Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Στέκι Πολιτισμού & Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ “Μάνος Λοΐζος”: Ένας λογοτεχνικός περίπατος – ζωντανό μάθημα ιστορίας για τον ηρωικό ξεσηκωμό του Πολυτεχνείου _ΦΩΤΟ

Με πρω­το­βου­λία του Στε­κιού Πολι­τι­σμού και Νεα­νι­κής Δημιουρ­γί­ας της ΚΝΕ «Μάνος Λοΐ­ζος», διορ­γα­νώ­θη­κε την Κυρια­κή 19 Νοέμ­βρη μια ξεχω­ρι­στή πρω­το­βου­λία, με αφορ­μή τη συμπλή­ρω­ση 50 χρό­νων από τον ηρω­ι­κό ξεση­κω­μό του Πολυ­τε­χνεί­ου. Ένας λογο­τε­χνι­κός περί­πα­τος, με βάση το βιβλίο «Τα γενέ­θλια» της Ζωρζ Σαρή, που είναι αφιε­ρω­μέ­νο στον αντι­δι­κτα­το­ρι­κό αγώ­να του λαού και της νέας γενιάς.

Την ξενά­γη­ση πραγ­μα­το­ποί­η­σε η Έλε­να Μπο­τζιο­λή, μέλος του Γρα­φεί­ου του ΚΣ της ΚΝΕ, ενώ στην πρώ­τη στά­ση του λογο­τε­χνι­κού περι­πά­του, το Μου­σείο αντι­δι­κτα­το­ρι­κής πάλης στο κτί­ριο του πρώ­ην στρα­το­πέ­δου ΕΑΤ-ΕΣΑ, οι συμ­με­τέ­χο­ντες είχαν την ευκαι­ρία να περι­η­γη­θούν στο μου­σείο και να συζη­τή­σουν με τον Σπύ­ρο Χαλ­βα­τζή, αντι­πρό­ε­δρο του Συν­δέ­σμου Φυλα­κι­σθέ­ντων Εξο­ρι­σθέ­ντων Αντι­στα­σια­κών (ΣΦΕΑ) 1967–1974, ο οποί­ος απά­ντη­σε σε αρκε­τές ερω­τή­σεις μαθη­τών ‑κυρί­ως- για τις συν­θή­κες ζωής στην εξο­ρία στη Γυά­ρο, τα βασα­νι­στή­ρια που υπέ­στη­σαν οι αγω­νι­στές κ.ά.

Όπως σημειώ­θη­κε εισα­γω­γι­κά, στην αφε­τη­ρία του περι­πά­του, στο Πάρ­κο Ελευ­θε­ρί­ας, «αρκε­τοί νέοι άνθρω­ποι σήμε­ρα, μόνο στο άκου­σμα της λέξης “διά­βα­σμα”, βγά­ζουν φλύ­κται­νες… Και δεν τους αδι­κού­με, αφού οι χώροι εκπαί­δευ­σης έχουν γίνει ατέ­λειω­τα εξε­τα­στι­κά κέντρα παπα­γα­λί­ας, απο­σπα­σμα­τι­κών γνώ­σε­ων και σκόρ­πιων δεξιο­τή­των, που δεν καλ­λιερ­γούν επου­δε­νί την αγά­πη για το διά­βα­σμα. Το βιβλίο, όμως, απο­τε­λεί “όπλο” στα χέρια μας. Η επα­φή μας με το διά­βα­σμα, η πρό­σβα­ση στο καλό βιβλίο θέτει σε κίνη­ση την ανθρώ­πι­νη σκέ­ψη, τη διευ­ρύ­νει, την οξύ­νει κι αυτό το γνω­ρί­ζουν πολύ καλά οι εκμε­ταλ­λευ­τές και το σύστη­μά τους. Το βιβλίο γεμί­ζει τον νέο άνθρω­πο με συναι­σθή­μα­τα, με ιδέ­ες, αξί­ες, θετι­κά πρό­τυ­πα. Το διά­βα­σμα λογο­τε­χνι­κών βιβλί­ων συμ­βάλ­λει στη δια­μόρ­φω­ση της προ­σω­πι­κό­τη­τας του νέου ανθρώ­που και ειδι­κό­τε­ρα στην περί­ο­δο της εφη­βεί­ας. Συμ­βάλ­λει στην ολο­κλή­ρω­σή του ως ανθρώ­που που θα σκέ­πτε­ται, θα κρί­νει, θα δρα. Γι’ αυτό τέτοιες επέ­τειοι είναι μια καλή ευκαι­ρία να γνω­ρί­σουν οι νέοι άνθρω­ποι τη χαρά και την ικα­νο­ποί­η­ση που μπο­ρεί να προ­σφέ­ρει ένα καλό βιβλίο, να αγα­πή­σουν το διά­βα­σμα, που συνή­θως παρου­σιά­ζε­ται σαν καθή­κον και όχι σαν ψυχα­γω­γία. Να ταξι­δέ­ψουν με τη φαντα­σία τους, να σκε­φτούν και να προ­βλη­μα­τι­στούν, να βιώ­σουν μικρές και μεγά­λες συγκι­νή­σεις, που εμπλου­τί­ζουν τον ψυχι­κό τους κόσμο και οξύ­νουν το πνεύ­μα τους. Η ΚΝΕ, με τέτοιου είδους πρω­το­βου­λί­ες, όπως είναι και αυτός ο λογο­τε­χνι­κός περί­πα­τος, με τις προ­τά­σεις βιβλί­ων που παρου­σιά­ζει στον “Οδη­γη­τή” κ.λπ., φιλο­δο­ξεί να μετα­δώ­σει στους νέους το μικρό­βιο του δια­βά­σμα­τος, να βάλει ένα μικρό λιθα­ρά­κι στην πρώ­τη επα­φή τους με το καλό βιβλίο».

Οι συμ­με­τέ­χο­ντες στον λογο­τε­χνι­κό περί­πα­το ακο­λού­θη­σαν τα ίχνη του βιβλί­ου «Τα γενέ­θλια» της Ζωρζ Σαρή, το οποίο παρου­σιά­ζει γλα­φυ­ρά τα γεγο­νό­τα τις εφτά­χρο­νης δικτα­το­ρί­ας (1967–1974), που απο­τε­λούν το χρο­νι­κό, πολι­τι­κό και ιστο­ρι­κό πλαί­σιο εντός του οποί­ου τοπο­θε­τεί­ται και ανα­πτύσ­σε­ται η πλο­κή. Πρω­τα­γω­νί­στρια του βιβλί­ου η 8χρονη Άννα, που δε θα γιορ­τά­σει τα γενέ­θλιά της, καθώς είχε ξημε­ρώ­σει η 21η Απρι­λί­ου 1967 και η ζωή η δική της και όλης της οικο­γέ­νειάς της αλλά­ζει δρα­μα­τι­κά. Έγι­νε φανε­ρό και από τη συζή­τη­ση κατά τη διάρ­κεια του λογο­τε­χνι­κού περι­πά­του ότι η πρό­θε­ση της συγ­γρα­φέα του βιβλί­ου είναι κυρί­ως να μιλή­σει στα παι­διά και τους εφή­βους για τη δικτα­το­ρία, την αντι­δι­κτα­το­ρι­κή πάλη και όχι να αφη­γη­θεί μια ιστο­ρία ματαί­ω­σης μια προ­σω­πι­κής γιορ­τής, καθώς η πλο­κή καθο­ρί­ζε­ται από τα πολι­τι­κά γεγο­νό­τα της επο­χής, παρου­σιά­ζο­ντας με παρα­στα­τι­κό­τη­τα τη ζωή κατά τη διάρ­κεια της χού­ντας, τις συλ­λή­ψεις, τα βασα­νι­στή­ρια κομ­μου­νι­στών, την ευρη­μα­τι­κό­τη­τα και αντο­χή των αγω­νι­στών κ.ά. εξυ­πη­ρε­τώ­ντας την ανά­γκη να γίνουν γνω­στοί και στο παι­δι­κό και εφη­βι­κό ανα­γνω­στι­κό κοι­νό οι αντι­στα­σια­κοί αγώ­νες του λαού και της νέας γενιάς, με απο­κο­ρύ­φω­μα τον ηρω­ι­κό ξεση­κω­μό του Πολυτεχνείου.

 

Οι στά­σεις του λογο­τε­χνι­κού περι­πά­του είχαν και από μία ιστο­ρία του βιβλί­ου να «διη­γη­θούν»:

  • Ο χώρος του Ειδι­κού Ανα­κρι­τι­κού Τμή­μα­τος της Ελλη­νι­κής Στρα­τιω­τι­κής Αστυ­νο­μί­ας (ΕΑΤ-ΕΣΑ), όπου γίνο­νταν φρι­χτά βασανιστήρια.
  • Ένα κατά­στη­μα ηλε­κτρι­κών ειδών στη δια­σταύ­ρω­ση Στα­δί­ου και Κοραή, όπου φοι­τη­τές κατά­φε­ραν να κάνουν ένα ψυγείο να …μιλά­ει και να φωνά­ζει «Κάτω η χούντα».
  • Το «σφα­γείο» στην οδό Μπου­μπου­λί­νας, όπου η Ζωρζ Σαρή περι­γρά­φει το κολα­στή­ριο της Ασφά­λειας στα χρό­νια της δικτα­το­ρί­ας, μέσω μιας κοπέ­λας που κατά­φε­ρε να γρά­ψει σε μια χαρ­το­πε­τσέ­τα ένα γράμ­μα για τα βασα­νι­στή­ρια που υπέστη.
  • Ο ιστο­ρι­κός χώρος του Πολυ­τε­χνεί­ου, όπου ολο­κλη­ρώ­θη­κε και ο λογο­τε­χνι­κός περί­πα­τος, με την αφή­γη­ση των γεγο­νό­των εκεί­νων των ημερών.

 

Καθ’ όλη τη διάρ­κεια του λογο­τε­χνι­κού περι­πά­του ανα­δεί­χθη­κε πως το μυθι­στό­ρη­μα για νέους στη χώρα μας οφεί­λει πολ­λά στη συγ­γρα­φέα Ζωρζ Σαρή, όπως και στην Άλκη Ζέη. Τονί­στη­κε πως «τα μυθι­στο­ρή­μα­τά τους καλούν τους νέους ανθρώ­πους όχι να κατα­φύ­γουν σε κόσμους φαντα­στι­κούς ή ωραιο­ποι­η­μέ­νους, αλλά να μπουν μέσα στη ζωή, να κατα­νο­ή­σουν την κοι­νω­νία, να πάρουν θέση στα προ­βλή­μα­τα και να κρί­νουν». Ιδιαί­τε­ρη ανα­φο­ρά έγι­νε στο γεγο­νός ότι «η Ζωρζ Σαρή, με τα μυθι­στο­ρή­μα­τα της προ­σέγ­γι­σε αγω­νι­στι­κά τα μεγά­λα θέμα­τα και μίλη­σε στους νέους με μια γλώσ­σα ειλι­κρι­νή, άφο­βη και πει­στι­κή. Εξάλ­λου, όπως έλε­γε και η ίδια, αν γρά­φει για τους παλιούς ηρω­ι­σμούς και την αυτο­θυ­σία είναι για να δεί­ξει ότι αυτοί μπο­ρεί να είναι καθη­με­ρι­νοί, να γίνο­νται από τον καθέ­να, κι έτσι να εμπνεύ­σει στους σημε­ρι­νούς τη διά­θε­ση να παλέ­ψουν κι οι ίδιοι ενά­ντια στην αδι­κία, σε μια κοι­νω­νία που κάνει τα πάντα για να τους απο­χαυ­νώ­σει…».

Το ραντε­βού όλων ανα­νε­ώ­θη­κε στους αγώ­νες του επό­με­νου δια­στή­μα­τος, καθώς και στην εκδή­λω­ση που προ­γραμ­μα­τί­ζει το Στέ­κι Πολι­τι­σμού και Νεα­νι­κής Δημιουρ­γί­ας της ΚΝΕ «Μάνος Λοΐ­ζος» για το λογο­τε­χνι­κό έργο της Ζωρζ Σαρή και της Άλκης Ζέη μέσα στον Δεκέμβρη.

 

 

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο