Λίγες μόνο φράσεις αρκούν για να αποτιμηθούν οι ρίζες μιας κληρονομιάς από την οποία έχουν πει στο κράτος και λαός: «Άλλαξα εγώ ή άλλαξε η πόλη;» (σσ. αναφορά στην ταινία Memorias del subdesarrollo _μνήμες υπανάπτυξης του Tomás Gutiérrez Alea, 1968) _«Σήμερα είναι η τυχερή μου μέρα!» (σσ. ταινία κινούμενων σχεδίων για παιδιά του Keiko Kasza) _«Ε …, αυτή με τα cornetica» (σσ. Vampiros en la Habana | Μια οικογένεια βαμπίρ από την Κούβα ετοιμάζεται για μια αναμέτρηση μεταξύ των βαμπίρ των ΗΠΑ και των βρικολάκων της Ανατολικής Ευρώπης του Juan Padrón) _«Δεν θέλω ψέματα αργότερα, είμαι ζωντανή» (σσ. Τραγουδώντας και χορεύοντας στους ρυθμούς των Silvestre Dangond & Rolando Ochoa, με το τραγούδι τους “La Difunta” _η θανούσα) _ «Άντε, κύριος, υπάρχει ακόμα πολύ μαχλέπι να δώσεις» (σσ. φράση του Elpidio Valdés χαρακτήρα κουβανέζικων κινουμένων σχεδίων και κόμικ)
Αυτά και 10άδες άλλα θα μπορούσαν να επιλεγούν, τώρα από το Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográficos (Icaic) _Κουβανικό Ινστιτούτο Κινηματογραφικής Τέχνης και Βιομηχανίας, σε μια διαδρομή 65 ετών, από την εμφάνισή του, στις 24 Μαρτίου 1959, υποστήριξε τη δημιουργία εμβληματικών, στέρεων έργων που πραγματικά – όπως έλεγε ο ιδρυτικός τους νόμος – έχουν ανεβάσει τον κινηματογράφο στην κατηγορία της τέχνης.
Σχετικά με την πορεία του θεσμού, σε ένα παρόν που χαρακτηρίζεται από τεχνολογική ανάπτυξη, την ποικιλομορφία των φωνών και την επιτακτική ανάγκη εξεύρεσης βιώσιμων πηγών χρηματοδότησης, χωρίς να εγκαταλείπει την ουσία, ο Alexis Triana Hernández, πρόεδρος του Icaic, μίλησε με τη Granma.
–Πόσοι από τους αρχικούς στόχους
και προαπαιτούμενα ισχύουν σήμερα;
–Υπάρχει μια φιλμογραφία που δεν μπορούμε να παραβλέψουμε, η οποία ξεπερνά κατά πολύ την προεπαναστατική περίοδο. Όμως, χωρίς αμφιβολία, η ύπαρξη μιας πραγματικά επαναστατικής _ανατρεπτικής νομοθεσίας για τον κινηματογράφο επέτρεψε την ανάπτυξη _με πολλές δυσκολίες, μιας νέας 7ης ΤΕΧΝΗΣ για ονειροπόλους.
- Αποτίουμε φόρο τιμής σε όλους για αυτό που σήμαιναν ως προηγούμενο. Καθιερώνοντας τον κινηματογράφο ως κρατική πολιτική καταφέρνουμε να ανακτήσουμε αυτή την κληρονομιά, σε πολλές περιπτώσεις να την αποκαταστήσουμε, να την εκτιμήσουμε και να την παραδώσουμε στις νέες γενιές.
- Ο κινηματογραφικός νόμος που ίδρυσε η Icaic, ο τόσο επαναστατικός για την εποχή του, χρειάστηκε να προσθέσει αυτό που έχει επιτύχει το ίδιο το κράτος: το νομοθετικό πλαίσιο που δημιούργησε ανεξάρτητες εταιρείες οπτικοακουστικής παραγωγής, οι οποίες είναι απαραίτητες σήμερα στο κουβανικό οπτικοακουστικό πανόραμα.
Το Ταμείο Ανάπτυξης· ή το νέο νόημα της Επιτροπής Κινηματογράφου που ενέκρινε πριν από λίγες μέρες το Υπουργικό Συμβούλιο θα πρέπει να τονώσει τη δυνατότητα της Κούβας ως κινηματογραφικού κέντρου προορισμού. Υπάρχει ένας ολόκληρος πλούτος γνώσεων που έχει προστεθεί από το έτος 1959, ο οποίος πρέπει να στηριχτεί και νομικά.
«Το ουσιαστικό παραμένει ζωντανό, πράγματι ο κινηματογράφος πρέπει να είναι το καμάρι του λαού και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι συμμετέχει σε ολόκληρη την κοινωνική διαδικασία αλλαγής που συμβαίνει σήμερα».
Αναφορικά με το θεμελιώδες σύνθημα στήριξης, ο Triana αναφέρεται στον σκοπό της ανασύστασης του θεσμού σύμφωνα με τις ανάγκες των καιρών: «Ο 21ος αιώνας μας προκαλεί συνεχώς, πρέπει να εκτοξευόμαστε με όλα όσα μας έχει δώσει, στα νέα εργαλεία που προκαλούν τον δημιουργό. Αν το Icaic δεν στηρίξει αυτούς τους δημιουργούς, αν δεν είναι στον άξονα αυτών των συζητήσεων, αν δεν καταφέρει, πάνω απ’ όλα, να μεταλαμπαδεύσει σαν καθημερινότητα του να πάει ο λαός στον κινηματογράφο για να δει από το μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων και το ντοκιμαντέρ, μέχρι την (σσ. μεγάλου μήκους) ταινία, ως μέρος μιας συνολικής ιδέας, δεν θα έχουμε επιτύχει αυτό που θέλαμε να κάνουμε.
–Σε ένα ευρύ πλαίσιο όπως αυτό της σημερινής
κινηματογραφικής δημιουργίας, τι ρόλο παίζει ο θεσμός;
– Επιδιώκουμε συνεχώς τον διάλογο. Το να διαφωνείς από διαφορετικότητα μπορεί να είναι έντιμο, όμως η συζήτηση για το πώς να γίνεσαι καλύτερος είναι μια πολύτιμη ιδιότητα που πρέπει να καλλιεργηθεί. Θα είμαστε πάντα ανοιχτοί σε συνομιλίες με σεβασμό, χωρίς επιβολές, σε εμπλουτισμένο διάλογο και κυρίως σε αμοιβαία εργασία.
«Η κόκκινη γραμμή πέρα από την οποία δεν μπορούμε να κάνουμε διάλογο είναι το παιχνίδι του εχθρού, η χρηματοδότηση που ξέρετε ότι είναι αντίθετη με την κοινωνική μας τάξη».
Όσον αφορά άλλες τρέχουσες επιταγές, ο Τριάνα πιστεύει ότι οι οργανώσεις της Κεντρικής Κρατικής Διοίκησης πρέπει «να κατανοήσουν τη μοναδικότητα της βιομηχανίας, γιατί δεν μιλάμε μόνο για γυρίσματα ταινιών, αλλά για τη διατύπωση όσων γράφονται στο όνομα αυτού του ιδρύματος, της κινηματογραφικής τέχνης και υπάρχει μια ορισμένη τεχνοκρατική σκέψη που δεν καταλαβαίνει αυτή τη διαφορά.
«Πρέπει να δώσουμε βάση τον κινηματογράφο της γειτονιάς, τον δημοτικό κινηματογράφο, που γίνεται η καρδιά της κοινότητας. Αυτό που δεν μπορεί να συμβεί είναι να καταρρεύσει ο κινηματογράφος. Και επίσης πως πρέπει να εκμεταλλεύεται όπου υπάρχουν ομάδες, δημιουργούνται θεάματα, πρωτοποριακά».
Ομοίως, εξηγεί, είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε ότι «πρέπει να ενθαρρύνουμε την προσέλκυση ξένου κεφαλαίου, να προωθήσουμε την Κούβα ως κινηματογραφικό προορισμό και να ανακτήσουμε αυτό που συνέβη στις δεκαετίες του ’90 και του 2000, όταν έγιναν γυρίσματα από πολλά μέρη του κόσμου στο νησί.
Εν μέσω του Φεστιβάλ Κουβανικού Κινηματογράφου, που θα διαρκέσει έως τις 31 Μαρτίου, με πρεμιέρες, προβολές, προτάσεις και θεωρητικές συναντήσεις και που στοχεύει να αποτελέσει τον σπόρο ενός νέου Φεστιβάλ που θα δημιουργηθεί, ο Τριάνα δηλώνει κατηγορηματικά:
“Πρέπει να κάνεις καλό σινεμά. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι κάμερές μας θα επιστρέψουν στις κοινότητες, στις γειτονιές, όπου κρίνεται η μοίρα του Κουβανού. Πρέπει να κινηματογραφήσουμε το έπος του λαού, που αντιστέκεται και επιτυγχάνει ανθεκτικότητα εν μέσω αυτών των περιστάσεων. Και μακάρι η ουτοπία να συνεχίσει να ζει”.