Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Βασιλόπιτα: Το καλόπιασμα του νέου χρόνου

Βασι­λό­πι­τα: Η Πρω­το­χρο­νιά, το πέρα­σμα στον νέο χρό­νο συν­δέ­ε­ται με συνή­θειες που εξα­σφα­λί­ζουν το καλό, αλλά και με απο­φυ­γή ενερ­γειών που μπο­ρεί να σημαί­νουν κακό για τον χρό­νο που έρχε­ται. Η αντί­λη­ψη για το καλό­πια­σμα του νέου χρό­νου είναι σχε­τι­κή με την επί­σκε­ψη στη βρύ­ση, απ’ όπου οι νοι­κο­κύ­ρη­δες αφού έδι­ναν κέρα­σμα έπαιρ­ναν αμί­λη­τοι νερό για να ραντί­σουν το σπί­τι και τα μέλη της οικογένειας.

Επί­σης, το ίδιο νόη­μα έχει το κρέ­μα­σμα στην πόρ­τα του φυτού αγριο­κρεμ­μύ­δα (ασκε­λε­τού­ρα στην Κρή­τη, σκιλ­λο­κρέ­μυ­δο, μπό­τσι­κας αλλού), βολ­βού μεγά­λης αντο­χής, γνω­στού από την αρχαιό­τη­τα για την ιδιό­τη­τα του να απο­τρέ­πει το κακό. Έντο­νη είναι η επι­θυ­μία για πρό­γνω­ση του μέλ­λο­ντος στην αρχή του νέου χρό­νου. Στο παρελ­θόν συνή­θι­ζαν να τοπο­θε­τούν φύλ­λα ελιάς στο τζά­κι ή κόκ­κους σιτα­ριού , προ­κει­μέ­νου να δουν κατά πόσο θα υπάρ­χει υγεία τον χρό­νο που έρχεται.

Ατέχνως εύχεται αγωνιστικά καλές γιορτές με υγεία για ένα ελπιδοφόρο «αύριο»

Βασιλόπιτα

Η βασι­λό­πι­τα συνη­θί­ζε­ται να παρα­σκευά­ζε­ται μέχρι και σήμε­ρα σε ολό­κλη­ρο τον ελλη­νι­κό χώρο. Σύμ­φω­να με την παρά­δο­ση συν­δέ­ε­ται με τον Άγιο Βασί­λειο, επί­σκο­πο της Και­σα­ρεί­ας, το γνω­στό μας Αϊ ‑Βασί­λη και παρα­σκευά­ζε­ται με δια­φο­ρε­τι­κό τρό­πο από τόπο σε τόπο. Έτσι αλλού (Θεσ­σα­λία, Μακε­δο­νία κ.α.) είναι τυρό­πι­τα, αλλού γλύ­κι­σμα (πρό­σφυ­γες Μ. Ασί­ας) ή ψωμί ζυμω­μέ­νο με διά­φο­ρα μυρω­δι­κά. Εκτός από το νόμι­σα, που συνε­χί­ζει να τοπο­θε­τεί­ται μέχρι σήμε­ρα μέσα στη βασι­λό­πι­τα, παλιό­τε­ρα συνή­θι­ζαν να τοπο­θε­τούν και σύμ­βο­λα κύριας ασχο­λί­ας των μελών της οικο­γέ­νειας πχ ο αμπε­λουρ­γός τοπο­θε­τού­σε ένα μικρό κομ­μά­τι από κλί­μα, ο γεωρ­γός σιτά­ρι ή άχυ­ρο κλπ. Η κοπή της βασι­λό­πι­τας γινό­ταν την πρω­το­χρο­νιά από τον αρχη­γό της οικο­γέ­νειας και μερί­διο είχαν όλα τα μέλη κατά σει­ρά ηλι­κί­ας, καθώς και οι ξενι­τε­μέ­νοι και οι φιλο­ξε­νού­με­νοι, όπως και ο Αϊ-Βασί­λης, ο Χρι­στός, το σπίτι.

Βέβαια η βασι­λό­πι­τα είναι η συνέ­χεια του εορ­τα­στι­κού άρτου των αρχαίων.

eortastikos artos kalanta vasilopita
vasilopita suntagi

 

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο