή η έννοια αποτυγχάνει στην πράξη να χωρίσει τον κόσμο σε σαφώς διακριτές γλωσσικές μονάδες.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ομιλητές Α μπορούν να κατανοήσουν τους Β, αλλά όχι το αντίστροφο, ή τουλάχιστον οι ομιλητές Β θα επιμείνουν ότι δεν μπορούν. Οι Βούλγαροι, για παράδειγμα, θεωρούν τη μακεδονική διάλεκτο της βουλγαρικής, αλλά οι Μακεδόνες επιμένουν ότι είναι μια ξεχωριστή γλώσσα. Όταν ο πρόεδρος της πΓΔΜ Γκλιγκόροφ επισκέφθηκε τον Πρόεδρο της Βουλγαρίας Ζέλεφ το 1995, έφερε διερμηνέα, αν και ο Ζέλεφ ισχυρίστηκε ότι μπορούσε να καταλάβει όλα όσα είπε ο Γκλιγκόροφ.
Κάπως λιγότερο (πχ.), το Kalabari και το Nembe είναι δύο γλωσσικές ποικιλίες που ομιλούνται στη Νιγηρία. Οι Nembe ισχυρίζονται ότι μπορούν να κατανοήσουν τους Kalabari χωρίς δυσκολία, αλλά οι μάλλον πιο ευημερούντες Kalabari θεωρούν τους Nembe ως φτωχά ξαδέρφια της χώρας των οποίων η ομιλία είναι ακατάληπτη.
Ένας άλλος λόγος για τον οποίο το κριτήριο της αμοιβαίας κατανοητότητας αποτυγχάνει να μας πει πόσες ξεχωριστές γλώσσες υπάρχουν στον κόσμο είναι η ύπαρξη διαλεκτικής συνέχειας. Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι θα ξεκινούσατε από το Βερολίνο και θα περπατούσατε μέχρι το Άμστερνταμ, διανύοντας περίπου δέκα μίλια κάθε μέρα. Μπορείτε να είστε σίγουροι ότι τα άτομα που παρείχαν το πρωινό σας κάθε πρωί θα μπορούσαν να καταλάβουν (και να γίνουν κατανοητοί από) τα άτομα που τους σέρβιραν το δείπνο εκείνο το βράδυ. Ωστόσο, οι γερμανόφωνοι στην αρχή του ταξιδιού σας και οι ολλανδόφωνοι στο τέλος του θα είχαν πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα και σίγουρα θα θεωρούν ότι μιλούν δύο πολύ διαφορετικές (αν σχετιζόμενες) γλώσσες.
Σε ορισμένα μέρη του κόσμου, όπως η Δυτική Έρημος στην Αυστραλία, μια τέτοια συνέχεια μπορεί να εκτείνεται πάνω από χίλια μίλια, με τους ομιλητές σε κάθε τοπική περιοχή να μπορούν να καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλον, ενώ τα άκρα του συνεχούς δεν είναι σαφώς αμοιβαία κατανοητά στο όλα. Πόσες γλώσσες αντιπροσωπεύονται σε μια τέτοια περίπτωση;
Σχετίζεται με αυτό το γεγονός ότι αναφερόμαστε στη γλώσσα, ας πούμε, του Chaucer (1.400 _σσ. Άγγλος συγγραφέας, ποιητής, φιλόσοφος και διπλωμάτης, περισσότερο γνωστός για το έργο του οι Ιστορίες του Κάντερμπερυ), του Shakespeare (1.600), του Thomas Jefferson (1.800) κλπ. ως “αγγλικά”, αλλά σίγουρα αυτά δεν είναι όλα αμοιβαία κατανοητά. Ο Σαίξπηρ μπορεί να μπορούσε, με κάποια δυσκολία, να συνομιλήσει με τον Chaucer ή με τον Τζέφερσον, αλλά ο Τζέφερσον θα χρειαζόταν διερμηνέα για τον Τσόσερ. Οι γλώσσες αλλάζουν σταδιακά με την πάροδο του χρόνου, διατηρώντας την καταληπτότητα μόνο στις γειτονικές γενιές.
Η έννοια της διαφοροποίησης μεταξύ των γλωσσών, λοιπόν, είναι πολύ πιο δύσκολο να επιλυθεί από ό,τι φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Οι πολιτικές και κοινωνικές εκτιμήσεις υπερισχύουν της καθαρά γλωσσικής πραγματικότητας, και το κριτήριο της αμοιβαίας κατανοητότητας είναι τελικά ανεπαρκές.
Πηγή ___Συνεχίζεται
Ποια γλώσσα είναι η πιο αρχαία;
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάρτηση του scientificamerican στη γη υπάρχουν πάνω από 7.100 γλώσσες, με το 40% από αυτές κινδυνεύουν με εξαφάνιση (δλδ ότι οι πληθυσμοί που τις μιλάνε μειώνονται) _κάποιες τις χρησιμοποιούν λιγότερα από χίλια άτομα, ενώ, παραπάνω από τους μισούς κατοίκους του πλανήτη μιλάνε μόλις τις 23 ευρύτατα διαδεδομένες γλώσσες.
Οι ομιλούμενες και μη γλώσσες είναι μία ιστορία ανθρώπινης επικοινωνίας. Για το λόγο αυτό στο ερώτημα για το ποια γλώσσα είναι η αρχαιότερη δεν είναι εύκολο να δοθεί μία ολοκληρωμένη απάντηση.
Για παράδειγμα, οι γλωσσολόγοι στην προσπάθειά τους να αποκρυπτογραφήσουν τις πήλινες πλακέτες ή για να μελετήσουν την εξέλιξη των ζωντανών γλωσσών, αναγκαστικά, ξεπερνούν τα στενά πλαίσια της γλωσσολογίας. Το συναρπαστικό είναι ότι κατά την διάρκεια της αποκρυπτογράφησης της άγνωστης γλώσσας αποκαλύπτονται μυστικά των αρχαίων πολιτισμών και ξεκινούν νέες έντονες συζητήσεις μεταξύ των επιστημόνων.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η μελέτη των αρχαίων ή σύγχρονων γλωσσών παίζει καθοριστικό ρόλο στην κατανόηση του παρελθόντος: βοηθάει να καταγράψουμε τους δρόμους της μετανάστευσης των λαών και τις ιστορικές επαφές διαφορετικών πολιτισμών.
Μία γλώσσα έχει πολλές εκφράσεις: η ομιλία, η γραφή, η γλώσσα των χειρονομιών, η κάθε γλώσσα έχει τα χαρακτηριστικά της. Οι επιστήμονες χρησιμοποιούν διαφορετικούς μεθόδους για να προσδιορίσουν την ηλικία μιας γλώσσας και την καταγωγή της. Λόγου χάρη, όταν έχει εντοπιστεί η χρονική περίοδος κατά την οποία οι δύο διάλεκτοι της ίδιας γλώσσας αρχίζουν να αυτονομούνται και να απομακρύνονται η μία από την άλλη, τότε μιλάμε για την στιγμή της γέννηση μιας καινούργιας γλώσσας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα Αγγλικά και τα Γερμανικά που προέρχονται από τα Πρωτογερμανικά.
Δεν μπορούμε να πούμε με ακρίβεια ποια γλώσσα τελικά είναι η πιο αρχαία. Μερίδα επιστημόνων θεώρει ότι όλες οι γλώσσες προέρχονται από μία αρχική πανανθρώπινη “πρωτόγλωσσα”. Αν είναι έτσι, τότε όλες οι γλώσσες, κατά κάποιον τρόπο, έχουν μία πηγή. Η σκέψη αυτή μένει σαν υπόθεση και είναι πολύ δύσκολο να τεκμηριωθεί.
Από τα πιο αρχαία δείγματα γραφής, σύμφωνα με τους επιστήμονες, είναι η λεγόμενη σφηνοειδής γραφή στους πολιτισμούς των Σουμερίων και Ακκάδων (το λιγότερο πριν 4.600 χρόνια) και ιερογλυφικά των Αιγυπτίων (περίπου την ίδια περίοδο, ενώ η Κρητική ιερογλυφική και η γραμμική Α εμφανίζονται από τα μέσα της 3ης χιλιετίας π.Χ.).
Μερίδα επιστημόνων της παγκόσμιας κοινότητας των γλωσσολόγων προτείνει να χαρακτηρίζεται ως η πιο αρχαία εκείνη η γλώσσα πού πρώτη απόκτησε γραφή.
Στα μέσα της 3ης χιλιετίας π.Χ. φαίνεται πως τοποθετούνται οι κρητικές συλλαβικές γραφές, οι αναφερόμενες έως τώρα ως Μινωικές γραφές, δηλαδή 500 χρόνια πριν από την καθιερωμένη άποψη, η οποία τις τοποθετούσε στο 1900 πΧ. Έτσι λοιπόν, οι γραφές αυτές χρονολογούνται παράλληλα με τη γραφή στην κοιλάδα του Ινδού ποταμού περί το 2400 πΧ, ενώ τα Αιγυπτιακά Ιερογλυφικά τοποθετούνται περίπου στο 3000 πΧ.
Γλώσσα λόγος γραφή – Το τρίπτυχο της ανθρώπινης δόξας