Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Αποκολλήθηκε το Ever Given

Μετά από έξι ολό­κλη­ρες μέρες που παρέ­με­νε «σφη­νω­μέ­νο» στη Διώ­ρυ­γα του Σου­έζ, το τερά­στιο πλοίο Ever Given «απο­κολ­λή­θη­κε» τελι­κά νωρίς το πρωί της Δευ­τέ­ρας, όπως μετα­δί­δουν διε­θνή πρακτορεία.

Τα ρυμουλ­κά και τα συνερ­γεία που εργά­ζο­νταν αστα­μά­τη­τα μπό­ρε­σαν να απε­γκλω­βί­σουν εν μέρει το γιγα­ντιαίο φορ­τη­γό πλοίο μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων Ever Given, που είχε προ­σα­ρά­ξει και κλεί­σει τη Διώ­ρυ­γα του Σου­έζ την 23η Μαρ­τί­ου, μετέ­δω­σε το πρα­κτο­ρείο ειδή­σε­ων Bloomberg, επι­κα­λού­με­νο την εται­ρεία Inchcape Shipping.

Δεν είναι όμως σαφές πότε θα απο­κα­τα­στα­θεί η ομα­λή λει­τουρ­γία της θαλάσ­σιας οδού.

Το Ever Given, πλοίο με εκτό­πι­σμα 220.000 τόνων, ανή­κει στην ιαπω­νι­κή Shoei Kisen και το δια­χει­ρί­ζε­ται η Evergreen Marine υπό την πανα­μαϊ­κή σημαία.

Η προ­σά­ρα­ξή του εξαι­τί­ας ριπής ανέ­μου εν μέσω αμμο­θύ­ελ­λας έκλει­σε τη Διώ­ρυ­γα, με απο­τέ­λε­σμα 369 σκά­φη που σκό­πευαν να τη δια­πλεύ­σουν να αποκλειστούν.

Ειδι­κά συνερ­γεία έσκα­βαν χθες για να απο­μα­κρύ­νουν μέρος της όχθης της Διώ­ρυ­γας, στην οποία το φορ­τη­γό είχε προ­σα­ρά­ξει δια­γώ­νια, ώστε το σκά­φος να μπο­ρέ­σει να πλεύ­σει ξανά κανο­νι­κά, ανέ­φε­ρε η Αρχή της Διώ­ρυ­γας του Σου­έζ νωρί­τε­ρα χθες.

H σημα­ντι­κή αυτή εξέ­λι­ξη, σύμ­φω­να με το πρα­κτο­ρείο, προ­έ­κυ­ψε μετά από την αφαί­ρε­ση 27.000 κυβι­κών μέτρων άμμου από τις όχθες του ποτα­μού τα περα­σμέ­να 24ωρα.

Bίντεο που κυκλο­φο­ρούν στα social media από το σημείο δεί­χνουν το Ever Given, ελεύ­θε­ρο πλέ­ον στην Διώ­ρυ­γα του Σουέζ.

 Έπιπλα, πρόβατα και πετρέλαιο: 369 πλοία αποκλεισμένα κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ

Περισ­σό­τε­ρα από 360 πλοία και τα φορ­τία τους έχουν εγκλω­βι­στεί στα άκρα του κανα­λιού ή στην περιο­χή ανα­μο­νής της Διώ­ρυ­γας του Σουέζ.

Στον ιστό­το­πο παρα­κο­λού­θη­σης πλοί­ων θαλάσ­σιας κυκλο­φο­ρί­ας MarineTraffic, εκα­το­ντά­δες μικρές χρω­μα­τι­στές κου­κί­δες που αντι­προ­σω­πεύ­ουν τα πλοία που συσ­σω­ρεύ­ο­νται σήμε­ρα στ΄ανοιχτά του Πορτ-Σάιντ στη Μεσό­γειο, στις λίμνες που χαρα­κτη­ρί­ζουν τη διώ­ρυ­γα του Σου­έζ και σχη­μα­τί­ζουν ακό­μη και μια γραμ­μή στον κόλ­πο του Σου­έζ που οδη­γεί στην Ερυ­θρά Θάλασσα.

Η διώ­ρυ­γα, από την οποία περ­νά περί­που το 10% του θαλάσ­σιου εμπο­ρί­ου, έχει απο­κλει­στεί από την Τρί­τη από το Ever Given, γεγο­νός που προ­κα­λεί σημα­ντι­κές καθυ­στε­ρή­σεις στις παρα­δό­σεις ορι­σμέ­νων εμπορευμάτων.

Η συνο­λι­κή αξία των επη­ρε­α­ζό­με­νων αγα­θών δια­φέ­ρει σύμ­φω­να με τις εκτι­μή­σεις: από 3 δισε­κα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια σύμ­φω­να με τον Τζό­να­θαν ‘Οου­ενς, εμπει­ρο­γνώ­μο­να στο Πανε­πι­στή­μιο του Σάλ­φορντ, έως 9,6 δισε­κα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια σύμ­φω­να με τη Lloyd’s List, τη βρε­τα­νι­κή εφη­με­ρί­δα για τις θαλάσ­σιες μεταφορές.

Πετρέλαιο

Μόνο 1,74 εκα­τομ­μύ­ρια βαρέ­λια περ­νούν καθη­με­ρι­νά από τη διώ­ρυ­γα, το λίγο του πετρε­λαί­ου του Κόλ­που που προ­ο­ρί­ζε­ται για την Ευρώ­πη περ­νά σε ποσο­στό 80% από τον αγω­γό Sumed, ο οποί­ος δια­σχί­ζει την Αίγυ­πτο, σύμ­φω­να με την Πάο­λα Ροντρί­γκες Μασιου της Rystad Energy.

Σύμ­φω­να με τη MarineTraffic, εκα­τό πλοία που έχουν ως φορ­τίο πετρέ­λαιο ή προ­ϊ­ό­ντα πετρε­λαί­ου βρί­σκο­νταν σήμε­ρα στην περιο­χή ανα­μο­νής. Αντι­δρώ­ντας στον απο­κλει­σμό αυτόν, οι τιμές του μαύ­ρου χρυ­σού αυξή­θη­καν στο τέλος της εβδο­μά­δας, αν και η αύξη­ση θα πρέ­πει να είναι περιορισμένη.

Σύμ­φω­να με ειδι­κούς, τα απο­θέ­μα­τα είναι επαρ­κή και υπάρ­χουν επί­σης άλλες πηγές εφοδιασμού.

Αλλά για τη εμπό­λε­μη Συρία, που τελεί υπό διε­θνείς κυρώ­σεις, ο απο­κλει­σμός καθυ­στέ­ρη­σε την απο­στο­λή δια­φό­ρων προ­ϊ­ό­ντων πετρε­λαί­ου από το Ιράν, τον σύμ­μα­χό της που επί­σης υπό­κει­ται σε κυρώ­σεις. Ήδη αντι­μέ­τω­πη με ελλεί­ψεις, η Δαμα­σκός ανα­κοί­νω­σε το Σάβ­βα­το νέους περιορισμούς.

Ζώα

Η προ­σκόλ­λη­ση του πλοί­ου προ­κά­λε­σε και θέμα της τρο­φο­δο­σί­ας των πλη­ρω­μά­των αλλά και των ζώων.

Έντε­κα πλοία που ανα­χώ­ρη­σαν από τη Ρου­μα­νία και μετα­φέ­ρουν 130.000 πρό­βα­τα επη­ρε­ά­ζο­νται από τον απο­κλει­σμό της διώρυγας.

“Η κατά­στα­ση είναι κρί­σι­μη και κιν­δυ­νεύ­ει να εξε­λι­χθεί σε μια άνευ προη­γου­μέ­νου θαλάσ­σια τρα­γω­δία στην οποία θα εμπλέ­κο­νται ζωντα­νά ζώα”, προει­δο­ποί­η­σε η οργά­νω­ση Animals International. Η Αίγυ­πτος έστει­λε ζωο­τρο­φές και τρεις κτη­νια­τρι­κές ομά­δες για να εξε­τά­σουν τα ζώα.

Η Ιορ­δα­νία ανα­κοί­νω­σε ότι περι­μέ­νει πρό­βα­τα και μοσχά­ρια, μετα­ξύ άλλων αγα­θών, που έχουν εγκλω­βι­στεί σε πλοία.

Εμπορεύματα

Ο σου­η­δι­κός κολοσ­σός επί­πλων Ikea διευ­κρί­νι­σε ότι έχει περί­που 110 εμπο­ρευ­μα­το­κι­βώ­τια στο Ever Given και άλλα σε πλοία που έχουν εγκλωβιστεί.

Είναι “ένας ακό­μη περιο­ρι­σμός που προ­στί­θε­ται σε μια ήδη δύσκο­λη και ευμε­τά­βλη­τη κατά­στα­ση για τις αλυ­σί­δες εφο­δια­σμού που προ­κλή­θη­κε από την παν­δη­μία Covid-19”, δήλω­σε ένας εκπρό­σω­πος στο AFP.

Ο Van Rees Group, όμι­λος που εμπο­ρεύ­ε­ται τσάι, με έδρα το Ρότερ­νταμ, εκφρά­ζει τη λύπη του για τον απο­κλει­σμό 80 εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων τσα­γιού σε δεκα­πέ­ντε πλοία. Η εται­ρία προ­βλέ­πει ένα “χάος”, με “σοβα­ρές συνέ­πειες (…), επει­δή ο εφο­δια­σμός έχει σταματήσει”.

“Είπα σε έναν από τους πελά­τες μου ότι το πάτω­μά του έχει απο­κλει­στεί στη διώ­ρυ­γα του Σου­έζ, δεν με πίστε­ψε”, δήλω­σε ο διευ­θύ­νων σύμ­βου­λος βρε­τα­νι­κής εται­ρί­ας ξυλεί­ας το Σάβ­βα­το. ‘Ενα φορ­τίο με σανί­δες παρ­κέ από γαλ­λι­κό ξύλο βελα­νι­διάς με προ­ο­ρι­σμό την Κίνα βρί­σκε­ται στο Ever Given.

Αυξανόμενη σειρά αναμονής

Αρκε­τοί κολοσ­σοί στις θαλάσ­σιες μετα­φο­ρές, όπως η δανέ­ζι­κη ναυ­τι­λια­κή εται­ρία Maersk ή η γαλ­λι­κή CMA CGM, άλλα­ξαν την πορεία μερι­κών πλοί­ων τους μέσω του Ακρω­τη­ρί­ου της Καλής Ελπί­δας — παρά­καμ­ψη που μπο­ρεί να αντι­προ­σω­πεύ­ει 9.000 χιλιό­με­τρα γύρω από την αφρι­κα­νι­κή ήπει­ρο, δηλα­δή του­λά­χι­στον επτά επι­πλέ­ον ημέ­ρες — ωστό­σο νέα πλοία συνε­χί­ζουν να φτά­νουν κοντά στη διώρυγα.

Το 2020, από το Σου­έζ περ­νού­σαν κατά μέσο όρο 51,5 πλοία ημερησίως.

Σύμ­φω­να με την Maersk, θα έπαιρ­νε “τρεις έως έξι ημέ­ρες” για να περά­σουν όλα τα πλοία που ήταν εγκλω­βι­σμέ­να εκεί το Σάββατο.

Μέχρι το τέλος του Σαβ­βα­το­κύ­ρια­κου, 32 από τα πλοία του πρώ­του ομί­λου μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων θαλάσ­σης παγκο­σμί­ως και των εταί­ρων του επη­ρε­ά­στη­καν από αυτό, 15 αλλα­ξαν πορεία και αυτός ο αριθ­μός μπο­ρεί να αυξη­θεί εάν καθυ­στε­ρή­σει η επα­να­φο­ρά σε πλεύ­ση του Ever Given, διευ­κρί­νι­σε η Maersk.

Σύμ­φω­να με τη Lloyd’s List, περί­που το 90% των φορ­τί­ων δεν είναι ασφα­λι­σμέ­να για τυχόν καθυστέρηση.

Ν. Μπε­λο­γιάν­νης Ν. Πλου­μπί­δης – Στο σπί­τι των ηρώων

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο