Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κρίση, φόροι φτώχεια και οι “συνήθεις σεσημασμένοι” στη φοροληστεία

Σε προη­γού­με­νο σημεί­ω­μα ανα­φο­ρι­κά με τα τέλη κυκλο­φο­ρί­ας 2024, ανα­φερ­θή­κα­με στα “τυρά­κια” του αστι­κού κρά­τους, όπου _πέρα από τη φορο­λο­γία εισο­δή­μα­τος, τα έμμε­σα χαρά­τσια γονα­τί­ζουν τη λαϊ­κή οικο­γέ­νεια, ανα­φέ­ρο­ντας και κάποια στοι­χεία πχ. πως το 2022 οι έμμε­σοι φόροι απέ­φε­ραν στον κρα­τι­κό προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό έσο­δα ~33,2 δισ.€, ένα­ντι 28,1 το 2021 (αύξη­ση ~20%), ότι παράλ­λη­λα το 2023 κάθε Έλλη­νας εργα­ζό­με­νος δού­λε­ψε 177 ημέ­ρες για να κατα­βά­λει τους φόρους και 188 ημέ­ρες για το προ­σω­πι­κό του εισό­δη­μα… κλπ. Ας βάλου­με λίγο παρα­πά­νω στο μικρο­σκό­πιο το ζήτη­μα _προσπαθώντας να το κάνου­με όσο γίνε­ται πιο εκλαϊ­κευ­μέ­νο, χωρίς περιτ­τούς οικο­νο­μι­κούς όρους

Απρ-2023
Έναν νέο γύρο αντι­πα­ρά­θε­σης «άνοι­ξαν» ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ,
αυτήν τη φορά για το θέμα της φορο­λο­γί­ας. Η κυβέρ­νη­ση αξιο­ποιεί τις δηλώ­σεις στε­λε­χών του ΣΥΡΙΖΑ και τον κατη­γο­ρεί ότι προ­ω­θεί τη «φορο­λο­γι­κή εξό­ντω­ση της μεσαί­ας τάξης», ενώ η ίδια «μεί­ω­σε τους φόρους» και σκο­πεύ­ει να το κάνει ακό­μα περισ­σό­τε­ρο, ο δε ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για «άνι­ση και άδι­κη κατα­νο­μή φορο­λο­γι­κών βαρών» και υπό­σχε­ται «φορο­λο­γι­κή δικαιο­σύ­νη» αν κυβερνήσει.
«Πιασ’ τ’ αυγό και κού­ρευ­το» είναι ο καβγάς τους, έχο­ντας και οι δυο εξο­ντώ­σει τον λαό στη φορο­λο­γία, έμμε­ση και άμε­ση, για να μπου­κώ­νουν με φορο­α­παλ­λα­γές, προ­νό­μια και κρα­τι­κές επι­δο­τή­σεις το κεφά­λαιο. Και δεν είναι δύσκο­λο να το δια­πι­στώ­σει κανείς, ανα­τρέ­χο­ντας στα τελευ­ταία χρό­νια, από τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ κυβέρ­νη­σε τα τέσ­σε­ρα και η ΝΔ πέντε.

Έχου­με και λέμε:

  • Το 2014 και 2015, με τα πρώ­τα μνη­μό­νια αλλά και τις «αντι­μνη­μο­νια­κές» κορό­νες, ο λαός στο τέλος του δεύ­τε­ρου χρό­νου είχε φορ­τω­θεί συνο­λι­κά 43,5 δισ.€ σε φόρους.
  • Το 2018, με το 3ο μνη­μό­νιο έφτα­σε να πλη­ρώ­νει 48,85 δισ.€
  • Το 2022, με την …«υπευ­θυ­νό­τη­τα» της ΝΔ και με λεζά­ντα το …«δεν φέρα­με νέους φόρους», έφτα­σε να πλη­ρώ­νει 55,31 δισ.€ και τους πρώ­τους δύο μήνες του 2023, ήδη ο λαός είχε πλη­ρώ­σει 1,2 δισ.€ παρα­πά­νω από αυτά που προϋπολόγιζαν…

Σε αυτήν την πορεία, οι κυβερ­νή­σεις ήταν πολ­λές και δια­φο­ρε­τι­κές. Από ΝΔ-ΠΑΣΟΚ σε ΣΥΡΙ­ΖΑ-ΑνΕλ και από εκεί στη ΝΔ. Και τα λαϊ­κά νοι­κο­κυ­ριά κάθε φορά τα ίδια και χει­ρό­τε­ρα. Να κόβουν κι από τα πλέ­ον απα­ραί­τη­τα για τα παι­διά τους, τη δια­τρο­φή τους, την εκπαί­δευ­ση, την περί­θαλ­ψη, την αναψυχή…

Τα εργα­λεία της φορο­α­φαί­μα­ξης μπο­ρεί να αλλά­ζουν, ο στό­χος όμως του αντι­λαϊ­κού κρά­τους παρα­μέ­νει ίδιος, ανε­ξάρ­τη­τα από το ποιος είναι στην κυβέρ­νη­ση. Από τα μνη­μό­νια και τα Μεσο­πρό­θε­σμα Προ­γράμ­μα­τα Δημο­σιο­νο­μι­κής Στρα­τη­γι­κής στο πρό­γραμ­μα Μετα­μνη­μο­νια­κής Επο­πτεί­ας και το Σύμ­φω­νο Στα­θε­ρό­τη­τας και από εκεί στη Μετα­προ­γραμ­μα­τι­κή Επο­πτεία και τα προ­α­παι­τού­με­να του Ταμεί­ου Ανά­καμ­ψης, τα «μνη­μό­νια διαρ­κεί­ας», εξα­σφα­λί­ζουν ότι θα πλη­ρώ­νει ο λαός για να στη­ρί­ζε­ται το κεφά­λαιο και η κερ­δο­φο­ρία του. Είτε με ΝΔ, είτε με ΠΑΣΟΚ, είτε με ΣΥΡΙΖΑ, είτε με περιο­ρι­στι­κά μέτρα και περι­κο­πές, είτε με επε­κτα­τι­κή πολι­τι­κή και «χαλά­ρω­ση» των δημο­σιο­νο­μι­κών περιορισμών.

Αιχ­μή της φορο­λο­γι­κής πολι­τι­κής όλα τα τελευ­ταία χρό­νια είναι τα ματω­μέ­να πρω­το­γε­νή πλε­ο­νά­σμα­τα και η δια­μόρ­φω­ση «δημο­σιο­νο­μι­κού χώρου», που εγκαι­νί­α­σε πρώ­τος ο ΣΥΡΙΖΑ, υιο­θέ­τη­σε η ΝΔ και μετά από ένα διά­λειμ­μα διε­τί­ας επα­νέρ­χο­νται τώρα στον κρα­τι­κό προϋπολογισμό.

Από το Α ως το Ω

Την ίδια ώρα, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ είναι «σεση­μα­σμέ­νοι» στις φορο­λο­γι­κές διευ­κο­λύν­σεις στους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομί­λους. Ορι­σμέ­να παρα­δείγ­μα­τα από τα πιο «κραγ­μέ­να»:

  • Η «εθε­λο­ντι­κή» φορο­λο­γία των εφο­πλι­στών, που ψηφί­ζουν και εφαρ­μό­ζουν οι κυβερ­νή­σεις ΝΔ — ΣΥΡΙΖΑ — ΠΑΣΟΚ, κι ενώ από το 2014 μέχρι σήμε­ρα η χωρη­τι­κό­τη­τα του ελλη­νό­κτη­του στό­λου αυξή­θη­κε κατά 45,8% και εκτο­ξεύ­τη­καν τα κέρ­δη τους… Θυμί­ζου­με ότι για τους …άπο­ρους εφο­πλι­στές, με τον μεγα­λύ­τε­ρο στό­λο παγκο­σμί­ως, ισχύ­ουν σήμε­ρα πάνω από 50 φορο­α­παλ­λα­γές, που τις δια­τη­ρούν όλες δια­χρο­νι­κά οι κυβερνήσεις!
  • Ο «ανα­βαλ­λό­με­νος φόρος», που από κοι­νού ψήφι­σαν (το 2014 η ΝΔ, το 2017 ο ΣΥΡΙΖΑ) και εξα­σφα­λί­ζει τη φορο­α­συ­λία των τρα­πε­ζών, την ώρα που εκεί­νες μόνο τη φετι­νή χρο­νιά κατέ­γρα­ψαν κέρ­δη 3 δισ. ευρώ και μέσα στο 2023 ετοι­μά­ζο­νται να ξεσπι­τώ­σουν δεκά­δες χιλιά­δες λαϊ­κές οικογένειες.
  • Το καθε­στώς των άδι­κων ειδι­κών φόρων κατα­νά­λω­σης στο ηλε­κτρι­κό ρεύ­μα και στα «ενερ­γεια­κά προ­ϊ­ό­ντα», που από κοι­νού ψήφι­σαν ΝΔ — ΠΑΣΟΚ — ΣΥΡΙΖΑ τον περα­σμέ­νο Ιού­λη, ενσω­μα­τώ­νο­ντας τη σχε­τι­κή Οδη­γία της ΕΕ, όπως και τις κάθε είδους σκαν­δα­λώ­δεις φορο­α­παλ­λα­γές στους ομί­λους, για να «θωρα­κι­στούν» οι «πρά­σι­νες» μπίζ­νες τους…

Η φορο­α­φαί­μα­ξη του λαού είναι λοι­πόν συστα­τι­κό και ανα­ντι­κα­τά­στα­το στοι­χείο του κοι­νού προ­γράμ­μα­τος όλων των κομ­μά­των που κυβέρ­νη­σαν και κυβερ­νούν τη χώρα. Γι’ αυτό όποιο φορο­λο­γι­κό «μείγ­μα» κι αν εφαρ­μό­στη­κε τα προη­γού­με­να χρό­νια, η ανα­λο­γία παρα­μέ­νει ίδια: Περισ­σό­τε­ρο από το 95% των άμε­σων και έμμε­σων φόρων πλη­ρώ­νε­ται από τον λαό και το υπό­λοι­πο από τους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομίλους!

Κι επει­δή πολύς αντα­γω­νι­σμός υπάρ­χει για το ποιος θα …σώσει τον λαό από τους φόρους, να θυμί­σου­με ότι ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ ψήφι­σαν νομο­σχέ­διο με το οποίο ενσω­μα­τώ­νε­ται Οδη­γία της Ευρω­παϊ­κής Ένω­σης που «επι­και­ρο­ποιεί» τους ειδι­κούς φόρους κατα­νά­λω­σης στο ηλε­κτρι­κό ρεύ­μα και στα «ενερ­γεια­κά προ­ϊ­ό­ντα»! Δηλα­δή, νέος γύρος φορο­α­φαί­μα­ξης με τη σφρα­γί­δα των τριών τους!

Στο τέλος του 2022 το πραγ­μα­τι­κό ΑΕΠ της χώρας ήταν 19,6% κάτω από το επί­πε­δο του 2008. Είχε “χαθεί” το ένα πέμ­πτο του ακα­θά­ρι­στου βιο­τι­κού επι­πέ­δου, αλλά για την εργα­τι­κή τάξη και τα λαϊ­κά στρώ­μα­τα πολύ περισ­σό­τε­ρα αν εξε­τα­στεί το _νυν και αεί προ­σφι­λές, θέμα συζή­τη­σης των αστι­κών κομ­μά­των, η φορο­λο­γία. Αν και η αιτία της κρί­σης του 2009 ήταν η υπερ­συσ­σώ­ρευ­ση κεφα­λαί­ου, από τις άμε­σα αντι­λη­πτές μορ­φές της ήταν η δημο­σιο­νο­μι­κή κρί­ση, που παρου­σιά­ζε­ται με τρό­πο που παρά­γει επι­χει­ρή­μα­τα ενι­σχυ­τι­κά της κυρί­αρ­χης ιδεολογίας.

Για την Ελλά­δα η κύρια αιτία των δημό­σιων ελλειμ­μά­των και της έκρη­ξης του δημό­σιου χρέ­ους ως ποσο­στό του ΑΕΠ δεν ήταν κάποιο «γεν­ναιό­δω­ρο κρά­τος πρό­νοιας», αλλά η υστέ­ρη­ση των φορο­λο­γι­κών εσό­δων, όπως φαί­νε­ται στη σύγκρι­ση κρα­τι­κών δαπα­νών και φόρων με τους αντί­στοι­χους ευρω­παϊ­κούς (EE-19) μέσους όρους. Οι κρα­τι­κές δαπά­νες στην Ελλά­δα ήταν περί­που 1,5% του ΑΕΠ κάτω από τον ευρω­παϊ­κό μέσο όρο στην περί­ο­δο πριν την κρί­ση, 1995 — 2009. Οι δαπά­νες για Υγεία, Παι­δεία, Κοι­νω­νι­κή Προ­στα­σία ήταν ως ποσο­στό του ΑΕΠ χαμη­λό­τε­ρες από τον μέσο όρο της ΕΕ, ενώ από­κλι­ση προς τα πάνω υπήρ­χε μόνο στις στρα­τιω­τι­κές δαπά­νες (2,7% του ΑΕΠ στην Ελλά­δα, ένα­ντι 1,4% στην ΕΕ-19), στη γρα­φειο­κρα­τία και στους τόκους δημό­σιου χρέ­ους, δαπά­νες που δεν αφο­ρούν το βιο­τι­κό επί­πε­δο της εργα­τι­κής τάξης.

Αντί­θε­τα, για την περί­ο­δο 1995 — 2009 ο ετή­σιος μέσος όρος φόρων και εισφο­ρών ως ποσο­στό του ΑΕΠ ήταν 32,7% στην Ελλά­δα, ένα­ντι 40,2% στην ΕΕ-19, μια δια­φο­ρά κατά 7,5% του ΑΕΠ. Το 2022 η μνη­μο­νια­κή «δημο­σιο­νο­μι­κή προ­σαρ­μο­γή» είχε αντι­στρέ­ψει αυτήν τη δια­φο­ρά (τα κρα­τι­κά έσο­δα ήταν 43,1% του ΑΕΠ στην Ελλά­δα, ένα­ντι 41,9% στην ΕΕ-19), προ­κα­λώ­ντας έτσι και στην Ελλά­δα — σε ένα περι­βάλ­λον μειού­με­νων εισο­δη­μά­των και αυξα­νό­με­νων φόρων — την εμφά­νι­ση του αφη­γή­μα­τος της «υπερ­φο­ρο­λό­γη­σης». Αυτό βέβαια στον κυρί­αρ­χο λόγο περιο­ρί­ζε­ται στη δήθεν μεγά­λη φορο­λό­γη­ση του κεφα­λαί­ου, η οποία δήθεν απο­θαρ­ρύ­νει τις επεν­δύ­σεις και την απα­σχό­λη­ση, ενώ, βασι­σμέ­νο στην εμπει­ρία των ανε­παρ­κών δαπα­νών για υπη­ρε­σί­ες ανα­γκαί­ες για το κοι­νω­νι­κό σύνο­λο, ενι­σχύ­ει την προ­πα­γάν­δα για «ελεύ­θε­ρη αγο­ρά», δηλα­δή ενί­σχυ­ση της κυριαρ­χί­ας του κεφα­λαί­ου. Πώς επι­τεύ­χθη­κε όμως αυτή η φορο­λο­γι­κή σύγκλι­ση και, με ταξι­κούς όρους, ποιους επι­βά­ρυ­ναν οι αυξή­σεις στις διά­φο­ρες κατη­γο­ρί­ες φόρων;

  • Οι έμμε­σοι φόροι επι­βα­ρύ­νουν κυρί­ως την εργα­τι­κή τάξη και τα λαϊ­κά στρώ­μα­τα, καθώς μισθω­τοί, άνερ­γοι, συντα­ξιού­χοι, μικρο­με­σαί­οι ξοδεύ­ουν το σύνο­λο του εισο­δή­μα­τός τους στην αγο­ρά κατα­να­λω­τι­κών προ­ϊ­ό­ντων, ενώ μισθοί και συντά­ξεις συν­θέ­τουν τη μεγά­λη πλειο­ψη­φία των εισο­δη­μά­των. Μια αύξη­ση στους έμμε­σους φόρους επι­βα­ρύ­νει τις τιμές, μειώ­νο­ντας το δια­θέ­σι­μο εισό­δη­μα, ιδί­ως για τα εμπο­ρεύ­μα­τα που ανα­πα­ρά­γουν την εργα­τι­κή τάξη ικα­νο­ποιώ­ντας βασι­κές ανά­γκες και είναι χαμη­λής ελα­στι­κό­τη­τας ζήτη­σης. Οι έμμε­σοι φόροι ήταν η κατη­γο­ρία με τη μικρό­τε­ρη από­κλι­ση από τον ευρω­παϊ­κό μέσο όρο στην προ κρί­σης περί­ο­δο 1995 — 2009 (12,5% του ΑΕΠ, ένα­ντι 12,8% στην ΕΕ-19), αλλά αυξή­θη­καν από 11,8% το 2009 σε 17,9% του ΑΕΠ, ξεπερ­νώ­ντας το αντί­στοι­χο μερί­διο του 13,2% του ΑΕΠ στην ΕΕ-19. Σημα­ντι­κό ρόλο σε αυτήν τη μετα­βο­λή έπαι­ξε η εισα­γω­γή του ΕΝΦΙΑ (από τη Eurostat ταξι­νο­μεί­ται στους έμμε­σους φόρους), που κυμαί­νε­ται γύρω στο 2% του ΑΕΠ.
  • Οι φόροι στο εισό­δη­μα και τον πλού­το παρου­σί­α­ζαν μεγά­λη υστέ­ρη­ση σε σχέ­ση με τον ευρω­παϊ­κό μέσο όρο (ήταν 8,2% του ΑΕΠ, ένα­ντι 11,8% στην ΕΕ-19 για το 1995 — 2009), κάτι που οφει­λό­ταν στους χαμη­λό­τε­ρους φόρους στο εισό­δη­μα (7,4%, ένα­ντι 11,2% του ΑΕΠ στην ΕΕ-19), καθώς οι φόροι στον πλού­το είναι ασή­μα­ντοι. Τι περι­λαμ­βά­νε­ται όμως σε αυτήν την κατηγορία;
  • Οι φόροι στο εισό­δη­μα των νοι­κο­κυ­ριών (4,1% του ΑΕΠ, ένα­ντι 8,5% στην ΕΕ για το 1995 — 2009) προ­έρ­χο­νται κυρί­ως από μισθω­τούς και συντα­ξιού­χους με σαφή δηλω­μέ­να εισο­δή­μα­τα (οι μισθοί και οι συντά­ξεις ήταν το 78,3% του συνο­λι­κού δηλω­θέ­ντος εισο­δή­μα­τος το 2021), σε αντί­θε­ση με τα ανώ­τε­ρα και ανώ­τα­τα εισο­δη­μα­τι­κά στρώ­μα­τα (που περι­λαμ­βά­νουν μέρος των ελεύ­θε­ρων επαγ­γελ­μα­τιών και αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νων με πολύ μεγά­λα εισοδήματα). 
    • Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η από­κλι­ση παρα­τη­ρεί­ται στις χώρες με ευμε­γέ­θη στρώ­μα­τα μη μισθω­τών και συντα­ξιού­χων, όπως η Ελλά­δα, ενώ είναι σαφές ότι — σε αντί­θε­ση με την κυρί­αρ­χη προ­πα­γάν­δα, που ανα­φέ­ρε­ται στη φορο­δια­φυ­γή γενι­κά, στο­χο­ποιώ­ντας τμή­μα­τα των λαϊ­κών στρω­μά­των και ποτέ το κεφά­λαιο — αυτή η υστέ­ρη­ση δεν οφεί­λε­ται στους αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νους και στα μικρο­α­στι­κά στρώ­μα­τα με χαμη­λά εισο­δή­μα­τα, των οποί­ων οι όροι ζωής προ­σι­διά­ζουν με αυτούς της εργα­τι­κής τάξης. Η μικρή μεί­ω­ση της ψαλί­δας αυτών των εσό­δων σε σχέ­ση με την ΕΕ που «πέτυ­χαν» οι αστι­κές κυβερ­νή­σεις (η δια­φο­ρά μειώ­θη­κε από 4,4% σε 3,8% του ΑΕΠ) πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε κυρί­ως μέσω της σημα­ντι­κής αύξη­σης της φορο­λο­γι­κής επι­βά­ρυν­σης των μισθω­τών, των συντα­ξιού­χων και των λαϊ­κών στρω­μά­των. Το τελευ­ταίο φορο­λο­γι­κό νομο­σχέ­διο συνε­χί­ζει στην ίδια λογι­κή φορο­α­συ­λί­ας των ελεύ­θε­ρων επαγ­γελ­μα­τιών και αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νων με μεγά­λα εισο­δή­μα­τα, και επι­χει­ρεί να αντι­σταθ­μί­σει αυτές τις απώ­λειες επι­βα­ρύ­νο­ντας με αυθαί­ρε­τα τεκ­μή­ρια τους μικρο­με­σαί­ους του κλάδου.

Ακό­μη πιο σημα­ντι­κό είναι ότι οι φόροι κερ­δών ΑΕ, για τους οποί­ους τόσες απει­λές εκτο­ξεύ­ο­νται για μετε­γκα­τά­στα­ση του κεφα­λαί­ου αν δεν μειω­θεί η φορο­λο­γία του, ήταν μόλις 2,7% του ΑΕΠ στην προ κρί­σης περί­ο­δο στην Ελλά­δα και 2,6% στην ΕΕ-19. Κι όμως, ήταν η μόνη κατη­γο­ρία φόρων που μειώ­θη­κε στην Ελλά­δα (στο 2% του ΑΕΠ) την περί­ο­δο της «δημο­σιο­νο­μι­κής προ­σαρ­μο­γής». Το δια­χρο­νι­κά πολύ χαμη­λό επί­πε­δο των φορο­λο­γι­κών εσό­δων από το κεφά­λαιο απο­τε­λεί προ­ϊ­όν της πολι­τι­κής όλων ανε­ξαι­ρέ­τως των κυβερ­νή­σε­ων (σχε­δόν μηδε­νι­κή φορο­λο­γία εφο­πλι­στών, δεκά­δες φορο­λο­γι­κά κίνη­τρα για επεν­δύ­σεις κ.λπ.) και των πολύ­μορ­φων δυνα­το­τή­των φορο­α­πο­φυ­γής από το κεφά­λαιο (offshore, «τρι­γω­νι­κές συναλ­λα­γές», δυνα­τό­τη­τα «επι­λο­γής σημαί­ας» από τους εφοπλιστές).

Οι καθα­ρές εισφο­ρές στην Κοι­νω­νι­κή Ασφά­λι­ση απο­τε­λούν μέρος της ακα­θά­ρι­στης αμοι­βής του μισθω­τού, του μετα­βλη­τού κεφα­λαί­ου. Η από­κλι­ση της περιό­δου 1995 — 2009 (11,7% του ΑΕΠ, ένα­ντι 15,4% στην ΕΕ-19) σχε­δόν εξα­λεί­φθη­κε το 2019 — 2022 (14,8% του ΑΕΠ, ένα­ντι 15,1% στην ΕΕ), με σημα­ντι­κή αύξη­ση άλλης μιας κατη­γο­ρί­ας φόρων που επι­βα­ρύ­νουν το ακα­θά­ρι­στο εισό­δη­μα της εργα­τι­κής τάξης.

Έτσι, το 2022 τα φορο­λο­γι­κά έσο­δα στην Ελλά­δα υπε­ρέ­βαι­ναν τον ευρω­παϊ­κό μέσο όρο, ενώ το ίδιο συνέ­βαι­νε για το σύνο­λο των κρα­τι­κών εσόδων.

Είναι προ­φα­νές στον Πίνα­κα ότι αυτή ήταν μια συνε­χής δια­δι­κα­σία, χωρίς καμία δια­φο­ρο­ποί­η­ση ανά­λο­γα με το αστι­κό κόμ­μα που κυβερ­νού­σε. Η κυβέρ­νη­ση του ΣΥΡΙΖΑ συνέ­χι­σε την αύξη­ση φορο­λο­γί­ας και εισφο­ρών της πρώ­της μνη­μο­νια­κής περιό­δου, χωρίς κάποια μετα­βο­λή στη σύν­θε­σή τους, ενώ η πολυ­δια­φη­μι­σμέ­νη μεί­ω­ση των φόρων από την τελευ­ταία κυβέρ­νη­ση της ΝΔ ήταν μόλις 0,2% του ΑΕΠ.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Το ΚΚΕ κατα­ψη­φί­ζει τον νέο ταξι­κό προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό που θα εντεί­νει την επί­θε­ση σε βάρος του λαού

Συμπε­ρα­σμα­τι­κά,

  • α) παρά την ταξι­κή δομή του φορο­λο­γι­κού συστή­μα­τος και τη δυσα­νά­λο­γη φορο­λο­γι­κή επι­βά­ρυν­ση της εργα­σί­ας και των λαϊ­κών στρω­μά­των πριν την κρί­ση, το ελλη­νι­κό κρά­τος υστε­ρού­σε σε έσο­δα σε σχέ­ση με τις δαπά­νες του και σημα­ντι­κά ως προς τον ευρω­παϊ­κό μέσο όρο φόρων, εμφα­νί­ζο­ντας σημα­ντι­κά δημο­σιο­νο­μι­κά ελλείμ­μα­τα, οφει­λό­με­να ουσια­στι­κά στη φορο­α­συ­λία του κεφαλαίου,
  • β) οι κυβερ­νή­σεις της περιό­δου 2010 — 2022 «απο­κα­τέ­στη­σαν» την ισορ­ρο­πία ανά­με­σα στα έσο­δα του ελλη­νι­κού κρά­τους και στον ευρω­παϊ­κό μέσο όρο με αύξη­ση της φορο­λο­γί­ας κατά 10% του ΑΕΠ σε ελά­χι­στο χρο­νι­κό διάστημα,
  • γ) η σύγκλι­ση αυτή υλο­ποι­ή­θη­κε με αύξη­ση των φόρων της εργα­τι­κής τάξης (στην κατα­νά­λω­ση, στο εισό­δη­μα, στην Κοι­νω­νι­κή Ασφά­λι­ση) αλλά μεί­ω­ση των φόρων στα κέρ­δη, που είναι πλέ­ον λίγο χαμη­λό­τε­ρα από 2% του ΑΕΠ,
  • δ) η μεί­ω­ση του ακα­θά­ρι­στου εισο­δή­μα­τος κατά 20% την περί­ο­δο της κρί­σης συνο­δεύ­τη­κε από μια αύξη­ση της φορο­λο­γί­ας του εισο­δή­μα­τος της εργα­τι­κής τάξης και των λαϊ­κών στρω­μά­των κατά του­λά­χι­στον 9,6% του ΑΕΠ, φέρ­νο­ντας τη μεί­ω­ση του δια­θέ­σι­μου εισο­δή­μα­τός της κοντά στο 30%, καθώς η αύξη­ση των φόρων δεν συνο­δεύ­τη­κε από αύξη­ση των κοι­νω­νι­κών δαπα­νών, το αντί­θε­το μάλι­στα, και
  • ε) η κυρί­αρ­χη ιδε­ο­λο­γία του καπι­τα­λι­στι­κού τρό­που παρα­γω­γής εμφα­νί­ζει τις παρα­πά­νω εξε­λί­ξεις με στρε­βλό, ταξι­κά μερο­λη­πτι­κό τρό­πο, παρου­σιά­ζο­ντας το κεφά­λαιο ως θύμα υπερ­βο­λι­κής φορο­λο­γί­ας, απο­σιω­πώ­ντας τη φορο­λο­γι­κή αφαί­μα­ξη της εργα­τι­κής τάξης μέσω των φόρων εισο­δή­μα­τος από μισθούς και συντά­ξεις που δηλώ­νο­νται απα­ραί­τη­τα, των έμμε­σων φόρων στην ανα­γκαία κατα­νά­λω­ση και των ανα­γκα­στι­κών εισφο­ρών στην Κοι­νω­νι­κή Ασφάλιση.

Η αναι­μι­κή προσ­δο­κώ­με­νη ανά­πτυ­ξη και η επα­να­φο­ρά της σκλη­ρής δημο­σιο­νο­μι­κής πει­θαρ­χί­ας, που προ­πα­γαν­δί­ζουν η Τρά­πε­ζα της Ελλά­δος και η ΕΕ, σε συν­δυα­σμό με τη δια­τή­ρη­ση των τιμών και των φόρων σε δυσθε­ώ­ρη­τα επί­πε­δα σε σχέ­ση με μισθούς και συντά­ξεις, προ­μη­νύ­ουν περαι­τέ­ρω οικο­νο­μι­κή επι­δεί­νω­ση για τους πολ­λούς, σημα­ντι­κή αύξη­ση του κόστους ζωής σε σχέ­ση με το δια­θέ­σι­μο εισό­δη­μα και εξά­πλω­ση της φτώ­χειας, εξε­λί­ξεις που μόνο ένα δυνα­τό εργα­τι­κό — λαϊ­κό κίνη­μα μπο­ρεί να αντι­πα­λέ­ψει και να αποτρέψει.

Με πλη­ρο­φο­ρί­ες από το Ριζοσπάστη

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο