Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«Πάντα στον κόσμο θα ‘ρχεται Παρασκευή Μεγάλη και κάποιος θα σταυρώνεται για να σωθούν οι άλλοι…»*

Γρά­φει ο Νίκος Μότ­τας //

*Πάντα στον κόσμο θα ‘ρχε­ται
Παρα­σκευή Μεγάλη
και κάποιος θα σταυρώνεται
για να σωθούν οι άλλοι.

- Νίκος Γκά­τσος, «Παρα­σκευή Μεγάλη»

Μεγά­λη Παρα­σκευή. Ο γολ­γο­θάς, η σταύ­ρω­ση, ο θάνα­τος και η ανά­στα­ση. Έννοιες οι οποί­ες, πέρα από την όποια θεο­λο­γι­κή και θρη­σκευ­τι­κή τους ερμη­νεία, συν­δέ­νο­νται με την ίδια τη ζωή του ανθρώ­που. Του ανθρώ­που ο οποί­ος, όπως έγρα­φε ο Κωστής Μοσκώφ «είναι σταυ­ρω­μέ­νος σήμε­ρα στις ανοι­χτές φυλα­κές, που είναι κάθε τόπος όπου κυριαρ­χεί η ταξι­κή κοι­νω­νία, αυτή η έσχα­τη βία».

Σήμε­ρα, επο­χή όξυν­σης των ταξι­κών αντι­θέ­σε­ων και των κοι­νω­νι­κών ανι­σο­τή­των, επο­χή ιμπε­ρια­λι­στι­κών πολέ­μων και προ­σφυ­γιάς, ο βάρ­βα­ρος καπι­τα­λι­σμός κατα­δι­κά­ζει εκα­τομ­μύ­ρια ανθρώ­πους στο σταυ­ρό του μαρτυρίου.

Η «σταύ­ρω­ση» συμ­βαί­νει καθη­με­ρι­νά, σε κάθε γωνιά της Γης όπου η αδι­κία και η εκμε­τάλ­λευ­ση καρ­φώ­νο­νται σαν πρό­κες στον σταυ­ρό του μαρ­τυ­ρί­ου των «κολα­σμέ­νων» και «περι­φρο­νη­μέ­νων» αυτού του κόσμου.

Σήμε­ρα, ο Χρι­στός ξανα­σταυ­ρώ­νε­ται στο πρό­σω­πο όλων αυτών που ζουν καθη­με­ρι­νά, κάθε ώρα και στιγ­μή, την φτώ­χεια, την έλλει­ψη στοι­χειω­δών αγα­θών, την προ­σφυ­γιά, το ρατσι­σμό, την περιθωριοποίηση.

Ο Χρι­στός ξανασταυρώνεται…

στην Ουκρα­νία, Συρία, την Υεμέ­νη, τη Λιβύη, το Ιράκ, την Παλαι­στί­νη, εκεί που οι ιμπε­ρια­λι­στι­κές επεμ­βά­σεις και οι αντα­γω­νι­σμοί των μονο­πω­λί­ων ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ-Ρωσί­ας έχουν δημιουρ­γή­σει τις τελευ­ταί­ες δεκα­ε­τί­ες έναν σύγ­χρο­νο, απέ­ρα­ντο «γολ­γο­θά» με εκα­το­ντά­δες χιλιά­δες θύμα­τα. Στην Υεμέ­νη, περισ­σό­τε­ρα από 85.000 παι­διά κάτω των 5 ετών υπο­λο­γί­ζε­ται πως έχουν πεθά­νει εξαι­τί­ας του υπο­σι­τι­σμού και ασθε­νειών, ενώ πάνω από 12 εκα­τομ­μύ­ρια βιώ­νουν επι­σι­τι­στι­κή κρί­ση (Στοι­χεία: ΟΗΕ).

στα νερά της Μεσο­γεί­ου και του Αιγαί­ου που, από το 2014 μέχρι σήμε­ρα, έχουν γίνει «υγρός τάφος» για πάνω από 20.000 πρό­σφυ­γες και μετα­νά­στες, θύμα­τα πολέ­μων και ανέ­χειας, που ανα­ζη­τού­σαν μια καλύ­τε­ρη ζωή στην «πολι­τι­σμέ­νη» Ευρώ­πη (Στοι­χεία: IOM/ΟΗΕ).

«Οταν δίνω φαγητό στους φτωχούς με λένε άγιο. Όταν ρωτώ γιατί οι φτωχοί δεν έχουν φαγητό με λένε κομμουνιστή».

-Ντομ Χέλ­ντερ Καμά­ρα, καθο­λι­κός αρχιε­πί­σκο­πος Ρεσί­φε (1909–1999).

στην υπο­σα­χά­ρια Αφρι­κή, την ήπει­ρο όπου κάθε χρό­νο πάνω από 1 εκα­τομ­μύ­ριο παι­διά πεθαί­νουν πριν προ­λά­βουν να φτά­σουν στο 5ο έτος της ηλι­κί­ας τους από – ιάσι­μες στη Δύση – ασθέ­νειες. Πρό­κει­ται για τις χώρες εκεί­νες της «μαύ­ρης ηπεί­ρου», τις κατα­δι­κα­σμέ­νες από την αποι­κιο­κρα­τία και την εκμε­τάλ­λευ­ση σε μόνι­μη υπα­νά­πτυ­ξη και φτώ­χεια, όπου σύμ­φω­να με στοι­χεία του ΟΗΕ, ένα παι­δί πεθαί­νει κάθε 30 δευ­τε­ρό­λε­πτα εξαι­τί­ας ασθε­νειών όπως η μαλά­ρια. Στην ίδια ήπει­ρο που περί­που 237 εκα­τομ­μύ­ρια άνθρω­ποι υπο­φέ­ρουν από χρό­νιο υπο­σι­τι­σμό (Στοι­χεία: FAO/ΟΗΕ).

σε χώρες της νότιας Ασί­ας, όπως η Ινδία, το Μπα­γκλα­ντές και το Πακι­στάν όπου περισ­σό­τε­ρο από 60% του πλη­θυ­σμού ζει με λιγό­τε­ρα από 2 δολά­ρια τη μέρα. Σε βάρος αυτών των εκα­τομ­μυ­ρί­ων εξα­θλιω­μέ­νων ζει πολυ­τε­λώς μια χού­φτα δισε­κα­τομ­μυ­ριού­χων παρά­σι­των (15 ινδοί κροί­σοι έχουν συνο­λι­κή περιου­σία 198 δισε­κατ. δολα­ρία / Στοι­χεία: Forbes).

στις εργα­το­γει­το­νιές και τα γκέ­το των μεγα­λου­πό­λε­ων των ΗΠΑ, της «μητρό­πο­λης» του καπι­τα­λι­στι­κού κόσμου, εκεί όπου 38 εκα­τομ­μύ­ρια άνθρω­ποι ζουν σε συν­θή­κες φτώ­χειας (PovertyUSA, 2018) και 27,5 εκα­τομ­μύ­ρια είναι ανα­σφά­λι­στοι (US Census Bureau). Στην ίδια χώρα που 12 εκα­τομ­μύ­ρια ανή­λι­κοι ζουν κάτω από το όριο της φτώ­χειας και 11% των νοι­κο­κυ­ριών βρί­σκο­νται σε συν­θή­κες επι­σι­τι­στι­κής ανα­σφά­λειας (USDA/ERS, 2018).

στις χώρες που βιώ­νουν, ακό­μη πιο έντο­να εν μέσω της παν­δη­μί­ας του COVID-19, τις τρα­γι­κές συνέ­πειες των απάν­θρω­πων κυρώ­σε­ων που έχουν επι­βάλ­λει οι ΗΠΑ. Σε 40.000 υπο­λο­γί­ζο­νται οι ανθρώ­πι­νες απώ­λειες στη Βενε­ζου­έ­λα ως απο­τέ­λε­σμα των αμε­ρι­κα­νι­κών κυρώ­σε­ων (CEPR, 2019), ενώ οι αντί­στοι­χες κυρώ­σεις των ΗΠΑ στο Ιράν έχουν συμ­βάλ­λει στην αύξη­ση των θυμά­των κατά την τρέ­χου­σα περί­ο­δο της πανδημίας.

στις χώρες της Ευρω­παϊ­κής Ένω­σης όπου η παν­δη­μία του COVID-19 απο­κά­λυ­ψε, μετα­ξύ άλλων, την διά­λυ­ση των δημό­σιων συστη­μά­των υγεί­ας, την πλή­ρη έλλει­ψη μέτρων προ­στα­σί­ας για τους εργα­ζό­με­νους και τον κοι­νω­νι­κό δαρ­βι­νι­σμό του «όποιος δεν έχει να πλη­ρώ­σει θα πεθά­νει». Την Ε.Ε. του κεφα­λαί­ου και των μονο­πω­λί­ων όπου το 21,7% του πλη­θυ­σμού της, περί­που 109 εκα­τομ­μύ­ρια άνθρω­ποι, ζουν στο όριο της φτώ­χειας (Eurostat, 2018).

«Σε αυτόν που όλη του τη ζωή δου­λεύ­ει και στε­ρεί­ται, η θρη­σκεία διδά­σκει ταπει­νο­φρο­σύ­νη και υπο­μο­νή στην επί­γεια ζωή, παρη­γο­ρώ­ντας τον με την ελπί­δα της επου­ρά­νιας αντα­μοι­βής. Και σε εκεί­νους που ζουν από ξένη εργα­σία, η θρη­σκεία διδά­σκει την αγα­θο­ερ­γία στην επί­γεια ζωή, προ­σφέ­ρο­ντάς τους μια πολύ φθη­νή δικαί­ω­ση για όλη την εκμε­ταλ­λευ­τι­κή τους ύπαρ­ξη και που­λώ­ντας τους σε πολύ συμ­φέ­ρου­σα τιμή εισι­τή­ρια για την επου­ρά­νια μακα­ριό­τη­τα. Η θρη­σκεία είναι το όπιο του λαού»..

- Β. Ι. Λένιν, «Σοσια­λι­σμός και Θρη­σκεία» (1905).

στη χαμέ­νη αθω­ό­τη­τα περί­που 170 εκα­τομ­μυ­ρί­ων παι­διών ηλι­κί­ας 5 έως 17 ετών (World Bank, 2019) που εργά­ζο­νται στα κάτερ­γα του καπι­τα­λι­σμού, όντας σύγ­χρο­νοι σκλά­βοι για τα συμ­φέ­ρο­ντα των πολυ­ε­θνι­κών και μονο­πω­λια­κών ομίλων.

Ξανα­σταυ­ρώ­νε­ται ο Χρι­στός, λοι­πόν. Όχι σε κάποιο λόφο της αρχαί­ας Παλαι­στί­νης, αλλά στον σύγ­χρο­νο γολ­γο­θά του απάν­θρω­που καπι­τα­λι­σμού. Κάπου εδώ είναι που χωρί­ζουν οι δρό­μοι της θρη­σκεί­ας με την πραγ­μα­τι­κό­τη­τα και η θεο­λο­γι­κή έννοια της «συγ­χώ­ρε­σης» («Πάτερ άφες αυτοίς, ου γάρ οίδα­σι τι ποιού­σι») έρχε­ται σε σύγκρου­ση με την σκλη­ρή αλή­θεια της ταξι­κής πάλης. Διό­τι το μόνο σίγου­ρο είναι πως οι σύγ­χρο­νοι δήμιοι, αυτοί που σταυ­ρώ­νουν τους εργα­ζό­με­νους και τους λαούς του κόσμου, ξέρουν πολύ καλά τι πράττουν.

Γι’ αυτό και η εργα­τι­κή τάξη δεν πρέ­πει και δεν πρό­κει­ται να συγ­χω­ρή­σει τους εκμε­ταλ­λευ­τές της, προσ­δο­κώ­ντας «επου­ρά­νιους παρα­δεί­σους». Η ανά­στα­ση για τους λαούς θα έρθει μόνο με τη βίαιη σύγκρου­ση και το ολο­κλη­ρω­τι­κό τσά­κι­σμα του βάρ­βα­ρου εκμε­ταλ­λευ­τι­κού συστή­μα­τος. Με την Επα­νά­στα­ση. Το πάντα επί­και­ρο όρα­μα της οποί­ας μας θυμί­ζουν οι λέξεις του Άγγε­λου Σικε­λια­νού: «Ψεύ­τι­κοι θεοί πολ­λοί σαπί­ζου­νε την πλάση,/ μ’ αυτός ο θεός που ‘ναι ο λαός θα μεί­νει πάντα/ στη σαπι­σμέ­νη γη να φέρει την υγειά της… Καρ­διά, παι­διά… και θ’ απλω­θεί ο Παρά­δει­σος μια μέρα…».

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο