Η Σύγχρονη Γενική Παιδεία _και η πανεπιστημιακή στη συνέχεια, ως τμήμα του εποικοδομήματος κάθε χώρας, έχει προφανώς να κάνει με το οικονομικοπολιτικό σύστημα. Ειδικά μετά τις ανατροπές στην ΕΣΣΔ και τις άλλες σοσιαλιστικές χώρες έχουν έρθει τα πάνω κάτω. Οι πρωτοπόρες ιδέες και η επίδραση της Οκτωβριανής επανάστασης, έδωσαν τη δυνατότητα να στρατευθούν στις γραµµές του προοδευτικού κινήματος, κορυφαίοι παιδαγωγοί που άφησαν πίσω τους ανυπέρβλητες θεωρητικές παρακαταθήκες και πρακτικό εκπαιδευτικό έργο για τη µόρφωση των λαών.
Η πνευματική ανύψωση της εργατικής τάξης _ως συνειδητό, οργανωµένο, πρωτοπόρο τµήµα της εργατικής τάξης που έχει στρατηγικό στόχο την ανατροπή του καπιταλισμού και την οικοδόµηση του σοσιαλισµού — κοµµουνισµού, καθώς και όλων των καταπιεσμένων στρωµάτων, για την απόσπασή τους από την επιρροή της αστικής ιδεολογίας είναι μια καθημερινή μάχη σε κινούμενη άμμο. Το ΚΚΕ έχει χαράξει έναν δρόμο και προσπαθεί να τον ακολουθεί με συνέπεια
(2011 _Πηγή)
🇨🇺 Η κουβανική εκπαίδευση
προσαρμόζεται στην οικονομική κατάσταση
Αρχές Σεπτέμβρη, εκατομμύρια παιδιά και νέοι ξεκινούν μια νέα σχολική χρονιά που χαρακτηρίζεται από μετασχηματισμούς στο εκπαιδευτικό μοντέλο, επιδιώκοντας τεχνικές σταδιοδρομίας απαραίτητες για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Η εκστρατεία αλφαβητισμού του 1961 έθεσε τα θεμέλια για την εκπαιδευτική επιτυχία του έθνους της Καραϊβικής, το οποίο σε αυτά τα πενήντα χρόνια της Επανάστασης έβγαλε περισσότερους από ένα εκατομμύριο πανεπιστημιακούς επιστήμονες.
Οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει τώρα η χώρα είναι διαφορετικές από εκείνες τις πρώτες στιγμές της Επανάστασης κατά τις οποίες οι μισοί γιατροί έφυγαν ή πολλά εργοστάσια σταμάτησαν λόγω έλλειψης μηχανικών, η πρόκληση σήμερα είναι να ανακτηθεί η ποιότητα της διδασκαλίας και κατάρτισης με ειδικευμένους εργάτες.
Για το σκοπό αυτό, ένας από τους στόχους που έθεσαν οι κουβανικές αρχές είναι το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί να ανακτήσουν την αναγνώριση στην κοινωνία ως μοντέλο κοινωνικής δράσης, μια κατάκτηση που χάθηκε τον τελευταίο καιρό λόγω της απώλειας αξιών που προκάλεσε η οικονομική κατάσταση. Το επίπεδο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει εγγεγραμμένους περισσότερους από 700 χιλιάδες μαθητές και εισάγει το μάθημα Αγωγή του Πολίτη στην έκτη τάξη για να βελτιώσει την κοινωνική ένταξη, δήλωσε η Odalis García Figueroa, επικεφαλής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας (MINED).
Το κουβανικό κράτος εγγυάται την υλική βάση σπουδών με τη δωρεάν διάθεση 16 εκατομμυρίων σχολικών βιβλίων για όλα τα υποσυστήματα στα σχεδόν 10.000 σχολεία της χώρας και για τους 180.000 μαθητές στα πανεπιστημιακά μαθήματα. Μεταξύ ελλείψεων υλικού σε περισσότερα από χίλια παιδικά κέντρα προσχολικής ηλικίας, φέτος καλύφθηκε μόνο 47% των αιτημάτων του πληθυσμού, αναγνώρισε η María de los Ángeles Gallo, διευθύντρια Προσχολικής Αγωγής.
Η Κούβα αρχίζει να έχει έλλειμμα δασκάλων λόγω της έλλειψης επαγγελματικού προσανατολισμού μεταξύ των μαθητών για σχετικές σπουδές ώστε να αντικαταστήσουν τους συνταξιούχους επαγγελματίες και εκείνους που, όντας ήδη δάσκαλοι, προτίμησαν να αναζητήσουν καλύτερη τύχη σε τομείς όπου αμείβονται σε ξένο νόμισμα, όπως ο τουρισμός. Κάποια στιγμή, η λύση που βρέθηκε για να ξεπεραστεί η έλλειψη επαγγελματιών ήταν η μαζική κατάρτιση νεοεμφανιζόμενων δασκάλων, ορισμένοι από τους οποίους ήταν λίγα χρόνια μεγαλύτεροι από τους μαθητές τους.
Αυτοί οι δάσκαλοι δίδασκαν όλα τα μαθήματα με τη βοήθεια βιντεοσκοπημένων μαθημάτων, κάτι που λειτούργησε ως ανακουφιστική λύση σε μια δύσκολη εποχή, αλλά που κατέβασε την ποιότητα της διδασκαλίας, για την οποία παραπονέθηκαν οι γονείς. Πλέον οι δάσκαλοι θα διδάσκουν μόνο δύο συναφή μαθήματα και όχι όλα τα μαθήματα, όπως έκαναν οι γενικοί καθηγητές τα προηγούμενα χρόνια, ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας.
Η Κούβα έχει σήμερα 18 σχολεία για να εκπαιδεύσει νέους δασκάλους, καθώς και 4ετές πρόγραμμα σπουδών και μόλις αποφοιτήσουν αυτοί οι νέοι θα διδάξουν στην Προσχολική και στην Πρωτοβάθμια. Εννέα χιλιάδες μαθητές είναι πλέον εγγεγραμμένοι στις σχολές διδασκαλίας στο πρώτο και δεύτερο έτος και η πρώτη αποφοίτηση θα γίνει το 2014, δήλωσε η Isel Parra, επικεφαλής Εκπαίδευσης Παιδαγωγικού Προσωπικού στο MINED.
Η χώρα εξακολουθεί να μην έχει όλους τους δασκάλους που χρειάζεται για να αναπληρώσει ένα εκτιμώμενο έλλειμμα περίπου 11.000, επομένως οι συνταξιούχοι δάσκαλοι θα επανενταχθούν και θα επιστρέψουν στις τάξεις διδασκαλίας (τώρα εκτελούν διευθυντικά καθήκοντα).
🇨🇺 Απαιτούνται
ειδικευμένοι εργαζόμενοι
Η θεμελιώδης πηγή πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι η προπανεπιστημιακή, όπου εισήλθε το 60% των νέων που συμμετείχαν στις εισαγωγικές εξετάσεις (16% περισσότεροι από πέρσι). Η Maricel Rodríguez González, διευθύντρια Προπανεπιστημιακής εκπαίδευσης στο MINED, ανέφερε ότι περισσότεροι από 160 χιλιάδες μαθητές θα λάβουν αυτή την εκπαίδευση, αλλά _δυστυχώς, ~11.000 λιγότεροι από το προηγούμενο έτος, με βάση την προτεραιότητα που έχει δοθεί στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (Enseñanza Técnica Profesional ETP).
Την τελευταία διετία, από την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση αποφοίτησαν λίγο περισσότερα από 140 χιλιάδες και από αυτούς μόνο 18.000 είναι εργάτες, μικροσκοπικά νούμερα σε σχέση με την υψηλή ανικανοποίητη ζήτηση κτιστών, υδραυλικών και ξυλουργών. Για το λόγο αυτό, οι κουβανικές αρχές δίνουν στο ETP μεγαλύτερη προβολή και πόρους στους 47.000 μαθητές στις διάφορες ειδικότητες των ειδικευμένων εργαζομένων, κάτι πρωτοφανές στην κουβανική εκπαίδευση.
Η πλειοψηφία προετοιμάζεται για αγροτικές και κατασκευαστικές ειδικότητες, παρά το κύριο αίτημα _προτεραιότητα της χώρας. Η κουβανική εκπαίδευση
τελειοποιείται μπροστά στη νέα σχολική χρονιά
\\ Granma
Με στόχο ο μαθητής να έχει καλύτερη ακαδημαϊκή προετοιμασία στις διάφορες διδασκαλίες, πραγματοποιήθηκε στην Αβάνα η εθνική συνάντηση για το σχολικό έτος 2024–2025.
Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα συν-κατευθύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία των παιδιών, των εφήβων και των νέων μαζί με την οικογένεια. Η Naima Trujillo Barreto, Υπουργός Παιδείας, εξήγησε ότι η συνάντηση αποτελεί μια σχετική δραστηριότητα ανταλλαγής γνώσεων που επιβεβαιώνει τον σκοπό του Υπουργείου (Mined) να συμμορφωθεί, μέσω αυτής και άλλων μέσων, με τις κατευθυντήριες γραμμές και τους στόχους που θέτει το Κομμουνιστικό Κόμμα Κούβα (PCC).
Εξήγησε ότι έχουν επικεντρωθεί στον εντοπισμό, έργων στρατηγικής ανάπτυξης, λύσεων για τις πιο σύνθετες παραλλαγές στα σχολεία _συζητήθηκε η πλατφόρμα εκπαιδευτικής βελτίωσης, ως μέρος της οποίας υπάρχουν ήδη τα πρώτα κείμενα για τη διδακτέα ύλη. Επιπλέον, άνοιξε μια πιο ολοκληρωμένη πρόταση για την προσοχή που πρέπει να δίνεται στο εκπαιδευτικό εργατικό δυναμικό, ένα από τα πιο περίπλοκα προβλήματα που έχει το εκπαιδευτικό σύστημα, διευκρίνισε η Barreto, που υποστήριξε ότι έχουν καθοριστεί πλέον διαδικασίες για να μπορούν να προσλαμβάνουν επαγγελματίες “απελευθέρωση” από το υπεράριθμο προσωπικό.
Η υπουργός διαβεβαίωσε ότι συν-διευθύνει την εκπαιδευτική διαδικασία παιδιών, εφήβων και νέων, μαζί με την οικογένεια, «ακούγοντας έγκαιρες ειδοποιήσεις, προτάσεις ή παραλλαγές για βελτίωση». Η αποτελεσματικότητα στα σχολεία εξαρτάται ουσιαστικά από την επιτυχία στην καθημερινή τους εργασία δάσκαλων, καθηγητών, ειδικών, βοηθών _ όλων των στελεχών καθώς και του διοικητικού προσωπικού: όσων δλδ παρεμβαίνουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην ανάπτυξη της διδακτικής-εκπαιδευτικής διαδικασίας_ επισήμανε.
ℹ️ Στη φωτο κεφαλίδας το Δημοτικό Σχολείο
Rafael María de Mendive στο Paseo del Prado _Αβάνα
(πρώην San Pablo), όπου φοίτησε ο José Martí
Έργο συνεργασίας μεταξύ Κούβας και Unicef
με εμβέλεια σε περισσότερα από 9.000 παιδιά
\\ Granma
Η πρωτοβουλία περιλαμβάνει την ενίσχυση των εκπαιδευτικών στρατηγικών, την αποκατάσταση 21 βρεφονηπιακών σταθμών, καθώς και το άνοιγμα και τη βελτίωση άλλων 80 εγκαταστάσεων για ανηλίκους (στοιχεία από το Ταμείο χρηματοδότησης των Ηνωμένων Εθνών για τα παιδιά _UNICEF)
Αβάνα-
Περισσότερα από 9.000 παιδιά στην Κούβα θα είναι οι κύριοι ωφελούμενοι ενός νέου προγράμματος εθνικής συνεργασίας με τη Unicef, οι στόχοι του οποίου σήμερα συνδυάζουν πολιτιστικούς σκοπούς και επενδύσεις σε υποδομές. Επιπλέον, θα βοηθήσει περίπου 9.000 γυναίκες να εισέλθουν στο εργατικό δυναμικό, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ζουν σε ευάλωτες καταστάσεις, ανέφερε ο διεθνής οργανισμός.
Εν τω μεταξύ, περισσότερες από 2.500 οικογένειες θα ενισχύσουν τις ικανότητές τους για θετική, συνυπεύθυνη και χωρίς βία γονική μέριμνα, αναφέρει η πρόταση, οι στόχοι της οποίας περιλαμβάνουν επίσης την προώθηση συμμαχιών με εθνικά και τοπικά δίκτυα για τη φροντίδα, τη γυναικεία επιχειρηματικότητα και την εταιρική κοινωνική ευθύνη.
Όπως υπενθυμίζεται από τη Unicef, στην Κούβα η προσχολική εκπαίδευση είναι δημόσια, εξυπηρετεί ανηλίκους από τη γέννηση μέχρι να μπουν στο δημοτικό σχολείο και έχει δύο θεμελιώδεις τρόπους: θεσμική (παιδικοί κύκλοι και σπίτια) και μη θεσμική (Educa a tu hijo).
σσ. Επιδιώκει να διασφαλίσει την ολοκληρωμένη ανάπτυξη των παιδιών ενισχύοντας τις ικανότητες της οικογένειας για ανατροφή τους στην προσχολική εκπαίδευση. Αποσκοπεί στην προετοιμασία των οικογενειών ώστε, με βάση τις δικές τους εμπειρίες και γνώσεις, να πραγματοποιήσουν εκπαιδευτικές δράσεις με τις κόρες και τους γιους τους από το σπίτι. Προσφέρει ιατρική φροντίδα σε παιδιά και έγκυες γυναίκες. κατάρτιση για οικογένειες και εκτελεστές προγραμμάτων· εκπαιδευτικά εργαστήρια, μπροσούρες κ.λπ.
Για περισσότερα από 15 χρόνια, το ίδρυμα (σσ. η Unicef) συνεργάζεται για την προώθηση του κοινοτικού κοινωνικού προγράμματος Το “Educa a tu hijo” (=εκπαιδεύστε το παιδί σας), έχει να κάνει και με την ίδρυση παιδικών σταθμών, την υποστήριξη μετά από φυσικές καταστροφές κά. Υπό αυτή την προϋπόθεση, η Unicef προωθεί τώρα το έργο «Αύξηση της εκπαιδευτικής κάλυψης για την πρώιμη παιδική ηλικία, μέσω του θεσμικού τρόπου. Ενίσχυση ολοκληρωμένης εκπαίδευσης και εφαρμογή προγραμμάτων γονικής μέριμνας με επίκεντρο το φύλο στην Κούβα (2024–2027)».
Το έργο θα έχει εθνική εμβέλεια, αν και θα εστιάσει ορισμένες παρεμβάσεις σε κοινότητες ή δήμους σε ευάλωτες καταστάσεις στις επαρχίες Matanzas, Ciego de Ávila, Αβάνα και Holguín, ανέφερε ο οργανισμός. Πρόκειται για μια εργασία σε συντονισμό με τα χαρτοφυλάκια Εξωτερικού Εμπορίου και Ξένων Επενδύσεων, Εκπαίδευσης και Εργασίας επίσης Κοινωνικής Ασφάλισης, και την Federación de Mujeres Cubanas _Ομοσπονδία Κουβανών Γυναικών, με την οικονομική υποστήριξη της Generalitat Valenciana (Ισπανία).
Μια κριτική από την εφημερίδα Juventud Rebelde τόνισε ότι η προσδοκία όσον αφορά την κατασκευή είναι να επισκευαστούν 21 παιδικοί σταθμοί σε αυτήν την πρωτεύουσα, εκ των οποίων οι 11 θα έχουν έξυπνες αίθουσες διδασκαλίας και θα υποστηρίζουν 80 βρεφικούς, συμπεριλαμβανομένων 36 νεοδημιουργηθέντων.
(οψόμεθα)