Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ: Συζητείται σήμερα το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για το έγκλημα στα Τέμπη

Στην Ολο­μέ­λεια της Βου­λής συζη­τεί­ται σήμε­ρα το πόρι­σμα της Εξε­τα­στι­κής Επι­τρο­πής για το έγκλη­μα των Τεμπών.

Πρό­κει­ται για το πόρι­σμα-ντρο­πή που εγκρί­θη­κε από την κυβερ­νη­τι­κή πλειο­ψη­φία, το οποίο τα φορ­τώ­νει όλα στο «ανθρώ­πι­νο λάθος», απο­τε­λεί δηλα­δή από την αρχή μέχρι το τέλος μια άθλια από­πει­ρα συγκά­λυ­ψης του εγκλήματος.

Σύμ­φω­να με το πόρι­σμά τους, «το βασι­κό συμπέ­ρα­σμα που προ­κύ­πτει από το σύνο­λο των δεδο­μέ­νων είναι ότι ο Γενι­κός Κανο­νι­σμός Κινή­σε­ως παρα­βιά­στη­κε επτά φορές, με απο­τέ­λε­σμα να σημειω­θεί το τρα­γι­κό δυστύ­χη­μα». Και προ­σθέ­τουν ότι «…εάν είχαν τηρη­θεί απα­ρέ­γκλι­τα οι κανό­νες του Γενι­κού Κανο­νι­σμού Κινή­σε­ως το δυστύ­χη­μα δεν θα είχε συμ­βεί». Ισχυ­ρι­σμοί όχι μόνο αβά­σι­μοι αλλά και ψευ­δείς, αφού στο πλαί­σιο της Εξε­τα­στι­κής απο­κα­λύ­φθη­κε ότι τα όποια ανθρώ­πι­να λάθη ήρθαν ως απο­τέ­λε­σμα της ανυ­παρ­ξί­ας συστη­μά­των ασφα­λεί­ας, που σε συν­δυα­σμό με τις σοβα­ρές ελλεί­ψεις προ­σω­πι­κού μεγι­στο­ποί­η­σαν την πιθα­νό­τη­τα ανθρώ­πι­νου λάθους και οδή­γη­σαν στο έγκλημα.

Με το πόρι­σμα της ΝΔ «βγαί­νει λάδι» ο υπουρ­γός Μετα­φο­ρών Κ. Καρα­μαν­λής, καθώς και όσοι είχαν δια­τε­λέ­σει υπουρ­γοί στο παρελ­θόν, «ξεπλέ­νο­ντας» έτσι την πολι­τι­κή της ΕΕ για τη λεγό­με­νη απε­λευ­θέ­ρω­ση των σιδη­ρο­δρό­μων. Φτά­νουν μάλι­στα στο σημείο να ισχυ­ρί­ζο­νται ότι ακό­μα κι αν υπήρ­χαν τα συστή­μα­τα ασφα­λεί­ας, θα μπο­ρού­σε να συμ­βεί το ατύχημα.

Στο ίδιο πόρι­σμα έχουν κατα­τε­θεί ως γνώ­μες τα πορί­σμα­τα των κομ­μά­των της αντι­πο­λί­τευ­σης, με τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ να κινού­νται επί­σης στη λογι­κή της συγκάλυψης.

Το πόρι­σμα του ΣΥΡΙΖΑ περιο­ρί­ζει τις ευθύ­νες στην τότε πολι­τι­κή ηγε­σία του υπουρ­γεί­ου Υπο­δο­μών και Μετα­φο­ρών. Λένε δηλα­δή ότι το έγκλη­μα «θα είχε απο­φευ­χθεί εάν η πολι­τι­κή ηγε­σία του υπουρ­γεί­ου Υπο­δο­μών και Μετα­φο­ρών είχε καθο­ρί­σει και εφαρ­μό­σει τα ελά­χι­στα επί­πε­δα ασφά­λειας, σύμ­φω­να με τους επι­βε­βλη­μέ­νους Εθνι­κούς Κανό­νες Ασφά­λειας και εάν η πολι­τι­κή ηγε­σία του υπουρ­γεί­ου Υπο­δο­μών και Μετα­φο­ρών είχε προ­βεί σε άμε­σες διορ­θω­τι­κές απο­φά­σεις μετά την κατα­στρο­φή του παλαιού συστή­μα­τος τηλε­διοί­κη­σης στη Ζάχα­ρη Λάρι­σας». Ωστό­σο, στην Εξε­τα­στι­κή απο­κα­λύ­φθη­κε ότι για να φτά­σου­με στο έγκλη­μα της 28ης Φλε­βά­ρη 2023, προη­γή­θη­καν η δια­χρο­νι­κή απα­ξί­ω­ση του σιδη­ρο­δρό­μου και η υπο­στε­λέ­χω­σή του, στο πλαί­σιο της πολι­τι­κής της «απε­λευ­θέ­ρω­σης» και ιδιω­τι­κο­ποί­η­σης, την οποία εφάρ­μο­σε και ο ΣΥΡΙΖΑ, που­λώ­ντας μάλι­στα τη «Hellenic Train» στο ιτα­λι­κό μονοπώλιο.

Το ΠΑΣΟΚ δεν έβγα­λε καν …πόρι­σμα, παρά μια ανα­κοί­νω­ση, με την οποία ζητούν τη μετα­τρο­πή της Εξε­τα­στι­κής Επι­τρο­πής σε Προ­α­να­κρι­τι­κή. Μη τηρώ­ντας ούτε τα προ­σχή­μα­τα, υπο­στη­ρί­ζουν πως «είναι αδύ­να­τη η έκδο­ση ολο­κλη­ρω­μέ­νου πορίσματος».

Αν δεν υπήρχε το ΚΚΕ το έγκλημα θα είχε θαφτεί

Με το πόρι­σμα που κατέ­θε­σε το ΚΚΕ στην Εξε­τα­στι­κή Επι­τρο­πή  ανα­δει­κνύ­ο­νται οι αιτί­ες και οι υπεύ­θυ­νοι που οδή­γη­σαν στο έγκλη­μα στα Τέμπη. Κατα­γρά­φο­νται όχι μόνο οι πολι­τι­κές ευθύ­νες αλλά και σοβα­ρές ποι­νι­κές ευθύ­νες και για κακουρ­γη­μα­τι­κές πρά­ξεις στους υπουρ­γούς Μετα­φο­ρών από το 2010 και μετά για το ότι δεν ελή­φθη­σαν μέτρα ασφα­λεί­ας στον σιδηρόδρομο.

Η πρω­το­βου­λία του ΚΚΕ για τη συγκρό­τη­ση της Εξε­τα­στι­κής Επι­τρο­πής με θέμα τη διε­ρεύ­νη­ση του εγκλή­μα­τος των Τεμπών και όλων των πτυ­χών που σχε­τί­ζο­νται με αυτό συνέ­βα­λε αφε­νός στο να μην ξεχα­στεί το έγκλη­μα και αφε­τέ­ρου έφε­ρε στο φως πολ­λά και ουσια­στι­κά στοι­χεία για την από­δο­ση των πολι­τι­κών και ποι­νι­κών ευθυ­νών. Δόθη­κε και έτσι η δυνα­τό­τη­τα σε πλή­θος κόσμου να ενη­με­ρω­θεί για τις συν­θή­κες και τα πραγ­μα­τι­κά αίτια του δυστυ­χή­μα­τος, για τη σημα­σία της συμ­με­το­χής στις εκδη­λώ­σεις δια­μαρ­τυ­ρί­ας, τις απερ­για­κές συγκε­ντρώ­σεις ατο­μι­κά ή μέσα από συλ­λό­γους φοι­τη­τών, μαθη­τών, γονέ­ων, Εργα­τι­κά Κέντρα και Σωμα­τεία, για να μην επα­να­λη­φθεί το έγκλη­μα στα Τέμπη.

Συγκε­κρι­μέ­να, ανα­δεί­χθη­καν οι αντα­γω­νι­στι­κές σχέ­σεις που δια­μόρ­φω­σε ο προ­βλη­μα­τι­κός δια­χω­ρι­σμός του Οργα­νι­σμού Σιδη­ρο­δρό­μων σε θυγα­τρι­κές, όπως και η απε­λευ­θέ­ρω­ση και ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση στη συνέ­χεια του μετα­φο­ρι­κού έργου, που γιγά­ντω­σε τα αντι­κρουό­με­να πολ­λές φορές συμ­φέ­ρο­ντα. Αντί­στοι­χα, η επι­λο­γή της κατά­τμη­σης των δια­φό­ρων συμ­βά­σε­ων, προ­κει­μέ­νου να εξυ­πη­ρε­τη­θούν δια­φο­ρε­τι­κά επι­χει­ρη­μα­τι­κά συμ­φέ­ρο­ντα, οδή­γη­σε σε ασυμ­βα­τό­τη­τες των δια­φό­ρων συστη­μά­των αλλά και σε μεγά­λες καθυ­στε­ρή­σεις που προ­έ­κυ­πταν ακρι­βώς από την εκδή­λω­ση αυτών των αντα­γω­νι­στι­κών συμ­φε­ρό­ντων (προ­σφυ­γές, ενστά­σεις, συνε­χείς παρα­τά­σεις). Τα παρα­πά­νω είχαν ως απο­τέ­λε­σμα κατά τον χρό­νο του τρα­γι­κού εγκλή­μα­τος στα Τέμπη να μην έχει παρα­δο­θεί και τεθεί ολο­κλη­ρω­μέ­να σε λει­τουρ­γία κανέ­να από τα απα­ραί­τη­τα συστή­μα­τα ασφα­λεί­ας, που προ­βλέ­πο­νταν σε τέσ­σε­ρις του­λά­χι­στον συμ­βά­σεις των οποί­ων ο συμ­βα­τι­κός χρό­νος ολο­κλή­ρω­σης είχε παρέλ­θει προ πολ­λών ετών.

Το γεγο­νός αυτό σε συν­δυα­σμό με την πλημ­με­λή συντή­ρη­ση δικτύ­ου και υπο­δο­μών, λόγω της υπο­χρη­μα­το­δό­τη­σης καθώς και τη μεθο­δευ­μέ­νη, συνε­χή μεί­ω­ση του ανθρώ­πι­νου δυνα­μι­κού και την ελλι­πή εκπαί­δευ­ση και εμπει­ρία του, δια­μόρ­φω­σε το εκρη­κτι­κό μείγ­μα για τον πολ­λα­πλα­σια­σμό των ανθρώ­πι­νων λαθών με παντε­λή απου­σία των τεχνο­λο­γι­κών μέσων απο­τρο­πής τους.

Παντε­λώς ανε­παρ­κής απο­τυ­πώ­θη­κε ότι είναι και η ελεγ­κτι­κή δυνα­τό­τη­τα και δρα­στη­ριό­τη­τα της Ρυθ­μι­στι­κής Αρχής Σιδη­ρο­δρό­μων (ΡΑΣ), σε σχέ­ση με την πιστο­ποί­η­ση της ασφά­λειας των σιδη­ρο­δρο­μι­κών συγκοινωνιών.

Τέλος, ανα­δεί­χθη­καν οι αντι­λαϊ­κές προ­τε­ραιό­τη­τες που θέτει η ΕΕ για την αύξη­ση της χωρη­τι­κό­τη­τας του δικτύ­ου και την ταχύ­τη­τα μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μά­των, σε βάρος όλων των απα­ραί­τη­των μέτρων ασφα­λεί­ας. Απο­δεί­χθη­κε και σε αυτή την περί­πτω­ση ότι η ΕΕ ενδια­φέ­ρε­ται για βασι­κά μέτρα ασφα­λεί­ας μόνο στο δια­συν­δε­δε­μέ­νο κεντρι­κό δίκτυο, ενώ ταυ­τό­χρο­να επι­τρέ­πει να κυκλο­φο­ρούν τρέ­να με λει­ψές προ­δια­γρα­φές ασφα­λεί­ας. Άλλω­στε η έκθε­ση του Ευρω­κοι­νο­βου­λί­ου τον Ιού­νιο του 2021 επι­ση­μαί­νει ότι το 2020 μόνο το 13% των δια­δρό­μων του κεντρι­κού δικτύ­ου της ΕΕ λει­τουρ­γού­σε με σύστη­μα ERTMS, δηλα­δή το βασι­κό σύστη­μα ασφα­λεί­ας που προ­φυ­λάσ­σει από το ανθρώ­πι­νο λάθος.

Ανα­δεί­χθη­καν, δηλα­δή, οι ευθύ­νες της ΕΕ και των αστι­κών κομ­μά­των που υπη­ρε­τούν με κάθε κόστος την πολι­τι­κή της καπι­τα­λι­στι­κής ανά­πτυ­ξης και αντα­γω­νι­στι­κό­τη­τας βάζο­ντας σε δεύ­τε­ρη μοί­ρα την ασφά­λεια στους σιδη­ρό­δρο­μους και την ίδια την ανθρώ­πι­νη ζωή. Το απο­τέ­λε­σμα είναι αρνη­τι­κό για όλους τους λαούς στην ΕΕ με περιο­ρι­σμό των δρο­μο­λο­γί­ων, αυξή­σεις στις τιμές των εισι­τη­ρί­ων, αύξη­ση της συχνό­τη­τας των ατυ­χη­μά­των, «κατα­στρο­φι­κή» αξιο­ποί­η­ση των υπο­δο­μών του δικτύ­ου, «μάχη» κατα­σκευα­στι­κών ομί­λων για τις εργο­λα­βί­ες, μεγά­λη επι­τά­χυν­ση της συγκέ­ντρω­σης της «σιδη­ρο­δρο­μι­κής πίτας» σε μια χού­φτα μονο­πώ­λια, σε πανευ­ρω­παϊ­κό επίπεδο.

Επί­σης, το ΚΚΕ ανέ­δει­ξε ότι υπάρ­χουν ποι­νι­κές ευθύ­νες από την αλλοί­ω­ση του τόπου του δυστυ­χή­μα­τος λίγες ημέ­ρες μόλις μετά το έγκλη­μα. Επι­πλέ­ον, εγεί­ρο­νται σοβα­ρά ερω­τή­μα­τα για το φορ­τίο που πραγ­μα­τι­κά μετέ­φε­ρε η εμπο­ρι­κή αμα­ξο­στοι­χία, γεγο­νός που έχει ιδιαί­τε­ρη σημα­σία αφού πολ­λοί άνθρω­ποι έχα­σαν τη ζωή τους από την πυρκαγιά.

Πηγή: 902

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο