Γράφει η Βασιλική Παπαγεωργίου //
Εθνολόγος-Κοινωνική Ανθρωπολόγος, Δρ
Εργασιακή Σύμβουλος Ανέργων, ΟΑΕΔ
«Κάποιοι ισχυροί ξένοι επιχειρηματίες οι οποίοι συνομιλούσαν με Έλληνες εφοπλιστές που πηγαινοέρχονται με ελικόπτερα στα νησιά έλεγαν ότι οι billionaires μετά τις βόλτες τους με σκάφη στο εκτυφλωτικό τιρκουάζ επιλέγουν κοσμοπολίτικα spots στην Μποτσουάνα και τη Ναμίμπια.»
[Από τη στήλη που γράφει η Σίβυλλα στην εφημερίδα το Βήμα, 07.08.2023, ΕΔΩ]
«Το κύριο ζήτημα του 1% δεν είναι μόνο η απόδραση από την καθημερινότητα αλλά και η απόδραση από τους “πολλούς”. Τα ιδιωτικά νησιά και οι ενοικιάσεις ολόκληρων ξενοδοχείων για ορισμένο χρονικό διάστημα έχουν αποτελέσει αγαπημένη τους επιλογή.»
[Newsroom, 22/7/2023, ΕΔΩ]
Συνηθισμένα κοσμικά ρεπορτάζ της σαιζόν, όπως τα παραπάνω, περιγράφουν την “περίοπτη κατανάλωση” των υπερπλούσιων στους καλά προφυλαγμένους περίκλειστους κόσμους τους, που περιφρουρούν με ζήλο μέσα από νομικές και άλλες δικλείδες ασφαλείας. Ενώ, έτσι, δίδεται αδρομερώς μια εικόνα για τις πιο εκλεκτές απολαύσεις των οποίων μετέχουν, π.χ. συνεχόμενες εναλλαγές διακοπών χλιδής στα πιο αποκλειστικά θέρετρα, εντούτοις, δεν είναι ευρέως γνωστά, ούτε και δίνονται στη δημοσιότητα, στοιχεία για το τι είδους περιουσία και αγαθά διαθέτει ο καθένας, σε τι χρήση τα υποβάλει, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και λοιπά σχετικά δεδομένα που συνθέτουν το καταναλωτικό, και, κατά συνέπεια, ενεργειακό προφίλ αυτής της απειροελάχιστης αριθμητικά ομάδας των ελίτ εκατομμυριούχων ή δισεκατομμυριούχων, σαν να μην είναι άξια καταγραφής και δημόσιας συζήτησης.
Σε μία πρόσφατη μελέτη τους οι ανθρωπολόγοι Beatriz Barros και Richard Wilk ρίχνουν φως ακριβώς σε αυτή τη θεματική που, απ’ ό,τι φαίνεται, δύσκολα προσεγγίζουν οι επιστήμονες/ερευνητές και εξίσου δύσκολα βρίσκει δημόσιο χώρο να παρουσιαστεί και να συζητηθεί. Πρόκειται για το άρθρο με τίτλο «The outsized carbon footprints of the super-rich», που συγκεκριμένα αφορά τις περιβαλλοντικές συνέπειες και το οικολογικό αποτύπωμα από την άκρατη κατανάλωση υπερπολυτελών αγαθών από το μικρό κοινό των πλούσιων αυτού του πλανήτη που σκοπίμως υποβαθμίζεται ή και αγνοείται παντελώς. [Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Sustainability: Science, practice and policy, 2021, τ. 17, ν. 1, και είναι διαθέσιμο ηλεκτρονικά ΕΔΩ.]
Το αντίθετο, στη δημόσια σφαίρα προβάλλεται και τείνει να καθιερωθεί η εικόνα του πλούσιου eco ‑chic influencer, που νουθετεί τους πολλούς – το λαϊκό καταναλωτικό γούστο των οποίων συνδέεται υποτιθέμενα με αντι-οικολογικές επιλογές –, ή του φιλάνθρωπου ευεργέτη που αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για το περιβάλλον και διακατέχεται από οικολογικές ευαισθησίες (χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ ο Jeff Bezos με το project του “Bezos Earth Fund” για την κλιματική αλλαγή).
Στην ερευνητική αναφορά των Barros και Wilk γίνεται μια ευρηματική απόπειρα να καταγραφεί στο ελάχιστο δυνατό το ενεργειακό αποτύπωμα, σε ένα σύνολο είκοσι δισεκατομμυριούχων, (συμπεριλαμβανομένων π.χ. σε αυτούς των Roman Abramovich, Giorgio Armani, Michael Bloomberg, Jeff Bezos, Elon Musk), με εστίαση κυρίως στη χρήση και συντήρηση των υπερπολυτελών καταλυμάτων τους και των ιδιωτικών μέσων μετακίνησης (διάφορα οχήματα, ιδιωτικά αεροπλάνα, γιοτ, ελικόπτερα). Αυτό που προκύπτει επιβεβαιώνει την υπερβολική επιβάρυνση σε ρύπους, που προκαλείται από το βίο και το γενικότερο καταναλωτικό προφίλ της ομάδας, σε εξόφθαλμη αναντιστοιχία με την ελάχιστη αριθμητικά δύναμή της. Γι’ αυτό και γενικότερα, οι Barros και Wilk υποστηρίζουν ότι η δημοσιοποίηση στοιχείων εκπομπών ρύπων, εκφρασμένων σε μέσες τιμές, ανά χώρα ή περιοχή, δεν ωφελεί στην πραγματικότητα το στόχο της βιωσιμότητας, αν δεν ληφθεί σοβαρά υπόψη η εξωφρενικά δυσανάλογη συμμετοχή των ελίτ στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Αν η υπερπολυτελής κατανάλωση είναι προκλητική και προκαλεί δυσφορία στην πλειονότητα των ασθενέστερων και οικονομικά αδύναμων, θα πρέπει πλέον να αντιμετωπίζεται ως μια αλαζονική μορφή συμπεριφοράς και διάπραξη ύβρεως, με την αρχαιοελληνική σημασία, υπό το πρίσμα της καταχρηστικής ιδιοποίησης, της αχόρταγης χρήσης και της καταλήστευσης πολύτιμων πόρων της γης και του περιβάλλοντος. Μπορεί κανείς να φανταστεί για τι λογής μεγέθη μιλάμε, αν ληφθούν υπόψη τα αριθμητικά δεδομένα του ακραίου πλούτου. Για παράδειγμα, το πλουσιότερο 1% κατέχει σχεδόν διπλάσιο πλούτο από τον υπόλοιπο κόσμο τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει το 2023 η διεθνής οργάνωση Oxfam στην ιστοσελίδα της. Η Oxfam δείχνει, επίσης, ότι οι πλουσιότεροι δισεκατομμυριούχοι είναι αυτοί που επιβαρύνουν στην κλιματική κρίση στον μέγιστο βαθμό και, πιο συγκεκριμένα, μέσω των ρυπογόνων επενδύσεών τους, εκπέμπουν ένα εκατομμύριο φορές περισσότερο άνθρακα από τον μέσο άνθρωπο ενώ, το ίδιο πλουσιότερο 1 % της ανθρωπότητας, είναι υπεύθυνο για διπλάσιες εκπομπές από το φτωχότερο 50 %. [βλ. ΕΔΩ]
Τα τελευταία χρόνια έχει ανοίξει μια συζήτηση στη δημόσια σφαίρα που επικεντρώνει κατά βάση στην ανάγκη τής επιπλέον φορολόγησης του πλούτου, υπό το βάρος της διαμφισβητούμενης νομιμοποίησης της κατοχής του από τους λίγους εκατομμυριούχους ή δισεκατομμυριούχους του πλανήτη και του αρνητικού κλίματος γύρω από τη σπάταλη επίδειξη της υπέρμετρης χλιδής τους. Ωστόσο, το ζήτημα του οικολογικού αποτυπώματος θέτει μια ευρύτερη βάση κοσμοθεώρησης και μια καθολική συλλογιστική, αμφισβητώντας ηθικά τον βίο των πλουσίων ως μια μη βιώσιμη κατάσταση που τελεί εις βάρος όλων.
Όπως, εξάλλου, υπογραμμίζουν οι Barros και Wilk στην ως άνω αναφερόμενη μελέτη, δεν υπάρχει αντισταθμιστικό όφελος σε αυτήν την πλανητική επιβάρυνση από τον ασυγκράτητο βίο των ελίτ, ούτε με τις πολυδιαφημιζόμενες πρωτοβουλίες που λανσάρουν μέσω των εταιρειών τους και την φιλανθρωπία τους, ούτε με την υιοθέτηση δήθεν περιβαλλοντικά φιλικών τρόπων ζωής και κατανάλωσης (π.χ. ένα υπερμέγεθες γιοτ που χρησιμοποιεί πράσινη ενέργεια). Μάλιστα, – το ακριβώς αντίθετο – οι δήθεν πράσινες πρωτοβουλίες των λίγων, που συχνά χρησιμοποιούνται ως άλλοθι για την συνολικά επιβλαβή δράση τους στο πλανητικό αποτύπωμα, προκαλούν μεγαλύτερη οικολογική επιβάρυνση καθώς δεν ελαττώνονται – κάτι που θα στόχευε ριζικά στο πρόβλημα – οι εξωφρενικές καταναλώσεις, οι ιδιόμορφες απαιτήσεις και οι τάσεις άπληστης κυριαρχίας τους επί των πλουτοπαραγωγικών πόρων του πλανήτη.
Η καταγραφή και δημοσιοποίηση στοιχείων του βίου των πάμπλουτων “άλλων” δεν αποτελεί, λοιπόν, ένα οιωνεί ρεπορτάζ “κλειδαρότρυπας”, αλλά είναι κάτι που μας αφορά, ως ζήτημα ηθικής και πολιτικής τάξης. Η επίδειξη του πλούτου των λίγων είναι μια εκφραστική επιτέλεση και υπόρρητη δήλωση– από τη δική τους μεριά– του αυταρχικού μηνύματος “οι ζωές μας μετράνε”, απέναντι στο οποίο είναι αναγκαίο να αναπτυχθούν μορφές αντίστασης και ανατρεπτικής δράσης που θα αποκαλύπτουν το παρασιτικό του περιεχόμενο.
Σημείωση
Οι εικόνες που εμφανίζονται στο κείμενο είναι έργα των Mark Peterson, από τη σειρά Acts of Charity (πρώτη εικόνα) και Johnny Miller, Νταρ ες Σαλάαμ, Τανζανία, από τη σειρά Unequal Scenes (δεύτερη εικόνα). Πηγή: CAPITALIST REALISM Συντελεσμένο Μέλλον | Παρελθόν Διαρκείας Future Perfect | Past Continuous, 2018, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας και Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.