Κακοκαιρία Φίλιππος: Χιονίζει στην Αττική — Από τα βόρεια προάστια ως το κέντρο …
Ένα λευκό στρώμα χιονιού, έχει ήδη καλύψει τα βόρεια προάστια, ενώ χιονόπτωση υπάρχει και περιοχές στο κέντρο της Αθήνας, όπως στα Πατήσια.
Κλειστά τα σχολεία την Παρασκευή σε περιοχές της Αττικής
Τα σχολεία όπως αποφασίστηκε θα παραμείνουν κλειστά και αύριο, Παρασκευή 11 Μαρτίου σε περιοχές της βόρειας, ανατολικής και δυτικής Αττικής, όπου αυτό κριθεί απαραίτητο.
Σχετικές ανακοινώσεις θα ακολουθήσουν από την Περιφέρεια Αττικής και τους κατά τόπους Δήμους.
Η απόφαση ελήφθη σε νέα συντονιστική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα, υπό τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Στυλιανίδη, «για την αξιολόγηση της πορείας της κακοκαιρίας και τον συντονισμό όλων των συναρμόδιων φορέων για την άμεση αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων» ‑αντίστοιχες συσκέψεις θα συνεχιστούν, ανάλογα με την εξέλιξη της κακοκαιρίας.
Στο πλαίσιο της σύσκεψης, ο Διευθυντής της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ), Θεόδωρος Κολυδάς, ενημέρωσε διεξοδικά τους συμμετέχοντες για την εξέλιξη των καιρικών φαινομένων και αποφασίστηκε ότι από σήμερα το βράδυ θα απαγορευθεί εκ νέου η είσοδος βαρέων οχημάτων στην Αττική Οδό, καθώς και σε τμήματα της Νέας Οδού.
Συστάσεις για τις μετακινήσεις
από Πολιτική Προστασία, ΕΛΑΣ και Νέα Οδό
Νέα σύσταση για αποφυγή των μη απαραίτητων μετακινήσεων, απηύθυνε η γ.γ. Πολιτικής Προστασίας, ενόψει της κακοκαιρίας «Φίλιππος» που βρίσκεται σε εξέλιξη στη χώρα.
«Επαναλαμβάνουμε ισχυρή σύσταση για αποφυγή μη απαραίτητων μετακινήσεων & χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων σε #Αττική, #Βοιωτία, #Φθιώτιδα & #Εύβοια — ‼ Επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα σε εξέλιξη @pyrosvestiki @hellenicpolice @112Greece», αναφέρει σε μήνυμά της στο Twitter.
Από τα Ματρωνάλια στις Καλένδες
Η αντιστοιχία του Μαρτίου με το αρχαίο αττικό ημερολόγιο είναι κατά το πρώτο 15ήμερο με τον όγδοο μήνα, τον Ανθεστηριώνα, κατά το δεύτερο με τον ένατο, τον Ελαφηβολιώνα.
Ήταν ο μήνας που γιόρταζε η Δήλος τον μουσηγέτη θεό της, ενώ εορταζόταν επίσης και ο Διόνυσος των Ελευθερών, μιας μικρής κωμόπολης στα σύνορα Αττικής και Βοιωτίας. Αργότερα οι πολυήμερες γιορτές των «Διονυσίων εν άστει» στην Αθήνα ξεπέρασαν σε μεγαλείο όλες τις άλλες παρόμοιες γιορτές της περιφέρειας.
Με τα Διονύσια συνδέθηκαν επίσης και τα Ασκληπιεία με θυσίες προς τιμήν του Ασκληπιού, και η πρώτη εμφάνιση των δραματικών αγώνων όπου διαγωνίζονταν τρεις τραγικοί ποιητές με μία τετραλογία και πέντε κωμικοί με μια κωμωδία ο καθένας.
Ναπολέων Σουκατζίδης Το μεγαλείο ενός αγωνιστή της Αντίστασης, του Θέμου Κορνάρου
Κατά το ρωμαϊκό ημερολόγιο το έτος άρχιζε από τον Μάρτιο συνεπώς τότε ήταν ο πρώτος μήνας του έτους κι έτσι η Πρωτοχρονιά γιορτάζονταν την 1η Μαρτίου (Καλένδες Μαρτίου).
Την ημέρα εκείνη η «εσπερία δύσις» του Ταύρου (όταν δηλαδή ο αστερισμός του Ταύρου έδυε μαζί με τον Ήλιο) σήμαινε και την αρχή του νέου έτους, ενώ οι Εστιάδες Παρθένες άναβαν νέα ιερή φωτιά στον ναό της Εστίας στην αγορά της Ρώμης.
Την Πρωτοχρονιά γιορτάζονταν επίσης και τα Ματρωνάλια, προς τιμή της θεάς Ήρας και μητέρας του Άρη, καθώς και τα γενέθλια του ίδιου του Άρη (λατινικά Mars) προς τιμήν του οποίου ο γιος του, ο μυθικός Ρωμύλος, έδωσε στον Μάρτιο το όνομα του πατέρα του που θεωρούνταν γενάρχης των Ρωμαίων. Για τούτο και κατά τον Πλούταρχο (Βίος Νουμά, 19) αναφέρεται πως ο Μάρτιος απεικονίζεται ως άνδρας ενδεδυμένος με δέρμα λύκαινας.
Κατά τους χρόνους όμως της «ελεύθερης ρωμαϊκής πολιτείας» ο μήνας αυτός ήταν αφιερωμένος στον θεό Ερμή. Κατά την υπό του Νουμά όμως διαρρύθμιση μετακινήθηκε ως τρίτος μήνας και πρώτος ο προς τιμή του ειρηνικού θεού Ιανού. Κατ΄ άλλους η μετατόπιση αυτή έγινε μετά το 153 π.Χ. από τους υπάτους εξακολουθώντας να παραμένει ο Μάρτιος πρώτος μήνας του θρησκευτικού έτους.
Ο Μάρτιος στην Ελληνική λαογραφία
Ένα από τα πιο διαδεδομένα έθιμα, που προέρχεται από την αρχαιότητα, είναι και η τοποθέτηση από τις μητέρες την 1η Μαρτίου ενός μικρού βραχιολιού από άσπρο και κόκκινο νήμα (που ονομάζεται Μάρτης) στο χέρι των παιδιών τους για να μην τα μαυρίσει ο Ήλιος.
Ο «Μάρτης» θεωρείται ότι προστάτευε τις κοπέλες από το κάψιμο του ήλιου. Τον έβγαζαν την ημέρα της Λαμπρής και το έβαζαν στο αρνί για να μην καεί κατά το ψήσιμο. Ενώ ακόμη κατάλοιπο της αρχαιότητας είναι και το έθιμο που ήθελε τις ανύπαντρες κοπέλες να βάζουν των Αγίων Θεοδώρων κόλλυβα κάτω από το προσκέφαλό τους για να τους φανερώσουν τον άντρα που θα έπαιρναν. Επίσης κατά το μήνα αυτό συνηθίζονταν παλιά και το έθιμο της χελιδώνας.Αν και επίσημα η Άνοιξη αρχίζει το τελευταίο 10ήμερο του Μαρτίου (με την άφιξη του Ήλιου στο εαρινό ισημερινό σημείο της τροχιάς του στις 20–21 Μαρτίου –εαρινή ισημερία), ολόκληρος ο μήνας λογίζεται ως ανοιξιάτικος μαζί με τον Απρίλιο και τον Μάιο. Χαρακτηριστική και η παροιμία «από Μαρτιού καλοκαιριά, κι απ’ Αύγουστο χειμώνας
Στη δημώδη παράδοση, ο λαός μας έχει δώσει στον Μάρτιο διάφορες ονομασίες που σχετίζονται κυρίως με τις ασταθείς καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη διάρκειά του. Είναι πιθανό μέσα στο μήνα να σημειωθούν χιονοπτώσεις, χαμηλές | υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες και αρκετές βροχές και καταιγίδες.
Γι’ αυτό είναι γνωστός ως Κλαψομάρτης, αλλά και Πεντάγνωμος: “Ο Μάρτης ο Πεντάγνωμος, πέντε φορές εχιόνισε και πάλι το μετάνιωσε πως δεν εξαναχιόνισε”, «Μάρτης, γδάρτης και (κακός) παλουκοκαύτης” –“τα παλιά παλούκια καίει, τα καινούργια ξεριζώνει”, “Κάλιο Μάρτης στις γωνιές, παρά Μάρτης στις αυλές» κλπ.
Παρ’ όλα αυτά ο Μάρτης θεωρείται ο καταλληλότερος μήνας για φύτεμα δένδρων και γι’ αυτό ονομάζεται και Φυτευτής.
Επίσης “τον Μάρτη χιόνι βούτυρο, μα σαν παγώσει μάρμαρο”, “φύλλα ξύλα για το Μάρτη να μην κάψεις τα παλούκια”, “το Μάρτη φύλα άχερα μη χάσεις το ζευγάρι”, “τσοπάνη μου την κάπα σου το Μάρτη φύλαγε την”, “ο Αύγουστος για τα πανιά κι ο Μάρτης για τα ξύλα”, “Μάρτης έβρεχε, θεριστής χαιρότανε” “Μάρτης βρέχει; Ποτέ μην πάψει”, “Κάλλιο Μάρτης καρβουνιάρης παρά Μάρτης λιοπυριάρης”, “Μάρτης βροχερός θεριστής κουραστικός”, “Μάρτης κλαψής θεριστής χαρούμενος”, “Μάρτης πουκαμισάς δεν σου δίνει να μασάς”, “σαν ρίξει ο Μάρτης μια βροχή κι Απριλης άλλη μία, να δεις κουλούρες στρογγυλές και πίττες σαν αλώνι” –με τις παραλλαγές της “Σαν ρίξει ο Μάρτης δυο νερά κι Απρίλης άλλο ένα, χαράς σ’ εκείνο το ζευγά πόχει πολλά σπαρμένα» κλπ
Περισσότερα εδώ
Η γυναίκα του Μάρτη
Κάποτε οι μήνες αποφάσισαν να παντρευτούν. Ο καθένας βρήκε μια γυναίκα που του άρεσε και την παντρεύτηκε. Ο Μάρτης –πιο μάγκας, δε φρόντισε το ζήτημα μόνος του και έβαλε προξενητάδες να του βρούνε μια γυναίκα. Εκείνοι του φέρανε μια κοπέλα η οποία ήταν τυλιγμένη με ένα μαντίλι και του είπαν ότι είναι πολύ όμορφη.
Ευκολόπιστος ων, την παντρεύτηκε. Όταν όμως έμειναν μόνοι και έβγαλε το μαντίλι της, τι να δει; Δεν υπήρχε πιο άσχημη στον κόσμο! Από τότε κάθε φορά που τη θυμόταν άστραφτε, βροντούσε, έβρεχε, έριχνε μπόρες, έκανε παγωνιές. Μόνο όταν ξεχνιόταν μερικές φορές, ηρεμούσε, γαλήνευε κι έκανε καλό καιρό!
Στη Μεσσηνία, λένε ότι η γυναίκα που παντρεύτηκε ο Μάρτης, από μπροστά ήταν πολύ άσχημη, ενώ από πίσω (;;) πολύ όμορφη. Όταν ο Μάρτης τη βλέπει καταπρόσωπο κλαίει και ο καιρός χαλάει, όταν όμως την κοιτάζει από πίσω (;;) φχαριστιέται και ο καιρός καλοσυνεύει. Γι’ αυτό λέγεται και η παροιμία: «Ο Μάρτης πότε κλαίει και πότε γελάει». Σε άλλες περιοχές η παράδοση θέλει το Μάρτη να το ΄χει δίπορτο, μια πολύ όμορφη (για το κατιμέρι) και φτωχή και την άλλη (για το σκόλι) πολύ άσχημη και πλούσια. Ο Μάρτης κοιμάται στη μέση και όταν γυρίζει κατά την άσχημη, κατσουφιάζει και ο καιρός χαλάει, όταν όμως γυρίζει κατά την όμορφη, χαίρεται και γελάει, και ο καιρός είναι καλός. ζεστός με ήλιο.
Τις περισσότερες φορές όμως γυρίζει κατά την άσχημη επειδή αυτή είναι η πλούσια που (αν και ο Μαρξ την είδε αλλιώς…), τρέφει και την φτωχή την όμορφη.
Έτσι άλλωστε προτιμούν το Μάρτιο και οι χωρικοί, βροχερό, επειδή η σοδειά τους θα είναι καλύτερη.