Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τέμπη-Συγγενείς θυμάτων: Κάθε προσπάθεια μεταφοράς των ευθυνών στο ανθρώπινο λάθος είναι εγκληματική

Ανα­κοί­νω­ση εξέ­δω­σαν συγ­γε­νείς των Θυμά­των του Εγκλή­μα­τος των Τεμπών σχε­τι­κά με τη συζή­τη­ση στην Εξε­τα­στι­κή Επι­τρο­πή της Βου­λής, στην οποία αναφέρουν:

«Οι συγ­γε­νείς των θυμά­των της σιδη­ρο­δρο­μι­κής τρα­γω­δί­ας των Τεμπών παρα­κο­λου­θού­με με ανη­συ­χία τις κατα­θέ­σεις και την εξέ­τα­ση μαρ­τύ­ρων στην Εξε­τα­στι­κή Επι­τρο­πή της Βου­λής για το Έγκλη­μα των Τεμπών, καθώς περι­μέ­νου­με και από την Εξε­τα­στι­κή Επι­τρο­πή, όπως και από την ανα­κρι­τι­κή δια­δι­κα­σία στο Εφε­τείο Λάρι­σας, την απο­κά­λυ­ψη των υπευ­θύ­νων του εγκλή­μα­τος και την από­δο­ση των ευθυνών.

Από την εξέ­τα­ση των μαρ­τύ­ρων προ­κύ­πτει άμε­σα το γεγο­νός της απα­ξί­ω­σης και μη λει­τουρ­γί­ας βασι­κών συστη­μά­των ασφα­λεί­ας του σιδη­ρο­δρό­μου στην Ελλά­δα. Νόμοι επί νόμων στο όνο­μα της εξυ­γί­αν­σης και της “απο­δο­τι­κό­τε­ρης” λει­τουρ­γί­ας, συμ­βά­σεις επί συμ­βά­σε­ων που δεν υλο­ποιού­νταν, εκα­τομ­μύ­ρια ευρώ για τον εκσυγ­χρο­νι­σμό ‑υπο­τί­θε­ται- και την ασφά­λεια των σιδη­ρο­δρο­μι­κών μετα­φο­ρών, για τη λει­τουρ­γία συστη­μά­των που ποτέ μέχρι σήμε­ρα δεν λει­τούρ­γη­σαν ενιαία. Η περι­βό­η­τη σύμ­βα­ση 717 του 2014 αφο­ρού­σε την ανά­τα­ξη και ανα­βάθ­μι­ση της φωτο­σή­μαν­σης, της ενδο­ε­πι­κοι­νω­νί­ας του δικτύ­ου και της τηλε­διοί­κη­σης (που έπρε­πε να είχαν ολο­κλη­ρω­θεί ή δρο­μο­λο­γη­θεί από προη­γού­με­νες συμ­βά­σεις), στον κακο­συ­ντη­ρη­μέ­νο και παρα­τη­μέ­νο, όπως δια­πι­στώ­νε­ται από τα λεγό­με­να των μαρ­τύ­ρων στην Εξε­τα­στι­κή, άξο­να Αθή­να — Θεσ­σα­λο­νί­κη — Προ­μα­χώ­νας. Μάλι­στα, ενό­ψει της εγκα­τά­στα­σης και λει­τουρ­γί­ας των συστη­μά­των ασφα­λεί­ας που προ­βλέ­πο­νταν στις συμ­βά­σεις, που όμως δεν υλο­ποι­ή­θη­καν, καταρ­γή­θη­καν προ­ϋ­πάρ­χου­σες ασφα­λι­στι­κές δικλεί­δες όπως ο προϊ­στά­με­νος της αμα­ξο­στοι­χί­ας και το κέντρο παρα­κο­λού­θη­σης κυκλο­φο­ρί­ας στην Καρό­λου, ενώ μειώ­θη­κε ο αριθ­μός του προ­σω­πι­κού στον σιδη­ρό­δρο­μο και των σταθ­μαρ­χών στην ημε­ρή­σια και νυχτε­ρι­νή βάρδια.

Η σύμ­βα­ση 717 και η συμπλη­ρω­μα­τι­κή της παρα­τά­θη­καν αρκε­τές φορές από τις κυβερ­νή­σεις των τελευ­ταί­ων ετών, χωρίς ποτέ να κηρυ­χτεί έκπτω­τος κάποιος ανά­δο­χος και με πρό­σθε­το προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό πολ­λών εκα­τομ­μυ­ρί­ων ευρώ κάθε φορά. Η τελευ­ταία από τις τρεις παρα­τά­σεις επί κυβερ­νή­σε­ως ΝΔ είχε ημε­ρο­μη­νία περά­τω­σης της υλο­ποί­η­σης τον Μάρ­τιο του 2023!

Από το 2019 μειώ­θη­κε κατά δύο περί­που ώρες η διάρ­κεια της δια­δρο­μής Αθή­να — Θεσ­σα­λο­νί­κη. Παράλ­λη­λα μεγα­λό­σχη­μες δηλώ­σεις των υπουρ­γών Μετα­φο­ράς δημιουρ­γού­σαν τεχνηέ­ντως, όπως απο­κα­λύ­φθη­κε δυστυ­χώς εκ των υστέ­ρων, πλα­στές εντυ­πώ­σεις για την ποιό­τη­τα και την ασφά­λεια των μετακινήσεων.

Στην Εξε­τα­στι­κή Επι­τρο­πή δεν αμφι­σβη­τεί­ται τίπο­τα από τα παρα­πά­νω για την κατά­στα­ση του σιδη­ρό­δρο­μου. Όμως, είναι φανε­ρή η προ­σπά­θεια να διώ­ξει από πάνω του ο κάθε υπουρ­γός, και όχι μόνο, την ευθύ­νη της εντέ­λει μη λει­τουρ­γί­ας κανε­νός εκ των συστη­μά­των ασφα­λεί­ας και των αλλε­πάλ­λη­λων καθυ­στε­ρή­σε­ων στην υλο­ποί­η­ση των συμ­βά­σε­ων. Πρό­κει­ται για θλι­βε­ρή και θρα­σεία επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία που στο­χεύ­ει στην υπο­βάθ­μι­ση της αξί­ας των συστη­μά­των ασφα­λεί­ας και των κυβερ­νη­τι­κών ευθυ­νών. Με απρο­κά­λυ­πτο τρό­πο εξε­λίσ­σε­ται μια συστη­μα­τι­κή προ­σπά­θεια να εμφα­νι­στεί ως από­λυ­τα καθο­ρι­στι­κός ο ρόλος της ατο­μι­κής ευθύ­νης, ενώ παράλ­λη­λα υπο­βαθ­μί­ζε­ται η σημα­σία των βασι­κών για μια ανα­πτυγ­μέ­νη χώρα συστη­μά­των ασφαλείας.

Ακού­στη­κε αρκε­τές φορές το αφή­γη­μα ότι και σε χώρες που δια­θέ­τουν συστή­μα­τα ασφα­λεί­ας γίνο­νται ατυ­χή­μα­τα…. Άρα, μήπως να καταρ­γη­θούν τα φανά­ρια στους δρό­μους ή να πετούν τα αερο­πλά­να ακό­μη και χωρίς επι­κοι­νω­νία με τον πύρ­γο ελέγ­χου, καθώς δυστυ­χή­μα­τα γίνο­νται ακό­μη και όταν υπάρ­χουν τα μέτρα ασφα­λεί­ας; Επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία αφε­λής όταν ακού­γε­ται στο καφε­νείο, αλλά επι­κίν­δυ­νη για την κοι­νω­νία όταν ακού­γε­ται από υπουρ­γούς. Πόσο μάλ­λον όταν η Ελλά­δα, που έχει ένα μικρό και περιο­ρι­σμέ­νο σιδη­ρο­δρο­μι­κό δίκτυο, κατα­τάσ­σε­ται στις τελευ­ταί­ες χώρες στην ΕΕ στην ανά­πτυ­ξη βασι­κών συστη­μά­των ασφα­λεί­ας στο σιδη­ρο­δρο­μι­κό δίκτυο και ανα­πό­φευ­κτα πρω­το­πο­ρεί στα θανα­τη­φό­ρα δυστυ­χή­μα­τα ανά χιλιό­με­τρο σιδη­ρο­δρο­μι­κού δικτύ­ου (έκθε­ση της ΕΕ για την Ασφά­λεια και Δια­λει­τουρ­γι­κό­τη­τα, 2022).

Όταν, εν έτει 2023, δύο τρέ­να κινού­νται ΕΠΙ 12 ΛΕΠΤΑ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΓΡΑΜΜΗ, ΣΤΟΝ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ και ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΤΡΑΠΕΙ Η ΜΕΤΩΠΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ, τότε κάθε προ­σπά­θεια μετα­φο­ράς των ευθυ­νών στο ανθρώ­πι­νο λάθος είναι ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ».

 

Το “έπος” του Γου­έ­μπλεϊ, αφη­γεί­ται ο Αρι­στεί­δης Καμάρας

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο