Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Νομός Εβρου: Γυναικεία ονόματα προερχόμενα από τη Μυθολογία και την Αρχαιότητα (Ε’ Μέρος)

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

ΒΑΠΤΙΣΤΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΝΟΜΟΥ ΕΒΡΟΥ
Γυναι­κεία ονό­μα­τα προ­ερ­χό­με­να από τη Μυθο­λο­γία και την Αρχαιότητα

Η τρί­τη πηγή προ­έ­λευ­σης ονο­μά­των είναι η ελλη­νι­κή αρχαιό­τη­τα και μυθο­λο­γία. Ιδιαί­τε­ρα στα ανδρι­κά ονό­μα­τα. Στα γυναι­κεία έχου­με 28 (12,96%) ονό­μα­τα με συνο­λι­κά 90 (5,92) εμφα­νί­σεις. Τα περισ­σό­τε­ρα εμφα­νί­ζουν ποσο­στά χαμη­λό­τε­ρα από τα πανελ­λα­δι­κά. Ουσια­στι­κά μόνο το όνο­μα Άρτε­μις με τις 4 εμφα­νί­σεις παρου­σιά­ζει αύξη­ση ποσο­στού (το διπλα­σιά­ζει). Αν συνυ­πο­λο­γί­σου­με και τις 2 εμφα­νί­σεις του ονό­μα­τος Αρτε­μη­σία, και την παρου­σία του ονό­μα­τος και στους άλλους δύο νομούς της Θρά­κης, τότε πρέ­πει βάσι­μα να υπο­θέ­σου­με ότι είναι ένα όνο­μα με παρά­δο­ση στην περιο­χή. Ίσως δεν είναι άσχε­το με τη μυθο­λο­γι­κή σύν­δε­ση της θεάς με την περιο­χή. Η Άρτε­μης έσω­σε την Ιφι­γέ­νεια και τη μετέ­φε­ρε στη Θρά­κη, στην Ταυ­ρί­δα. Κατεί­χε ιδιαί­τε­ρη θέση στη λατρεία των θρα­κι­κών φύλων, ως σύμ­βο­λο της Παρ­θε­νί­ας. Yπήρ­χε και η θρα­κι­κή Άρτε­μις, H Bεν­δίς, που ο Hρό­δο­τος την ταύ­τι­ζε με την ελλη­νι­κή. Eνώ η Φεραία Άρτε­μις, θεό­τη­τα καθα­ρά χθό­νια, ταυ­τι­ζό­ταν με την Περσεφόνη.

Τα Ολυ­μπία (αρχαίο μακε­δο­νι­κό όνο­μα) με 4 εμφα­νί­σεις και Ανδρο­νί­κη με 3 εμφα­νί­σεις, με αυξη­τι­κή τάση είναι κοντά στο πανελ­λα­δι­κό τους ποσο­στό. Το Ανδρο­νί­κη είναι το θηλυ­κό του Ανδρό­νι­κος, όνο­μα, στη συνέ­χεια ταυ­τί­στη­κε με μάρ­τυ­ρες του χρι­στια­νι­σμού και την περί­ο­δο του Βυζα­ντί­ου όνο­μα πέντε αυτοκρατόρων.

Πάντως, δημο­φι­λέ­στε­ρο των ονο­μά­των που προ­έρ­χο­νται από τη Μυθο­λο­γία και την Αρχαιό­τη­τα, το Καλ­λιό­πη[1] με 14 εμφα­νί­σεις και ποσο­στό 0,92% (ένα­ντι 1,22%), ακο­λου­θεί η Αθη­νά με 10 εμφα­νί­σεις (0,65%/0,9%) και η Ευθυ­μία με 8 (0,52%/0,49). Στην ελλη­νι­κή μυθο­λο­γία η Ευθυ­μία ήταν δευ­τε­ρεύ­ου­σα θεό­τη­τα που διέ­με­νε στον Όλυ­μπο. Απο­τε­λού­σε την ιδε­α­τή ανθρω­πό­μορ­φη έννοια της ευθυ­μί­ας και ειδι­κό­τε­ρα εκεί­νης των συμπο­σί­ων των θεών του Ολύ­μπου. Από την Ευθυ­μία πρό­ε­κυ­ψε Ευθύ­μιος, με 6 εμφα­νί­σεις στο νομό και ποσο­στό 0,19 είναι πολύ χαμη­λό­τε­ρα από το πανελ­λα­δι­κό 0,42%. Βέβαια η χρή­ση του ονό­μα­τος ταυ­τί­στη­κε με τους ομώ­νυ­μους αγί­ους. Εξι τον αριθμό.

Το όνο­μα Νίκη 5 εμφα­νί­σεις και από 3 τα Ουρα­νία, Χαρί­κλεια. Από 2 εμφα­νί­σεις τα Ανδρο­μά­χη, Ιφι­γέ­νεια, Πολυ­ξέ­νη, Ελπί­δα. Από τη μυθο­λο­γία το Ελπί­δα (ελπίς < έλπο­μαι = ανα­μέ­νω ελπί­ζω). Προ­σω­πο­ποί­η­ση της ελπί­δας που θεω­ρή­θη­κε θεό­τη­τα που ο μύθος της ταυ­τί­ζε­ται με αυτόν της Παν­δώ­ρας. Είναι η μόνη που απέ­μει­νε στο κου­τί της Παν­δώ­ρας όταν οι άλλες κακί­ες πέτα­ξαν και απλώ­θη­καν στον κόσμο. Η διά­δο­σή του οφεί­λε­ται και στην ομώ­νυ­μη αγία αλλά και στη περιε­χό­με­νη στο όνο­μα έννοια.

Από 1 εμφά­νι­ση τα Αντι­γό­νη, Ασπα­σία, Κλειώ, Ναυ­σι­κά, Ελπι­νί­κη, Παν­δώ­ρα, Ευτέρ­πη, Πολύ­μνια, Περ­σε­φό­νη και το Ερι­φύ­λη (η προ­ερ­χό­με­νη από άρι­στη φυλή), άλλη μία γυναί­κα της μυθο­λο­γί­ας που ο μύθος της με το περι­δέ­ραιο της …συμ­φο­ράς ενέ­πνευ­σε καλ­λι­τέ­χνες και ποι­η­τές. Και το Θεό­πια από την ηρω­ί­δα της Αττι­κής θεό­πη, που θυσιά­σθη­κε από τον πατέ­ρα της για να σωθεί η Αττι­κή από μια επι­δη­μία. Από αυτό προ­έρ­χε­ται και το Θεο­πού­λα. Και τα δύο βέβαια η εκκλη­σία τα ταυ­τί­ζει με το θεό των χριστιανών.

Τέλος το Σεμί­ρα­μις, από τη βασί­λισ­σα της Ασσυ­ρί­ας. Πολ­λές ιστο­ρί­ες υπάρ­χουν γύρω από την προ­σω­πι­κό­τη­τά της, ενώ έχουν γίνει προ­σπά­θειες ταύ­τι­σής της με αλη­θι­νά πρό­σω­πα. Το όνο­μα «Σεμί­ρα­μις» είναι εξελ­λη­νι­σμέ­νη μορ­φή του ασσυ­ρια­κού ονό­μα­τος Σαμ­μού Ραμάτ που σημαί­νει «αυτή που αγα­πά τα περι­στέ­ρια». Η έρευ­νά μας δεν κατέ­γρα­ψε το όνο­μα σε άλλη περιο­χή της Ελλά­δας. Η επι­βε­βαιω­τι­κή έρευ­να που κάνα­με στον κατά­λο­γο του ΟΤΕ έδει­ξε ότι εμφα­νί­ζε­ται άλλη μία φορά στο νομό και συνο­λι­κά 45 φορές πανελλαδικά.

Το όνο­μα Αλε­ξάν­δρα (15 εμφα­νί­σεις, 0,98%/1,02) στα­τι­στι­κά το μετρή­σα­με στα Αρχαία ονό­μα­τα παρό­τι στον νομό υπάρ­χει εκκλη­σία αγί­ου Αλε­ξάν­δρου και ίσως και αυτό να συμ­βάλ­λει λίγο στη διά­δο­ση του ονό­μα­τος. Είναι όμως ένα κατ’ εξο­χήν αρχαίο όνομα.

Με την αρχαιό­τη­τα και τη μυθο­λο­γία συν­δέ­ο­νται και τα Ελέ­νη, Δήμη­τρα (46 εμφα­νί­σεις και ποσο­στό 3,02 ένα­ντι 1,97% του πανελ­λα­δι­κού). Το Δήμη­τρα τις περισ­σό­τε­ρες φορές χρη­σι­μο­ποιεί­ται ως θηλυ­κό του Δημή­τρη και δεν παρα­πέ­μπει στη θεά των αρχαί­ων Ελλή­νων. Από την δωδέ­κα­τη θέση πανελ­λα­δι­κά στο νομό ανε­βαί­νει στην 7η. Αυτή η άνο­δος εξη­γεί­ται από τη δημο­φι­λία του ονό­μα­τος Δημή­τριος στο νομό, αφού είναι από τις λίγες περι­πτώ­σεις που το Γεώρ­γιος χάνει την πρώ­τη θέση. Εμφα­νί­ζε­ται και το Δημη­τρού­λα 3 φορές. Αν συνυ­πο­λο­γί­σου­με κι αυτό το ποσο­στό του ονό­μα­τος Δήμη­τρα φτά­νει στο 3,02%.

Το Ελέ­νη που συν­δέ­ε­ται τόσο με τη μυθο­λο­γία και την ωραία Ελέ­νη όσο και με τη μητέ­ρα του Μέγα Κων­στα­ντί­νου οφεί­λει την αίγλη του στο πέπλο της μυθο­λο­γί­ας που το έχει αγκα­λιά­σει[2]. Σύμ­βο­λο της γυναι­κεί­ας ομορ­φιάς και προ­σω­πο­ποί­η­ση του πει­ρα­σμού. Αθά­να­τη έμει­νε μέσα στα τρα­γού­δια που ψάλ­λουν την ομορ­φιά και την περι­πέ­τειά της. Ενέ­πνευ­σε εικα­στι­κούς και λογο­τέ­χνες. Ενέ­πνευ­σε και συγκί­νη­σε τους απλούς ανθρώ­πους. Και έτσι αθά­να­το έμει­νε και το όνο­μά της που το φέρουν εφτά στις εκα­τό Ελλη­νί­δες και μέσω της ελλη­νι­κής μυθο­λο­γί­ας πέρα­σε και σε άλλες γλώσ­σες. Και στο νομό Εβρου στη δεύ­τε­ρη θέση με 100 εμφα­νί­σεις και ποσο­στό 6,58%. Έχουν δια­τυ­πω­θεί πολ­λές παρε­τυ­μο­λο­γι­κές εξη­γή­σεις για την προ­έ­λευ­ση του ονό­μα­τος, όπως η σύν­δε­ση με τη λέξη σελή­νη που δηλώ­νει το φως, μα δε στέ­κουν. Πιθα­νές είναι οι εξής: Fελέ­να < Fενέ­να που συν­δέ­ε­ται με το λατι­νι­κό Venus «Αφρο­δί­τη» ή από το ελέ­νη ή ελά­νη (= λαμπά­δα) η λάμπου­σα ή από τη ρίζα ελε- που σημαί­νει κυριεύω, κατακτώ.

Σε αυτά να συμπε­ρι­λά­βου­με και το Γαλή­νη (1 εμφά­νι­ση), από τη Νηρη­ί­δα Γαλή­νη (< αρχ. επιθ. γαλη­νός που ανα­φε­ρό­ταν κυρί­ως στη γαλή­νη της θάλασ­σας, τη νηνε­μία) που εικο­νί­ζε­ται σε πολ­λά αγγεία πάντα μέχρι τη μέση με τα μαλ­λιά λυτά να κολυ­μπά στη θάλασ­σα (Γαλη­νός ήταν το όνο­μα ενός από τους γνω­στό­τε­ρους για­τρούς της). Η μετέ­πει­τα όμως χρή­ση ίσως ενι­σχύ­θη­κε από το γαλη­νός που ήταν τίτλος ευγε­νών στο Βυζά­ντιο και απο­τε­λεί μετα­φρα­στι­κό δάνειο από το ιτα­λι­κό serenissimo.

(Η φωτο­γρα­φία είναι από τον αρχαιο­λο­γι­κό χώρο της Μεσημ­βρί­ας — Πόλη του 8ου π.Χ αιώνα)

[1] Ανα­λυ­τι­κά για τα ονό­μα­τα που σχε­τί­ζο­νται με τις Μού­σες, στο «Ριζο­σπά­στη» Κυρια­κή 29 Αυγού­στου 2010

[2] Ανα­λυ­τι­κά στο «Ριζο­σπά­στη» Κυρια­κή 24 Μάη 2009

(Συνε­χί­ζε­ται)

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο