Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Όταν ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ _“Νέα Αριστερά” κάνουν πλάτες στη ΝΔ και τα “κοράκια”…

Ένα ακό­μα νομο­θε­τι­κό εργα­λείο στην κατεύ­θυν­ση της έντα­σης του κυνη­γη­τού σε βάρος των χρε­ω­μέ­νων στις τρά­πε­ζες λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών που δεν μπο­ρούν να εξυ­πη­ρε­τή­σουν το δάνειό τους, τέθη­κε σε ισχύ την περα­σμέ­νη βδο­μά­δα με την ψήφι­ση του νομο­σχε­δί­ου της κυβέρ­νη­σης για τα «κόκ­κι­να» δάνεια.

Ο νόμος πλέ­ον, με τίτλο «Δια­φά­νεια, αντα­γω­νι­σμός, προ­στα­σία ευά­λω­των — Ενσω­μά­τω­ση Ευρω­παϊ­κής Οδη­γί­ας, επα­νει­σα­γω­γή του Προ­γράμ­μα­τος Ηρα­κλής» ή αλλιώς «ΗΡΑΚΛΗΣ 3», θωρα­κί­ζει ακό­μα περισ­σό­τε­ρο τα συμ­φέ­ρο­ντα των τρα­πε­ζι­κών ομί­λων, των funds και των servicers, με κρα­τι­κές εγγυ­ή­σεις ύψους 2 δισ. ευρώ (όσο δηλα­δή κοστο­λο­γού­νται τα μη εξυ­πη­ρε­τού­με­να «ανοίγ­μα­τα» των 4 συστη­μι­κών τρα­πε­ζών που ανα­μέ­νε­ται να που­λη­θούν ή να τιτλο­ποι­η­θούν) και νέες φοροαπαλλαγές.

Συνο­πτι­κά, το νομοσχέδιο:

  • Ενσω­μα­τώ­νει ντι­ρε­κτί­βες της ΕΕ με στό­χο να νομι­μο­ποι­ή­σει και να διευ­κο­λύ­νει την αγο­ρα­πω­λη­σία των «κόκ­κι­νων» δανεί­ων και τη δημιουρ­γία μιας «δευ­τε­ρο­γε­νούς» αγο­ράς, με περαι­τέ­ρω αγο­ρα­πω­λη­σί­ες μετα­ξύ «αγο­ρα­στών πιστώ­σε­ων» — «κορα­κιών», με ενιαίο τρό­πο. Ως προς τους ευά­λω­τους δανειο­λή­πτες, προ­ω­θού­νται κάποιες τυπι­κές δια­δι­κα­σί­ες ενη­μέ­ρω­σης, σε μη δεσμευ­τι­κές κατευ­θύν­σεις προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα. Οι κατευ­θύν­σεις αυτές δίνο­νται από τη σκο­πιά εξα­σφά­λι­σης των τρα­πε­ζών και όχι των υπερ­χρε­ω­μέ­νων λαϊ­κών οικο­γε­νειών. Συνε­πώς, οι κατευ­θύν­σεις στους χρη­μα­το­πι­στω­τι­κούς ομί­λους είναι να προ­βαί­νουν σε διε­νέρ­γεια ανα­γκα­στι­κών εκτε­λέ­σε­ων και πλειστηριασμών.
  • Τρο­πο­ποιεί Κανο­νι­σμό της ΕΕ και ενσω­μα­τώ­νε­ται στο εθνι­κό Δίκαιο, με στό­χο την παρο­χή εγγυ­ή­σε­ων και την εφαρ­μο­γή δια­δι­κα­σιών ελεγ­χό­με­νης χρε­ο­κο­πί­ας — διά­σω­σης τρα­πε­ζι­κών ομί­λων με χρή­μα­τα των εργα­ζο­μέ­νων από τον εθνι­κό και τον ευρω­ε­νω­σια­κό προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό. Πρα­κτι­κά δίνε­ται το δικαί­ω­μα στους ομί­λους να κάνουν εκκα­θά­ρι­ση φορ­τώ­νο­ντας τα χρέη και τις ζημιές σε μια θυγα­τρι­κή ή σε άλλη εται­ρεία του ομί­λου, αφή­νο­ντας το πεδίο καθα­ρό για τον υπό­λοι­πο όμιλο.
  • Προ­ω­θεί τρο­πο­ποι­ή­σεις στον εξω­δι­κα­στι­κό μηχα­νι­σμό ρύθ­μι­σης οφει­λών, που βέβαια δεν παρέ­χουν δικα­στι­κή προ­στα­σία στα χρε­ω­μέ­να νοι­κο­κυ­ριά. Κι αυτό για­τί με βάση το νομι­κό πλαί­σιο που έχει δια­μορ­φω­θεί, οι οφει­λέ­τες καλού­νται να χει­ρι­στούν ηλε­κτρο­νι­κές πλατ­φόρ­μες με υπο­λο­γι­στι­κά συστή­μα­τα που έχουν δια­μορ­φω­θεί από τους πιστω­τές, να προ­σκο­μί­σουν πλή­θος από δικαιο­λο­γη­τι­κά έγγρα­φα σε ασφυ­κτι­κές προ­θε­σμί­ες, να απο­δε­χτούν ότι κατά τη δια­δι­κα­σία αυτή αίρε­ται κάθε απόρ­ρη­το, και δια­τρέ­χουν τον κίν­δυ­νο να ρευ­στο­ποι­η­θεί το σύνο­λο της περιου­σί­ας τους, μαζί και η πρώ­τη κατοι­κία τους.
  • Προ­ω­θεί τη λει­τουρ­γία του Φορέα Από­κτη­σης και Επα­να­μί­σθω­σης, που θα συγκε­ντρώ­σει στην ιδιο­κτη­σία του πλή­θος ακι­νή­των και δεν θα επι­βα­ρύ­νε­ται με φόρους, αλλά θα απο­λαμ­βά­νει φορο­α­παλ­λα­γές, όπως οι εφο­πλι­στές. Ταυ­τό­χρο­να, η δια­δι­κα­σία μετα­βί­βα­σης της κύριας κατοι­κί­ας στον Φορέα Από­κτη­σης και Επα­να­μί­σθω­σης θα επι­βα­ρύ­νει τον ευά­λω­το οφειλέτη.
  • Επα­να­φέ­ρει το πρό­γραμ­μα «Ηρα­κλής» για τρί­τη φορά, με ισχύ μέχρι 31/12/2024, ανα­δει­κνύ­ο­ντας τη χρη­σι­μό­τη­τα και απο­τε­λε­σμα­τι­κό­τη­τά του στην απαλ­λα­γή των χρη­μα­το­πι­στω­τι­κών ιδρυ­μά­των από τα «κόκ­κι­να» δάνεια. Μέσα από τη μεί­ω­ση των μη εξυ­πη­ρε­τού­με­νων δανεί­ων στό­χος είναι να αυξη­θεί η ρευ­στό­τη­τα στην αγο­ρά, να χρη­μα­το­δο­τη­θούν επεν­δύ­σεις των επι­χει­ρη­μα­τι­κών ομί­λων, να υπάρ­ξει ένας νέος κύκλος δανει­σμού. Το «Ηρα­κλής 3» θα εξα­σφα­λί­σει τη συνέ­χεια στην κερ­δο­φο­ρία των λεγό­με­νων συστη­μι­κών τρα­πε­ζών, για να ολο­κλη­ρώ­σουν το πρό­γραμ­μα πώλη­σης και τιτλο­ποί­η­σης των «κόκ­κι­νων» δανεί­ων που έχουν ετοι­μά­σει έναν χρό­νο τώρα, ύψους 2 δισ. Ετσι ετοι­μά­ζε­ται το τσου­νά­μι των δεκά­δων χιλιά­δων πλει­στη­ρια­σμών και κατα­σχέ­σε­ων λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών μέχρι το τέλος της χρο­νιάς και στη συνέχεια.

ΣΥΡΙΖΑ — ΠΑΣΟΚ 
ψήφισαν το μισό νομοσχέδιο της ΝΔ!

Άκρως απο­κα­λυ­πτι­κή ήταν η στά­ση του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ στη δια­δι­κα­σία της συζή­τη­σης και της ψηφο­φο­ρί­ας του νομο­σχε­δί­ου. Κι αυτό για­τί ψήφι­σαν σχε­δόν τα μισά άρθρα του νομο­σχε­δί­ου της ΝΔ για τα «κόκ­κι­να» δάνεια, που παρα­δί­δει έρμαια στα «κορά­κια» τα χρε­ω­μέ­να λαϊ­κά νοικοκυριά!

Όπως απο­κά­λυ­ψε ο Ριζο­σπά­στης την περα­σμέ­νη Πέμ­πτη, το ΠΑΣΟΚ ψήφι­σε 56 από τα 121 άρθρα του νομο­σχε­δί­ου, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφι­σε 51 από τα 121. Καθώς φαί­νε­ται λοι­πόν και τα δύο κόμ­μα­τα έχουν βαλ­θεί να σπά­σουν τα προη­γού­με­να ρεκόρ τους, της περιό­δου 2019 — 2023, όταν με κυβέρ­νη­ση ΝΔ το ΠΑΣΟΚ ψήφι­σε το 70% των νομο­σχε­δί­ων της κυβέρ­νη­σης και ο ΣΥΡΙΖΑ το 50%. Και για να μην ξεχνιό­μα­στε, σε μόλις 4 και κάτι μήνες, από τις εκλο­γές του Ιού­νη του 2023 μέχρι και τον περα­σμέ­νο Οκτώ­βρη, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ψηφί­σει το 47% του νομο­θε­τι­κού έργου της ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ το 49%…

ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ ψήφι­σαν το 50% του νομο­σχε­δί­ου της ΝΔ που βάζει ταφό­πλα­κα στη λαϊ­κή κατοικία!

Πιο συγκε­κρι­μέ­να, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ ψήφι­σαν «δαγκω­τά» σχε­δόν όλα τα άρθρα που αφο­ρούν την ενσω­μά­τω­ση της ευρω­παϊ­κής Οδη­γί­ας 2021/2167 για τα Μη Εξυ­πη­ρε­τού­με­να Δάνεια (ΜΕΔ). Τι λέει όμως η ίδια η ευρω­παϊ­κή Οδηγία;

Αντι­γρά­φου­με από το κεί­με­νο: «Η καθιέ­ρω­ση μιας ολο­κλη­ρω­μέ­νης στρα­τη­γι­κής για την αντι­με­τώ­πι­ση του ζητή­μα­τος των μη εξυ­πη­ρε­τού­με­νων δανεί­ων (ΜΕΔ) απο­τε­λεί προ­τε­ραιό­τη­τα για την Ενω­ση», αφού, όπως εξη­γεί, «υπάρ­χει σοβα­ρή πιθα­νό­τη­τα δευ­τε­ρο­γε­νών επι­πτώ­σε­ων μετα­ξύ των κρα­τών — μελών και της Ενω­σης εν γένει, τόσο σε επί­πε­δο οικο­νο­μι­κής ανά­πτυ­ξης όσο και χρη­μα­το­πι­στω­τι­κής σταθερότητας».

Και συνε­χί­ζει:

«Για να επι­τευ­χθούν οι εν λόγω στό­χοι, η Ενω­ση θα πρέ­πει να ολο­κλη­ρώ­σει την τρα­πε­ζι­κή ένω­ση και να ανα­πτύ­ξει περαι­τέ­ρω την ένω­ση κεφα­λαια­γο­ρών. Η αντι­με­τώ­πι­ση των υψη­λών απο­θε­μά­των ΜΕΔ και της πιθα­νής μελ­λο­ντι­κής συσ­σώ­ρευ­σής τους είναι ουσια­στι­κής σημα­σί­ας για την ενί­σχυ­ση της τρα­πε­ζι­κής ένω­σης, καθώς είναι απα­ραί­τη­τη για τη δια­σφά­λι­ση του αντα­γω­νι­σμού στον τρα­πε­ζι­κό τομέα, τη δια­φύ­λα­ξη της χρη­μα­το­πι­στω­τι­κής στα­θε­ρό­τη­τας και την ενθάρ­ρυν­ση του δανεισμού…».

Και πάμε και στο διά ταύ­τα

Λέει η Οδη­γία, που ψήφι­σαν με χέρια και με πόδια ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ:

«Η παρού­σα Οδη­γία θα πρέ­πει να δίνει τη δυνα­τό­τη­τα στα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα να αντι­με­τω­πί­ζουν με απο­τε­λε­σμα­τι­κό­τε­ρο τρό­πο τα δάνεια που καθί­στα­νται μη εξυ­πη­ρε­τού­με­να, βελ­τιώ­νο­ντας τις συν­θή­κες για την πώλη­ση των πιστώ­σε­ων σε τρί­τους. Επι­πλέ­ον, όταν τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα αντι­με­τω­πί­ζουν μεγά­λη συσ­σώ­ρευ­ση ΜΕΔ και δεν δια­θέ­τουν το απα­ραί­τη­το προ­σω­πι­κό ή εμπει­ρο­γνω­σία για την εξυ­πη­ρέ­τη­σή τους, θα πρέ­πει να μπο­ρούν να προ­βαί­νουν είτε στην εξω­τε­ρι­κή ανά­θε­ση της δια­χεί­ρι­σης των εν λόγω δανεί­ων σε εξει­δι­κευ­μέ­νο δια­χει­ρι­στή πιστώ­σε­ων είτε στη μετα­βί­βα­ση της σύμ­βα­σης πίστω­σης σε αγο­ρα­στή πιστώ­σε­ων που δια­θέ­τει την απα­ραί­τη­τη πολι­τι­κή ανά­λη­ψης κιν­δύ­νων και την εμπει­ρο­γνω­σία για τη δια­χεί­ρι­σή τους».

Με λίγα λόγια, τα παρα­πά­νω σημαί­νουν ότι επει­δή τα «κόκ­κι­να» δάνεια είναι ένας σημα­ντι­κός κίν­δυ­νος για το τρα­πε­ζι­κό σύστη­μα και τη χρη­μα­το­πι­στω­τι­κή στα­θε­ρό­τη­τα, αλλά κι επει­δή πρέ­πει να προ­χω­ρή­σει η τρα­πε­ζι­κή ένω­ση για να ανοί­ξουν νέα πεδία κερ­δο­φο­ρί­ας, πρέ­πει άμε­σα να δοθούν δρα­στι­κές λύσεις και να ξεμπερ­δεύ­ουν με τα χρε­ω­μέ­να νοι­κο­κυ­ριά. Να «καθα­ρί­σουν» τα χαρ­το­φυ­λά­κια των τρα­πε­ζών με έντα­ση απει­λών, πιέ­σε­ων, εκβια­σμών σε βάρος του λαού, που σε κάθε περί­πτω­ση, είτε με «ρυθ­μί­σεις» είτε χωρίς, θα βρε­θεί στο έλε­ος των πλει­στη­ρια­σμών και των εξώ­σε­ων. Πολ­λοί μάλι­στα θα γίνουν ενοι­κια­στές του ίδιου τους του σπι­τιού, κατα­βάλ­λο­ντας υπέ­ρο­γκο τμή­μα του εισο­δή­μα­τός τους και υπο­νο­μεύ­ο­ντας την ίδια τη δια­βί­ω­σή τους…

Αυτό ψήφι­σαν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, δίνο­ντας ακό­μα περισ­σό­τε­ρα εργα­λεία στα «κορά­κια» για να «στραγ­γα­λί­σουν» τα χρε­ω­μέ­να νοι­κο­κυ­ριά. Και βέβαια, όσα ψήφι­σαν και προ­βλέ­πει ο συγκε­κρι­μέ­νος νόμος που έφε­ρε η ΝΔ, έρχο­νται να συμπλη­ρώ­σουν το νομι­κό πλαί­σιο που θέσπι­σε ο ΣΥΡΙΖΑ από το 2015 έως το 2019, όταν ήταν κυβέρνηση.

«ΣΥΡΙΖΑ 2»: Εδω­σαν το «παρών» στα συμ­φέ­ρο­ντα των «κορα­κιών»

Το ίδιο απο­κα­λυ­πτι­κή ήταν και η στά­ση της Κοι­νο­βου­λευ­τι­κής Ομά­δας «Νέα Αρι­στε­ρά», οι βου­λευ­τές δηλα­δή που απο­χώ­ρη­σαν από τον ΣΥΡΙΖΑ. Συγκε­κρι­μέ­να, ΔΕΝ κατα­ψή­φι­σαν τα άρθρα 7, 38 και 40 του νομο­σχε­δί­ου που αφο­ρούν πλευ­ρές της ευρω­παϊ­κής Οδη­γί­ας που εξυ­πη­ρε­τούν τους servicers και τα funds. Η στά­ση αυτή, που ευνο­εί εξό­φθαλ­μα τα «κορά­κια», προ­κά­λε­σε αντι­δρά­σεις, με απο­τέ­λε­σμα να απα­ντή­σουν και να …αιτιο­λο­γή­σουν το «παρών» τους. Ετσι, ο Τσα­κα­λώ­τος (ο υπουρ­γός του 3ου μνη­μο­νί­ου, που ακό­μα πλη­ρώ­νει ο λαός, και με τους πλει­στη­ρια­σμούς) σε ανάρ­τη­σή του στα Μέσα Κοι­νω­νι­κής Δικτύ­ω­σης έγρα­ψε ανά­με­σα σε άλλα:

«Ψηφί­σα­με “παρών” για­τί η χώρα είναι υπο­χρε­ω­μέ­νη να ενσω­μα­τώ­νει τις Οδη­γί­ες, αλλά και για­τί κάνει ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση».

Για να δού­με, όμως, ποιο είναι το …θετι­κό σε αυτήν την ευρω­παϊ­κή Οδη­γία; Σύμ­φω­να λοι­πόν με το άρθρο 40, με το οποίο συμ­φω­νούν οι της «Νέας Αρι­στε­ράς», οι Εται­ρεί­ες Δια­χεί­ρι­σης Απαι­τή­σε­ων από Δάνεια και Πιστώ­σεις (servicers) που έχουν αδειο­δο­τη­θεί σύμ­φω­να με τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ (4354/2015) εξα­κο­λου­θούν να ασκούν τις δρα­στη­ριό­τη­τές τους μέχρι 29 Ιού­νη 2024 χωρίς να απαι­τεί­ται νέα άδεια λει­τουρ­γί­ας από την Τρά­πε­ζα της Ελλά­δος, ενώ οι servicers θέτουν σε λει­τουρ­γία σύστη­μα απευ­θεί­ας προ­σω­πο­ποι­η­μέ­νης πλη­ρο­φό­ρη­σης στους δανειολήπτες.

Εξα­σφα­λί­ζε­ται έτσι ότι θα συνε­χί­ζουν το …έργο τους σε βάρος των χρε­ω­μέ­νων νοι­κο­κυ­ριών με ακό­μα πιο χαλα­ρούς όρους και να παίρ­νουν τα σπί­τια του λαού, αρκεί να τον έχουν προει­δο­ποι­ή­σει κιόλας!

Ο Τσα­κα­λώ­τος στην ίδια ανάρ­τη­ση λέει: «Οι δια­τά­ξεις αυτές (σ.σ. που δεν κατα­ψή­φι­σαν, για­τί συμ­φω­νούν) δεν λένε αυτά που δια­βά­ζου­με δεξιά και αρι­στε­ρά. Ούτε (…) προ­βλέ­πουν ακα­τά­σχε­το λογα­ρια­σμό για τους servicers. Ειδι­κά για το τελευ­ταίο, μετα­φέ­ρε­ται υπο­χρέ­ω­ση της Οδη­γί­ας που επι­βάλ­λει στους servicers να βάζουν τα λεφτά που εισπράτ­τουν από τους δανειο­λή­πτες για την απο­πλη­ρω­μή των δανεί­ων τους σε ξεχω­ρι­στό λογα­ρια­σμό, που προ­στα­τεύ­ε­ται.Το ακα­τά­σχε­το δεν αφο­ρά λογα­ρια­σμούς των servicers, αλλά τους λογα­ρια­σμούς όπου μπαί­νουν τα λεφτά των δανειο­λη­πτών. Αλλιώς θα κιν­δύ­νευαν από κατα­σχέ­σεις για χρέη του servicer. Αυτό θέλα­με;».

Είναι όμως έτσι; Ας δού­με τι λέει το σχε­τι­κό άρθρο 7, με το οποίο συμ­φω­νούν οι «11».

«Οι δια­χει­ρι­στές πιστώ­σε­ων οφεί­λουν να δια­τη­ρούν χωρι­στό λογα­ρια­σμό σε πιστω­τι­κό ίδρυ­μα που εδρεύ­ει στην Ελλά­δα ή λει­τουρ­γεί στην Ελλά­δα (…) στον οποίο όλα τα χρη­μα­τι­κά ποσά που εισπράτ­το­νται από δανειο­λή­πτες πιστώ­νο­νται και φυλάσ­σο­νται έως τη μετα­φο­ρά τους στον αντί­στοι­χο αγο­ρα­στή πιστώ­σε­ων, υπό τους όρους που έχουν συμ­φω­νη­θεί με τον αγο­ρα­στή πιστώ­σε­ων (…) Ο λογα­ρια­σμός είναι ανεκ­χώ­ρη­τος και ακα­τά­σχε­τος ένα­ντι οποιου­δή­πο­τε τρί­του μέρους πλην του αγο­ρα­στή πιστώ­σε­ων (σ.σ. fund), περι­λαμ­βα­νο­μέ­νων και του Δημο­σί­ου και του Ηλε­κτρο­νι­κού Εθνι­κού Φορέα Κοι­νω­νι­κής Ασφά­λι­σης (e‑ΕΦΚΑ), δεν υπά­γε­ται στην πτω­χευ­τι­κή περιου­σία σε περί­πτω­ση πτώ­χευ­σης του δια­χει­ρι­στή πιστώ­σε­ων και το σύνο­λο του ποσού που είναι κατα­τε­θει­μέ­νο σε αυτόν απο­δί­δε­ται στον δια­χει­ρι­στή πιστώσεων».

Με απλά λόγια, ο λογα­ρια­σμός είναι 100% του servicer και ο μόνος που έχει δικαί­ω­μα να «σηκώ­σει» τα λεφτά του χρε­ω­μέ­νου που έχει υπα­χθεί σε ρύθ­μι­ση είναι το fund για το οποίο δου­λεύ­ει ο servicer! Το ακα­τά­σχε­το αφο­ρά πιθα­νά χρέη του δανειο­λή­πτη προς το Δημό­σιο (εφο­ρία, ΕΦΚΑ, ασφα­λι­στι­κούς φορείς ή οποιον­δή­πο­τε άλλον) ή του servicer σε περί­πτω­ση πτώ­χευ­σης. Για­τί; Μα για­τί έτσι κατο­χυ­ρώ­νει η κυβέρ­νη­ση — αλλά και όσοι συμ­φω­νούν με το «παρών» — ότι πρέ­πει να δια­φυ­λα­χθούν τα οικο­νο­μι­κά συμ­φέ­ρο­ντα των funds…

Πηγή Κ. Πασ.
Ριζο­σπά­στης

 

 

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο