Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Θρίλερ με πλαστή νουβέλα του Oυμπέρτο Έκο

Πρό­κει­ται για μια ιστο­ρία μυστη­ρί­ου με επί­κε­ντρο αστυ­νο­μι­κή νου­βέ­λα που φέρε­ται να προ­έρ­χε­ται από την πένα του παγκο­σμί­ου φήμης Ιτα­λού συγ­γρα­φέα Ουμπέρ­το Έκο. „Η νου­βέ­λα “Carmen Nova” 60 σελί­δων έχει πρό­λο­γο, επί­λο­γο, σημειώ­σεις και σχό­λια”, λέει ο φιλό­λο­γος Nιλς Πέν­κε από το Πανε­πι­στή­μιο του Ζίγκεν. “Κάποιος πρέ­πει να έχει μπει σε μεγά­λο κόπο”. Ωστό­σο, όπως πιστεύ­ει ακρά­δα­ντα, συγ­γρα­φέ­ας της νου­βέ­λας δεν είναι ο Ουμπέρ­το Έκο (1932–2016). “Πρό­κει­ται για μια πολύ καλο­φτιαγ­μέ­νη πλα­στο­γρα­φία με του­λά­χι­στον 15 αντί­γρα­φα”, λέει στο Γερ­μα­νι­κό Ειδη­σε­ο­γρα­φι­κό Πρα­κτο­ρείο. Όταν ο Πέν­κε βρή­κε κατά τύχη το κιτρι­νι­σμέ­νο βιβλίο στο Ebay στα τέλη του 2022, ήταν σαν να τον είχε χτυ­πή­σει ηλε­κτρι­κό ρεύ­μα. Ένα άγνω­στο έργο του μεγά­λου συγ­γρα­φέα; Αλλά η απο­γο­ή­τευ­ση ήρθε πολύ γρή­γο­ρα. Πολ­λά στοι­χεία τον οδή­γη­σαν να υπο­θέ­σει με βεβαιό­τη­τα ότι το κεί­με­νο δεν είναι του Ουμπέρ­το Έκο, όπως εξη­γεί. “Λεί­πει η δια­σκε­δα­στι­κή και έντε­χνη αφή­γη­ση ενός Έκο, γύρω από τη μορ­φή της Κάρ­μεν δεν ανα­πτύσ­σε­ται μια πραγ­μα­τι­κή ιστο­ρία, πρό­κει­ται για ένα υπερ­θε­ω­ρη­τι­κό κεί­με­νο”, δια­πι­στώ­νει. Και σημειώ­νει με νόη­μα. “Κάποιος εδώ γνω­ρί­ζει καλά τον Έκο”.

Ποια το κίνητρα;

Αλλά υπάρ­χουν κι άλλα στοι­χεία, τα οποία επι­κα­λεί­ται για να στη­ρί­ξει τη θέση του. “Ο άγνω­στος συγ­γρα­φέ­ας ή οι άγνω­στοι συγ­γρα­φείς θα πρέ­πει να είναι ειδι­κοί της λογο­τε­χνί­ας για μια τόσο καλά εφευ­ρε­μέ­νη εξι­στό­ρη­ση”, πιστεύ­ει. Ο υπο­τιθ­μέ­νος εκδό­της του τόμου είναι μια Edition Doppelnull (Εκδό­σεις Διπλό Μηδε­νι­κό) με έδρα τη Ζυρί­χη, ο επί­λο­γος από τον Γάλ­λο συγ­γρα­φέα Ρολάν Μπάρτ είναι επί­σης φαντα­στι­κός και το κεί­με­νο περιέ­χει πολυά­ριθ­μες ανα­φο­ρές σε άλλα μυθι­στο­ρή­μα­τα και συγ­γρα­φείς. Η πρώ­τη έκδο­ση φέρει ημε­ρο­μη­νία 1983. Εκεί­νη την επο­χή η έκδο­ση της παγκό­σμιας επι­τυ­χί­ας του Έκο Το όνο­μα του ρόδου μόλις είχε κυκλο­φο­ρή­σει στην αγο­ρά”. Σύμ­φω­να με την εμπει­ρία του Πέν­κε τέτοια ψευ­δε­πί­γρα­φα κεί­με­να στη σύγ­χρο­νη λογο­τε­χνία είναι πολύ σπά­νια. Η Αμε­ρι­κα­νί­δα γλωσ­σο­λό­γος Κάρολ E. Τσέι­σκι υπο­στη­ρί­ζει ότι τέτοιες συγ­γρα­φι­κές απο­μι­μή­σεις μπο­ρεί να συμ­βαί­νουν κατά και­ρούς χωρίς να γίνο­νται αντι­λη­πτές. Όταν όμως ανα­κα­λύ­πτο­νται δημο­σιο­ποιού­νται ευρέ­ως, “επει­δή αυτή η συμπε­ρι­φο­ρά είναι ηθι­κά απο­κρου­στι­κή για τους ανθρώ­πους που αγα­πούν τη λογο­τε­χνία και την εντιμότητα”.

Σε σχέ­ση με τα κίνη­τρα αυτών των πλα­στο­γρά­φων υπο­θέ­τει ότι οι δρά­στες μερι­κές φορές απο­λαμ­βά­νουν το να κοροϊ­δεύ­ουν άλλους ανθρώ­πους. Στην περί­πτω­ση του Έκο γίνε­ται εμφα­νές από το περί­ερ­γο όνο­μα του εκδό­τη. Το Γερ­μα­νι­κό Λογο­τε­χνι­κό Αρχείο στο Μάρ­μπαχ διορ­γά­νω­σε μόλις ένα διε­θνές συμπό­σιο σχε­τι­κά με αυτή τη θεμα­το­λο­γία. „Παρα­ποι­ή­σεις, όπως η πλα­στο­γρά­φη­ση χει­ρο­γρά­φων του Σίλερ τον 19ο αιώ­να ή τα πλα­στά ημε­ρο­λό­για του Χίτλερ τη δεκα­ε­τία του 1980, συνι­στούν εγκλη­μα­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα” ανα­φέρ­θη­κε στις εργα­σί­ες του συμπο­σί­ου. “Ταυ­τό­χρο­να υπάρ­χει και μια ´παρα­γω­γι­κή διά­στα­ση´ σε αυτές τις πλα­στο­γρα­φί­ες, οι οποί­ες ασκούν επί­σης μια γοη­τεία. Ο Νιλς Πέν­κε θέλει να γυρί­σει γη και ουρα­νό για να απο­κα­λύ­ψει τον δημιουρ­γό του παρα­χα­ραγ­μέ­νου τομι­δί­ου. Σύμ­φω­να με το Πανε­πι­στή­μιο του Ζίγκεν η υπό­θε­ση έγι­νε γνω­στή για πρώ­τη φορά τον Φεβρουά­ριο. Έκτο­τε, η “Carmen Nova” έχει φέρει τα πάνω κάτω στους λογο­τε­χνι­κούς κύκλους.

Εντοπισμός “ακόμη και μετά από 40 χρόνια”

Στο μετα­ξυ και ο υιός του Έκο εμφα­νί­στη­κε στο προ­σκή­νιο δηλώ­νο­ντας ότι δεν υπάρ­χει κάτι που να δεί­χνει ότι ο πατέ­ρας του γνώ­ρι­ζε για την ψευ­δε­πί­γρα­φη αστυ­νο­μι­κή νου­βέ­λα, όπως μετα­φέ­ρει το Πανε­πι­στή­μιο του Ζίγκεν τα λεγό­με­να του υιού Έκο. Υπάρ­χουν και άλλοι, στα χέρια των οποί­ων έχει πέσει αυτό το βιβλια­ρά­κι. Κάποιοι από αυτούς επι­κοι­νών­σαν με τον Πέν­κε, ανά­με­σά τους και ένας που, σύμ­φω­να με τα όσα είπε, απέ­κτη­σε τη νου­βέ­λα μαζί με ένα „πει­ρα­τι­κό” αντί­τυ­πο του βιβλί­ου “Το Όνο­μα του Ρόδου”. “Είναι εντε­λώς ασυ­νή­θι­στο να προ­σπα­θεί κάποιος να απο­δώ­σει ένα νόθο έργο σε έναν τόσο διά­ση­μο συγ­γρα­φέα, ενό­σω ακό­μα ζού­σε”, λέει ο Νιλς Πέν­κε. Τώρα σκέ­φτε­ται διά­φο­ρα σενά­ρια για το πώς θα κινη­θεί. Πχ. σύγκρι­ση των κει­μέ­νων με τη βοή­θεια ψηφια­κών μεθό­δων, Αλλά αυτό θα απαι­τού­σε του­λά­χι­στον στοι­χεία ενός ή περισ­σό­τε­ρων υπό­πτων που θα μπο­ρού­σαν να έχουν εμπλα­κεί. Ίσως μια εγκλη­μα­το­λο­γι­κή ανά­λυ­ση του χαρ­τιού ή της βιβλιο­δε­σί­ας θα μπο­ρού­σε ενδε­χο­μέ­νως να έδι­νε κάποιες απα­ντή­σεις. Αυτό στο οποίο ελπί­ζει επί­σης είναι να εμφα­νι­στούν περισ­σό­τε­ροι, στα χέρια των οποί­ων έχει πέσει η “Carmen Nova” — ή ο ίδιος ο πραγ­μα­τι­κός συγ­γρα­φέ­ας να βγει από την κρυ­ψώ­να του μετά από τόσα χρό­νια. Υπάρ­χει επί­σης μια τρα­γι­κή συνι­στώ­σα, το γεγο­νός ότι η πλα­στο­γρα­φία πέρα­σε απα­ρα­τή­ρη­τη για τόσο μεγά­λο χρο­νι­κό διάστημα.

Η Αμε­ρι­κα­νί­δα γλωσ­σο­λό­γος Κάρολ E. Τσέι­σκι γνω­ρί­ζει μερι­κά ψηφια­κά εργα­λεία και μεθό­δους για τον εντο­πι­σμό ενός ψευ­δε­πί­γρα­φου έργου. Για παρά­δειγ­μα, υπάρ­χει ένα ειδι­κό πρό­γραμ­μα που μπο­ρεί να συγκρί­νει συντα­κτι­κά χαρα­κτη­ρι­στι­κά στο ύπο­πτο κεί­με­νο με γνω­στά κεί­με­να του Ουμπέρ­το Έκο καθώς και με κεί­με­να συγ­γρα­φέ­ων που θα μπο­ρού­σαν να είναι οι πλα­στο­γρά­φοι. Με άλλα λόγια, μπο­ρεί να εξε­τά­σει σχο­λα­στι­κά συν­δυα­σμούς λέξε­ων, ιδιω­μα­τι­σμούς ή ακό­μη και τη δομή της πρό­τα­σης. Μέχρι στιγ­μής οι δοκι­μές με περί­που 200 κεί­με­να και 30 συγ­γρα­φείς έχουν δεί­ξει πολύ υψη­λό βαθ­μό ακρί­βειας. Θα μπο­ρού­σε επί­σης να αξί­ζει τον κόπο να γίνει ακρι­βής ανά­λυ­ση των έργων του Έκο από τα οποία πιθα­νώς να λήφθη­καν προ­τά­σεις, εκφρά­σεις και περιε­χό­με­να για την αστυ­νο­μι­κή νου­βέ­λα. Και πιστεύ­ει ότι είναι εφι­κτός ο εντο­πι­σμός του συγ­γρα­φέα ή των συγ­γρα­φέ­ων που έκα­ναν την απα­τε­ω­νιά „ακό­μη και μετά από 40 χρόνια”.

Πηγή: DW

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο