Γράφει ο \\ Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
Ο Μικρός Ήρως Γιώργος Θαλάσσης _προσοχή !! όχι Ήρωας, ήταν εβδομαδιαίο περιοδικό που συνέγραφε ο Στέλιος Ανεμοδουράς το1953 (κατά δήλωσή του, μέλος της ΟΚΝΕ…) με το ψευδώνυμο “Θάνος Αστρίτης” (σχέδια Βύρων Απτόσογλου). Ξεκίνησε τη θητεία του στον χώρο των περιοδικών εκδόσεων με το περιοδικό Μάσκα (του Απόστολο Μαγγανάρη) και συνέχισε με τις καθαρά δικές του δημιουργίες _Υπεράνθρωπο κ.ά.
Κατά τους δημιουργούς κλπ. “πρόθυμους” «Πρόκειται για τις περιπέτειες τριών ηρωικών Ελληνόπουλων (του Γιώργου Θαλάσση, της Κατερίνας και του “Σπίθα”) κατά τη διάρκεια της κατοχής και του αγώνα τους απέναντι σε Γερμανούς, Ιταλούς και Βούλγαρους φασίστες»
Από τη μια οι ιταλοί κι οι γερμανοί
Για να σε βρουν αναστατώνουν την Αθήνα
Κι από την άλλη του πατέρα μου η φωνή
Νομίζω πως τον κρύβεις στην κουζίνα
Εσύ να παίζεις με τον θάνατο κρυφτό
Κι αυτοί να σκίζουνε τα τεύχη τα κρυμμένα
Μη σε τρομάζει το διπλό κυνηγητό
Εσύ τους γερμανούς κι αυτοί εμένα
Που είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει
Καλέ μου φίλε Γιώργο Θαλάσση
Που είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει
Μικρέ μου ήρωα Γιώργο Θαλάσση
Εγώ δεν ξεκουράζομαι ποτέ
Είμαι παντού όπου το χρέος με προστάζει
Κι όσο θα υπάρχουνε στη γη κατακτητές
Θα τους συντρίβω και το αίμα τους θα στάζει
Πίσω απ’ τον τοίχο ο ασύρματος καλεί
Είναι απ’ τη μέση ανατολή απ’ το αρχηγείο
Θα σου αναθέσουν μια καινούργια αποστολή
Μ’ ευχές για καλή τύχη απ’ το αρχηγείο
Η Κατερίνα σ’ αγαπούσε σιωπηλά
Αλλά κι εσύ το ίδιο αγνά την αγαπούσες
Χωρίς το Σπίθα ίσως να ‘ταν πιο καλά
Παρ’ όλ’ αυτά εσύ τον συγχωρούσες
Όταν ακούω να μιλάνε γι’ Αφρική
Για Βερολίνο Βενετία και Παρίσι
Σκέφτομαι λέω πού να ξέραν μερικοί
Πως σε όλα αυτά τα μέρη εγώ έχω ζήσει
Πως όταν ήταν στην Ελλάδα κατοχή
Μέσα στις σφαίρες μες στο κρύο μεσ’ στην πείνα
Με τους εγγλέζους να εξοπλίζουνε τη xi
Μου έδειχνες μια ξένοιαστη Αθήνα
Που είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει
Καλέ μου φίλε Γιώργο Θαλάσση
Που είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει
Μικρέ μου ήρωα Γιώργο Θαλάσση
Εγώ δεν ξεκουράζομαι ποτέ
Είμαι παντού όπου το χρέος με προστάζει
Κι όσο θα υπάρχουνε στη γη κατακτητές
Θα τους θερίζω και το αίμα τους θα στάζει
Εσύ μπορούσες να οδηγήσεις φορτηγό
Μοτοσικλέτα οτομοτρίς κι αεροπλάνο
Κι όπου κι αν ήσουν πάντα δίπλα ήμουν κι εγώ
Μαζί σου ή να ζήσω ή να πεθάνω
Ήσουνα πάντα εκδικητής και τιμωρός
Γι αυτόν που γέμισε τον τόπο με στρατό του
Και μ’ ένα χτύπημά σου έπεφτε ο φρουρός
Με μια στροφή γύρω απ’ τον εαυτό του
Μπορούσες πάλι να ημερεύεις τα σκυλιά
Με κάποιο σφύριγμα που σου ‘μαθε τσομπάνος
Κι έτσι που πέταγες με κόλπο τη θηλιά
Θα έπρεπε να είσαι αμερικάνος
Τι να σου πω τι να σου πω τι να σου πω
Που να μην το ‘χει πει κανένας για κανέναν
Εγώ μονάχα ένα πράγμα θα σου πω
Μου φτάνει πως μεγάλωσα με σένα
Που είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει
Καλέ μου φίλε Γιώργο Θαλάσση
Όπου κι αν είσαι θα ‘χεις γεράσει
Μικρέ μου ήρωα Γιώργο Θαλάσση
“Μικρός Ήρωας” λοιπόν, ο κατά κόσμον Γ. Θαλάσσης _υπεράνθρωπος και άτρωτος, “ικανός” να κάνει όλα τα παραπάνω που με αρκετή δόση ειρωνείας _πχ. εσύ μπορούσες να οδηγήσεις φορτηγό — Μοτοσικλέτα οτομοτρίς κι αεροπλάνο _αναφέρονται από τον Λουκιανό και πολλά περισσότερα, το βδομαδιάτικο περιοδικό για νέους των 10ετιών ‘50_’60-’70: για ορισμένες ηλικίες — των πενηντάρηδων 60ρηδων, ακόμη και για μας, που καβατζάραμε τα 70 υπάρχει το συναισθηματικό φορτίο, ανάκατο με θυμό. Από τη μια ένα σήμα κατατεθέν για την εποχή του, μία εποχή “αθώα” αν τη συγκρίνουμε με τη σημερινή, που ξαναγράφεται η ιστορία ταυτίζοντας τον κομμουνισμό με το φασισμό _ναζισμό.
Στον “Μικρό Ήρωα” λείπουν οι πραγματικοί ΗΡΩΕΣ της ΕΑΜικής Εθνικής Αντίστασης μεταξύ αυτών (μιλώντας για το “σπίτι” μας) η Καισαριανή _το μικρό Στάλινγκραντ, με το μαρτυρικό Σκοπευτήριο και τους 200 εκτελεσμένους κομμουνιστές, το Κάστρο του Υμηττού με τους ηρωικούς ΕΠΟΝίτες, το Χαϊδάρι όλα αυτά λείπουν εντελώς. Δε θα συναντήσουμε επίσης τις θρυλικές μορφές του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ (που τόσα κροκοδείλια δάκρυα χύνονται στις μέρες μας), ούτε του Στ. Σαράφη και τόσων άλλων ηρωικών μορφών, που έγραψαν την ανεπανάληπτη εποποιία της πραγματικής Αντίστασης _ της ΕΑΜικής με αιμοδότη της το ΚΚΕ
Το περιοδικό κυκλοφόρησε σε μία εποχή όπου η Ελλάδα μόλις λίγα χρόνια πριν είχε βγει από έναν αιματηρό και καταστρεπτικό εμφύλιο πόλεμο, όπου οι νικητές (οι αστικές δυνάμεις της χώρας που είχαν συμμαχήσει ανοιχτά με τους ταγματασφαλίτες και τις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις) επέβαλαν ένα καθεστώς διώξεων κατά των αλύγιστων της ταξικής πάλης και του κομμουνιστικού κινήματος. Τα όσα τραγικά έλαβαν χώρα εκείνη την εποχή των εκτάκτων στρατοδικείων και των “νέων Παρθενώνων” είναι λίγο — πολύ γνωστά και απλώς υπενθυμίζονται ώστε να προσδιοριστούν οι οικονομικοί — κοινωνικοί και πολιτικοί παράγοντες της εποχής. Και ναι μεν στον οικονομικό τομέα, με την είσοδο και του ξένου κεφαλαίου, το μετεμφυλιακό καθεστώς ένιωθε να στηρίζεται στα πόδια του _Ήταν η εποχή που άρχιζε η “χρυσή 30ετία” του ελληνικού καπιταλισμού, με τους νικητές του εμφυλίου να ξεκαθαρίζουν τους λογαριασμούς τους με το προηγούμενο ΕΑΜικό παρελθόν και με ό,τι είχε σχέση με τη θρυλική αυτή εποποιία του ελληνικού λαού κατά των γερμανικών χιτλερικών ορδών. Η αντίφαση της εποχής αυτής ήταν ότι οι συνεργάτες των κατοχικών στρατευμάτων, οι οποίοι στη διάρκεια του εμφυλίου πέρασαν με τις “εθνικόφρονες δυνάμεις”, έπρεπε να δικαιολογήσουν πλέον την ιστορία της κατοχής από τη σκοπιά των “νικητών συμμάχων” και όχι από τη σκοπιά του ηττημένου γερμανοϊταλικού άξονα, τον οποίο είχαν υπηρετήσει. Αν ήθελαν όμως να ερμήνευαν σωστά την ιστορία, θα έπρεπε να εξυμνούσαν το ΕΑΜικό κίνημα και να κατηγορούσαν τον ίδιο τους τον εαυτό. Ούτε η εποχή όμως στη χώρα μας (ήττα του κινήματος), αλλά ούτε και οι διεθνείς εξελίξεις (αρχή ψυχρού πολέμου) επέτρεπαν τη σωστή καταγραφή των ιστορικών γεγονότων. Και επειδή κάτι έπρεπε να πουν για την περίοδο αυτή και να δικαιολογήσουν πρόσωπα και καταστάσεις, άρχισαν να δημιουργούν τη δική τους — φανταστική και πέρα για πέρα ψευδή — ιστορία για την περίοδο της κατοχής.
Όπου σύμφωνα με την ιστορία αυτή, την περίοδο 1940–1944 δεν υπήρξε ούτε ΕΑΜ — ΕΛΑΣ, ούτε ΚΚΕ, αλλά ούτε και οι συνεργάτες των Γερμανών, ταγματασφαλίτες κουκουλοφόροι. Όπου έπρεπε να μνημονευτούν οι κομμουνιστές τούς φόρτωναν με ένα σωρό συκοφαντίες (έλεγαν π. χ. ότι αν οι αντάρτες δεν είχαν σκοτώσει Γερμανούς στρατιώτες, οι τελευταίοι δε θα έκαιγαν το Δίστομο). Όπου αναγκάζονταν να μιλήσουν για κίνημα του βουνού, έκαναν λόγο γενικώς και αορίστως για αντάρτες, που ούτε χρώμα είχαν, ούτε γεύση… Η προσφιλής όμως τακτική ήταν η πλήρης απαγόρευση των συζητήσεων για την περίοδο 1940-’44. Όποιος τολμούσε να αναφερθεί στην περίοδο αυτή θεωρούνταν τουλάχιστον ύποπτος. Αν το καλοσκεφτεί κανείς, αυτό που επιχείρησαν να κάνουν οι μετεμφυλιακές κυβερνήσεις άγγιζε τα όρια της παραφροσύνης, καθώς οι μνήμες από τους 600 χιλ. νεκρούς της γερμανικής κατοχής και οι χιλιάδες τοποθεσίες — σύμβολα της Αντίστασης είχαν ακόμα νωπά τα σημάδια του θριάμβου και της τραγωδίας. Και όμως αυτοί τόλμησαν!Στα γενικά αυτά πλαίσια της “άλλης ιστορίας”, αυτής που δεν υπήρξε ποτέ, κινήθηκαν και οι ήρωες του Σ. Ανεμοδουρά. Η Αθήνα, όπου κυρίως έδρασαν, δεν ήταν η Αθήνα των συλλαλητηρίων κατά της επιστράτευσης και των ηρωικών ανατολικών συνοικιών. Λείπουν όμως και πολλοί άλλοι. Όπως οι κουκουλοφόροι ταγματασφαλίτες του Μπουραντά, που λίγα χρόνια μετά έγιναν τιμητές της νέας κατάστασης. Στη φανταστική Αθήνα, που περιγράφει ο Ανεμοδούρας στα βιβλία του, η αντίσταση κατά των Γερμανών έγινε από τρία νεαρά παιδιά, που όπως όμως θέλουν τα παραμύθια είχαν υπερφυσικές ιδιότητες. Οι τρεις τους μόνο, οι “καλοί”, τα έβαζαν και νικούσαν χιλιάδες Γερμανούς, οι οποίοι ήταν οι “κακοί” της ιστορίας. Έτσι η ιστορία της Εθνικής Αντίστασης, αποχρωματισμένη και απονευρωμένη από τις ιδεολογικές και πολιτικές αναφορές της εποχής, παρουσιάζεται σαν η πάλη του “καλού” με το “κακό” και όπως είναι φυσικό το “καλό” βγαίνει νικητής! Συμπαραστάτης στην πάλη αυτή το εγγλέζικο στρατηγείο της Μ. Ανατολής, με το οποίο οι ήρωές μας έχουν όλη την περίοδο ανοιχτή γραμμή και από το οποίο παίρνουν κατευθύνσεις μέσω ασυρμάτου. Ο ρόλος του εγγλέζικου ιμπεριαλισμού, που τόσα δεινά επέφερε στον τόπο, όχι μόνο δεν κριτικάρεται, αλλά αγιοποιείται και παρουσιάζεται σαν προστάτης της Ελληνικής Αντίστασης.
Αυτή η εικόνα βγαίνει από τα περιοδικά του “Μικρού Ηρωα”, που δεν είχαν σκοπό την ψυχαγωγία των μικρών αναγνωστών, αλλά κυρίως επιδίωκαν να προωθήσουν τα κυρίαρχα ιδεολογικά μηνύματα της εποχής _όπως εξάλλου το άλλο “διάσημου” περιοδικό, του “Μικρού Καουμπόϊ”, όπου τέσσερα νεαρά παιδιά, με αρχηγό μάλιστα ένα Ελληνόπουλο, πάλευαν κατά των ληστών και των παρανόμων …στην Άγρια αμερικανική Δύση. Και βέβαια δε χρειάζεται και μεγάλη θεωρητική ανάλυση για να αποδείξουμε ότι η έκδοση του κινούνταν στα πλαίσια της “ελληνοαμερικανικής φιλίας”, που εδραιώθηκε πάνω στις στάχτες του εμφυλίου πολέμου, σε μια εποχή όπου ο αγγλικός ιμπεριαλισμός παρέδωσε τα σκήπτρα και εμπιστεύτηκε την προστασία της χώρας στον ανερχόμενο αμερικανικό ιέρακα.
(ενδεικτικό απόσπασμα)
Ξεχωρίζει ανάμεσα στα βράχια μερικούς ίσκιους, αλλά δεν πη¬γαίνει γραμμή προς το μέρος τους.
Απεναντίας, γλιστρώντας μέσα στο σκοτάδι, πηγαίνει και αράζει τη βαρκούλα τριάντα μέτρα πιο πέρα σε μια μικρή αμμουδιά κι από εκεί περπατώντας σαν γάτα πλησιάζει προς τους ίσκιους.
Όταν φτάνει σε απόσταση δέκα βημάτων, συσπειρώνεται ανά¬μεσα σε δυο βράχους και μένει ακίνητος με το αυτί στημένο.
—Το μήνυμα λέει κάποιος στην αγγλική γλώσσα έλεγε ότι εδώ θα συναντήσουμε δικούς μας, που θα μας πάρουν και θα μας μεταφέρουν στην Αίγυπτο! Δε βλέπω όμως κανένα!
—Ίσως να μην έρθουν!, λέει ένας άλλος. Θα τους συνέβει κάτι! Προτείνω να φύγουμε. Είναι επικίνδυνο να μείνουμε περισσότερο εδώ!
“Πετάξτε τα όπλα!”
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ετοιμάζεται να σηκωθεί και να πάει κοντά τους, όταν μια δυνατή κραυγή δίνει μια ξερή διαταγή στη γερμανική γλώσσα:
—Ακίνητοι! Είστε αιχμάλωτοι του γερμανικού στρατού! Ο πρώ¬τος, που θα δοκιμάσει να δραπετεύσει, θα πεθάνει!
Οι σύμμαχοι πράκτορες μαρμαρώνουν. Μένουν ασάλευτοι ση¬κώνοντας αργά τα χέρια τους.
—Μας πρόδωσαν! μουρμουρίζει κάποιος.
Μέσα από το σκοτάδι προβάλλουν τέσσερις ίσκοι.
Είναι τέσσερις Γερμανοί με αυτόματα στα χέρια. Ένας απ’ αυ¬τούς κρατάει ένα ηλεκτρικό φανάρι και φωτίζει τους συμμάχους πράκτορες.
—Είναι μόνο πέντε!, λέει κάπως απογοητευμένος. Ψάξε τους, Χανς!
Ένας άλλος πηγαίνει κοντά στους Βρετανούς και τους ψάχνει γοργά.
—Είναι άοπλοι!, λέει. Καλά κάναμε και δεν πήραμε περισσότε¬ρους άντρες μαζί μας, όταν ο σκοπός μας είπε ότι είδε μερικούς ύ¬ποπτους ίσκιους να προχωρούν προς την κατεύθυνση αυτή! Να τους δέσω;
—Δεν είναι ανάγκη! λέει αυτός που κρατάει το φανάρι. Θα τους «δέσουν» οι σφαίρες μας αν δοκιμάσουν να φύγουν!
Ο Γιώργος βρίσκει ότι έφτασε η ώρα της δράσης. Χωρίς να βγει από το μέρος όπου είναι κρυμμένος, φωνάζει.
— Πετάξτε χάμω τα όπλα! Δεκαπέντε άνθρωποι με αυτόματα βρίσκονται γύρω σας! Πετάξτε αμέσως τα όπλα πριν σας γαζώ¬σουμε!
Οι Γερμανοί γυρίζουν απότομα με τα όπλα τους προτεταμένα, πιέζοντας τη σκανδάλη. Η γαλήνη της νύχτας κομματιάζεται από το άγριο και βουερό τεράτισμα των αυτομάτων και οι σφαίρες πη-γαίνουν και σφυροκοπούν τα βράχια και τα δέντρα που φυτρώ¬νουν πιο πέρα.
Οι Βρετανοί πράκτορες δε χάνουν την ευκαιρία. Με μια ταυτό¬χρονη κίνηση, ρίχνονται πάνω στους Γερμανούς και μέσα σε λίγες στιγμές, οι στρατιώτες του Χίτλερ είναι πεσμένοι χάμω αναίσθητοι και αφοπλισμένοι.
Ο Γιώργος κάνει την εμφάνισή του, λέγοντας:
—Ελευθερία!
—Θάνατος!, απαντούν οι Βρετανοί.
Και κοιτάζουν κατάπληκτοι τον μικρό ήρωα.
— Ένα παιδί έστειλαν στο ραντεβού! μουρμουρίζει κάποιος.
— Είμαι ο Πράκτορας — Ελλάς, απαντάει ο Γιώργος.
Οι Βρετανοί γουρλώνουν τα μάτια τους.
—Το Παιδί — Φάντασμα! λένε με δέος.
Και βάζουν τα γέλια.
—Είσαι εκείνος που έκλεψε ένα γερμανικό υποβρύχιο!
— Ναι! λέει ο Γιώργος γελώντας κι αυτός. Το υποβρύχιο μας πε¬ριμένει για να μας μεταφέρει στην Αίγυπτο. Ακολουθείστε με!
Τους οδηγεί στη βάρκα. Με τα αυτόματα των αναίσθητων Γερ¬μανών στα χέρια οι Βρετανοί μπαίνουν μαζί με το παιδί στη λαστι¬χένια βάρκα και προχωρούν προς το υποβρύχιο. Φτάνουν εκεί, σκαρφαλώνουν στο κατάστρωμα και… άγριες κραυγές φτάνουν ως τ’ αυτιά τους από το εσωτερικό του υποβρυχίου:
—Αν δεν πετάξετε αμέσως τα όπλα σας, θα σκοτώσουμε το κοριτσάκι!
Με την καρδιά σταματημένη από φρίκη και αγωνία, ο Γιώργος πηδάει από το άνοιγμα, που οδηγεί μέσα στο υποβρύχιο.
Προσγειώνεται μέσα στο διάδρομο και αντικρίζει ένα θέαμα, που κάνει το αίμα να παγώσει μέσα στις φλέβες του.
Ένας Γερμανός κρατάει μπροστά του την Κατερίνα και έχει υψώσει πάνω από το κεφάλι της ένα μεγάλο εργαλείο μηχανής. Εί¬ναι στραμμένος προς την πόρτα της καμπίνας του διοικητή του υ‑ποβρυχίου, όπου σίγουρα βρίσκονται ο «Κεραυνός» και ο Σπίθας.
Πιο πέρα στέκονται οι υπόλοιποι Γερμανοί με τα πόδια λυμένα, οπλισμένοι όλοι τους με μεγάλα μετάλλινα εργαλεία.
Έτσι όπως στέκεται ο Γερμανός που κρατάει την Κατερίνα είναι ασφαλής. Δεν μπορούν να τον πυροβολήσουν μέσα από την καμπί¬να. γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να σκοτώσουν και το κοριτσάκι μαζί του!
Από το μέρος όμως του Παιδιού — Φάντασμα δεν υπάρχει αυτός ο κίνδυνος γιατί ο Γιώργος τους βλέπει από τα πλάγια.
Με μια ταχύτατη κίνηση, ο Πράκτορας — Ελλάς σηκώνει το αυτό¬ματό του και πιέζει τη σκανδάλη.
Πέντε σφαίρες η μια πίσω από την άλλη, χτυπούν το Γερμανό. Ένα μέρος του κεφαλιού του εξαφανίζεται και το κορμί του σωριά¬ζεται χάμω, παρασύροντας στο πέσιμό του και την Κατερίνα.
Αυτό δίνει στους Βρετανούς πράκτορες, που είχαν στο μεταξύ πηδήσει κι αυτοί δίπλα στο Γιώργο, την ευκαιρία να δράσουν.
Τα αυτόματά τους γαζώνουν το πλήρωμα του υποβρυχίου. Πολλοί Γερμανοί πεθαίνουν πριν αποφασίσουν να πετάξουν τα εργαλεία και να παραδοθούν!
Ο Γιώργος τρέχει κοντά στην Κατερίνα που έχει λιποθυμήσει από τον τρόμο που δοκίμασε. Τη σηκώνει στην αγκαλιά του μουρμουρίζοντας:
—Κατερίνα μου! Κοριτσάκι μου! Ευχαριστώ, Θεέ μου, που μου την έσωσες!
Λίγες μέρες αργότερα σε μια κεντρική πλατεία του Κάιρου, στρατεύματα είναι παρατεταγμένα Ελληνικά, Βρετανικά και Αμερικανικά.
Είναι παρατεταγμένα για να αποδώσουν τιμές σε δυο Ελληνόπουλα, δυο ηρωικά παιδιά, που έχουν καταπλήξει τον κόσμο με την ανδρεία τους, την τόλμη τους και τα κατορθώματά τους.
Τα δυο αυτά παιδιά είναι ο Γιώργος Θαλάσσης και ο Σπίθας ή Νίκος Κατσανίκος του Γεωργίου και της Πηνελόπης.
Στέκονται στο κέντρο της πλατείας, μπροστά στον αρχιστράτηγο των Συμμαχικών Δυνάμεων της Μέσης Ανατολής, που τους λέει:
—Είστε δύο αξιοθαύμαστα παιδιά! Έχετε προκαλέσει στον εχθρό καταστροφές μεγαλύτερες από δέκα μηχανοκίνητες μεραρχίες ή πεντακόσια αεροπλάνα! Αν οι Σύμμαχοι είχαν χίλιους ακόμα πράκτορες σαν εσάς, θα κέρδιζαν τον πόλεμο πολύ πιο σύντομα και με λιγότερες απώλειες! Γι’ αυτό οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, Μεγάλης Βρετανίας, Αμερικής, Γαλλίας και Ρωσίας (σσ. sic!!) μου ανέθεσαν να σας απονείμω τα μεγαλύτερα πολεμικά παράσημα, που διαθέτουν!
Και ο αρχιστράτηγος καρφιτσώνει από πέντε παράσημα στο στήθος του Παιδιού — Φάντασμα και του Σπίθα.
Μια στρατιωτική ορχήστρα αρχίζει να παίζει ένα εμβατήριο, ενώ οι στρατιώτες παρουσιάζουν όπλα.
Τα μάτια του Γιώργου είναι υγρά από τη συγκίνηση. Πιο πέρα, η μικρή Κατερίνα κλαίει από χαρά δίπλα στον πατέρα της, που με κόπο κι αυτός συγκρατεί τη συγκίνησή του.
Ο μόνος που φαίνεται να μη δίνει καμιά σημασία στην τελετή εί¬ναι ο Σπίθας. Το καθυστερημένο στο μυαλό παιδί σκύβει προς το μέρος του Γιώργου και μουρμουρίζει:
—Δε θα τελειώσουν καμιά φορά αυτές οι παράτες και οι μουσικές; Ξελιγώθηκα της πείνας! Και μούρχονται κάτι μυρουδιές ψητού κρέατος από ένα εστιατόριο, που είναι εκεί, στο βάθος της πλατείας! Μανούλα μου!
Κυκλοφόρησε για μία 15ετία, από το 1953 (τίτλος 1ου τεύχους “Ελεύθερος Σκλάβος”) έως τέτοιες μέρες του 1968 επί χούντας (τ. 798!! “Ένας Μικρός, Μικρός, Μικρός Ήρως”) για να συνεχισθεί επιχειρηματικά βλ. επίσημη ιστοσελίδα, με πλήρη εικονογράφηση. Πάνω από 30.000 σελίδες ως το 1995 _μέχρι και το “Αντί” προσέφερε στους αναγνώστες του (ανέκδοτα τεύχη του) “Μικρού “Ηρωα” ‑έχει διασκευασθεί και για το θέατρο (ΚΘΒΕ + 2001 _Ο «Μικρός Ήρως» σαλτάρει στον Λυκαβηττό
Σήμερα, κυκλοφορούν τόμοι ολόκληροι (εκδόσεις “Μικρός Ήρως” — πρώην “Comics & Crosswords Puplications L.P.”) με επανεκδόσεις, είτε υπό μορφή κόμικς πλήρους εικονογράφησης (1968–71), είτε με εικόνες, είτε συλλεκτικών τόμων (1986) ή με μορφή μόνο κειμένου (2003 στην εφημερίδα Καθημερινή με τόμους των 8) ή με τόμους της πρωτότυπης εικονογράφησης (2013 στο Πρώτο Θέμα με τόμους των 5). Τη δεκαετία του ’70, το ανάγνωσμα φιλοξενήθηκε στο περιοδικό Μπλεκ με τη μορφή κειμένου
Πηγή _Περισσότερα
🔴 Δείτε _Ριζοσπάστης:
«Ορφάνεψε» ο «Μικρός Ηρωας»
Ο «Μικρός Ηρωας»… ζωντανεύει
Ο «Μικρός Ηρως» του καιρού μας
✨ Επίσης _Αρχείο ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ
Μικροί χάρτινοι ήρωες
Όταν υπήρχαν Ήρωες — Ανεμοδουράς (Νυχτερινός Επισκέπτης)
ℹ️ Τόμους του “Μικρού Ήρωα” μπορείτε να προμηθευτείτε και από τις εκδόσεις “Ατέχνως”