Το σχολείο, αντικειμενικά, έχει κομβικό ρόλο στην προετοιμασία και διαπαιδαγώγηση των μαθητών, των νέων ανθρώπων, των αυριανών εργαζόμενων. Ακριβώς αυτή την πλευρά γνωρίζει πάρα πολύ καλά η αστική τάξη κάθε χώρας σε όλο τον κόσμο και προσαρμόζει το περιεχόμενο της εκπαίδευσης στους στόχους της. Διαχρονικά, μέσα από τα γραπτά της ΕΕ, του ΟΟΣΑ, της Κομισιόν, δίνεται το περίγραμμα των αναγκών του μεγάλου κεφαλαίου από την εκπαίδευση και οι εκάστοτε κυβερνήσεις τις νομοθετούν.
Για παράδειγμα, η στροφή στις δεξιότητες δεν αποτελεί εμμονή π.χ. του “νεοφιλελευθερισμού” αλλά ανάγκη της αστικής τάξης για πιο φτηνούς, αποδοτικούς κι ευάλωτους εργαζόμενους. Ο ίδιος ο ΣΕΒ το 2021 υπογράμμιζε: «Ο ΣΕΒ συστηματικά τονίζει την ανάγκη προώθησης ενός σύγχρονου μοντέλου εκπαίδευσης και κατάρτισης, εναρμονισμένο με τις ανάγκες που δημιουργεί ο διεθνής ανταγωνισμός, η μετάβαση στην πράσινη και ψηφιακή οικονομία… Περίπου 4 στις 10 θέσεις εργασίας στην Ε.Ε. θα μετασχηματιστούν σημαντικά εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης και του αυτοματισμού.». Οι αλλαγές στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης που οραματίζονται είναι βέβαια από τη σκοπιά τους, η παραπέρα υποβάθμιση της μόρφωσης σε “κατάρτιση” καθώς και των αυριανών εργασιακών τους δικαιωμάτων.
Επιπλέον, έκθεση του ΟΟΣΑ από το 1995, έθετε το ζήτημα της «αποκέντρωσης της Εκπαίδευσης», σημειώνοντας ότι πρέπει να διαμορφώνεται ένας γενικός σχεδιασμός για την Παιδεία και από κει και πέρα την ευθύνη για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων (από τα κτηριακά θέματα μέχρι τη διαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και τις προσλήψεις εκπαιδευτικών) να την έχουν η Τοπική Διοίκηση και τα ίδια τα σχολεία. Ήδη η συντήρηση των κτηρίων έχει περάσει στους Δήμους, αφού στο υπάρχον σύστημα, τον καπιταλισμό, η εκπαίδευση λογαριάζεται και σαν κόστος που “βαραίνει” το ταμείο του κράτους.
Το 2011 όμως ο ΟΟΣΑ επανέρχεται επικρίνοντας το γεγονός ότι στην Ελλάδα η ευθύνη για τα αναλυτικά προγράμματα, το διορισμό εκπαιδευτικών, τα βιβλία, το σχολικό πρόγραμμα κ.τ.λ. είναι υψηλά κεντρικά ελεγχόμενη, ότι δεν έχει αλλάξει το καθεστώς στην κεντρική ευθύνη που υπάρχει για τα ζητήματα του αναλυτικού προγράμματος.
Αναφέρουμε τέτοια παραδείγματα, γιατί το έντονο ενδιαφέρον του μεγάλου κεφαλαίου δίνει το κλειδί για να ερμηνεύσουμε όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν, με ραγδαίο τρόπο, τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση, αλλαγές που οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους εργαζόμενους, τα φτωχά λαϊκά στρώματα είμαστε υποχρεωμένοι να εμποδίσουμε.
Εδώ λοιπόν γεννάται το εξής ερώτημα: Πώς διασφαλίζεται ότι το σχολείο θα υπηρετήσει τις στρατηγικές επιλογές της αστικής τάξης; Αυτήν την ανάγκη καλύπτει η προώθηση της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, μέσα από την οποία, ελέγχεται η επίτευξη των στόχων που τίθενται στο σχολείο, αλλά και που αυτό θέτει στη λειτουργία του. Ελέγχει δηλαδή το αν εναρμονίζει τη δομή του και το περιεχόμενό του στις εκάστοτε επιδιώξεις της αστικής τάξης._
Η προώθηση της αξιολόγησης στη χώρα μας, από όλες τις κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια, αποτελεί εξειδίκευση αυτών των κατευθύνσεων για επιτάχυνση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση. Είναι αξιοσημείωτο ότι από το 1982 και μετά καταγράφονται 7 νόμοι για την αξιολόγηση που δεν εφαρμόστηκαν στην πράξη! Από το 2009 μπήκε μάλιστα πολύ πιο επιτακτικά από την ελληνική αστική τάξη το καθήκον για την αξιολόγηση. Σε ομιλία της η πρώην ΥΠΑΙΘ, πριν λίγους μήνες, παραδέχτηκε το παραπάνω ευχαριστώντας όλες τις κυβερνήσεις που πέρασαν για την προσπάθειά τους να υπάρξει αξιολόγηση, ομολογία δηλαδή πως ένας κόβει, άλλος ράβει, όλοι μαζί όμως “πλέκουν” το αντιλαϊκό — αντιεκπαιδευτικό υφαντό, αφού τελικά το αστικό κράτος έχει συνέχεια.
Κυβερνητική υποκρισία
Τα τελευταία χρόνια γίνεται συστηματική προσπάθεια να συσκοτίζεται ο ρόλος της αξιολόγησης με λέξεις και φράσεις όπως «ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού», «αναβάθμιση», «στήριξη» κά., ακριβώς επειδή οι αλλαγές αυτές πρέπει να τύχουν ευρείας αποδοχής από την κοινωνία, ώστε ν’ απομονωθούν οι εκπαιδευτικοί και όσοι αντιδρούν, να λειτουργήσει δηλαδή ο “κοινωνικός αυτοματισμός”.
- Για ποια αναβάθμιση, αλήθεια, μιλάνε την ίδια στιγμή που προωθήθηκαν μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων σε όλη την Ελλάδα με στόχο να φτιαχτούν παντού 25άρια και 27άρια τμήματα, μάλιστα μέσα στην πανδημία;
- Για ποια ενδυνάμωση των μαθητών μιλάνε όταν μικροί μαθητές χάνουν την τάξη τους και τους εκπαιδευτικούς τους, αλλάζουν εκπαιδευτικό περιβάλλον με ανυπολόγιστες συνέπειες για την παρά πέρα εκπαιδευτική τους διαδρομή, σε μια σχολική χρονιά στην οποία εκφράζονται τα συσσωρευμένα μαθησιακά και ψυχοκοινωνικά προβλήματα που οξύνθηκαν μέσα στην πανδημία και για τα οποία το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει πάρει κανένα μέτρο;
- Για ποια στήριξη μιλάνε την ίδια στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες μαθητές που χρήζουν ειδικής στήριξης και νιώθουν αποπαίδια, γιατί οι προσλήψεις γίνονται είτε με το σταγονόμετρο είτε μετά από 3–4 ‑5 μήνες από την έναρξη;
- Για ποια αξιολόγηση των σχολικών μονάδων μιλάνε όταν η ίδια η υλικοτεχνική και κτηριακή υποδομή είναι το λιγότερο επικίνδυνη για μας και τα παιδιά μας, απειλώντας πλέον και τις ζωές μας. Ποιες υποδομές μας λένε ν’ αξιολογήσουμε, όταν δεκάδες χιλιάδες μαθητές κάνουμε μάθημα σε ακατάλληλες αίθουσες, ακόμη και σε κοντέινερ;…
Είναι τεράστια υποκρισία να ισχυρίζονται ότι νοιάζονται για το κοίλο των μαθητών μας. Είναι χρέος μας ν’ αποκαλύψουμε τις πραγματικές στοχεύσεις στους εργαζόμενους, στους γονείς και σε ολόκληρη την κοινωνία, ν’ αποκαλύψουμε την επιχειρούμενη στρέβλωση της πραγματικότητας.
Ποιος φταίει για το δημόσιο σχολείο;
Για τις κυβερνήσεις ήδη υπάρχει έτοιμη απάντηση για το ποιος φταίει για το εκπαιδευτικό σύστημα: ο εκπαιδευτικός που είναι ανεπαρκής, ο μαθητής που δεν παίρνει τα γράμματα, ο γονιός που δε βάζει το χέρι στην τσέπη! Μια ματιά και μόνο στους δείκτες του ΥΠΑΙΘ για την «εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση», πείθει και τον πιο καλοπροαίρετο;
Μας ζητούν ν’ αξιολογήσουμε και ν’ αξιολογηθούμε με βάση τον δείκτη «ικανότητας διαχείρισης των οικονομικών πόρων» από το σχολείο. Τι θ’ αξιολογείται σε ένα ήδη υποχρηματοδοτούμενο σχολείο; Το πώς θα βάζουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη οι γονείς; Το κατά πόσο θα περιορίζουμε τις ανάγκες μας;
- Με τον δείκτη «αποτελεσματική αξιοποίηση του προσωπικού» τι θ’ αξιολογείται σε ένα σχολείο που ήδη το 25% των εκπαιδευτικών είναι αναπληρωτές; Το πώς θα καλύπτονται τα κενά εκ των ενόντων, το πώς θα γίνεται ο εκπαιδευτικός λάστιχο, το πώς θα μπαλώνονται τρύπες ακόμα και με εκπαιδευτικούς να διδάσκουν άσχετα με την ειδικότητά τους μαθήματα; Θ’ αξιολογείται επομένως το πόσες λιγότερες θέσεις εργασίας θα υπάρχουν και πόσοι αναπληρωτές θ’ απολύονται. Μήπως και το κατά πόσο πείθουμε τους γονείς να προσλάβουν ιδιώτες και εξωτερικούς συνεργάτες για κάλυψη διδακτικών αντικειμένων;
- Με τους δείκτες για την «αξιοποίηση των σχολικών υποδομών» σε ένα σχολείο με ακατάλληλες υποδομές, με αίθουσες κλουβιά και χιλιάδες μαθητές σε κοντέινερ τι θα αξιολογείται δηλαδή; Μήπως αν ένα σχολείο δεν δέχεται να μετατραπεί σε χώρο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων κάθε φύσης, θα μπαίνει στη μαύρη λίστα της αξιολόγησης;
- Βάζουν δείκτες αξιολόγησης σε σχέση με την «καλλιέργεια δεξιοτήτων στους μαθητές». Σε μια εποχή που η ανάγκη για ολόπλευρη μόρφωση είναι αδήριτη, θ’ αξιολογείται το πόσο το σχολείο στρέφεται προς την εκγύμναση των εφήμερων δεξιοτήτων που απαιτεί η αγορά και οι επιχειρήσεις, κατά πόσο διασπάται και κατακερματίζεται ο όποιος ενιαίος χαρακτήρας έχει απομείνει; Η γενίκευση των “εργαστηρίων δεξιοτήτων”, οι διαδικασίες του “προγραμματισμού”, του “πορτφόλιο”, των αξιολογικών αποτιμήσεων και των δημοσιεύσεων της δουλειάς του κάθε συναδέλφου στην τάξη πείθουν ακόμα και τους πιο δύσπιστους για το πού πάνε τα πράγματα. Με την επιλογή του διαφορετικού βιβλίου, για παράδειγμα, δε διογκώνονται οι ανισότητες, δε διαφοροποιείται ακόμα περισσότερο το τι μαθαίνει ο κάθε μαθητής και μαθήτρια; Με τις εξετάσεις τύπου PISA σε ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου δεν επιχειρούν την πλήρη κατηγοριοποίηση των σχολείων;
Όλα τα παραπάνω αποκαλύπτουν ότι το περιεχόμενο της αξιολόγησης δεν έχει καμία σχέση με την ενίσχυση της βασικής λειτουργίας του σχολείου που είναι η διδακτική πράξη. Αντίθετα, ακυρώνουν τον παιδαγωγικό μας ρόλο.
Μετά τη σχολική μονάδα,
ατομικά ο εκπαιδευτικός!
Κομμάτι του ενιαίου σχεδίου για τη βαθύτερη προσαρμογή του σχολείου στις ανάγκες της αγοράς αποτελεί και το σχέδιο που επιχειρεί η κυβέρνηση για την ατομική αξιολόγηση και ο χυδαίος τρόπος που εκβιάζει ειδικά τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς. Οποιοσδήποτε έχει μια στοιχειώδη τριβή με την παιδαγωγική αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για μια αντιεπιστημονική, αντιπαιδαγωγική, εξευτελιστική διαδικασία για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, που δεν έχει καμία σχέση με τη στήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την ενίσχυση του εκπαιδευτικού.
- Πώς μπορεί να συνδεθεί με άμεσο τρόπο η διδακτική πράξη με το μαθησιακό αποτέλεσμα και να ποσοτικοποιηθεί σε μία κλίμακα με τόσο μικρό εύρος; Ειδικά σε μία περίοδο που όλη η σύγχρονη διεθνής αρθρογραφία αναδεικνύει την ανάγκη να ξεφύγουμε από το στοχοκεντρικό μοντέλο, αυτό φαίνεται τελείως παράδοξο.
- Πώς μπορεί μέσα από μία 45λεπτη παράσταση ένας σύμβουλος, που είναι άσχετος με τη σύνθεση της σχολικής τάξης, ν’ αποτιμήσει το έργο του εκπαιδευτικού; Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι ένα πολυπαραγοντικό σύστημα και η διδακτική πράξη είναι μόνο ένας από τους παράγοντες που παίζουν ρόλο στο αποτέλεσμα. Ειδικά αυτή την περίοδο που είναι οξυμμένα τα κοινωνικά προβλήματα στην οικογένεια, τα γνωστικά, ψυχολογικά και κοινωνικά αρνητικά αποτυπώματα του διετούς εγκλεισμού, το να μπορέσει κάποιος να κάνει τέτοιου είδους αποτιμήσεις είναι ακόμα πιο δύσκολο.
- Πώς μπορεί ν’ αξιολογήσει κάποιος το παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη μέσα από τη ζωντανή παρατήρηση μιας διδακτικής ώρας, όταν είναι γνωστό και στον πιο άπειρο εκπαιδευτικό ότι, όταν μπαίνει ένας τρίτος μέσα στη σχολική τάξη, αλλάζει τελείως το κλίμα της; Εδώ αλλάζει η συμπεριφορά των μαθητών, όταν μπει μέσα στην τάξη ένας νέος συμμαθητής τους, πόσο μάλλον όταν μπει ο διευθυντής ή ο “σύμβουλος”…
- Πώς μπορεί ν’ αξιολογήσει κάποιος το παιδαγωγικό κλίμα στις τάξεις όταν ακόμη είναι άσχετος με το αντικείμενο και το πρόγραμμα διδασκαλίας;
- Πώς μπορούν ν’ αποτιμηθούν 62 διαφορετικοί δείκτες, ειδικά όταν πολλές φορές στον ίδιο δείκτη μπαίνουν τελείως διαφορετικά αντικείμενα, όπως “συμμετοχή στην καθημερινότητα της σχολικής ζωής και ικανότητα επίλυσης προβλημάτων
- Πώς μπορούν να αξιολογηθούν σε μία τετράβαθμη κλίμακα δείκτες πολύ γενικά διατυπωμένοι; Για παράδειγμα: ποια η διαφορά του αξιολογικού αποτελέσματος “καλά” από το “πολύ καλά, όταν αποτιμάται ο δείκτης «αποδοχή της διαφορετικότητας»;
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα ζήσουμε γραφικές στιγμές της δεκαετίας του “60 και του 70, παρ’ ότι η αξιολόγηση έχει διαφορετική στόχευση σε σχέση με εκείνη την περίοδο, που ο δάσκαλος επαναλάμβανε το μάθημα 4–5 φορές, πριν μπει ο επιθεωρητής στην τάξη, και προκαθόριζε ποιος μαθητής θ’ απαντήσει ανάλογα με την ερώτηση που θα έκανε ο επιθεωρητής. Είναι ανέκδοτο αυτή η διαδικασία να θεωρείται το 2023 αναβάθμιση του σχολείου.
Δεν είμαστε οι ένοχοι,
αλλά οι κατήγοροι!
Δεν είναι αλήθεια πως οι εκπαιδευτικοί αντιδρούμε με μια στείρα άρνηση. Αυτό αποτελεί γνωστή συκοφαντία, αφού οι πρώτοι που θέλουμε ένα καλύτερο σχολείο που θα χωράει και θ’ αγκαλιάζει όλα τα παιδιά είμαστε εμείς. Οι θέσεις μας όμως και οι διεκδικήσεις απορρίπτονται διαχρονικά απ’ όλες τις κυβερνήσεις.
Είναι απαράδεχτο να λέγεται και να γράφεται ότι οι εκπαιδευτικοί φοβούνται να αξιολογηθούν. Εμείς την περίοδο της υποχρεωτικής αναστολής λειτουργίας των σχολείων, χωρίς καμία στήριξη, χωρίς τεχνολογικά μέσα και επιστημονική καθοδήγηση, δεν κρατήσαμε ανοιχτή την εκπαιδευτική διαδικασία και την παιδαγωγική σχέση με τους μαθητές μας; Αποκλειστικά με δική μας ευθύνη δεν προσπαθήσαμε να λειτουργήσουμε τα σχολεία, ενώ η κυβέρνηση τα μόνα μέτρα που πήρε ήταν οι μάσκες αερόστατο, τα παγούρια μινιατούρα και τα ανοιχτά παράθυρα; Ακόμα και τώρα που τ’ αποτελέσματα της τραγικής διαχείρισης της πανδημίας γιγαντώνονται τόσο στο γνωστικό, όσο και στο ψυχοσυναισθηματικό κομμάτι, πάλι μόνοι μας τα βγάζουμε πέρα! Με αίσθημα ευθύνης, είμαστε αυτοί που κρατάμε όρθια τα σχολεία χωρίς καμία αρωγή από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ.
Τους εκπαιδευτικούς που λοιδορούνται, απασχολεί το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας. Εμάς προβληματίζει γιατί οι μαθητές μας δυσκολεύονται στη γλωσσική έκφραση και τη χρήση σύνθετων εννοιών, γιατί πολλά παιδιά δεν τα καταφέρνουν στα μαθηματικά. Τους εκπαιδευτικούς που ζουν και αναπνέουν μέσα στην τάξη προβληματίζει η όξυνση των μαθησιακών προβλημάτων.
Καθημερινά εξετάζουμε κριτικά και αυτοκριτικά τη δουλειά μας, τον τρόπο που κάνουμε το μάθημα και προσπαθούμε, με πενιχρά μέσα και χωρίς καμία πραγματική επιμόρφωση, να δώσουμε ό,τι καλύτερο στους μαθητές μας. Και σήμερα οι Σύλλογοι Διδασκόντων και οι εκπαιδευτικοί δεν σχεδιάζουμε, δεν κρίνουμε, δεν αναπροσαρμόζουμε την καθημερινή διδακτική πράξη; Οι εκπαιδευτικοί στην πλειοψηφία τους δεν είναι ούτε αδιάφοροι ούτε φοβικοί. Τα όποια υπαρκτά προβλήματα δεν θ’ αντιμετωπιστούν, αντίθετα μάλιστα θα διευρυνθούν με την αξιολόγηση.
Η απόρριψη της αξιολόγησης δεν είναι θέση άμυνας, δε στεκόμαστε ενοχικά. Είναι κάλπικο το ερώτημα αν είμαστε υπέρ ή κατά της αξιολόγησης γενικά. Το κρίσιμο ζήτημα αυτή τη στιγμή είναι πως ο εκπαιδευτικός έχει ανάγκη από ουσιαστική στήριξη, τόσο στο παιδαγωγικό του έργο καθεαυτό, όσο και στους όρους με τους οποίους επιβιώνει.
Τον ξέρουμε τον ένοχο
κι είναι γνωστή η αιτία…
Αν οι κυβερνήσεις και το ΥΠΑΙΘ επιδίωκαν στ’ αλήθεια την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, θα υλοποιούσαν τα χρόνια αιτήματα του κλάδου, ώστε να μη βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τα καθημερινά μας “Τέμπη’, τα προαύλια που πλημμυρίζουν, τα ταβάνια που πέφτουν, τους λέβητες που σκάνε, τις πρόχειρες “αίθουσες” σε σκάλες σχολείων ή σε χώρους εκκλησίας, τις ασφυχτικά γεμάτες τάξεις με 25 ως και 28 παιδιά, τους δεκάδες χιλιάδες συμβασιούχους και τις ελλείψεις!
Όσο και να θέλουν να παρουσιάσουν την αξιολόγηση σαν φάρμακο «δια πάσαν νόσον», η πραγματικότητα είναι πως αξιολογημένος ήταν ο ΟΣΕ (8 φορές μάλιστα από ΠΑΣΟΚ, ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ) και το αποτέλεσμα ήταν ολέθριο. Αξιολογημένη ήταν η ΔΕΗ και ο λαός τώρα πληρώνει πανάκριβα την ενεργειακή φτώχεια. Αξιολογημένη ήταν η ΕΥΔΑΠ, όταν έμπαινε στο Υπερταμείο από το ΣΥΡΙΖΑ για να προχωρήσει η παραπέρα ιδιωτικοποίηση από τη ΝΔ. Αξιολογημένα είναι τα Πανεπιστήμια και οι φοιτητές πέφτουν από τα παράθυρα, γιατί δεν υπάρχουν αίθουσες, καταρρέουν οι υποδομές (π.χ. ΤΕΦΑΑ Αθήνας, ΠΤΔΕ Θεσσαλίας, κ.λπ.) ή στην καλύτερη περίπτωση έκαναν μάθημα στα σκοτάδια!
Εκεί θέλουν
να οδηγήσουν και το Σχολείο:
- Να είναι “αυτόνομο και αποκεντρωμένο” ($ίε) δηλαδή να μην αποτελεί βαρίδι για τα οικονομικά του κράτους, αλλά μόνο για την τσέπη των γονιών.
- Να είναι κατηγοριοποιημένο σε όλα τα επίπεδα από τις υποδομές και το προσωπικό ως και το αναλυτικό πρόγραμμα και τα βιβλία, ανταγωνιζόμενο και συγκρίσιμο με τα υπόλοιπα σχολεία.
- Ταξικά διαφοροποιημένο ως προς τη σύνθεση αλλά και την προοπτική των μαθητών και αυτό θεσμικά και με τη βούλα του κράτους. Η προοπτική μιας εκπαίδευσης όπου το κάθε παιδί θα εξαρτάται αποκλειστικά από την τσέπη της οικογένειάς του.
- Με υποταγμένο και φοβισμένο εκπαιδευτικό, _που θα δέχεται άνευ αντιρρήσεων τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές και θα αναπαράγει τον εαυτό του στους μαθητές, με στόχο μια νέα γενιά χωρίς δικαιώματα.
Αυτό υπηρετεί η αξιολόγηση και αυτό αποκαλύπτει και η διεθνής πείρα παντού, ανεξάρτητα τι είδους κυβέρνηση την εφάρμοσε, είτε “νεοφιλελεύθερη”, είτε “σοσιαλδημοκρατική”.
Η διεθνής πείρα
Χρόνια τώρα το ΥΠΑΙΘ σερβίρει ως μοναδικό ισχυρισμό για την ανάγκη αξιολόγησης ότι δεν υπάρχει άλλη χώρα που να μην έχει ένα σύστημα αποτίμησης. Φυσικά ο καθένας (ακόμα και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ) καταλαβαίνει πως αυτό δεν είναι επιχείρημα. Ας εξετάσουμε όμως από τη σκοπιά των συμφερόντων των μαθητών και των εκπαιδευτικών τη διεθνή εμπειρία και τ’ αποτελέσματά της.
Τι δείχνει η πείρα από τις χώρες της Ε.Ε.; Εδώ και χρόνια εφαρμόζονται αντίστοιχα συστήματα αξιολόγησης και με φιλελεύθερες και με σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις.
- Στη Γαλλία τα σχολεία των φτωχών περιοχών έχουν τη δυνατότητα για έως 25% μείωση της διδακτέας ύλης. Οι νέοι συνάδελφοι βρίσκονται υπό το καθεστώς του γυρολόγου που κάθε πρωί μαθαίνει σε ποιο σχολείο θα πάει να καλύψει πιθανό κενό.
- Στην Αγγλία τα σχολεία των πιο φτωχών περιοχών διαλέγουν συγγράμματα και φύλλα αξιολόγησης χαμηλότερου επιπέδου. Τα παιδιά που προέρχονται από την εργατική τάξη έχουν περίπου 2,5 φορές μικρότερη πιθανότητα να παρακολουθήσουν με επιτυχία το πρόγραμμα που οδηγεί στις ιατρικές, πολυτεχνικές και σχολές φυσικών επιστημών.
- Στη Γερμανία μόνιμοι κρατικοί υπάλληλοι στα περισσότερα κρατίδια είναι μόνο τα στελέχη εκπαίδευσης.
- Στην πολυδιαφημιζόμενη Φινλανδία τα τελευταία χρόνια έχουν κλείσει 2.500 σχολικές μονάδες (περίπου 100 κάθε χρόνο). Άρα η ίδια η εμπειρία δείχνει πως η απόχρωση της κάθε κυβέρνησης που υλοποιεί τέτοιες πολιτικές δεν είναι η αιτία αλλά ο καπνός, για να συσκοτίζεται η πραγματική φύση των αλλαγών αυτών που είναι οι στρατηγικές απαιτήσεις του κεφαλαίου.
Η ελληνική πείρα
Και στη χώρα μας, το πρόσφατο παρελθόν βρίθει παραδειγμάτων. Άλλωστε η μεγάλη επίθεση που εξαπέλυσε η τελευταία κυβέρνηση της ΝΔ στο περιεχόμενο, τη δομή και τη λειτουργία του σχολείου δεν ξεκίνησε από παρθενογένεση! Ιδιαίτερα από το 2015, μετά κι από το 3° μνημόνιο, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προετοίμασε το έδαφος για τη ΝΔ:
- Η Ν. Κεραμέως στο ν. 4547/18 του ΣΥΡΙΖΑ πάτησε για να προωθήσει την «εσωτερικήκαί εξωτερική αξιολόγηση», τον νόμο 4589/19 του Γαβρόγλου αξιοποιεί (παρ. 7, άρθρο 62) για να κρατάει σε ομηρία τους νεοδιόριστους.
- Η Ν.Δ. διατήρησε και εφάρμοσε τον ν. 4589/19 του Γαβρόγλου που απαξίωσε το πτυχίο και την προϋπηρεσία μας, αποθέωσε το κυνήγι των «προσόντων» κι αποτέλεσε την πιο σκληρή και ακριβοπληρωμένη “αξιολόγηση” των νέων εκπαιδευτικών.
- Στο Δημόσιο, η Ν.Δ., το νόμο Βερναδάκη (ν.4369/2016) υλοποίησε. Με βάση αυτόν, καλούνται προϊστάμενοι και διευθυντές ν’ αξιολογήσουν τους δημόσιους υπαλλήλους με κριτήρια τη λεγόμενη στοχοθεσία, τους αντιλαϊκούς σχεδιασμούς για το δημόσιο (ιδιωτικοποιήσεις, επιχειρηματική λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών κ.ά.), τη συμπεριφορά των δημοσίων υπαλλήλων «εντός κι εκτός υπηρεσίας», την πίστη στους αντιλαϊκούς νόμους του κράτους, τη σύνδεση της αξιολόγησης με την περικοπή του μισθού και τις απολύσεις (βλ. ν. 4354/201 5 καιν. 4369/2016).
- ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ — ΝΔ ψήφισαν χέρι — χέρι την αντιδραστική τροπολογία Γεροβασΐλη για τους δημόσιους υπαλλήλους, που προέβλεπε ότι όποιος δε συμμετείχε στην αξιολόγηση αποκλείονταν από θέσεις ευθύνης. Αυτή την τροπολογία επανέφερε η ΝΔ και η Κεραμέως στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
- Η διασύνδεση μισθού — αξιολόγησης, την οποία επανέφερε ο Μητσοτάκης, στις εξαγγελίες του για το ενιαίο μισθολόγιο του 2024 (!), έχει ήδη προβλεφθεί από το νόμο — καρμανιόλα για το μισθολόγιο του ΣΥΡΙΖΑ (4354/1 5 στο άρθρο 1 7 παρ. 1).
Ένα σχολείο για όλους!
Απέναντι σε όλα αυτά είναι φανερό πως χρέος μας, σαν εκπαιδευτικοί και σαν εργατικό κίνημα, είναι το κατά πόσο θα συμβάλλουμε ώστε οι εργαζόμενοι και η νεολαία να υψώνουν εμπόδια σε τέτοιες αρνητικές εξελίξεις, για να περάσουν σε θέση επίθεσης για πιο βαθιές, ριζικές αλλαγές. Δε μένουμε στατικοί, αλλά κοιτάμε το μέλλον.
Και αυτό το μέλλον δεν μπορεί παρά να έχει ένα σχολείο που θα εργάζεται για την όσο το δυνατόν αρμονική ανάπτυξη των ικανοτήτων και της προσωπικότητας του παιδιού.
- Ένα σχολείο που θα οργανώνει την επαφή του νέου με όλες τις πτυχές του ανθρώπινου πολιτισμού. Να μπορεί το παιδί, ο νέος, να διευρύνει τις παραστάσεις του, τα ερεθίσματα του, να μπορεί να γνωρίζει την αντικειμενική πραγματικότητα και να επιδρά σε αυτή.
- Ένα σχολείο αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν, που θα χωράει όλα τα παιδιά, με σύγχρονες υποδομές, εργαστήρια, χώρους άθλησης και πολιτισμού, αναλυτικά προγράμματα που θα προάγουν την ολόπλευρη μόρφωση, ένα σχολείο στο οποίο θα έχει θέση ο πολιτισμός και η καλλιτεχνική δημιουργία.
- Ένα σχολείο με σταθερούς εκπαιδευτικούς με μόνιμη εργασία, με μισθούς που θα τους επιτρέπουν να ζουν με αξιοπρέπεια.
- Ένα σχολείο χώρος μόρφωσης, χαράς, ζωής και δημιουργίας, όπου οι έννοιες της κριτικής και αυτοκριτικής, της συλλογικής και ατομικής βελτίωσης και ανατροφοδότησης, της ανατροπής των εργαλείων και των μορφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας δε θα επιβάλλονται με τη μορφή του αυταρχικού ελέγχου, αλλά θα δημιουργούνται ως εσωτερικές ανάγκες για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Είναι πασιφανές ότι ο μόνος δρόμος που έχουμε για να υπερασπιστούμε το δικαίωμα στη μόρφωση για όλα τα παιδιά, ενάντια στα σχέδια κατηγοριοποίησης των σχολείων και απαξίωσης του παιδαγωγικού μας ρόλου, είναι αυτό της κλιμάκωσης του αγώνα, της συσπείρωσης στις συλλογικές αποφάσεις του κλάδου ενάντια στην εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση και την ατομική αξιολόγηση, την ακόμα πιο μαζική συμμετοχή στην απεργία — αποχή. Δεν μας φοβίζουν οι απειλές και η τρομοκρατία — έχουμε τη δύναμη στα χέρια μας.
Συνεχίζουμε!
Απάντηση σε Σύμβουλο
που άργησε 14 χρόνια!
Καλημέρα κ. “Σύμβουλε” — Αξιολογητή
Καταρχάς σας ευχαριστώ πολύ που ζητήσατε να συναντηθείτε μαζί μου. Μου είναι βέβαια πάρα πολύ δύσκολο να παρευρεθώ στη συνάντηση, λόγω του ότι εργάζομαι σε Εσπερινό αλλά και του ότι η συνάντηση είναι εκτός σχολικού ωραρίου και εκτός …Νομού!
Επιπλέον, σας ευχαριστώ πολύ που ήρθατε σε επαφή μαζί μου γιατί μετά από δώδεκα χρόνια ως αναπληρωτής και σχεδόν δύο χρόνια ως δόκιμος, δεν είχα την τιμή να γνωρίσω από κοντά και να συνομιλήσω με ένα Σύμβουλο!
Θα με χαροποιούσε βέβαια, αν αυτή η συνάντηση αφορούσε στα προβλήματα και στις παρεμβάσεις Παιδαγωγικών Θεμάτων, όπως για παράδειγμα σε θέματα στήριξης, σε ελλείψεις τεχνολογικού εξοπλισμού, σε διαχείριση τάξης με αριθμό μαθητών άνω των είκοσι στριμωγμένων σε μικρή αίθουσα. Επίσης θα με χαροποιούσε, αν αυτή η συνάντηση αφορούσε τα προβλήματα των αναπληρωτών, όπως για παράδειγμα θέματα μετακίνησης και στέγασης ανά την Ελλάδα, όπου τόσα χρονιά καλύπτουμε τις ανάγκες και κλείνουμε τρύπες κρινόμενοι ως ικανοί, επαρκείς και άξιοι, είτε θέματα αδειών, καθώς δεν έχουμε δικαίωμα να αρρωστήσουμε, να γεννήσουμε ή να βρούμε θέσεις σε βρεφονηπιακούς σταθμούς για τα παιδιά μας, γενικά να είμαστε άνθρωποι!
Αντιθέτως, θέλετε να με συναντήσετε για να κρίνετε αν μετά από 14 χρόνια είμαι ικανός εκπαιδευτικός ‑και όχι τεμπέλης‑, αν μετά από την αξιολόγηση, τις σχολές, τα πτυχία, την Α.Σ.ΠΑΙ.ΤΕ, τα μεταπτυχιακά, τους ΑΣΕΠ, τα προσοντολόγια, είμαστε επαρκείς μπροστά στην “Αριστεία” που θα κρίνει μέσα σε 45 λεπτά το ποιοτικό (;) αποτέλεσμα της Παιδαγωγικής πράξης, χωρίς να λαμβάνει υπόψη την αφετηρία του κάθε μαθητή, τις αίθουσες, τον εξοπλισμό και τις συνθήκες που αυτή πραγματοποιείται. Θα κρίνει, αν είμαστε ικανοί να στελεχώσουμε το Δημόσιο Σχολειό που χρόνια τώρα αγαπάμε και στηρίζουμε.
Αυτό το σχολείο που οι προϊστάμενοι που σας διόρισαν, το αφήνουν χωρίς ρεύμα, χωρίς υποδομές, να γκρεμίζεται, γιατί η συντήρηση κοστίζει! Αυτό το σχολείο, όπου αφήνουν την Ειδική Αγωγή με κενά μέχρι σήμερα, που χορηγούν webex δια πάσα νόσο (σσ. η Cisco Webex είναι αμερικανική εταιρεία που αναπτύσσει συστήματα διαδικτυακών διασκέψεων), όπου φυλακίζουν μαθητές, επειδή κάνουν καταλήψεις και εξεγείρονται για όσα ζούνε. Είναι οι μαθητές και οι καθηγητές που έμειναν κλεισμένοι σε καραντίνα τόσο καιρό, για να επιστρέψουν στα σχολεία — χωρίς μέτρα ασφαλείας- και να συναντήσουν αυτούς που θέλουν να επιβάλουν την ταξική κατηγοριοποίηση, αυτούς που απειλούν χιλιάδες νεοδιόριστους ότι ή θα αξιολογηθούμε ή θα μείνουμε για πάντα δόκιμοι.
Σε αυτούς που μας χρησιμοποιούν σαν πολιορκητικό κριό για τη διάλυση του Δημόσιου Σχολείου θέλω να απαντήσω: φτάνει πια!
Βαρέθηκα να σωπαίνω!
Βαρέθηκα να φοβάμαι!
Συμμετέχω στην Απεργία ‑Αποχή από την ατομική αξιολόγησή σας, που προκήρυξε το συνδικαλιστικό μας όργανο (χωρίς να έχει βγει ακόμα παράνομη) και ως εκ τούτου δε θα κάνω τίποτα από όσα ορίζονται.
Αν παρ’ όλα αυτά θέλετε να κανονίσουμε μια συνάντηση, ως Σύμβουλος και όχι ως Αξιολογητής, σας περιμένω με χαρά εκεί που είμαι πάντα, στα σχολεία μας!
Αλέξανδρος Κ. ΠΕ82
Νεοδόκιμος 2021
Κυκλοφόρησε η Ιστορία της Ψυχολογίας από τη σκοπιά του διαλεκτικού-ιστορικού υλισμού
Τοποθέτηση της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών
Θέματα Παιδείας τ. 89–92