Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Αντίστροφη μέτρηση για τα Όσκαρ: 4 είναι οι ταινίες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των προγνωστικών και των στοιχημάτων

Λίγες ώρες μας χωρί­ζουν από τη φετι­νή, 96η Τελε­τή Απο­νο­μής των Βρα­βεί­ων Όσκαρ, η οποία έχει έντο­νο ελλη­νι­κό ενδια­φέ­ρον λόγω των 11 υπο­ψη­φιο­τή­των του «Poor Things» του Γιώρ­γου Λάν­θι­μου και θα πραγ­μα­το­ποι­η­θεί σήμε­ρα στο Dolby Theater του Λος Αντζε­λες, με οικο­δε­σπό­τη τον Τζί­μι Κίμελ.

Τέσ­σε­ρις είναι οι ται­νί­ες που βρί­σκο­νται στην πρώ­τη γραμ­μή των προ­γνω­στι­κών και των στοι­χη­μά­των τις τελευ­ταί­ες μέρες: το «Οπεν­χάι­μερ» (13 υπο­ψη­φιό­τη­τες) του Κρί­στο­φερ Νόλαν, που ανα­τέ­μνει μία σκο­τει­νή ιστο­ρι­κή περί­ο­δο, σκια­γρα­φώ­ντας την άνο­δο και την πτώ­ση του «πατέ­ρα» της ατο­μι­κής βόμ­βας Ρόμπερτ Οπεν­χάι­μερ. Το «Poor Things» του Γιώρ­γου Λάν­θι­μου (11 υπο­ψη­φιό­τη­τες), που αντι­στρέ­φει το μύθο του Φραν­κεν­στάιν και κατα­θέ­τει ένα καυ­στι­κό δοκί­μιο για την ελευ­θε­ρία και τη χαρά του σεξ, τις ταξι­κές ανι­σό­τη­τες, την ατο­μι­κή και κοι­νω­νι­κή αυτο­διά­θε­ση, την επι­θυ­μία και την αγά­πη. Οι «Δολο­φό­νοι του ανθι­σμέ­νου φεγ­γα­ριού» (10 υπο­ψη­φιό­τη­τες) του Μάρ­τιν Σκορ­σέ­ζε, που ξεδι­πλώ­νει την άγνω­στη ιστο­ρία της στυ­γνής εκμε­τάλ­λευ­σης των αυτο­χθό­νων Όσεϊτζ στη μετα­πο­λε­μι­κή Αμε­ρι­κή, μέσα από έναν επώ­δυ­νο απο­λο­γι­σμό της αιμα­το­βαμ­μέ­νης αμε­ρι­κα­νι­κής ταυ­τό­τη­τας. Και το εισπρα­κτι­κό φαι­νό­με­νο «Μπάρ­μπι» (8 υπο­ψη­φιό­τη­τες) της Γκρέ­τα Γκέρ­γουιγκ, μια απο­λαυ­στι­κή κωμω­δία που μετα­τρέ­πει ένα σύμ­βο­λο της ποπ κουλ­τού­ρας σε όχη­μα για έναν δηκτι­κό σχο­λια­σμό απέ­να­ντι στα πατριαρ­χι­κά στερεότυπα.

Σύμ­φω­να με τις εκτι­μή­σεις των περισ­σό­τε­ρων μεγά­λων κινη­μα­το­γρα­φι­κών μέσων (Variety, Screen International, Hollywood Reporter, Deadline και Indiewire) τα περισ­σό­τε­ρα χρυ­σά αγαλ­μα­τί­δια θα κερ­δί­σει η ται­νία του Κρί­στο­φερ Νόλαν. Έχο­ντας τιμη­θεί ήδη με βρα­βεία από όλες σχε­δόν τις επαγ­γελ­μα­τι­κές ενώ­σεις (ηθο­ποιών, σκη­νο­θε­τών, παρα­γω­γών κ.α.) καθώς και στις Χρυ­σές Σφαί­ρες και στα BAFTA, η βιο­γρα­φία του ανθρώ­που που σχε­δί­α­σε την πρώ­τη ατο­μι­κή βόμ­βα ανα­μέ­νε­ται να θριαμ­βεύ­σει στη φετι­νή τελετή.

Η κατη­γο­ρία που συγκε­ντρώ­νει το μεγα­λύ­τε­ρο ενδια­φέ­ρον αυτή τη στιγ­μή είναι του πρώ­του γυναι­κεί­ου ρόλου, αφού κοντά στο νήμα βρί­σκο­νται η Λίλι Γκλάν­τστο­ουν για την ται­νία «Οι δολο­φό­νοι του ανθι­σμέ­νου φεγ­γα­ριού» και η Εμμα Στό­ουν για το «Poor Things». Και οι δύο έχουν κερ­δί­σει τη Χρυ­σή Σφαί­ρα καλύ­τε­ρης γυναι­κεί­ας ερμη­νεί­ας, η μία στην κατη­γο­ρία κωμω­δί­ας ή μιού­ζι­καλ και η άλλη στην κατη­γο­ρία δρα­μα­τι­κής ται­νί­ας. Η Στό­ουν έχει κερ­δί­σει το BAFTA, η Γκλάν­τστο­ουν ωστό­σο κερ­δί­ζο­ντας το βρα­βείο της Ένω­σης Αμε­ρι­κα­νών Ηθο­ποιών (SAG)- τα μέλη της οποί­ας ψηφί­ζουν και για τα Οσκαρ, αυξά­νει τις πιθα­νό­τη­τες να ανα­δει­χθεί νικήτρια.

Ανά­λο­γο ντέρ­μπι ανα­μέ­νε­ται και στην κατη­γο­ρία του πρώ­του ανδρι­κού ρόλου ανά­με­σα στον Κίλιαν Μέρ­φι του «Οπεν­χάι­μερ», ο οποί­ος θεω­ρεί­ται φαβο­ρί και τον Πολ Τζια­μά­τι, ο οποί­ος βρί­σκε­ται λίγα βήμα­τα πίσω του, μολο­νό­τι η συγκι­νη­τι­κή ερμη­νεία του στην ται­νία του Αλε­ξά­ντερ Πέιν «Τα παι­διά του Χει­μώ­να» θεω­ρεί­ται από πολ­λούς η καλύ­τε­ρη της χρονιάς.

Στις μεγά­λες κατη­γο­ρί­ες καλύ­τε­ρης ται­νί­ας και σκη­νο­θε­σί­ας, αδια­φι­λο­νί­κη­το φαβο­ρί είναι ο Κρί­στο­φερ Νόλαν, ο οποί­ος έχει σαρώ­σει σχε­δόν όλα τα μέχρι τώρα βρα­βεία. Η ται­νία του Γιώρ­γου Λάν­θι­μου, η οποία έχει πάρει ενθου­σιώ­δεις κρι­τι­κές και έχει υμνη­θεί για την πρω­το­πο­ρια­κή κινη­μα­το­γρα­φι­κή της γλώσ­σα και για το δια­χρο­νι­κό θέμα της γυναι­κεί­ας χει­ρα­φέ­τη­σης, ενδέ­χε­ται να πάρει λίγα βρα­βεία, όπως εξάλ­λου έχει συμ­βεί πολ­λές φορές στο παρελ­θόν με ανά­λο­γες ται­νί­ες που ξεπερ­νούν την επο­χή τους. Ωστό­σο ισχυ­ρή πιθα­νό­τη­τα έχει να επι­κρα­τή­σει στα βρα­βεία, ενδυ­μα­το­λο­γί­ας, σκη­νο­γρα­φί­ας και μακι­γιάζ. Ο μοντέρ της ται­νί­ας Γιώρ­γος Μαυ­ρο­ψα­ρί­δης μπο­ρεί να κάνει την έκπλη­ξη και να κερ­δί­σει το ανά­λο­γο βρα­βείο για την εξαι­ρε­τι­κή δου­λειά του, τα φαβο­ρί στην κατη­γο­ρία όμως θεω­ρού­νται ο Τζέ­νι­φερ Λέιμ του «Οπεν­χάι­μερ» και η βετε­ρά­νος και μόνι­μη μοντέζ του Μάρ­τιν Σκορ­σέ­ζε, Θέλ­μα Σουνμέικερ.

Σχε­δόν σίγου­ρα είναι τα βρα­βεία των δεύ­τε­ρων ρόλων. Η Ντα’ Βιν Τζόι Ράντολφ για τα «Παι­διά του Χει­μώ­να» και ο Ρόμπερτ Ντά­ου­νι Τζού­νιορ για το «Οπεν­χάι­μερ» ανα­μέ­νο­νται να είναι οι φετι­νοί νικητές.

Στην κατη­γο­ρία της Διε­θνούς Ται­νί­ας, προ­βά­δι­σμα έχει το συγκλο­νι­στι­κό δρά­μα του Βρε­τα­νού Τζό­να­θαν Γκλέι­ζερ, «Ζώνη Ενδια­φέ­ρο­ντος» που περι­γρά­φει την καθη­με­ρι­νό­τη­τα της οικο­γέ­νειας του διοι­κη­τή του Άου­σβιτς Ρού­ντολφ Ες ανα­τέ­μνο­ντας τη φρί­κη του ναζι­σμού. Ισχυ­ρή όμως, είναι και η υπο­ψη­φιό­τη­τα της «Κοι­νω­νί­ας του Χιο­νιού» του Ισπα­νού Χουάν Αντό­νιο Μπα­γιό­να η οποία αφη­γεί­ται μια από τις πιο ακραί­ες ιστο­ρί­ες επι­βί­ω­σης. Βασί­ζε­ται στο ομό­τι­τλο βιβλίο του Πάμπλο Βιέρ­σι (2008) και ανα­βιώ­νει την αερο­πο­ρι­κή τρα­γω­δία της ουρου­γουα­νι­κής πτή­σης τσάρ­τερ 571 στις χιο­νι­σμέ­νες κορυ­φές των Άνδε­ων το 1972. Οι δεκα­έ­ξι επι­ζή­σα­ντες του ατυ­χή­μα­τος έμει­ναν επί εβδο­μή­ντα δύο μέρες στα χιό­νια και για να επι­βιώ­σουν κατέ­φυ­γαν στον κανιβαλισμό.

Στην Ελλά­δα η μετά­δο­ση της λαμπε­ρής τελε­τής θα γίνει από το Cosmote TV με ελλη­νι­κό σχο­λια­σμό από τους Θοδω­ρή Κου­τσο­γιαν­νό­που­λο και Ιωση­φί­να Γρι­βέα. Παράλ­λη­λα, στη Θεσ­σα­λο­νί­κη οι θαμώ­νες του κινη­μα­το­γρά­φου «Ολύ­μπιον», θα έχουν την ευκαι­ρία να παρα­κο­λου­θή­σουν σε ζωντα­νή μετά­δο­ση την τελε­τή απο­νο­μής, στο πλαί­σιο του 26ου Φεστι­βάλ Ντο­κι­μα­ντέρ Θεσ­σα­λο­νί­κης. Η είσο­δος στην εκδή­λω­ση θα γίνε­ται με μηδε­νι­κό εισι­τή­ριο που θα εκδί­δε­ται από τα ταμεία του Φεστιβάλ.

 

Το “έπος” του Γου­έ­μπλεϊ, αφη­γεί­ται ο Αρι­στεί­δης Καμάρας

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο