Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Μαγική συναυλία του Θ.Μικρούτσικου, με μελοποιημένα ποιήματα του Νίκου Καββαδία

Τυχε­ροί όσοι βρέ­θη­καν το βρά­δυ του Σαβ­βά­του  στον Περισ­σό στην κατά­με­στη Αίθου­σα Συνε­δρί­ων στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ στον Περισ­σό.  Παρα­κο­λού­θη­σαν μια μαγι­κή συναυ­λία, μια συναυ­λία που θα θυμού­νται για και­ρό. Μια ιδιαί­τε­ρα υψη­λής ποιό­τη­τας συναυ­λία που απευ­θυ­νό­ταν στον λογι­σμό και το όνει­ρο, με τον Θάνο Μικρού­τσι­κο να παρου­σιά­ζει, “για τρεις φωνές, τρία πιά­να & πνευ­στά” τα ποι­ή­μα­τα του Νίκου Καβ­βα­δία που μελοποίησε.

Η συναυ­λία πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε στο πλαί­σιο των εκδη­λώ­σε­ων που προη­γού­νται του 5ου Επι­στη­μο­νι­κού Συνε­δρί­ου που διορ­γα­νώ­νει η Κεντρι­κή Επι­τρο­πή του ΚΚΕ με θέμα:«Η συνά­ντη­ση της νεο­ελ­λη­νι­κής λογο­τε­χνί­ας με το εργα­τι­κό κίνη­μα και την κομ­μου­νι­στι­κή ιδε­ο­λο­γία από τα τέλη του 19ου αιώ­να μέχρι και το Μεσο­πό­λε­μο», για τα 100 χρό­νια από την ίδρυ­ση του ΚΚΕ.

Στη συναυ­λία παρα­βρέ­θη­κε πολυ­με­λής αντι­προ­σω­πεία της ΚΕ του ΚΚΕ, με επι­κε­φα­λής τον ΓΓ, Δημή­τρη Κουτσούμπα.

sunaulia1

Στο άνοιγ­μα της συναυ­λί­ας, έχο­ντας πρώ­τα ερμη­νεύ­σει το μελο­ποι­η­μέ­νο, επί­σης, από τον ίδιο και αφιε­ρω­μέ­νο στο Νίκο Καβ­βα­δία ποί­η­μα του ‘Αλκη Αλκαί­ου “Στης Γορ­γό­νας το φτε­ρό”, ο Θάνος Μικρού­τσι­κος ανέ­φε­ρε ότι “από το 1933 που εξέ­δω­σε την πρώ­τη του συλ­λο­γή έως το θάνα­τό του το 1975, υπήρ­ξε μια απί­στευ­τη παρε­ξή­γη­ση και από καλο­προ­αί­ρε­τους κρι­τι­κούς, φιλο­λό­γους και πανε­πι­στη­μια­κούς με απο­τέ­λε­σμα ο Καβ­βα­δί­ας να θεω­ρεί­ται έλασ­σων ποι­η­τής που ανή­κε στην ναυ­τι­κή ηθο­γρα­φία, που μιλού­σε για την θάλασ­σα, τους ναυ­τι­κούς και τα ταξίδια”.

“Μόνο αυτό ήταν ο Καβα­δί­ας; Πως εξη­γεί­ται ότι τρείς γενιές εδώ και 40 χρό­νια τον έχουν κάνει σημαία τους;” τόνισε.

“Ο Καβ­βα­δί­ας ήταν κάτι άλλο. Όλα αυτά ήταν ένα πεδίο πάνω στο οποίο από νωρίς και εγκαί­ρως δια­τύ­πω­σε άλλα πράγ­μα­τα: δύο πολι­τι­κά μηνύ­μα­τα, και μάλι­στα τρο­μα­κτι­κά ισχυ­ρά και δια­χρο­νι­κά, πολύ πιο σημα­ντι­κά ίσως από πιο επι­και­ρι­κά πολι­τι­κά μηνύ­μα­τα, είναι δια­τυ­πω­μέ­να από αυτόν. Το 1954 στη “Βάρ­δια” είπε: “λυπή­σου αυτούς που δεν ονει­ρεύ­ο­νται”. Τι δεν ονει­ρεύ­ο­νται. Ένα ταξί­δι; Όχι. Που δεν ονει­ρεύ­ο­νται έναν κόσμο καλύ­τε­ρο, έναν κόσμο ισό­τη­τας, έναν κόσμο στον οποίο μπο­ρεί ο άνθρω­πος να αυτο­πραγ­μα­τω­θεί». Και είπε επί­σης το άλλο: «Χόρε­ψε πάνω στο φτε­ρό του καρ­χα­ρία”. Τι νομί­ζε­τε; Ότι είναι μία ωραία εικό­να; Καθό­λου. Απλώς επι­λέ­γει το πιο ανθε­κτι­κό ζώο στον πλα­νή­τη, για­τί ο καρ­χα­ρί­ας κατά­γε­ται από την επο­χή των δει­νο­σαύ­ρων. Επι­λέ­γει αυτό και καλεί το νέο και τη νέα να τον δαμά­σει και να χορέ­ψει πάνω στο φτε­ρό του, δηλα­δή να κατα­κτή­σει το αδύ­να­το. Είμαι πολύ ευτυ­χής και συγκι­νη­μέ­νος που βλέ­πω και τους σημε­ρι­νούς 15άρηδες να στοι­χί­ζο­νται γύρω από αυτή την ερμη­νεία. Σε αυτό ‑δεν είναι εγω­ϊ­στι­κό να το πω- βοή­θη­σε η μου­σι­κή μου να ξεκλει­δω­θούν και να βρε­θούν τα κρυμ­μέ­να που διέ­θε­τε η ποί­η­ση του Καβ­βα­δία” υπογράμμισε.

sunaulia2

Τα μελο­ποι­η­μέ­να ποι­ή­μα­τα του Νίκου Καβ­βα­δία, ερμή­νευ­σαν οι Ρίτα Αντω­νο­πού­λου, Χρή­στος Θηβαί­ος και Κώστας Θωμαϊδης.

Έπαι­ξαν: (πνευ­στά) Θύμιος Παπα­δό­που­λος, (πιά­νο) Θοδω­ρής Οικο­νό­μου, Μάξι­μος Δρά­κος και Θάνος Μικρούτσικος.

Τεχνι­κοί ήχου: Γιώρ­γος Κορ­ρές και Γιώρ­γος Κολε­βέ­ντης και Τεχνι­κός Φωτι­σμού: Ανδρέ­ας Κούρτης.

Ξεχω­ρι­στή στιγ­μή, ήταν εκεί­νη, του τέλους της συναυ­λί­ας, όταν όλοι οι υπό­λοι­ποι ερμη­νευ­τές και μου­σι­κοί απο­σύρ­θη­καν από την σκη­νή και ο Θάνος Μικρού­τσι­κος, μόνος, αυτο­σχε­δί­α­σε και ερμή­νευ­σε το ποί­η­μα του Νίκου Καβ­βα­δία «7 Νάνοι στο S/S Cyrenia»

Βαθιά συγκι­νη­μέ­νος και με τους ακρο­α­τές της συναυ­λί­ας όρθιους να χει­ρο­κρο­τούν, ο Θ. Μικρού­τσι­κος, κλεί­νο­ντας την εκδή­λω­ση είπε: «Αιώ­νια ευγνω­μο­σύ­νη αισθά­νο­μαι δια παντός για το ΚΚΕ και για όλους εσάς. Είχα πει πριν ενά­μι­ση χρό­νο, νομί­ζω ότι ήταν στο Φεστι­βάλ της ΚΝΕ, ότι αισθά­νο­μαι ότι αυτός είναι ο κόσμος μου. Το εννο­ού­σα, το εννοώ και θα το εννοώ μέχρι τέλους».

sunaulia4

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο