Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η Δήμητρα Γαλάνη στο Μέγαρο Μουσικής, σε μια μουσική σύζευξη Ανατολής-Δύσης

«Όταν άρχι­σαν να μας κοπο­νά­νε απ΄ έξω “είστε τεμπέ­λη­δες, είστε κλέ­φτες” κλπ, ένιω­σα την ανά­γκη να πω: μην βαρά­τε έτσι παι­διά, δεν είμα­στε μόνο τρά­πε­ζες. Οι Έλλη­νες είμα­στε άνθρω­ποι που ‑ακό­μα και αυτοί που δεν σκα­μπά­ζουν από κλα­σι­κή μου­σι­κή- όταν παί­ξει μπρο­στά τους μια ορχή­στρα συμ­φω­νι­κή ή μου­σι­κή τζαζ, μπο­ρεί να κλά­ψουν από συγκί­νη­ση, όταν η μου­σι­κή μετα­φέ­ρει την αλή­θεια της».

Η Δήμη­τρα Γαλά­νη υπε­ρα­σπί­στη­κε ακό­μα μια φορά, σήμε­ρα, δημό­σια, με πάθος και από­λυ­τη ειλι­κρί­νεια, το κίνη­τρό της να θελή­σει να ξανα­θυ­μή­σει στο εξω­τε­ρι­κό «το στίγ­μα του πολι­τι­σμού της πατρί­δας μου, τα χρό­νια της παρε­ξή­γη­σης με την Ελλάδα».

Από το δικό της μετε­ρί­ζι, στο οποίο βρί­σκε­ται εδώ και πενή­ντα χρό­νια, από τη μου­σι­κή και τους μεγά­λους δασκά­λους της συν­θέ­τες, ποι­η­τές και στι­χουρ­γούς. Το επι­χει­ρεί τα τελευ­ταία χρό­νια σε ένα σχέ­διο διαρ­κεί­ας, σαν τρα­γου­δί­στρια στο συγκρό­τη­μα Chronos Project, με μου­σι­κούς, που με τις ενορ­χη­στρώ­σεις τους ανα­δει­κνύ­ουν μονα­δι­κά τις επιρ­ρο­ές της ελλη­νι­κής μου­σι­κής, από την Ανα­το­λή και τη Δύση. Συμπράτ­τουν με τους Τακίμ, στην πολυα­να­με­νό­με­νη συναυ­λία τους στο Μέγα­ρο Μου­σι­κής Αθη­νών, στις 30 Ιανουαρίου.

Αυτή η μου­σι­κή σύμπρα­ξη έρχε­ται να ανα­δεί­ξει την οικου­με­νι­κό­τη­τα και τον κοσμο­πο­λί­τι­κο χαρα­κτή­ρα της μου­σι­κής του Ελλη­νι­σμού, η οποία ταξί­δε­ψε από την Πόλη και τη Σμύρ­νη, μέχρι τη Νέα Υόρ­κη και το Σικά­γο, σμι­λεύ­τη­κε, επη­ρέ­α­σε και επη­ρε­ά­στη­κε και παρα­μέ­νει έως σήμε­ρα ολοζώντανη.

Ένα ελλη­νι­κό μου­σι­κό πανό­ρα­μα, με τρα­γού­δια των Τσι­τσά­νη, Χατζι­δά­κι, Πάνου, Πλά­τω­νος, Σκαλ­κώ­τα, Μάν­τζα­ρου, μπλεγ­μέ­να με συν­θέ­σεις Ρωμιών της Πόλης, σκο­πούς από τη Μακε­δο­νία, την Ήπει­ρο, τη Μικρά Ασία και πολ­λά άλλα ακόμα.

«Η συναυ­λία έχει να κάνει με την εμμο­νή μου να “παντρέ­ψω” την Ανα­το­λή με τη Δύση» είπε σήμε­ρα η Δήμη­τρα Γαλά­νη, πλαι­σιω­μέ­νη από τους συνερ­γά­τες της. Η ίδια και οι μου­σι­κοί, μόλις είχαν επι­στρέ­ψει από μια επι­τυ­χη­μέ­νη συναυ­λία τους στο Τελ Αβίβ, που έτυ­χε ιδιαί­τε­ρα θερ­μής υποδοχής.

Τι απα­ντά η γνω­στή ερμη­νεύ­τρια σε όσους της λένε ότι η ένω­ση της Ανα­το­λής με Δύσης που εκπρο­σω­πεί­ται στην Ελλά­δα, δεν είναι άλλο από κλι­σέ; «Ίσως αυτοί δεν το έχουν κάνει καλά. Αν γίνει σωστά, αν έχει την ψυχή που πρέ­πει, τότε δεν θα είναι κλι­σέ. Αυτή η συνά­ντη­ση Ανα­το­λής- Δύσης, όπο­τε έγι­νε με αρμο­νία και ισορ­ρο­πία, μόνο φως δημιουρ­γι­κό παρή­γα­γε, φως που έμει­νε στην ιστο­ρία της μου­σι­κής, αλλά και στην ελλη­νι­κή ζωγραφική».

Το Chronos Project έχει παρου­σια­στεί με μεγά­λη επι­τυ­χία σε επι­λεγ­μέ­νους χώρους και θέα­τρα της Ελλά­δας, με vocalist τη Δήμη­τρα Γαλά­νη. Απο­τε­λεί­ται από τους Χρή­στο Ραφαη­λί­δη (βιμπρά­φω­νο), Πέτρο Κλα­μπά­νη (κοντρα­μπά­σο), Θωμά Κων­στα­ντί­νου (ούτι, λαού­το), Σπύ­ρο Μάνε­ση (πιά­νο).

Οι Τακίμ έχουν ρεπερ­τό­ριο με στοι­χεία από την κοι­νή παρά­δο­ση της Ελλά­δας της Ανα­το­λι­κής Μεσο­γεί­ου και των Βαλ­κα­νί­ων. Απο­τε­λού­νται από τους μου­σι­κούς, Αλέ­ξαν­δρο Αρκα­δό­που­λο (κλα­ρί­νο), Πάνο Δημη­τρα­κό­που­λο (κανο­νά­κι), Θωμά Κων­στα­ντί­νου (ούτι, λαού­το, φωνητικά),Γιώργο Μαρι­νά­κη (βιο­λί), Κώστα Μερε­τά­κη (κρου­στά, φωνητικά),Γιάννη Πλα­γιαν­νά­κο (κοντρα­μπά­σο).

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο