Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ιεραρχήσεις

Μπο­ρεί να μη γνώ­ρι­σε τη δημο­σιό­τη­τα που πήρε η κατα­στρο­φή της Πανα­γί­ας των Παρι­σί­ων, πρό­κει­ται όμως για ένα πολύ σημα­ντι­κό μνη­μείο της παγκό­σμιας πολι­τι­στι­κής κλη­ρο­νο­μιάς. Ο λόγος για το κάστρο Σού­ρι, στη νήσο Οκι­νά­ουα της Ιαπω­νί­ας, που τυλί­χτη­κε στις φλό­γες, με απο­τέ­λε­σμα όλα τα κεντρι­κά κτί­ρια να καούν ολο­σχε­ρώς. Το κάστρο, που χτί­στη­κε τον 15ο αιώ­να, απο­τε­λεί μνη­μείο παγκό­σμιας κλη­ρο­νο­μιάς της UNESCO και είναι ένα από τα δημο­φι­λέ­στε­ρα του­ρι­στι­κά αξιο­θέ­α­τα της Ιαπω­νί­ας. Ο ξύλι­νος σκε­λε­τός του είχε κατα­στρα­φεί και κατά τη διάρ­κεια του Β’ Παγκο­σμί­ου Πολέ­μου, ανοι­κο­δο­μή­θη­κε όμως στα αρχι­κά πρό­τυ­πα μετά τη λήξη του. Από το 1992 το κάστρο χρη­σι­μο­ποιεί­ται ως εθνι­κό πάρ­κο της Ιαπω­νί­ας. Χωρίς ακό­μα να έχουν γίνει γνω­στά τα αίτια της πυρ­κα­γιάς, η Πυρο­σβε­στι­κή ανα­φέ­ρει ότι στο χώρο γίνο­νταν εργα­σί­ες για ένα τοπι­κό φεστι­βάλ μέχρι αργά τη νύχτα και λίγη ώρα μετά χτύ­πη­σε ο συνα­γερ­μός. Οι ομοιό­τη­τες με την κατα­στρο­φή της Πανα­γί­ας των Παρι­σί­ων, αλλά και του Εθνι­κού Μου­σεί­ου της Βρα­ζι­λί­ας, που επί­σης κάη­κε την περα­σμέ­νη χρο­νιά, είναι εμφα­νέ­στα­τες και δεν είναι δύσκο­λο να φαντα­στεί κανείς ότι ισχύ­ουν όλα όσα είχαν καταγ­γελ­θεί και τότε για την ελλι­πή προ­στα­σία των πολι­τι­στι­κών μνη­μεί­ων, ακό­μα και αυτής της εμβέ­λειας. Τέτοιες μεγά­λες κατα­στρο­φές, που θεω­ρού­νται αδια­νό­η­τες, συμ­βαί­νουν όλο και πιο συχνά τα τελευ­ταία χρό­νια, επι­βε­βαιώ­νο­ντας τις αντι­λαϊ­κές ιεραρ­χή­σεις του αστι­κού κρά­τους, που βάζει πρώ­τες στη λίστα τις δαπά­νες για τη στή­ρι­ξη του κεφα­λαί­ου, σε συν­δυα­σμό βέβαια με τις περι­κο­πές και τα άλλα μέτρα σε βάρος των λαϊ­κών δικαιω­μά­των και ανα­γκών, αλλά και σε βάρος της ανά­δει­ξης και πραγ­μα­τι­κής προ­στα­σί­ας της πολι­τι­στι­κής κληρονομιάς.

Πηγή: Ριζο­σπά­στης

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο