Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ηλεκτρικός: Πληθαίνουν τα επιτακτικά ερωτήματα για την ασφάλεια των επιβατών

Επα­νέρ­χο­νται ακό­μα πιο πιε­στι­κά, μετά και τις δια­σταυ­ρω­μέ­νες πλη­ρο­φο­ρί­ες του «Ριζο­σπά­στη», τα ερω­τή­μα­τα για την ασφα­λή λει­τουρ­γία της γραμ­μής 1 του Μετρό στην Αθή­να, δηλα­δή του Ηλε­κτρι­κού Σιδη­ρό­δρο­μου (ΗΣΑΠ). Υπεν­θυ­μί­ζε­ται ότι αμέ­σως μετά το προ­δια­γε­γραμ­μέ­νο έγκλη­μα στα Τέμπη, που ανέ­δει­ξε τις τρα­γι­κές ελλεί­ψεις σε μέτρα προ­στα­σί­ας για επι­βά­τες και πλή­ρω­μα, οι εργα­ζό­με­νοι σε μια σει­ρά χώρους και υπο­δο­μές, ειδι­κά στις Συγκοι­νω­νί­ες και τις Μετα­φο­ρές, ανέ­δει­ξαν αντί­στοι­χη κατά­στα­ση που «προει­δο­ποιεί» για νέα «ατυ­χή­μα­τα».

Σε ό,τι αφο­ρά λοι­πόν τον ΗΣΑΠ, σύμ­φω­να με πλη­ρο­φο­ρί­ες που έχει στη διά­θε­σή της η εφη­με­ρί­δα, τα σοβα­ρό­τε­ρα προ­βλή­μα­τα εντο­πί­ζο­νται στο τμή­μα Μονα­στη­ρά­κι — Αττι­κή, δηλα­δή στη σήραγ­γα μήκους περί­που 3 χιλιομέτρων.

Υπεν­θυ­μί­ζου­με ότι στις 7 Μάρ­τη ο «Ριζο­σπά­στης» είχε δημο­σιεύ­σει απο­σπά­σμα­τα εγγρά­φου πραγ­μα­το­γνω­μό­νων με το οποίο ήδη από το 2018 ζητού­σαν από τη δια­χει­ρί­στρια εται­ρεία ΣΤΑΣΥ ΑΕ («Στα­θε­ρές Συγκοι­νω­νί­ες», θυγα­τρι­κή του Οργα­νι­σμού Αστι­κών Συγκοι­νω­νιών Αθή­νας) να τους προ­σκο­μί­σει συγκε­κρι­μέ­να στοι­χεία προ­κει­μέ­νου να απο­φαν­θούν «σχε­τι­κά με την τήρη­ση των προ­βλε­πό­με­νων από τον νόμο ή μη μέτρων ασφάλειας»!

Τα ερω­τή­μα­τα που απεύ­θυ­νε τότε η εφη­με­ρί­δα στη ΣΤΑΣΥ ΑΕ παρα­μέ­νουν μέχρι σήμε­ρα ανα­πά­ντη­τα: Τι έγι­νε μετά το πόρι­σμα που συνέ­τα­ξαν οι πραγ­μα­το­γνώ­μο­νες; Δια­πι­στώ­θη­καν προ­βλή­μα­τα, ποια είναι και πώς αντιμετωπίστηκαν;

«Δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο»!

Συνε­χί­ζο­ντας λοι­πόν την έρευ­να ο «Ριζο­σπά­στης» συνέ­λε­ξε νέες πλη­ρο­φο­ρί­ες, οι οποί­ες θέτουν ακό­μα πιο επι­τα­κτι­κά ερω­τή­μα­τα και σε κάθε περί­πτω­ση ανα­δει­κνύ­ουν τις πολι­τι­κές ευθύ­νες που βαραί­νουν τόσο τις κυβερ­νή­σεις όσο και τις διοι­κή­σεις της ΣΤΑΣΥ ΑΕ, για την κατά­στα­ση που επι­κρα­τεί σε ένα μέσο το οποίο χρη­σι­μο­ποιούν εκα­τομ­μύ­ρια εργα­ζό­με­νοι καθη­με­ρι­νά, στην καρ­διά του μεγα­λύ­τε­ρου αστι­κού κέντρου της χώρας.

Είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κό ότι στις 20/10/2018 το Αρχη­γείο του Πυρο­σβε­στι­κού Σώμα­τος απα­ντά σε αίτη­μα της ΣΤΑΣΥ «σχε­τι­κά με τα μέτρα και μέσα πυρο­προ­στα­σί­ας που απαι­τεί­ται να εγκα­τα­στα­θούν σε υπό­γειους σταθ­μούς της Γραμ­μής 1 της ΣΤΑΣΥ και ειδι­κό­τε­ρα στους σταθ­μούς Μονα­στη­ρά­κι, Ομό­νοια, Βικτώ­ρια και Κάτω Πατή­σια», δηλα­δή στο υπό­γειο τμή­μα. Η πρώ­τη απά­ντη­ση που δίνει το ΠΣ είναι ότι «στη χώρα μας δεν υφί­στα­ται νομο­θε­τι­κό πλαί­σιο που να καθο­ρί­ζει τα ανα­γκαία μέτρα και μέσα πυρο­προ­στα­σί­ας σε υπό­γειους σταθ­μούς ελα­φρών υπο­δο­μών όπως μετρό, τραμ, τρένο»!

Τα πρώ­τα ερω­τή­μα­τα είναι προφανή:

– Για­τί, ενώ ο Ηλε­κτρι­κός λει­τουρ­γεί εδώ και δεκα­ε­τί­ες, δια­πι­στώ­νε­ται μόλις το 2018 ότι καμία από τις μέχρι τότε κυβερ­νή­σεις δεν έχει δια­μορ­φώ­σει συγκε­κρι­μέ­νο νομο­θε­τι­κό πλαίσιο;

– Εξα­κο­λου­θεί και σήμε­ρα να μην υπάρ­χει νομο­θε­τι­κό πλαί­σιο που να υπο­χρε­ώ­νει σε συγκε­κρι­μέ­να μέτρα; Και αν ναι, για­τί; Πώς θα απο­φευ­χθεί ένα «ατύ­χη­μα» και, αν συμ­βεί, τι ευθύ­νες θα ανα­ζη­τη­θούν όσο κυριαρ­χεί αυτή η ασάφεια;

Στη συνέ­χεια του εγγρά­φου, βέβαια, η Πυρο­σβε­στι­κή προ­τεί­νει μια δέσμη μέτρων ενερ­γη­τι­κής προ­στα­σί­ας, με βάση τη διε­θνή βιβλιο­γρα­φία, όπως:

– Αυτό­μα­το σύστη­μα πυρα­νί­χνευ­σης σε όλους τους κλει­στούς σταθ­μούς και, σε περί­πτω­ση ανί­χνευ­σης πυρ­κα­γιάς σε χώρο κοι­νού, να ανοί­γουν αυτό­μα­τα οι πύλες πρό­σβα­σης, το αυτό­μα­το σύστη­μα συλ­λο­γής κομί­στρου, το οποίο θα είναι συν­δε­δε­μέ­νο με το σύστη­μα πυρανίχνευσης.

– Αυτό­μα­το σύστη­μα πυρό­σβε­σης με το κατάλ­λη­λο κατα­σβε­στι­κό υλικό.

– Μόνι­μο υδρο­δο­τι­κό πυρο­σβε­στι­κό δίκτυο κατη­γο­ριών Ι και ΙΙΙ.

– Η συνο­λι­κή λει­τουρ­γία του συστή­μα­τος θα πρέ­πει να ελέγ­χε­ται από το Κέντρο Ελέγ­χου Λειτουργιών.

Ακό­μα, προ­τεί­νει μια σει­ρά από μέτρα παθη­τι­κής πυρο­προ­στα­σί­ας, π.χ. φωτι­σμό ασφα­λεί­ας, εξό­δους κιν­δύ­νου, συστή­μα­τα εξα­ε­ρι­σμού πυρ­κα­γιάς κ.ά.

Αληθεύουν ή όχι οι ανησυχητικές πληροφορίες;

Με βάση τα παρα­πά­νω και σε συν­δυα­σμό με άλλες πλη­ρο­φο­ρί­ες, τίθε­νται ορι­σμέ­να κρί­σι­μα ερωτήματα:

– Ισχύ­ει ή όχι ότι κάποια, αν όχι όλα τα μέτρα που πρό­τει­νε η Πυρο­σβε­στι­κή παρα­μέ­νουν σε εκκρε­μό­τη­τα από το 2018 μέχρι σήμερα;

– Ισχύ­ει ότι δεν υπάρ­χει Σχέ­διο Εκτα­κτης Ανά­γκης και μάλι­στα επι­και­ρο­ποι­η­μέ­νο, με βάση τις σύγ­χρο­νες ανά­γκες μετακίνησης;

– Γίνο­νται — και κάθε πότε — ασκή­σεις προ­κει­μέ­νου να ελέγ­χε­ται η εφαρ­μο­γή και απο­τε­λε­σμα­τι­κό­τη­τα του σχε­δί­ου, να συντο­νί­ζο­νται οι εμπλε­κό­με­νοι φορείς και ο καθέ­νας να γνω­ρί­ζει το έργο που του αναλογεί;

– Τα όποια μέτρα πυρο­προ­στα­σί­ας υπάρ­χουν, έχουν ληφθεί στη βάση ποιας μελέ­της και ποιος τα έχει πιστο­ποι­ή­σει; Εχουν εκσυγ­χρο­νι­στεί με βάση την ανά­πτυ­ξη της τεχνο­λο­γί­ας και τις νέες δυνα­τό­τη­τες που προσφέρει;

Προ­κύ­πτουν επί­σης ειδι­κό­τε­ρα ερωτήματα:

– Κατά πόσο επαρ­κούν οι ανε­μι­στή­ρες απα­γω­γής καπνού που υπάρ­χουν στη σήραγ­γα Μονα­στη­ρά­κι — Αττι­κή για να απο­μα­κρύ­νουν τον καπνό, χωρίς να υπάρ­χει κίν­δυ­νος να εγκλω­βι­στούν οι επι­βά­τες; Είναι κατάλ­λη­λα τοπο­θε­τη­μέ­νοι ώστε να μπο­ρούν να αντι­με­τω­πί­σουν πιθα­νή πυρ­κα­γιά, σε όποιο σημείο της σήραγ­γας κι αν εκδη­λω­θεί; Θυμί­ζου­με τις πρό­σφα­τες καταγ­γε­λί­ες εργα­ζο­μέ­νων ότι «αν συμ­βεί περι­στα­τι­κό στη σήραγ­γα θα έχου­με σοβα­ρό θέμα», καθώς το σύστη­μα εξα­ε­ρι­σμού παρα­μέ­νει ανε­νερ­γό εδώ και 8 χρόνια.

– Ισχύ­ει ή όχι η πλη­ρο­φο­ρία ότι δεν είναι δυνα­τός ο τηλε­χει­ρι­σμός των συγκε­κρι­μέ­νων ανε­μι­στή­ρων από το Κέντρο Ελέγ­χου Λειτουργίας;

– Αλη­θεύ­ει ότι κάποιοι από τους ανε­μι­στή­ρες δεν τρο­φο­δο­τού­νται με ηλε­κτρι­κό ρεύ­μα (!), επο­μέ­νως είναι άχρηστοι;

– Υπάρ­χει σύστη­μα πυρα­νί­χνευ­σης σε όλο το μήκος σήραγ­γας που να ενη­με­ρώ­νει το Κέντρο Ελέγ­χου Λει­τουρ­γί­ας σε περί­πτω­ση πυρ­κα­γιάς; Είναι προ­στα­τευ­μέ­νο κατάλ­λη­λα το σύστη­μα αυτό από φθορές;

– Λει­τουρ­γεί υδρο­δο­τι­κό πυρο­σβε­στι­κό δίκτυο κατη­γο­ριών Ι και ΙΙΙ όπου χρειά­ζε­ται σε όλη τη σήραγγα;

– Ισχύ­ει ότι οι έξο­δοι δια­φυ­γής δεν είναι όλες σε καλή κατά­στα­ση, με τις κατάλ­λη­λες δια­στά­σεις, κατάλ­λη­λα συντη­ρη­μέ­νες, με φωτι­σμό και απρό­σκο­πτη πρό­σβα­ση στην έξο­δο; Υπάρ­χουν ή δεν υπάρ­χουν έξο­δοι δια­φυ­γής οι οποί­ες είναι μπλο­κα­ρι­σμέ­νες από εξω­γε­νείς παρά­γο­ντες, που θα λει­τουρ­γή­σουν σαν παγί­δες κόσμου σε περί­πτω­ση ανα­γκα­στι­κής εκκένωσης;

– Ισχύ­ουν οι πλη­ρο­φο­ρί­ες μας ότι δεν είναι επαρ­κώς συντη­ρη­μέ­νες οι πυρο­σβε­στι­κές φωλιές, ότι δεν είναι όλες σε πλή­ρη λει­τουρ­γία και ότι δεν καλύ­πτουν όλο το μήκος της σήραγγας;

– Υπάρ­χουν τηλέ­φω­να έκτα­κτης ανά­γκης σε όλο το μήκος της σήραγγας;

Τα ερω­τή­μα­τα λοι­πόν είναι πάρα πολ­λά και θα χρεια­στεί να επα­νέλ­θου­με καθώς η έρευ­νά συνεχίζεται.

Το βασι­κό­τε­ρο, που τα συμπε­ρι­λαμ­βά­νει όλα, είναι αν υπάρ­χουν επαρ­κή μέτρα για την ασφα­λή καθη­με­ρι­νή μετα­κί­νη­ση εκα­το­ντά­δων χιλιά­δων εργα­ζο­μέ­νων. Πρέ­πει να είναι καθα­ρό ότι καμία κυβέρ­νη­ση και καμία διοί­κη­ση δεν μπο­ρούν να κρύ­βο­νται πίσω από το σαθρό επι­χεί­ρη­μα ότι «δεν υπάρ­χει νόμος» και άρα «δεν προ­βλέ­πο­νται συγκε­κρι­μέ­να μέτρα». Για­τί τέτοιοι ισχυ­ρι­σμοί επι­βε­βαιώ­νουν ότι το μόνο «μέτρο» που υπάρ­χει τελι­κά είναι το «ζύγι» του «κόστους — οφέ­λους», που οδη­γεί σε τρα­γω­δί­ες όπως στα Τέμπη, με θύμα­τα τους εργα­ζό­με­νους και τα παι­διά τους.

Πηγή: 902.gr

«Ναι, αλλά ο Στά­λιν…», του Νίκου Μόττα

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο